Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7823/2019
Vastausaika on päättynyt: 17.12.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta.
Tausta
Esityksellä ehdotetaan muutettavan merenkulun ympäristönsuojelulakia (1672/2009), aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettua lakia (alusturvallisuuslaki; 1686/2009), alusrekisterilakia (512/1993), eräiden alusten ja niitä käyttävien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annettua lakia (turvatoimilaki; 485/2004) sekä laivavarustelakia (1503/2011).
Merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotettavilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön aluksilta peräisin olevan jätteen toimittamiseen tarkoitetuista satamassa olevista vastaanottolaitteista, direktiivin 2010/65/EU muuttamisesta ja direktiivin 2000/59/EY kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2918/883 eli niin kutsuttu alusjätedirektiivi. Ehdotettavat muutokset koskevat ennen kaikkea pieniä satamia, kuten huvivenesatamia, kalastussatamia sekä yhteysalusten ja vesibussien käyttämiä satamia. Jätehuollon järjestämistä ja jätehuoltosuunnitelman laatimista koskevat vaatimukset laajenisivat valtaosaan näistä satamista. Alusjätedirektiivi edellyttää myös muutoksia alusjätteitä koskevaa maksujärjestelmää ja vapautuksia koskevaan sääntelyyn.
Samalla merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotetaan lisättävän uusi 7 b luku rikkipäästömaksusta. Rikkipäästömaksu määrättäisiin hallinnollisena seuraamuksena ilmapäästökiellon tai polttoaineiden laatuvaatimusten rikkomisesta rikkipäästöjen osalta sisäisillä aluevesillä, aluemerellä tai Suomen talousvyöhykkeellä. Lisäksi lain öljypäästömaksua koskevaa sääntelyä tarkennettaisiin. Öljylastinsiirtoja koskeva 2 a luvun sääntely laajennettaisiin kattamaan myös muiden haitallisten ja vaarallisten lastien ja jätteiden siirrot sekä polttoaineiden toimitukset alukselta toiselle. Merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotetaan myös muutoksia, joilla rajattaisiin painolastivesisääntelyn soveltumista tiettyihin aluksiin, jotka tuottavat Väylävirastolle jäänmurtopalveluja sekä muutoksia, joilla tarkennettaisiin rikkidirektiivin täytäntöönpanoa Suomessa.
Edellä mainitun ohella esityksessä ehdotetaan muutettavan alusturvallisuuslain viittauksia unionin lainsäädäntöön ja lain mukaista perinnealuksen määritelmää sekä lisättävän ro-ro-matkustaja-alusten erityisistä vakavuusvaatimuksista annetun direktiivin täytäntöön panemiseksi tarvittavat säännökset. Lisäksi alusrekisterilakiin ehdotetaan muutoksia, jotka koskevat rekisteröintihakemuksen saantoasiakirjan jäljennöstä ja rekisteriviranomaisen oikeutta poistaa alus rekisteristä. Esityksessä ehdotetaan myös muutettavan turvatoimilain säännöksiä, jotka koskevat luokituslaitoksen tekemää aluksen turvatarkastusta. Lisäksi laivavarustelakiin esitetään eräitä teknisiä muutoksia.
Lakien merenkulun ympäristönsuojelulain, alusturvallisuuslain ja laivavarustelain muuttamisesta ehdotetaan tulemaan voimaan 28.6.2021. Laissa merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta ehdotetaan kuitenkin säädettävän eräistä siirtymäsäännöksistä, joilla kohtuullistetaan satamille ja aluksille tulevien vaatimusten voimaantuloa. Lakien alusrekisterilain ja turvatoimilain muuttamisesta ehdotetaan tulemaan voimaan 1.4.2021.
Merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotettavilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön aluksilta peräisin olevan jätteen toimittamiseen tarkoitetuista satamassa olevista vastaanottolaitteista, direktiivin 2010/65/EU muuttamisesta ja direktiivin 2000/59/EY kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2918/883 eli niin kutsuttu alusjätedirektiivi. Ehdotettavat muutokset koskevat ennen kaikkea pieniä satamia, kuten huvivenesatamia, kalastussatamia sekä yhteysalusten ja vesibussien käyttämiä satamia. Jätehuollon järjestämistä ja jätehuoltosuunnitelman laatimista koskevat vaatimukset laajenisivat valtaosaan näistä satamista. Alusjätedirektiivi edellyttää myös muutoksia alusjätteitä koskevaa maksujärjestelmää ja vapautuksia koskevaan sääntelyyn.
Samalla merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotetaan lisättävän uusi 7 b luku rikkipäästömaksusta. Rikkipäästömaksu määrättäisiin hallinnollisena seuraamuksena ilmapäästökiellon tai polttoaineiden laatuvaatimusten rikkomisesta rikkipäästöjen osalta sisäisillä aluevesillä, aluemerellä tai Suomen talousvyöhykkeellä. Lisäksi lain öljypäästömaksua koskevaa sääntelyä tarkennettaisiin. Öljylastinsiirtoja koskeva 2 a luvun sääntely laajennettaisiin kattamaan myös muiden haitallisten ja vaarallisten lastien ja jätteiden siirrot sekä polttoaineiden toimitukset alukselta toiselle. Merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotetaan myös muutoksia, joilla rajattaisiin painolastivesisääntelyn soveltumista tiettyihin aluksiin, jotka tuottavat Väylävirastolle jäänmurtopalveluja sekä muutoksia, joilla tarkennettaisiin rikkidirektiivin täytäntöönpanoa Suomessa.
Edellä mainitun ohella esityksessä ehdotetaan muutettavan alusturvallisuuslain viittauksia unionin lainsäädäntöön ja lain mukaista perinnealuksen määritelmää sekä lisättävän ro-ro-matkustaja-alusten erityisistä vakavuusvaatimuksista annetun direktiivin täytäntöön panemiseksi tarvittavat säännökset. Lisäksi alusrekisterilakiin ehdotetaan muutoksia, jotka koskevat rekisteröintihakemuksen saantoasiakirjan jäljennöstä ja rekisteriviranomaisen oikeutta poistaa alus rekisteristä. Esityksessä ehdotetaan myös muutettavan turvatoimilain säännöksiä, jotka koskevat luokituslaitoksen tekemää aluksen turvatarkastusta. Lisäksi laivavarustelakiin esitetään eräitä teknisiä muutoksia.
Lakien merenkulun ympäristönsuojelulain, alusturvallisuuslain ja laivavarustelain muuttamisesta ehdotetaan tulemaan voimaan 28.6.2021. Laissa merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta ehdotetaan kuitenkin säädettävän eräistä siirtymäsäännöksistä, joilla kohtuullistetaan satamille ja aluksille tulevien vaatimusten voimaantuloa. Lakien alusrekisterilain ja turvatoimilain muuttamisesta ehdotetaan tulemaan voimaan 1.4.2021.
Tavoitteet
Esityksen keskeisenä tavoitteena on tehdä EU:n alusjätedirektiivin edellyttämät lainsäädäntömuutokset.
Alusjätedirektiivin täytäntöönpanolla sekä valtaosalla muista merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotettavista muutoksista tehostettaisiin meriympäristön suojelua. Esimerkiksi lastinsiirtoja koskevan sääntelyn laajentamisella pyritään välttämään polttoaineen toimitusten ja haitallisten ja vaarallisten lastien päätymistä meriympäristöön. Vastaavasti rikkipäästömaksusta säätämisellä pyritään tehostamaan rikkipäästörajoitusten toimeenpanoa.
Turvatoimilakiin ehdotetuilla muutoksilla mahdollistettaisiin pysyvästi luokituslaitosten tekemät turvatoimitarkastukset. Alusrekisterilakiin ehdotettavilla muutoksilla helpotettaisiin alusten rekisteröintiä ja omistusoikeuden kirjaamista sekä alusten pysymistä liikenteessä normaaliolojen häiriötilanteissa tai yhteiskunnan muissa poikkeuksellisissa tilanteissa.
Alusjätedirektiivin täytäntöönpanolla sekä valtaosalla muista merenkulun ympäristönsuojelulakiin ehdotettavista muutoksista tehostettaisiin meriympäristön suojelua. Esimerkiksi lastinsiirtoja koskevan sääntelyn laajentamisella pyritään välttämään polttoaineen toimitusten ja haitallisten ja vaarallisten lastien päätymistä meriympäristöön. Vastaavasti rikkipäästömaksusta säätämisellä pyritään tehostamaan rikkipäästörajoitusten toimeenpanoa.
Turvatoimilakiin ehdotetuilla muutoksilla mahdollistettaisiin pysyvästi luokituslaitosten tekemät turvatoimitarkastukset. Alusrekisterilakiin ehdotettavilla muutoksilla helpotettaisiin alusten rekisteröintiä ja omistusoikeuden kirjaamista sekä alusten pysymistä liikenteessä normaaliolojen häiriötilanteissa tai yhteiskunnan muissa poikkeuksellisissa tilanteissa.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM036:00/2019 - Hankkeen sivu valtioneuvoston Hankeikkunassa / Författningsberedningsprojektets sida i statsrådets Hankeikkuna
Liitteet:
MYSL HE-luonnos lausunnolle FI.docx - Luonnos hallituksen esitykseksi
MYSL RP utkast på remiss SV.docx - Utkastet till regeringens proposition
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 17.12.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntopyyntö on jaettu teemoihin, ja kuhunkin teemaan voi vastata erikseen väliotsikoiden alle. Myös kattavan lausunnon jättäminen on mahdollista joko tekstinä tai liitetiedostona.
Valmistelijat
Merenkulun ympäristönsuojelulain osalta erityisasiantuntija Laura Sarlin, p. 0295 342 063, [email protected]
Alusturvallisuuslain ja laivavarustelain osalta hallitusneuvos Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Alusrekisterilain osalta suunnittelija Merita Erkkilä, p. 0295 342 136, [email protected]
Turvatoimilain osalta ylitarkastaja Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Alusturvallisuuslain ja laivavarustelain osalta hallitusneuvos Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Alusrekisterilain osalta suunnittelija Merita Erkkilä, p. 0295 342 136, [email protected]
Turvatoimilain osalta ylitarkastaja Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus (Ålands landskapsregering) | ||
Arctia Oy | ||
Arctia Oy | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Merimieseläkekassa (MEK) | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus Ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Pidä Saaristo Siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisi | ||
Puolustusvoimat | ||
Puolutusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Vapaa-ajankalastajien keskusjärjestö | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traffic Management Finland Oy | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uusimaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry |
Asiasanat
jätehuolto
satamat
satama
jäänmurto
talvimerenkulku
merenkulku
veneily
rikki
öljypäästö
painolastivesisääntely
alusturvallisuus