Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö selvityksestä sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustustoiminnan edellytyksistä ja linjauksista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/1463/2025
Vastausaika päättyy: 31.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne selvityshenkilö Mika Pyykön selvityksestä sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustustoiminnan edellytyksistä ja linjauksista. Myös kaikki muut halukkaat tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Tausta
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso asetti kesäkuussa 2024 sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuksia (STEA-avustuksia) koskevien linjausten valmistelun tueksi selvityshenkilön. Selvityshenkilöksi nimettiin yhteiskuntatieteiden maisteri Mika Pyykkö.
Selvityshenkilön tehtävänä oli
- laatia tiivis kuvaus niistä tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisen avustuskokonaisuuden ja avustusstrategioiden muotoutumiseen.
- määritellä ja arvioida, mitkä ovat ne ilmiöt ja kokonaisuudet, joiden osalta sosiaali- ja terveysalan järjestötoiminnan avustamisella verovaroin on jatkossa realistisesti saavutettavissa eniten yhteiskunnallista hyötyä.
- laatia ehdotus siitä, millaiseksi yleishyödyllisen järjestötoiminnan suhde ja asema tulisi määritellä suhteessa julkiseen ja yksityiseen sosiaali- terveydenhuoltoon sekä laajemmin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- tehdä ehdotus yleishyödyllisen toiminnan tavoiteasetannan raamista ja rakenteista, jotka mahdollistavat järjestöjen tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan sekä toisaalta tehokkaan verovarojen käytön.
- tuottaa arvio siitä, missä määrin avustustoiminnassa tällä hetkellä näkyy ja miten jatkossa tulisi painottaa järjestöjen ennakoivaa ja ehkäisevää toimintaa suhteessa korjaavaan toimintaan.
- laatia ehdotus arviointitavasta, jolla on mahdollista selvittää, onko avustettava järjestö kyennyt huomioimaan toiminnassaan toimintaympäristön ja kohderyhmän tarpeiden muutoksen.
- esittää, millaisin keinoin voitaisiin turvata järjestöjen resurssien kohdentuminen vaikuttavaan toimintaan hallinnon ja rakenteiden sijasta.
- tehdä ehdotus järjestöjen hallinnollisen taakan keventämisestä valtionavustustoiminnassa.
- laatia ehdotus muutosvaiheessa järjestöille mahdollistettavasta koulutuksesta tai muusta tuesta, joka toteutetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Selvityshenkilön ehdotus sisältää kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdon A:n tarkoituksena on avustusjärjestelmän uudistaminen niin, että se luo lähtökohdat yleishyödyllisen sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toiminnan kehittämiselle ja vaikutusten lisäämiselle tärkeänä osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuutta. Vaihtoehto B:n tarkoituksena on avustettavan toiminnan sopeuttaminen avustussumman pienenemiseen.
Molemmissa vaihtoehdoissa korostetaan vaikuttavuusperusteisuutta.
Selvityshenkilö on valmistellut ehdotuksensa itsenäisesti. Selvityshenkilön raportti ja siihen saatu lausuntopalaute ovat pohjana sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia koskevalle jatkovalmistelulle, joka tapahtuu virkatyönä STEA:ssa. Poliittiset linjaukset tullaan tekemään myöhemmin keväällä.
Selvityshenkilön tehtävänä oli
- laatia tiivis kuvaus niistä tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisen avustuskokonaisuuden ja avustusstrategioiden muotoutumiseen.
- määritellä ja arvioida, mitkä ovat ne ilmiöt ja kokonaisuudet, joiden osalta sosiaali- ja terveysalan järjestötoiminnan avustamisella verovaroin on jatkossa realistisesti saavutettavissa eniten yhteiskunnallista hyötyä.
- laatia ehdotus siitä, millaiseksi yleishyödyllisen järjestötoiminnan suhde ja asema tulisi määritellä suhteessa julkiseen ja yksityiseen sosiaali- terveydenhuoltoon sekä laajemmin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- tehdä ehdotus yleishyödyllisen toiminnan tavoiteasetannan raamista ja rakenteista, jotka mahdollistavat järjestöjen tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan sekä toisaalta tehokkaan verovarojen käytön.
- tuottaa arvio siitä, missä määrin avustustoiminnassa tällä hetkellä näkyy ja miten jatkossa tulisi painottaa järjestöjen ennakoivaa ja ehkäisevää toimintaa suhteessa korjaavaan toimintaan.
- laatia ehdotus arviointitavasta, jolla on mahdollista selvittää, onko avustettava järjestö kyennyt huomioimaan toiminnassaan toimintaympäristön ja kohderyhmän tarpeiden muutoksen.
- esittää, millaisin keinoin voitaisiin turvata järjestöjen resurssien kohdentuminen vaikuttavaan toimintaan hallinnon ja rakenteiden sijasta.
- tehdä ehdotus järjestöjen hallinnollisen taakan keventämisestä valtionavustustoiminnassa.
- laatia ehdotus muutosvaiheessa järjestöille mahdollistettavasta koulutuksesta tai muusta tuesta, joka toteutetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Selvityshenkilön ehdotus sisältää kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdon A:n tarkoituksena on avustusjärjestelmän uudistaminen niin, että se luo lähtökohdat yleishyödyllisen sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toiminnan kehittämiselle ja vaikutusten lisäämiselle tärkeänä osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuutta. Vaihtoehto B:n tarkoituksena on avustettavan toiminnan sopeuttaminen avustussumman pienenemiseen.
Molemmissa vaihtoehdoissa korostetaan vaikuttavuusperusteisuutta.
Selvityshenkilö on valmistellut ehdotuksensa itsenäisesti. Selvityshenkilön raportti ja siihen saatu lausuntopalaute ovat pohjana sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia koskevalle jatkovalmistelulle, joka tapahtuu virkatyönä STEA:ssa. Poliittiset linjaukset tullaan tekemään myöhemmin keväällä.
Linkit
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8661-9 - Linkki julkaisuun, ruotsinkielinen raportti julkaistaan mahdollisimman pian.
Aikataulu
Lausuntoaika päättyy 31.1.2025.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/1463/2025
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle joko sähköisesti tai kirjepostilla. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/1463/2025.
Sähköpostiosoite: [email protected].
Postiosoite:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lisätietoja antavat:
osastopäällikkö Annakaisa Iivari, [email protected]
johtaja Hanna Heinonen, [email protected]
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/1463/2025
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle joko sähköisesti tai kirjepostilla. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/1463/2025.
Sähköpostiosoite: [email protected].
Postiosoite:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lisätietoja antavat:
osastopäällikkö Annakaisa Iivari, [email protected]
johtaja Hanna Heinonen, [email protected]
Jakelu:
Barnavårdsföreningen | ||
Eläkeläisten etujärjestö EETU ry | ||
Ensi- ja turvakotien liitto ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
HelsinkiMissio ry | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ikäinstituutin säätiö | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
Miessakit ry | ||
Moniheli ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Romano Missio ry | ||
SámiSoster ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan yhteisökeskus | ||
Sininauhaliitto ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunnan arviointi- ja avustusjaosto | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Svenska pensionärsförbundet rf | ||
Toimihenkilöliitto Erto ry | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |