Anna lausunto
Lausuntopyyntö Valtion hankintatoimen tavoitearkkitehtuuri luonnokseen
Vastausaika on päättynyt: 4.4.2016
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Valtion hankintatoimen tavoitetila-arkkitehtuuri päätettiin toteuttaa joulukuussa 2015, sillä syksyn 2015 aikana valtiovarainministeriössä tunnistettiin, että valtion hankintojen digitalisointia oltiin suunnittelemassa ja toteuttamassa erillisinä organisaatio- ja tietojärjestelmälähtöisinä hankkeina, jolloin digitalisaatioon sisältyvää tuottavuuspotentiaalia ei onnistuttaisi realisoimaan valtiokokonaisuuden kannalta odotetulla tavalla. Ilmeisenä riskinä oli, että prosessiin olisi jäänyt toiminnan tehostamista estäviä katkoksia ja katveita ja kehittäminen olisi muodostunut päällekkäiseksi.
Toimintatapojen uudistamisen ministeriryhmä tunnisti (2.2.2016) valtion hankintojen digitalisoinnin yhdeksi jatkovalmisteluun hyvin sopivista digitalisaatiohankkeista pääministeri Sipilän hallitusohjelman toimeenpanossa (VMn tiedote 3.2.). Valtion hankintatoimen tavoitetila-arkkitehtuurissa valtiovarainministeriö on yhdessä Hanselin, Palkeiden ja Valtiokonttorin kanssa jatkovalmistellut hankintojen digitalisointia ministeriryhmän edellyttämää tavalla.
Tausta
Hankintatoimen kehittämiselle on asetettu sekä kansainvälisiä että kansallisia tavoitteita. Tavoitteita asettavat mm. OECD Hankintatoimen kehittämislinjaukset 2015, EU e-procurement strategia 2012 ja Golden Book of e-procurement Good Practices 2012, Sipilän hallituksen ohjelma 2015, HANKO- ja HAMA-työ, Valtion taloushallintostrategia 2020 (2014) sekä Valtion hankintastrategia 2009.
Keskeisiä valtion hankintatoimen kehittämisen ja uusiutumisen ajureita ovat mm.:
- Valtionhallinnon strategiset tavoitteet
- EU:n julkisiin hankintoihin kohdistuvan sääntelyn vahvistuminen
- Hankintatoimen säästötarpeet ja prosessien tehostamistarve
- Digitalisaation tuomat mahdollisuuden
Useat hankintaprosessiin liittyvistä nykyisistä tietojärjestelmistä (mm. tilaustenhallintajärjestelmä Tilha) ovat saavuttamassa teknologian osalta elinkaareensa pään. Toisaalta valtion yhteistä talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmää (Kieku) on vuoden 2016 aikana käyttöönotettu laajasti. Lisäksi Hansel on ottamassa käyttöön hankintoihin liittyviä tietojärjestelmiä (mm. kilpailutusjärjestelmä).
Huhtikuussa 2014 voimaan tulleissa julkisia hankintoja koskevissa direktiiveissä korostetaan sähköistämisen merkitystä. Direktiivi edellyttää julkisten hankintojen sähköistämistä kolmella tasolla: hankinnoista ilmoittamisessa, tarjouspyynnön julkaisuvaiheessa ja siirtymäajan jälkeen vuonna 2018 myös tarjousten vastaanottamisessa.
Valtion hankintatoimen tavoitearkkitehtuurissa kuvattu tavoitetila ja siihen liittyvä kehittämispolku on kattavin ja tuorein käytettävissä oleva näkemys valtion hankintojen digitalisoinnin tavoitetilasta. Valtion hankintojen digitalisoinnin toimintamallit ja toteutettavat tietojärjestelmäratkaisut tulevat perustumaan tähän laadittuun valtion hankintojen tavoitearkkitehtuuriin sekä siihen liittyvään kehittämispolkuun.
Tavoitteet
Tavoitearkkitehtuuri mahdollistaa yhteentoimivan kokonaisuuden jolla voidaan selvästi vähentää hankintatoimen manuaalista työtä sekä kilpailutus- että laskutusvaiheissa. Valtion hankintatoimen tehostamis- ja säästötavoitteet voidaan saavuttaa toteuttamalla tarvittavat toimenpiteet tavoitearkkitehtuuriin pääsemiseksi ja sopeuttamalla toimintaa hallitusti manuaalityön vähentyessä. Tämä edellyttää hankintatoimen konserniohjauksen terävöittämistä ja valtioyhtenäisten ratkaisujen toteuttamista. Kilpailutustoimintaa kehittämällä, esimerkiksi uusia hankintamenettelyjä hyödyntämällä, voidaan varsinaisia hankintamenoja pienentää sekä parantaa hankintojen vaikuttavuutta.
Valtiovarainministeriö pyytää vastaanottajilta lausunnon seuraavista valmistelluista aineistoista:
Valtion hankintatoimen tavoitearkkitehtuuri
Liite 1: KA-taulukot
Liite 2: Käyttötapaukset
Liite 3: Hankintasanasto
Valtion hankintatoimen tavoitearkkitehtuuri –tiivistelmä
Valtion hankintatoimen arkkitehtuuriesite
Valtion hankintatoimen tavoitetilasta ja kehittämispolusta järjestettiin valtion virastoille ja hankintayhdyshenkilöille kaksi esittely- ja kuulemistilaisuutta (8.3.2016 ja 16.3.2016).
Linkit
http://vm.fi/valtion-hankintojen-digitalisoinnin-tavoitetila-ja-kehittamispolku-tilaisuudet - Valtion hankintojen digitalisoinnin tavoitetila ja kehittämispolku -tilaisuuksien (8.3.2016 ja 16.3.2016) aineistot ja tallenne 8.3.2016 tilaisuudesta.
Liitteet:
Valtion hankintatoimen tavoitearkkitehtuuri v0_9.pdf -
Liite 1, KA-taulukot-0_9.xlsx -
Liite 2, käyttötapaukset v0_9.doc -
Liite 3, Hankintasanasto v0_9.docx -
Valtion hankintatoimen tavoitearkkitehtuuri - tiivistelmä v0_9.docx -
Valtion_hankintatoimen_arkkitehtuuriesite_v0_9.pdf -
Kommentointilomake.xlsx - Yksityiskohtia koskevat havainnot ja muutosesitykset pyydetään täydentämään tähän kommentointilomakkeeseen ja liittämään se lausunnon liitteeksi.
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Yleiset havainnot lausuttavasta aineistosta pyydetään sisällyttämään lausuntopalvelun kappalekohtaisiin kommenttikenttiin. Yksityiskohtia koskevat havainnot ja muutosesitykset pyydetään täydentämään liitteenä olevaan kommentointilomakkeeseen (excel-tiedosto).
Lausunto annetaan tämän sivun alareunan välilehden "Lausuntoni" kunkin vihreän väliotsikon alle. Vastauskentät aukeavat klikkaamalla otsikon perässä olevaa kolmiota. Muita annettuja lausuntoja voi selailla välilehdellä "Lausunnonantajien lausunnot".
Valmistelijat
Jakelu:
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Hallinnon tietotekniikkakeskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Innovaatiorahoituskeskus Tekes | ||
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO | ||
Kansallisarkisto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuntaliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maaseutuvirasto | ||
Maistraatit | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustushallinnon rakennuslaitos | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Viestintävirasto | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
kokonaisarkkitehtuuri
julkiset hankinnat
digitalisaatio
taloushallinto
hankintatoimi