Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö sidosryhmille korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategiasta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/8330/2022
Vastausaika on päättynyt: 4.11.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategiaksi.
Tausta
Hallitusohjelman mukaisesti kuluvalla hallituskaudella toteutetaan jatkuvan oppimisen parlamentaarinen uudistus. Uudistuksen aikana laadittu jatkuvan oppimisen visio on, että kaikilla on merkityksellisen elämän edellyttämät tiedot, taidot ja osaaminen, että jokainen kehittää osaamistaan työuran aikana ja että osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista.
Vision pohjalta on asetettu jatkuvan oppimisen uudistuksen tavoitteet. Keskeisimpiä tavoitteita ovat väestön osaamistason nousu, työllisyysasteen paraneminen, osallistumisen tasa-arvon lisääntyminen sekä osaavan työvoiman saatavuuden paraneminen. Yhtenä parlamentaarisen ryhmän jatkovalmistelua edellyttävänä linjauksena oli korkeakoulujen ja oppilaitosten nykyisen työikäisille kohdennettavan koulutustarjonnan uudistaminen. Jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien tarjoamista ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tehtävänä vahvistettiin vuonna 2019 voimaan tulleilla korkeakoululakien muutoksilla.
Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen roolin kirkastamisen tarve on tunnistettu hallituksen kestävyystiekartassa. Kestävyystiekartassa tavoitteeksi on asetettu edistää jatkuvaa oppimista muun muassa joustavoittamalla ja monipuolistamalla korkeakoulutuksen muotoja ja tarjontaa siten, että ne mahdollistavat nykyistä paremmin työn ja opiskelun vuorottelun, työn ohessa opiskelun ja oppimisen työpaikoilla ja yhteiskunnassa laajemmin myös muutoin kuin tutkintoon tähtäävänä koulutuksena.
Toimenpiteille perustan luo EU-elpymisvälineen rahoituksella toteutettava Suomen kestävän kasvun ohjelma, erityisesti investoinnit jatkuvan oppimisen ja työllisyyspalveluiden digitalisointiin. Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti keväällä 2022 kansallisen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategian valmistelun korkeakoulujen ja sidosryhmien yhteisenä työryhmätyönä hallituksen kestävyystiekartan tavoitteiden mukaisesti.
Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategian teemat on valmisteltu yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön, korkeakoulujen johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden sekä sidosryhmien kanssa. Strategian valintoja ohjaavia linjauksia on tuotettu opetus- ja kulttuuriministeriön asettamassa työryhmässä ja niitä on arvioitu ja jatkojalostettu verkkokonsultaatiossa ja teemaseminaarissa satojen ihmisten kanssa yhdessä. Olemme määritelleet yhteisen tulevaisuuden tahtotilan vaikuttavammasta, joustavammasta ja vetovoimaisemmasta suomalaisten korkeakoulujen jatkuvasta oppimisesta vuoteen 2030 mennessä.
Vision pohjalta on asetettu jatkuvan oppimisen uudistuksen tavoitteet. Keskeisimpiä tavoitteita ovat väestön osaamistason nousu, työllisyysasteen paraneminen, osallistumisen tasa-arvon lisääntyminen sekä osaavan työvoiman saatavuuden paraneminen. Yhtenä parlamentaarisen ryhmän jatkovalmistelua edellyttävänä linjauksena oli korkeakoulujen ja oppilaitosten nykyisen työikäisille kohdennettavan koulutustarjonnan uudistaminen. Jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien tarjoamista ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tehtävänä vahvistettiin vuonna 2019 voimaan tulleilla korkeakoululakien muutoksilla.
Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen roolin kirkastamisen tarve on tunnistettu hallituksen kestävyystiekartassa. Kestävyystiekartassa tavoitteeksi on asetettu edistää jatkuvaa oppimista muun muassa joustavoittamalla ja monipuolistamalla korkeakoulutuksen muotoja ja tarjontaa siten, että ne mahdollistavat nykyistä paremmin työn ja opiskelun vuorottelun, työn ohessa opiskelun ja oppimisen työpaikoilla ja yhteiskunnassa laajemmin myös muutoin kuin tutkintoon tähtäävänä koulutuksena.
Toimenpiteille perustan luo EU-elpymisvälineen rahoituksella toteutettava Suomen kestävän kasvun ohjelma, erityisesti investoinnit jatkuvan oppimisen ja työllisyyspalveluiden digitalisointiin. Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti keväällä 2022 kansallisen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategian valmistelun korkeakoulujen ja sidosryhmien yhteisenä työryhmätyönä hallituksen kestävyystiekartan tavoitteiden mukaisesti.
Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategian teemat on valmisteltu yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön, korkeakoulujen johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden sekä sidosryhmien kanssa. Strategian valintoja ohjaavia linjauksia on tuotettu opetus- ja kulttuuriministeriön asettamassa työryhmässä ja niitä on arvioitu ja jatkojalostettu verkkokonsultaatiossa ja teemaseminaarissa satojen ihmisten kanssa yhdessä. Olemme määritelleet yhteisen tulevaisuuden tahtotilan vaikuttavammasta, joustavammasta ja vetovoimaisemmasta suomalaisten korkeakoulujen jatkuvasta oppimisesta vuoteen 2030 mennessä.
Tavoitteet
Kansallinen strategia kirkastaa korkeakoulujen roolia jatkuvassa oppimisessa. Korkeakoulujen ja sidosryhmien yhdessä jakama jatkuvan oppimisen yhteiskunnallisen tarpeen, muutosvoimien ja tämänhetkisen tarjonnan tilannekuva sekä niistä nousevat kehittämistarpeet ja –mahdollisuudet ovat strategian lähtökohta.
Liitteet:
Aikataulu
Tavoitteena on julkaista Kansallinen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategia Korkeakoulujen ja tiedelaitosten johdon seminaarissa Tampereella joulukuun 2022 alussa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 4.11.2022.
Jos lausuntopalvelu.fi:tä ei ole mahdollista käyttää, lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon sähköpostitse ([email protected]) tai postitse PL 29, 00023 Valtioneuvosto.
Lausunnot pyydetään jaottelemaan selonteon luvuittain jatkokäsittelyn helpottamiseksi. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Käyttäjätuki: Jos sinulla on kysyttävää, ota tarvittaessa yhteys organisaatiosi pääkäyttäjään (ministeriöt) tai käyttäjätukeen osoitteessa [email protected].
Jos lausuntopalvelu.fi:tä ei ole mahdollista käyttää, lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon sähköpostitse ([email protected]) tai postitse PL 29, 00023 Valtioneuvosto.
Lausunnot pyydetään jaottelemaan selonteon luvuittain jatkokäsittelyn helpottamiseksi. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Käyttäjätuki: Jos sinulla on kysyttävää, ota tarvittaessa yhteys organisaatiosi pääkäyttäjään (ministeriöt) tai käyttäjätukeen osoitteessa [email protected].
Valmistelijat
Jakelu:
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen jatkuvan oppimisen johtajien verkosto/Jenni Toivanen | ||
Ammattikorkeakoulujen jatkuvan oppimisen kehittämisverkosto/ Anu Moisio | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry | ||
Avaintyönantajat AVAINTA ry | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kuntaliitto | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Professoriliitto ry | ||
Sivistystyönantajat ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry. | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen yliopistot UNIFI ry | ||
Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tekniikan akateemiset TEK | ||
Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV) | ||
Tieteentekijöiden Liitto ry | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK Ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Yliopistojen ja Tutkimusalan Henkilöstöliitto Yhl Ry |
Asiasanat
strategia
yliopisto
ammattikorkeakoulu
strategi
Jatkuva oppiminen
universitet
yrkeshögskoleutbildning
kontinuerligt lärande