Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Niin sanottua työelämän koronapassia tai vastaavaa vaihtoehtoa koskevan lainsäädännön valmistelua varten asetetun työryhmän esitys
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/31776/2021
Vastausaika on päättynyt: 31.3.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne ns. työelämän koronapassia tai vastaavaa vaihtoehtoa koskevan lainsäädännön valmistelua varten asetetun työryhmän esityksestä. Työryhmän esitys on kirjoitettu hallituksen esityksen muotoon.
Työryhmä esittää työturvallisuuslain väliaikaista muuttamista. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan työnantajalla olisi oikeus käsitellä tietoa työntekijän covid-19-rokotuksesta tai tämän sairastamasta covid-19-taudista. Käsittelyoikeus olisi, jos työhön liittyy ilmeinen vaara altistua covid-19-tautia aiheuttavalle virukselle ja tieto on tarpeen työn vaarojen selvittämisen ja arvioinnin tekemiseen tai tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseen virukselle altistumisen ehkäisemiseksi tai vähentämiseksi. Työntekijän olisi pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys kyseisistä tiedoista. Esityksessä ehdotetaan lisäksi säädettäväksi henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä suojakeinoista.
Työryhmän esityksessä ehdotuksen voimaantulo ja voimassaoloaika on jätetty auki. Esityksen mahdollista antamista eduskunnalle mukaan lukien voimassaoloaika ei ole linjattu ja se arvioidaan erikseen. Lausuntokierros ei siten välttämättä tarkoita, että esitys tullaan antamaan eduskunnalle lähiaikoina. Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaa esityksen sisällölliseen ratkaisuun perusteluineen, mitä palautetta voidaan hyödyntää asian mahdollisessa jatkovalmistelussa.
Työryhmä esittää työturvallisuuslain väliaikaista muuttamista. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan työnantajalla olisi oikeus käsitellä tietoa työntekijän covid-19-rokotuksesta tai tämän sairastamasta covid-19-taudista. Käsittelyoikeus olisi, jos työhön liittyy ilmeinen vaara altistua covid-19-tautia aiheuttavalle virukselle ja tieto on tarpeen työn vaarojen selvittämisen ja arvioinnin tekemiseen tai tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseen virukselle altistumisen ehkäisemiseksi tai vähentämiseksi. Työntekijän olisi pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys kyseisistä tiedoista. Esityksessä ehdotetaan lisäksi säädettäväksi henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä suojakeinoista.
Työryhmän esityksessä ehdotuksen voimaantulo ja voimassaoloaika on jätetty auki. Esityksen mahdollista antamista eduskunnalle mukaan lukien voimassaoloaika ei ole linjattu ja se arvioidaan erikseen. Lausuntokierros ei siten välttämättä tarkoita, että esitys tullaan antamaan eduskunnalle lähiaikoina. Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaa esityksen sisällölliseen ratkaisuun perusteluineen, mitä palautetta voidaan hyödyntää asian mahdollisessa jatkovalmistelussa.
Tausta
Hallitus päätti neuvotteluissaan 30.11.2021, että niin sanotun työelämän koronapassin valmistelua jatketaan kolmikantaisesti. Koronatodistusta koskevan lainsäädännön valmistelemiseksi 13.8.2021 asetetussa työryhmässä oli aiemmin katsottu, ettei koronatodistuksiin liittyviä työoikeudellisia kysymyksiä kyetä ratkaisemaan koronatodistussääntelyn valmistelulle asetetussa määräajassa ottaen huomioon muun muassa, että valmisteluun liittyy merkittäviä työsuhteita koskevia perusoikeuskysymyksiä ja että työoikeudelliset lait valmistellaan kolmikantaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 9.12.2021 työryhmän ns. työelämän koronapassia tai vastaavaa vaihtoehtoa koskevan lainsäädännön valmistelua varten. Työryhmän tehtävänä oli muun muassa arvioida edellytykset ja tarpeet ns. koronapassin laajentamiseen koskemaan työelämää, arvioida ja selvittää myös muu tai muut vaihtoehtoiset keinot, millä päästään tavoitteeseen, sekä tehdä tarkoituksemukaisimmasta vaihtoehdosta lainsäädäntöehdotus. Työryhmän toimikausi päättyi 11.2.2022.
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 9.12.2021 työryhmän ns. työelämän koronapassia tai vastaavaa vaihtoehtoa koskevan lainsäädännön valmistelua varten. Työryhmän tehtävänä oli muun muassa arvioida edellytykset ja tarpeet ns. koronapassin laajentamiseen koskemaan työelämää, arvioida ja selvittää myös muu tai muut vaihtoehtoiset keinot, millä päästään tavoitteeseen, sekä tehdä tarkoituksemukaisimmasta vaihtoehdosta lainsäädäntöehdotus. Työryhmän toimikausi päättyi 11.2.2022.
Tavoitteet
Työryhmän asettamispäätöksessä valmistelun tavoitteena oli löytää keino tai keinoja entistä parempaan työpaikkojen turvallisuuden hallintaan, millä ehkäistään ja estetään altistumista covid-19-virukselle työssä.
Työturvallisuuslain tavoitteena on parantaa työympäristöä ja työolosuhteita työntekijöiden työkyvyn turvaamiseksi ja ylläpitämiseksi sekä ennalta ehkäistä ja torjua työtapaturmia, ammattitauteja ja muita työstä ja työympäristöstä johtuvia työntekijöiden fyysisen ja henkisen terveyden haittoja.
Työryhmän esityksen tavoitteena on antaa työnantajalle paremmat edellytykset huolehtia työntekijöidensä turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Covid-19-rokotustietoa ja sairastettua covid-19-tautia koskevan tiedon perusteella työnantaja voi paremmin suunnitella, valita, mitoittaa ja toteuttaa tarpeelliset toimenpiteet työpaikalla ehkäistäkseen työntekijöidensä altistumisen covid-19-tautia aiheuttavalle virukselle. Tavoitteena on työpaikan olosuhteista johtuvien koronavirustartuntojen ja mahdollisten ammattitautien syntymisen ehkäiseminen.
Työturvallisuuslain tavoitteena on parantaa työympäristöä ja työolosuhteita työntekijöiden työkyvyn turvaamiseksi ja ylläpitämiseksi sekä ennalta ehkäistä ja torjua työtapaturmia, ammattitauteja ja muita työstä ja työympäristöstä johtuvia työntekijöiden fyysisen ja henkisen terveyden haittoja.
Työryhmän esityksen tavoitteena on antaa työnantajalle paremmat edellytykset huolehtia työntekijöidensä turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Covid-19-rokotustietoa ja sairastettua covid-19-tautia koskevan tiedon perusteella työnantaja voi paremmin suunnitella, valita, mitoittaa ja toteuttaa tarpeelliset toimenpiteet työpaikalla ehkäistäkseen työntekijöidensä altistumisen covid-19-tautia aiheuttavalle virukselle. Tavoitteena on työpaikan olosuhteista johtuvien koronavirustartuntojen ja mahdollisten ammattitautien syntymisen ehkäiseminen.
Liitteet:
Työryhmän esitys 11_2_2022_HE työturvallisuuslain väliaikaisesta muuttamisesta.pdf - Työryhmän esitys 11.2.2022 kirjoitettuna hallituksen esityksen muotoon, suomeksi Arbetsgruppens betänkande av den 11 februari 2022 skrivet i form av en regeringsproposition på finska
SV_TyöturvallisuusL_Säännöskohtaiset perustelut ja pykälä_10022022.pdf - Työryhmän esitykseen sisältyvä pykälä ja säännöskohtaiset perustelut ruotsiksi Den paragraf som ingår i arbetsgruppens förslag och de författningsspecifika motiveringarna på svenska
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta sosiaali- ja terveysministeriölle viimeistään 31.3.2022 kello 16.15.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnonantajia pyydetään viittaamaan asianumeroon VN/31776/2021.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVA:n asialle VN/31776/2021.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä sekä valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnonantajia pyydetään viittaamaan asianumeroon VN/31776/2021.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVA:n asialle VN/31776/2021.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä sekä valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoa antavat:
johtaja Antti Janas, [email protected]
hallitusneuvos Hanna-Mari Pekuri, [email protected]
johtaja Antti Janas, [email protected]
hallitusneuvos Hanna-Mari Pekuri, [email protected]
Jakelu:
Akava ry | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry ALT | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Etelä-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Itä-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Lounais-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Länsi- ja Sisä-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Pohjois-Suomi | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeuskansleri | ||
Oikeusministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taksiliikenteen Työnantajat | ||
Tampereen Yliopisto/Työelämän tutkimuskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Valtion työmarkkinalaitos |
Asiasanat
työturvallisuus, henkilötieto
arbetssäkerhet
personuppgift