Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö hallituksen esitysluonnoksesta laeiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta ja rikoslain 44 väliaikaisesta muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12442/2021
Vastausaika on päättynyt: 31.5.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Esityksessä ehdotetuilla tartuntatautilain muutoksilla pyritään ehkäisemään ulkomaista alkuperää olevien covid-19-tartuntojen leviäminen Suomeen. Suomeen saapuvilta henkilöiltä edellytettäisiin luotettavaa todistusta kuuden kuukauden sisällä sairastetusta covid-19-taudista, saadusta hyväksyttävästä covid-19-rokotussarjasta tai ennen Suomeen saapumista tehdystä negatiivisen tuloksen osoittavasta luotettavasta covid-19-testistä. Jos Suomeen saapuvalla henkilöllä ei olisi esittää covid-19-testitodistusta, hänen tulisi käydä testissä Suomeen saavuttuaan. Sen lisäksi heidän, joilla olisi ennakkotestitodistus tai jotka olisivat käyneet testissä Suomeen saavuttuaan, tulisi käydä toisessa covid-19-testissä 3-5 vuorokauden kuluessa Suomeen saapumisesta.
Esityksessä ehdotetaan myös lisättäväksi tartuntatautilakiin virka-apua täydentävää sääntelyä.
Lisäksi rikoslakiin ehdotetaan muutosta, jolla säädettäisiin rangaistavaksi se, jos henkilö ei osallistuisi edellä mainittuihin covid-19-testeihin.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa 31.5.2022 saakka.
Esitys on valmisteltu virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä yhteistyössä oikeusministeriön, sisäministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön ja Rajavartiolaitoksen kanssa. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on osallistunut asiantuntijana esityksen valmisteluun.
Esityksessä ehdotetaan myös lisättäväksi tartuntatautilakiin virka-apua täydentävää sääntelyä.
Lisäksi rikoslakiin ehdotetaan muutosta, jolla säädettäisiin rangaistavaksi se, jos henkilö ei osallistuisi edellä mainittuihin covid-19-testeihin.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa 31.5.2022 saakka.
Esitys on valmisteltu virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä yhteistyössä oikeusministeriön, sisäministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön ja Rajavartiolaitoksen kanssa. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on osallistunut asiantuntijana esityksen valmisteluun.
Tausta
Covid-19-tautia aiheuttava SARS-CoV-2 -virus on ihmiselle uusi taudinaiheuttaja, minkä vuoksi väestöllä ei ole sille aiempien tartuntojen tuomaa spesifiä immunologista vastustuskykyä. Tauti on levinnyt joka puolelle maailmaa. SARS-CoV2-viruksen aiheuttamia covid-19-tautitapauksia oli toukokuussa 2021 todettu jo yli 160 miljoonaa ympäri maailmaa ja tautiin oli menehtynyt 3,4 miljoonaa ihmistä. Suomessa tautitapauksia on todettu yhteensä yli 90 000 ja tautiin liittyviä kuolemia yli 900.
Globaali covid-19-pandemia jatkuu voimakkaana ja tautitapauksia todetaan edelleen runsaasti. Uutena uhkatekijä on havaittu muuntuneita viruskantoja, jotka leviävät nopeammin kuin aiemmat viruskannat. Vaikka covid-19-rokotukset ovat alkaneet valtaosassa maita, suurin osa väestöstä on edelleen ilman rokotesuojaa. On mahdollista, että osa muuntuneista viruskannoista pystyy myös väistämään rokotteiden antamaa suojaa. Globaali epidemiatilanne ja erityisesti muuntuneet viruskannat uhkaavat edelleen väestön terveyttä ja terveydenhuollon kantokykyä.
Suomessa covid-19-tautitapausten leviämistä on pystytty torjumaan tehokkaasti ja tartuntatapausten ilmaantuvuus on pysynyt moniin muihin maihin verrattuna alhaisella tasolla. Korkeampi tapausilmaantuvuus sekä havainnot uusista muuntuneista viruskannoista muissa maissa nostavat rajat ylittävän liikenteen aiheuttamaa riskiä epidemian voimistumiselle myös Suomessa. Euroopan tautienehkäisy- ja valvontaviraston mukaan covid-19-tartuntojen leviämistä rajat ylittävässä liikenteessä voidaan torjua matkustajiin kohdistuvan testauksen avulla.
Globaali covid-19-pandemia jatkuu voimakkaana ja tautitapauksia todetaan edelleen runsaasti. Uutena uhkatekijä on havaittu muuntuneita viruskantoja, jotka leviävät nopeammin kuin aiemmat viruskannat. Vaikka covid-19-rokotukset ovat alkaneet valtaosassa maita, suurin osa väestöstä on edelleen ilman rokotesuojaa. On mahdollista, että osa muuntuneista viruskannoista pystyy myös väistämään rokotteiden antamaa suojaa. Globaali epidemiatilanne ja erityisesti muuntuneet viruskannat uhkaavat edelleen väestön terveyttä ja terveydenhuollon kantokykyä.
Suomessa covid-19-tautitapausten leviämistä on pystytty torjumaan tehokkaasti ja tartuntatapausten ilmaantuvuus on pysynyt moniin muihin maihin verrattuna alhaisella tasolla. Korkeampi tapausilmaantuvuus sekä havainnot uusista muuntuneista viruskannoista muissa maissa nostavat rajat ylittävän liikenteen aiheuttamaa riskiä epidemian voimistumiselle myös Suomessa. Euroopan tautienehkäisy- ja valvontaviraston mukaan covid-19-tartuntojen leviämistä rajat ylittävässä liikenteessä voidaan torjua matkustajiin kohdistuvan testauksen avulla.
Tavoitteet
Sääntelyn tavoitteena on vähentää Suomeen rajat ylittävän liikenteen kautta leviäviä covid-19-tartuntoja sekä ehkäistä muuntuneen covid-19-viruksen leviämistä Suomeen laajemmin myös tilanteessa, jossa EU:n sisärajavalvonta Schengen-sääntelyn perusteella päättyy.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään ystävällisesti antamaan viimeistään 31.5.2021. Ruotsinkielinen käännös toimitetaan myöhemmin käännöksen valmistuttua,
kiireisestä aikataulusta johtuen lausuntoaika päättyy kuitenkin 31.5.2021.
kiireisestä aikataulusta johtuen lausuntoaika päättyy kuitenkin 31.5.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi sosiaali- ja terveysministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat
Johtaja Jari Keinänen [email protected]
Hallitusneuvos Liisa Katajamäki [email protected]
Erityisasiantuntija Maija Neva [email protected]
Ylilääkäri Paula Tiittala [email protected]
Johtaja Jari Keinänen [email protected]
Hallitusneuvos Liisa Katajamäki [email protected]
Erityisasiantuntija Maija Neva [email protected]
Ylilääkäri Paula Tiittala [email protected]
Jakelu:
Aurorarail | ||
Aurorarail | ||
Aviator Oyj | ||
DHL Express (Finland) Oy | ||
Eckerö Line Ab Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
ESL Shipping Oy | ||
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fenniarail | ||
Fenniarail | ||
Fimlab | ||
Fimlab laboratoriot Oy | ||
Finavia Oyj | ||
Finavia Oyj | ||
Finavia Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnlines Oyj | ||
HaminaKotka Satama Oy | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin satama Oy | ||
Helsinki-Vantaan AOC | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Inari | ||
ISLAB | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintavirasto | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kainuun sairaanhoitopiiri | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keskuskauppakamari ry | ||
KeuSote | ||
Kittilän kunta | ||
Kuopio | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin matkailuelinkeinoliitto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintövirasto | ||
Linja-autoliitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintavirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintavirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
MaRa ry | ||
Metsäteollisuus ry, Skogsindustrin rf | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Naantalin Satama Oy | ||
Nordic Regional Airlines (Norra) | ||
Nordlab | ||
Nordlab | ||
Oikeuskansleri | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kultturiministeriö | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintavirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Posti Group Oyj | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustuvoimien pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Rajavartiolaitos | ||
Saimaa Travel Oy Ltd | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Schenker Oy | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen kuntaliitto ry | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen lääkäriliitto | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto | ||
Suomen satamaliitto Finnish Port Association Finnports | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen Transitioliikenneyhdistys | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Super | ||
Synlab | ||
Tallink Silja Oy | ||
Tehy | ||
Teknologiateollisuus ry, Teknologiindustrin rf | ||
THL | ||
Tornio | ||
Tulli | ||
Turku | ||
Turun Satama Oy | ||
Tyks | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Wasaline | ||
Viking Line Abp | ||
Vita | ||
VR Yhtymä Oy | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |