Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö sähköautojen latausverkoston kansallista kehittämistä koskevasta arviomuistiosta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/3876/2022
Vastausaika on päättynyt: 24.3.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntojanne arviomuistioluonnoksesta koskien sähköautojen latausverkoston kansallista kehittämistä.
Muistioluonnoksessa arvioidaan sähkökäyttöisten ajoneuvojen latauspisteinfrastruktuurin nykytilaa, sen ennakoitua kehitystä, sekä mahdollisuuksia kehittää kansallista sähköautojen latausverkostoa edelleen. Tarkastelun painopiste on henkilö- ja pakettiautojen latausmahdollisuuksissa, mutta myös raskaiden ajoneuvojen latauspisteinfrastruktuurin kehityksen tavoitteet sekä nykytila kuvataan lyhyesti.
Sähköautomarkkinat ovat muuttuneet viime vuosina ja sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä jatkaa kasvuaan. Sähköautokannan kasvaessa myös sähköautojen latausverkosto on kehittynyt nopeasti. Muistiossa esitetään kolme vaihtoehtoista toteuttamistapaa sähköautojen latausverkoston edelleen kehittämiselle: a) latausinfran vahvistaminen jatkamalla nykyisiä toimenpiteitä, b) nykyisten toimenpiteiden jatkaminen ja kansallisen työryhmän perustaminen tieliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkausinfrastruktuurin kehittämisen nykyistä tavoitteellisemmaksi suunnittelemiseksi, sekä c) velvoitettaisiin huoltoasemaketjuja rakentamaan latauspisteitä huoltoasemille lainsäädännöllä. Vaihtoehto b on alustavasti arvioitu tarkoituksenmukasimmaksi ratkaisuksi.
Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaa arviomuistioon, sekä erityisesti siinä esitettyyn kolmeen vaihtoehtoiseen toteuttamistapaan ja vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1. Mikä arviomuistiossa kansallisen sähköautojen latausverkoston kehittämiseksi esitetyistä toteuttamisvaihtoehdoista (A-C) on lausunnonantajan näkökulmasta paras vaihtoehto ja miksi?
2. Mihin jatkovalmistelussa tulisi kiinnittää erityistä huomiota?
Lausunnonantajat voivat tuoda esiin myös yleisesti näkemyksiään vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin ja erityisesti sähkölatausinfrastruktuurin kehittymisestä Suomessa.
Muistioluonnoksessa arvioidaan sähkökäyttöisten ajoneuvojen latauspisteinfrastruktuurin nykytilaa, sen ennakoitua kehitystä, sekä mahdollisuuksia kehittää kansallista sähköautojen latausverkostoa edelleen. Tarkastelun painopiste on henkilö- ja pakettiautojen latausmahdollisuuksissa, mutta myös raskaiden ajoneuvojen latauspisteinfrastruktuurin kehityksen tavoitteet sekä nykytila kuvataan lyhyesti.
Sähköautomarkkinat ovat muuttuneet viime vuosina ja sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä jatkaa kasvuaan. Sähköautokannan kasvaessa myös sähköautojen latausverkosto on kehittynyt nopeasti. Muistiossa esitetään kolme vaihtoehtoista toteuttamistapaa sähköautojen latausverkoston edelleen kehittämiselle: a) latausinfran vahvistaminen jatkamalla nykyisiä toimenpiteitä, b) nykyisten toimenpiteiden jatkaminen ja kansallisen työryhmän perustaminen tieliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkausinfrastruktuurin kehittämisen nykyistä tavoitteellisemmaksi suunnittelemiseksi, sekä c) velvoitettaisiin huoltoasemaketjuja rakentamaan latauspisteitä huoltoasemille lainsäädännöllä. Vaihtoehto b on alustavasti arvioitu tarkoituksenmukasimmaksi ratkaisuksi.
Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaa arviomuistioon, sekä erityisesti siinä esitettyyn kolmeen vaihtoehtoiseen toteuttamistapaan ja vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1. Mikä arviomuistiossa kansallisen sähköautojen latausverkoston kehittämiseksi esitetyistä toteuttamisvaihtoehdoista (A-C) on lausunnonantajan näkökulmasta paras vaihtoehto ja miksi?
2. Mihin jatkovalmistelussa tulisi kiinnittää erityistä huomiota?
Lausunnonantajat voivat tuoda esiin myös yleisesti näkemyksiään vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin ja erityisesti sähkölatausinfrastruktuurin kehittymisestä Suomessa.
Tausta
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan Suomi on hiilineutraali vuonna 2035, ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt tulee hallitusohjelman mukaan vähintään puolittaa vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Pitkällä aikavälillä liikenteen päästöjen vähentämisen tulee vastata Suomen hiilineutraaliustavoitetta.
Fossiilittoman liikenteen tiekartassa määritetään keinot saavuttaa liikenteen päästövähennystavoite vuoteen 2030. Huoltoasemaketjuille suunnatun sähköautojen latauspisteitä koskevan velvoitteen arviointi on yksi fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä.
Fossiilittoman liikenteen tiekartassa määritetään keinot saavuttaa liikenteen päästövähennystavoite vuoteen 2030. Huoltoasemaketjuille suunnatun sähköautojen latauspisteitä koskevan velvoitteen arviointi on yksi fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä.
Tavoitteet
Arviomuistioluonnoksen tarkoituksena on edistää kansallisia tavoitteita sähköautojen latausverkoston kehittymiselle ja mahdollistaa siten liikenteen päästövähennysten saavuttamista. Tavoitteena on kartoittaa sähkökäyttöisten ajoneuvojen latauspisteinfrastruktuurin nykytila, tavoitteet ja ennakoitu kehitys ja siten tunnistaa vaihtoehtoiset toteuttamistavat latausverkoston kansalliselle kehittämiselle.
Linkit
Liitteet:
Bedömningspromemoria om den nationella utvecklingen av laddningsnätet för elbilar_03032022.pdf - Bedömningspromemoria om den nationella utvecklingen av laddningsnätet för elbilar
Arviomuistio latausverkoston kansallisesta kehittämisestä_03032022.pdf - Arviomuistio latausverkoston kansallisesta kehittämisestä
Liikenne- ja viestintävirasto_Taustamuistio_Julkisen tieliikenteen sähkölatausinfrastruktuurin nykytila.pdf - Liikenne- ja viestintävirasto, Taustamuistio: Julkisen tieliikenteen sähkölatausinfrastruktuurin nykytila (11/2021)
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 24.3.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/3876/2022.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/3876/2022.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Emmi Simonen, liikenne- ja viestintäministeriö, [email protected], p. 0295 342 108
Neuvotteleva virkamies Tuuli Ojala, liikenne- ja viestintäministeriö, [email protected], p. 0295 342 198
Neuvotteleva virkamies Tuuli Ojala, liikenne- ja viestintäministeriö, [email protected], p. 0295 342 198
Jakelu:
ABB | ||
Autoalan Tiedotuskeskus | ||
Autoliitto | ||
EK | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Ensto | ||
ETLA | ||
Fortum | ||
Helen Oy | ||
Ilmastopaneeli | ||
ITS Finland | ||
Juustoportti oy | ||
Kaupan liitto | ||
Kempower | ||
Kesko | ||
Korkia | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Liikennevirta Oy | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Oikeusministeriö | ||
Oy Teboil Ab | ||
Palta | ||
Rechargeinfra | ||
Ritoil | ||
SAK | ||
SEO (Suomen energiaosuuskunta) | ||
Siemens Osakeyhtiö | ||
Sitra | ||
SKAL (Suomen kuljetus ja logistiikka) | ||
SOK/ABC-Ketju | ||
St1 | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen osto- ja logistiikkayhdistys Logy ry | ||
Suomen taksiliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen yrittäjät | ||
Sähköautoilijat ry | ||
Sähköinen liikenne ry | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tesla | ||
Traficom | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verne | ||
VTT | ||
WWF | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |