Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Synnyttäneen äidin selvittäminen ja oikeusgeneettisiä vanhemmuustutkimuksia koskevan sääntelyn uudistaminen; työryhmämietintö
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10363/2022
Vastausaika on päättynyt: 10.5.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne synnyttäneen äidin selvittämistä ja oikeusgeneettisiä vanhemmuustutkimuksia koskevasta työryhmämietinnöstä.
Työryhmä ehdottaa vanhemmuuslakia (775/2022) ja oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettua lakia (378/2005) muutettavaksi siten, että ne mahdollistavat synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisen ja vahvistamisen tilanteessa, jossa äitiydestä ei ole saatavilla asiakirjanäyttöä tai asiakirjanäytön luotettavuudesta ei saada riittävää selvitystä.
Työryhmä ehdottaa lisäksi oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että tuomioistuin voi määrätä oikeusgeneettisen tutkimuksen tehtäväksi viimesijaisesti myös haudatusta vainajasta. Oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain nimikettä ehdotetaan muutettavaksi siten, että lain nimi olisi jatkossa laki oikeusgeneettisestä vanhemmuustutkimuksesta. Lisäksi ehdotetaan tehtäväksi muutoksia eräisiin muihin lakeihin.
Työryhmä ehdottaa vanhemmuuslakia (775/2022) ja oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettua lakia (378/2005) muutettavaksi siten, että ne mahdollistavat synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisen ja vahvistamisen tilanteessa, jossa äitiydestä ei ole saatavilla asiakirjanäyttöä tai asiakirjanäytön luotettavuudesta ei saada riittävää selvitystä.
Työryhmä ehdottaa lisäksi oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että tuomioistuin voi määrätä oikeusgeneettisen tutkimuksen tehtäväksi viimesijaisesti myös haudatusta vainajasta. Oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain nimikettä ehdotetaan muutettavaksi siten, että lain nimi olisi jatkossa laki oikeusgeneettisestä vanhemmuustutkimuksesta. Lisäksi ehdotetaan tehtäväksi muutoksia eräisiin muihin lakeihin.
Tausta
Oikeusministeriö asetti 26.4.2022 työryhmän valmistelemaan ehdotukset synnyttäneen äidin selvittämistä ja oikeusgeneettisiä vanhemmuustutkimuksia koskevaksi sääntelyksi. Oikeusministeriö asetti 16.5.2022 lisäksi seurantaryhmän seuraamaan ja arvioimaan työryhmän työtä. Työryhmän ja seurantaryhmän toimikausi päättyi 28.2.2023.
Synnyttäneen äidin selvittämistä koskeva lainvalmistelutarve nousi esiin vanhemmuuslakia koskevan valmistelun yhteydessä. Tarve synnyttäneen äidin äitiyttä koskevan sääntelyyn liittyy erityisesti sellaisiin maahanmuuttajaperheisiin, joiden perhesuhteista ei ole voitu varmistua maahantulon yhteydessä ja joilla ei ole asiakirjanäyttöä perhesuhteistaan tai sen luotettavuudesta ei saada riittävää selvitystä.
Korkein oikeus antoi joulukuussa 2021 ratkaisun (KKO:2021:88), jonka mukaan oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain 5 §:n 2 momentti oli sen käsittelemässä tapauksessa ilmeisessä ristiriidassa perustuslain 10 §:ssä ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklassa turvatun yksityiselämän suojan kanssa. Kyseisen hautarauhaa suojaavan säännöksen on tulkittu estävän oikeusgeneettistä isyystutkimusta koskevan tutkimusmääräyksen tekemisen tilanteessa, jossa vainaja on jo haudattu.
Synnyttäneen äidin selvittämistä koskeva lainvalmistelutarve nousi esiin vanhemmuuslakia koskevan valmistelun yhteydessä. Tarve synnyttäneen äidin äitiyttä koskevan sääntelyyn liittyy erityisesti sellaisiin maahanmuuttajaperheisiin, joiden perhesuhteista ei ole voitu varmistua maahantulon yhteydessä ja joilla ei ole asiakirjanäyttöä perhesuhteistaan tai sen luotettavuudesta ei saada riittävää selvitystä.
Korkein oikeus antoi joulukuussa 2021 ratkaisun (KKO:2021:88), jonka mukaan oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain 5 §:n 2 momentti oli sen käsittelemässä tapauksessa ilmeisessä ristiriidassa perustuslain 10 §:ssä ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklassa turvatun yksityiselämän suojan kanssa. Kyseisen hautarauhaa suojaavan säännöksen on tulkittu estävän oikeusgeneettistä isyystutkimusta koskevan tutkimusmääräyksen tekemisen tilanteessa, jossa vainaja on jo haudattu.
Linkit
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-454-1 - Työryhmän mietintö / Arbetsgruppsbetänkande
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=OM024:00/2022 - Hankesivu
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=OM024:00/2022 - Projektsida
Liitteet:
Sammandrag och lagförslag.pdf - Sammandrag och lagförslag
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 10.5.2023.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi lausunnossa pyydetään noudattamaan keskeisten ehdotusten otsikointia ja jäsentelyä (alla).
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat:
lainsäädäntöneuvos Salla Silvola p. 02951 50314
erityisasiantuntija Joanna Grandell p. 02951 50220
erityisasiantuntija Mari Kaipomäki p. 02951 50062
([email protected])
lainsäädäntöneuvos Salla Silvola p. 02951 50314
erityisasiantuntija Joanna Grandell p. 02951 50220
erityisasiantuntija Mari Kaipomäki p. 02951 50062
([email protected])
Jakelu:
Amnesty International - Suomen osasto ry | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
emeritusprofessori Markku Helin | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin juutalainen seurakunta | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin oikeusaputoimisto | ||
Helsinki, sosiaali- ja terveystoimi | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, sosiaali- ja terveystoimiala | ||
Kansaneläkelaitos - Kela | ||
Katolinen kirkko Suomessa | ||
Korkein oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun keskusliitto ry | ||
Lastenvalvojat ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto ry | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto | ||
Monika-Naiset ry | ||
Monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto Moniheli ry | ||
Monimuotoiset perheet ry | ||
Naisjärjestöjen keskusliitto | ||
Naisjärjestöt yhteistyössä ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue, sosiaali- ja terveystoimiala | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, sosiaali- ja terveystoimiala | ||
Pohjois-Savon (Kuopiossa) käräjäoikeus | ||
professori Tuulikki Mikkola (Turun Yliopisto) | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
Suomen Asianajajaliitto - Finlands Advokatförbund | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen hautaustoiminnan keskusliitto | ||
Suomen islamilainen yhdyskunta | ||
Suomen Islam-seurakunta | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto | ||
Suomen tuomariliitto - Finlands domareförbund ry | ||
Suvianna Hakalehto (Itä-Suomen yliopisto) | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Ulkoministeriö | ||
Unicef Finland ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen (Turussa) käräjäoikeus | ||
Varsinais-Suomen oikeusaputoimisto | ||
Väestöliitto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
äitiys
vanhemmuus
moderskap
föräldraskap
isyys
faderskap
dna-test
rättsgenetiska föräldraskapsundersökningar
DNA-testit
oikeusgeneettiset vanhemmuustutkimukset