Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Luonnos valtioneuvoston huoltovarmuusselonteoksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25323/2021
Vastausaika on päättynyt: 8.8.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö on valmistellut valtioneuvoston ensimmäistä huoltovarmuusselontekoa eduskunnalle.
Huoltovarmuus tarkoittaa varautumista kriiseihin ja häiriötilanteisiin sekä jatkuvuudenhallintaa turvaamalla elintärkeät toiminnot. Perustarpeiden turvaaminen on edelleen keskiössä, mutta myös uudenlaisiin uhkiin varautuminen on keskeinen osa tämän päivän huoltovarmuustyötä. Suomessa huoltovarmuustyö perustuu julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyöhön.
Huoltovarmuus tarkoittaa varautumista kriiseihin ja häiriötilanteisiin sekä jatkuvuudenhallintaa turvaamalla elintärkeät toiminnot. Perustarpeiden turvaaminen on edelleen keskiössä, mutta myös uudenlaisiin uhkiin varautuminen on keskeinen osa tämän päivän huoltovarmuustyötä. Suomessa huoltovarmuustyö perustuu julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyöhön.
Tausta
Huoltovarmuuden kansainvälinen toiminta- ja turvallisuusympäristö ovat muuttuneet merkittävästi covid-19-pandemian ja Venäjän hyökkäyssodan Ukrainaan myötä. Pohjoismainen huoltovarmuusyhteistyö on entisestään laajentunut, Itämeren turvallisuusympäristön merkitys sitä ympäröiville maille on korostunut ja Euroopan unionissa on meneillään useita hankkeita, jotka vaikuttavat myös huoltovarmuuden kansalliseen järjestämiseen ja sitä koskevaan lainsäädäntöön. Suomi haki Pohjois-Atlantin liiton Naton jäseneksi 18.5.2022. Vaikka kansainvälinen toiminta- ja turvallisuusympäristö muuttuvat ja kansainvälinen ulottuvuus huoltovarmuudessa vahvistuu, suomalainen huoltovarmuusjärjestelmä perustuu jatkossakin kansalliseen varautumiseen ja kansallisiin toimiin.
Suomen huoltovarmuuden kansallisen varautumisen taso on lähtökohtaisesti hyvä. Runsaat luonnonvarat, hyvä elintarviketuotantokyky, kehittynyt hyvinvointi- ja koulutusjärjestelmä, toimiva infrastruktuuri sekä tiivis julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyö, ovat esimerkkejä Suomen kansallisista vahvuuksista, jotka auttavat ylläpitämään kansallista huoltovarmuutta. Muuttuneessa toimintaympäristössä on kuitenkin arvioitava Suomen varautumisen kokonaistason riittävyyttä erityisesti, kun huoltovarmuuden painopiste on siirtymässä kriisinsietokyvyn turvaamiseen.
Selonteon valmistelua on seurannut parlamentaarinen seurantaryhmä puheenjohtajanaan työministeri Tuula Haatainen. Eduskunta on osallistunut selonteon valmisteluun myös työpajatyöskentelyn kautta. Selonteon virkamiesvalmistelua on ohjannut poikkihallinnollinen johtoryhmä puheenjohtajanaan työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Raimo Luoma. Selonteon valmisteluprosessin aikana on järjestetty myös neljä työpajaa eri kohderyhmille.
Suomen huoltovarmuuden kansallisen varautumisen taso on lähtökohtaisesti hyvä. Runsaat luonnonvarat, hyvä elintarviketuotantokyky, kehittynyt hyvinvointi- ja koulutusjärjestelmä, toimiva infrastruktuuri sekä tiivis julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyö, ovat esimerkkejä Suomen kansallisista vahvuuksista, jotka auttavat ylläpitämään kansallista huoltovarmuutta. Muuttuneessa toimintaympäristössä on kuitenkin arvioitava Suomen varautumisen kokonaistason riittävyyttä erityisesti, kun huoltovarmuuden painopiste on siirtymässä kriisinsietokyvyn turvaamiseen.
Selonteon valmistelua on seurannut parlamentaarinen seurantaryhmä puheenjohtajanaan työministeri Tuula Haatainen. Eduskunta on osallistunut selonteon valmisteluun myös työpajatyöskentelyn kautta. Selonteon virkamiesvalmistelua on ohjannut poikkihallinnollinen johtoryhmä puheenjohtajanaan työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Raimo Luoma. Selonteon valmisteluprosessin aikana on järjestetty myös neljä työpajaa eri kohderyhmille.
Tavoitteet
Huoltovarmuusselonteossa määritellään keskeiset linjaukset huoltovarmuuden kehittämiselle vuoteen 2030 asti. Selonteon tavoitteena on määritellä huoltovarmuuden toimivuuden kannalta keskeiset strategiset linjaukset parlamentaarisen valmistelun kautta. Selonteossa kuvataan huoltovarmuuden toimintaympäristöä Suomessa ja kansainvälisessä kontekstissa sekä arvioidaan huoltovarmuuden kehittämistarpeita nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Selonteolla ja sen toimeenpanolla varmistetaan huoltovarmuuden riittävä taso ja toimintakyky osana yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta. Selonteossa käsitellään normaalioloissa tapahtuvaa varautumista ja huoltovarmuustyötä menemättä sen operatiivisiin yksityiskohtiin.
Keskeisiä toimenpidekokonaisuuksia ovat huoltovarmuusrahaston kantokyvyn mitoittaminen tavoitteiden ja tarpeiden mukaan ja muiden huoltovarmuutta ylläpitävien resurssien riittävyyden turvaaminen, huoltovarmuuden sääntely- ja muun ohjausjärjestelmän ajantasaistaminen ml. huoltovarmuuteen liittyvän EU-lainsäädännön kansallinen täytäntöönpano, julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisen yhteistyön tiivistäminen, sektorikohtaisten vastuiden selkeyttäminen ja poikkihallinnollisen yhteistyön kehittäminen sekä osallistuminen huoltovarmuuteen liittyvään kansainväliseen yhteistyöhön. Kriittisen infrastruktuurin varautumistoimenpiteitä, lainsäädäntöä sekä valtioneuvostotason yhteensovittamista on kehitettävä vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksia.
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausunnot valtioneuvoston huoltovarmuusselonteon luonnokseen, joka on liitteenä suomen- ja ruotsinkielisenä.
Keskeisiä toimenpidekokonaisuuksia ovat huoltovarmuusrahaston kantokyvyn mitoittaminen tavoitteiden ja tarpeiden mukaan ja muiden huoltovarmuutta ylläpitävien resurssien riittävyyden turvaaminen, huoltovarmuuden sääntely- ja muun ohjausjärjestelmän ajantasaistaminen ml. huoltovarmuuteen liittyvän EU-lainsäädännön kansallinen täytäntöönpano, julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisen yhteistyön tiivistäminen, sektorikohtaisten vastuiden selkeyttäminen ja poikkihallinnollisen yhteistyön kehittäminen sekä osallistuminen huoltovarmuuteen liittyvään kansainväliseen yhteistyöhön. Kriittisen infrastruktuurin varautumistoimenpiteitä, lainsäädäntöä sekä valtioneuvostotason yhteensovittamista on kehitettävä vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksia.
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausunnot valtioneuvoston huoltovarmuusselonteon luonnokseen, joka on liitteenä suomen- ja ruotsinkielisenä.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM087:00/2021 - Linkki hankesivulle
https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM087:00/2021 - Länk till projektportalen
Liitteet:
Luonnos_huoltovarmuusselonteko_21.6.2022.pdf - Luonnos valtioneuvoston selonteoksi 21.6.2022
Utkast_redogörelse om försörjningsberedskapen_21.6.2022.pdf - Utkast till statsrådets redogörelse om försörjningsberedskapen den 21. juni 2022
Aikataulu
Lausunnot tulee antaa viimeistään maanantaina 8.8.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Jos et halua rekisteröityä palveluun, se ei ole este lausunnon antamiselle, vaan lausunnon voi antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon ([email protected]). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä otsikkoa Huoltovarmuusselonteko VN/25323/2021.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Jos et halua rekisteröityä palveluun, se ei ole este lausunnon antamiselle, vaan lausunnon voi antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon ([email protected]). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä otsikkoa Huoltovarmuusselonteko VN/25323/2021.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat
neuvotteleva virkamies Henri Backman, työ- ja elinkeinoministeriö, sähköposti: henri.backman(at)gov.fi
(paikalla 5.7.2022 asti)
teollisuusneuvos Eeva Vahtera, työ- ja elinkeinoministeriö, sähköposti: eeva.vahtera(a)gov.fi
(paikalla 4.–14.7.2022)
neuvotteleva virkamies Pertti Hämäläinen, työ- ja elinkeinoministeriö, sähköposti: pertti.hamalainen(a)gov.fi
(paikalla 25.7.2022 lukien)
neuvotteleva virkamies Henri Backman, työ- ja elinkeinoministeriö, sähköposti: henri.backman(at)gov.fi
(paikalla 5.7.2022 asti)
teollisuusneuvos Eeva Vahtera, työ- ja elinkeinoministeriö, sähköposti: eeva.vahtera(a)gov.fi
(paikalla 4.–14.7.2022)
neuvotteleva virkamies Pertti Hämäläinen, työ- ja elinkeinoministeriö, sähköposti: pertti.hamalainen(a)gov.fi
(paikalla 25.7.2022 lukien)
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus - Ålands landskapsregering | ||
Akava | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan maakuntaliitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus - The European Centre of Excellence for Countering Hybrid Threats | ||
FIMEA | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia Oyj | ||
Fingrid Oyj | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS - Helsingin ja uudenmaan hyvinvointialue | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen maakuntaliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun maakuntaliitto | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry | ||
Kumiteollisuus ry | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson maakuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus Luke | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääke- ja terveyshuolto ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK | ||
Marttaliitto | ||
Medialiitto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Palta ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Ruokavirasto | ||
Sailab - MedTech Finland ry | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SPEK | ||
SPR | ||
SPR | ||
SPR/ veripalvelu | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kiertovoima ry – KIVO | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Pakkausyhdistys ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö - SPEK | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Sähkö- ja Teleurakoitsijaliitto STUL ry | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Teknisen kaupan liitto ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Traficomin Kyberturvallisuuskeskus | ||
Turvallisuuskomitean sihteeristö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
VALVIRA | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väriteollisuusyhdistys ry | ||
Väylävirasto | ||
Yhteinen Toimialaliitto ry | ||
Yleisradio | ||
Ympäristöministeriö |