Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö hallinnon automaattisen päätöksenteon käyttöalaa ja läpinäkyvyyttä koskevista säännösluonnoksista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/3071/2020
Vastausaika on päättynyt: 20.8.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaa yleislainsäädäntöä. Työryhmä valmistelee erityisesti automaatioon liittyviä ns. hallinto-oikeudellisia säännöksiä. Valtiovarainministeriö on asettanut sen rinnalle julkisen hallinnon tietojärjestelmiä koskevan sääntelyn kehittämistarpeita arvioivan työryhmän, joka puolestaan valmistelee automaatioon liittyviä ns. tietojärjestelmäsäännöksiä. Työryhmien yhteistyönä valmistellaan luonnos hallituksen esitykseksi vuoden 2021 loppuun mennessä.
Oikeusministeriön asettama työryhmä on tässä vaiheessa työtään laatinut oheisessa muistiossa esiteltävät säännösluonnokset automaattisen päätöksenteon sallitusta käyttöalasta ja läpinäkyvyyden toteutumisesta.
Oikeusministeriön asettama työryhmä on tässä vaiheessa työtään laatinut oheisessa muistiossa esiteltävät säännösluonnokset automaattisen päätöksenteon sallitusta käyttöalasta ja läpinäkyvyyden toteutumisesta.
Tausta
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt valtioneuvoston huomiota siihen, että automatisoituun päätöksentekomenettelyyn liittyy useita säätelemättömiä kysymyksiä (PeVL 62/2018 vp) ja edellyttänyt, että valtioneuvosto selvittää huolellisesti ja hyvää lainvalmistelumenettelyä noudattaen automatisoitua päätöksentekoa sääntelevän yleislainsäädännön muutostarpeet ja valmistelee tarvittaessa automatisoitua päätöksentekoa koskevan yleisen lainsäädännön, jota voidaan mahdollisesti täsmentää hallinnonalan erityispiirteet huomioonottavilla erityislaeilla (PeVL 7/2019 vp). Myös eduskunnan apulaisoikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri ovat pitäneet automatisaatiota koskevaa yleislainsäädäntöä tarpeellisena.
Yleislainsäädännön sääntelytarpeita on arvioitu oikeusministeriön arviomuistiossa, josta järjestettiin lausuntokierros kesällä 2020. Arviomuistiossa on kuvattu muun muassa automaattisen päätöksenteon nykytilaa sekä automaation valtiosääntöisiä ja tietosuojaoikeudellisia edellytyksiä. Lausunnonantajia suositellaan perehtymään arviomuistioon lausunnon taustaksi.
Työryhmän valmistelemassa yleislainsäädännössä tulisi varmistua hallinnon lainalaisuuden, hyvän hallinnon periaatteiden, oikeusturvan, julkisuusperiaatteen, virkavastuun ja tietosuojan toteutumisesta automatisoidussa hallinnossa ja toisaalta sallia perustelluilta osin EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 22 artiklassa tarkoitettujen automatisoitujen yksittäispäätösten tekeminen hallintoasioita käsiteltäessä.
Automaattisessa päätöksenteossa käytettäviä tietojärjestelmiä koskevia säännösehdotuksia käsitellään erillisessä, valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä (toimikausi 1.4.2021-30.9.2022). Työryhmässä arvioidaan ja valmistellaan säännöksiä koskien hallinnon tietojärjestelmiin kohdistuvia vaatimuksia ja hallinnon tietojärjestelmien vaatimuksenmukaisuuden arviointia, hallinnon tietojärjestelmien kehittämistä ja käyttöä, viranomaisten tietovarantojen käyttämistä automaattisessa hallinnossa, sekä edellä mainittujen osalta myös tietoturvallisuuteen, virkavastuuseen ja tekoälyn käyttöön liittyviä kysymyksiä. Valtiovarainministeriön työryhmä laatii lainsäädännön nykytilasta ja havaituista sääntelytarpeista arviomuistion, jonka on tarkoitus valmistua kesäkuussa. Arviomuistiosta järjestetään lausuntokierros myöhemmin kesän aikana.
Virkavastuun kohdentamista koskevia sääntelytarpeita arvioidaan työryhmien yhteistyönä valtiovarainministeriön työryhmän arviomuistion valmistuttua.
Yleislainsäädännön sääntelytarpeita on arvioitu oikeusministeriön arviomuistiossa, josta järjestettiin lausuntokierros kesällä 2020. Arviomuistiossa on kuvattu muun muassa automaattisen päätöksenteon nykytilaa sekä automaation valtiosääntöisiä ja tietosuojaoikeudellisia edellytyksiä. Lausunnonantajia suositellaan perehtymään arviomuistioon lausunnon taustaksi.
Työryhmän valmistelemassa yleislainsäädännössä tulisi varmistua hallinnon lainalaisuuden, hyvän hallinnon periaatteiden, oikeusturvan, julkisuusperiaatteen, virkavastuun ja tietosuojan toteutumisesta automatisoidussa hallinnossa ja toisaalta sallia perustelluilta osin EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 22 artiklassa tarkoitettujen automatisoitujen yksittäispäätösten tekeminen hallintoasioita käsiteltäessä.
Automaattisessa päätöksenteossa käytettäviä tietojärjestelmiä koskevia säännösehdotuksia käsitellään erillisessä, valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä (toimikausi 1.4.2021-30.9.2022). Työryhmässä arvioidaan ja valmistellaan säännöksiä koskien hallinnon tietojärjestelmiin kohdistuvia vaatimuksia ja hallinnon tietojärjestelmien vaatimuksenmukaisuuden arviointia, hallinnon tietojärjestelmien kehittämistä ja käyttöä, viranomaisten tietovarantojen käyttämistä automaattisessa hallinnossa, sekä edellä mainittujen osalta myös tietoturvallisuuteen, virkavastuuseen ja tekoälyn käyttöön liittyviä kysymyksiä. Valtiovarainministeriön työryhmä laatii lainsäädännön nykytilasta ja havaituista sääntelytarpeista arviomuistion, jonka on tarkoitus valmistua kesäkuussa. Arviomuistiosta järjestetään lausuntokierros myöhemmin kesän aikana.
Virkavastuun kohdentamista koskevia sääntelytarpeita arvioidaan työryhmien yhteistyönä valtiovarainministeriön työryhmän arviomuistion valmistuttua.
Tavoitteet
Tällä lausuntopyynnöllä pyritään saamaan lausunnonantajien arvioita siitä, miten nyt laaditut säännösluonnokset soveltuisivat käytännössä hallinnon automaattiseen päätöksentekoon. Työryhmä käyttää saatuja tietoja käyttöala- ja läpinäkyvyyssäännösten kehittämiseen. Työryhmän mietinnöstä järjestetään erillinen lausuntokierros keväällä 2022.
Linkit
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162355 - Arviomuistio hallinnon automaattiseen päätöksentekoon liittyvistä yleislainsäädännön sääntelytarpeista - Bedömningspromemoria om behovet av att reglera den allmänna lagstiftningen i anslutning till automatiserat beslutsfattande (på finska)
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM021:00/2020 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM021:00/2020 - Statsrådets projektportal
Liitteet:
Muistio.pdf - Käyttöalaa ja läpinäkyvyyttä koskevat säännösluonnokset
Promemoria.pdf - Utkast till bestämmelser om användningsområde och öppenhet
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 20.8.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnonantajia pyydetään esittämään luonnoksista konkreettiset huomionsa oman toimintansa näkökulmasta. Erityisesti työryhmä toivoo arvioita ja käytännön esimerkkejä käyttöalasäännöksen kattavuudesta, soveltuvuudesta ja tarkkarajaisuudesta.
Ruotsinkielinen käännös kysymyksistä ja säännösluonnoksista pyritään julkaisemaan 24.6. mennessä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Lausunnon voi antaa suomen tai ruotsin kielellä. Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Ruotsinkielinen käännös kysymyksistä ja säännösluonnoksista pyritään julkaisemaan 24.6. mennessä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Lausunnon voi antaa suomen tai ruotsin kielellä. Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja oikeusministeriössä antavat:
20.6. asti ja 9.8. alkaen: lainsäädäntöneuvos Niklas Vainio, sähköposti: [email protected], puh. 02951 50041
21.6.–12.7. välisenä aikana: erityisasiantuntija Petteri Jartti, sähköposti: [email protected], puh. 02951 50076
20.6. asti ja 9.8. alkaen: lainsäädäntöneuvos Niklas Vainio, sähköposti: [email protected], puh. 02951 50041
21.6.–12.7. välisenä aikana: erityisasiantuntija Petteri Jartti, sähköposti: [email protected], puh. 02951 50076
Jakelu:
Akava ry | ||
Aluehallintovirastojen hallinto- ja kehittämispalvelut | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty International Suomen osasto | ||
Business Finland | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Electronic Frontier Finland ry (Effi) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry | ||
Eläkesäätiöyhdistys ESY ry | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläkkeensaajien keskusliitto EKL ry | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS kuntayhtymä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Ida Koivisto, Helsingin yliopisto | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE | ||
Kansaneläkelaitos | ||
KEHA-keskus | ||
Keva | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Markku Suksi, Åbo Akademi | ||
Metsähallitus | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Omnia | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Opintotuen muutoksenhakulautakunta | ||
Oulun kaupunki | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY- keskus | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Riikka Koulu, Helsingin yliopisto | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE - Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto SITRA | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Tapaturmavakuutuskeskus | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tekoäly- ja digitalisaation tutkimuksen asiantuntijaryhmä | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Tulli | ||
Tulorekisteri / Verohallinnon tulorekisteriyksikkö | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaan kaupunki | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
digitalisaatio
digitalisering
tekoäly
hallinto-oikeus
automaattinen päätöksenteko
automatiserat beslutsfattande
förvaltningsrätt
artificiell intelligens