Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Valtioneuvoston periaatepäätös kehittämissuunnitelmaksi logistiikan ja kuljetussektorin sekä satamien digitalisaation vahvistamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: LVM/237/01/2018
Vastausaika on päättynyt: 28.2.2018
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Hallitusohjelman digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöä koskevassa kärkihankkeessa on tavoitteena suotuisan toimintaympäristön luominen digitaalisille palveluille ja uusille liiketoimintamalleille. Kärkihankkeessa luodaan innovaatioita ja palveluiden syntymistä tukeva säädös- ja muu toimintaympäristö. Kärkihankkeen yhtenä hallitusohjelman loppukauden toimenpiteenä on luoda kehittämissuunnitelma logistiikan ja kuljetussektorin sekä satamien digitalisaation vahvistamiseksi.
Digitalisaatio muuttaa tavaralogistiikan toimintamallit ja liiketoiminnan tiedon laajamittaiseen hyödyntämiseen ja älykkääseen automaatioon perustuviksi. Kuten muutkin yhteiskunnan sektorit, myös logistiikka on jo lähitulevaisuudessa murroksen alla. Digitalisoituminen on alan yrityksille vielä tällä hetkellä kilpailuvaltti, mutta varsin nopeasti kysymys on siitä, mitkä yritykset kasvavat ja kehittyvät ja mitkä kuihtuvat.
Kehittämissuunnitelmaa on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämän avoimen logistiikan digitalisaatioverkoston avulla. Verkostolla ollut kaksi avointa työpajaa, joista ensimmäinen pidettiin 1.9.2017 ja toinen 1.11.2017. Verkoston tapaamisiin osallistui noin 50 toimijaa, ja mukana oli logistiikka-alan yhteisöjen, yritysten ja viranomaisten edustajia.
Digitalisaatio muuttaa tavaralogistiikan toimintamallit ja liiketoiminnan tiedon laajamittaiseen hyödyntämiseen ja älykkääseen automaatioon perustuviksi. Kuten muutkin yhteiskunnan sektorit, myös logistiikka on jo lähitulevaisuudessa murroksen alla. Digitalisoituminen on alan yrityksille vielä tällä hetkellä kilpailuvaltti, mutta varsin nopeasti kysymys on siitä, mitkä yritykset kasvavat ja kehittyvät ja mitkä kuihtuvat.
Kehittämissuunnitelmaa on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämän avoimen logistiikan digitalisaatioverkoston avulla. Verkostolla ollut kaksi avointa työpajaa, joista ensimmäinen pidettiin 1.9.2017 ja toinen 1.11.2017. Verkoston tapaamisiin osallistui noin 50 toimijaa, ja mukana oli logistiikka-alan yhteisöjen, yritysten ja viranomaisten edustajia.
Tausta
Logistiikan digitalisaatiolla on merkittäviä vaikutuksia yritysten toiminnalle ja kilpailukyvylle. Suurten kaupan alan yritysten kilpailukyvystä noin 43 % ja teollisuusyritysten kilpailukyvystä 35 % koostuu vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan logistiikan hallinnasta (Logistiikkaselvitys 2012. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 11/2012). Digitalisaation voidaan odottaa jatkossa vahvistavan eroja yritysten kilpailukyvyssä, sillä digitalisaatiota taitavasti hyödyntävät voivat saada merkittäviä hyötyjä. Kuljetusten tehostumisen arvioidaan voivan säästää EU:ssa toimivilta eri alojen teollisuusyrityksiltä 100–300 miljardia euroa vuosittain. Maailman talousfoorumi on arvioinut, että digitalisaation hyödyt logistiikka-alalle ovat maailmanlaajuisesti 1500 miljardia dollaria ja yhteiskunnalliset hyödyt 2 400 miljardia dollaria vuoteen 2025 mennessä. Tavaralogistiikan digitalisaatiolla vaikutetaan suuresti myös liikenteen ympäristöpäästöihin, EU:n tasolla arvioiden se voi saada aikaan 15–30 %:n hiilidioksidipäästöjen vähennyksen.
Tavoitteet
Periaatepäätöksen visiona vuoteen 2020 on, että tavaralogistiikan sektorille on saatu Suomessa luotua uudet toimintamallit, jotka mahdollistavat tiedon huomattavasti nykyistä paremman virtaamisen kuljetusketjuissa ja niiden välillä. Nämä toimintamallit myös minimoivat manuaalisen työn määrän kuljetusketjussa ja kytkeytyvät kansainvälisiin ratkaisuihin. Rahtitiedot kulkevat yhdessä tavaran kanssa läpi kuljetusketjun. Tehokkaan tiedonvaihdon infrastruktuurille on luotu edellytyksiä osittain lainsäädännön ja osittain verkostomaisen yhteistyön avulla. Samalla alan yritysten yleistä digitalisaation hyödyntämisen osaamista ja ymmärtämistä on saatu vahvistettua niin, että muun muassa erilaiset tiedon hyödyntämiseen perustuvat palvelut ja liiketoimintamallit tulevat mahdollisiksi. Logistiikan palvelut pystyvät vastaamaan keskeisiin muutoshaasteisiin erityisesti tarjoamalla uusia ja uudenlaisia logistiikan palveluita. Palveluissa asiakkaan tarpeet on asetettu keskiöön.
Visiona vuoteen 2025 on, että Suomi on pystynyt hyödyntämään maantieteellistä sijaintiaan ja nousemaan keskeiseksi solmupisteeksi myös kansainvälisessä tavarankuljetuksessa. Samalla Suomi on pystynyt toimimaan edelläkävijänä tavaralogistiikan MaaS-palveluille suotuisan liiketoiminta- ja sääntely-ympäristön luomisessa. Suomessa kehitettyjä liiketoimintakonsepteja on saatu laajemmin käyttöön kansainvälisesti. Samalla logistiikan digitalisaatiokehityksellä vaikutetaan olennaisesti Suomen ympäristötavoitteiden saavuttamiseen. Lopullisena tavoitteena on poistaa kokonaan alan aiheuttamat haitalliset ympäristövaikutukset. Lisäksi suomalaiset yritykset voivat 2025 mennessä entistä paremmin tuottavuuden noston seurauksena, ja asiakkaiden palvelut paranevat ja kuljetuksiin liittyvät kustannukset pienevät. Logistiikkasektorin kehitys on luonut Suomelle erinomaiset edellytykset kotimaisen verkkokaupan kasvuun ja kansainväliseen liiketoimintaan.
Visiona vuoteen 2025 on, että Suomi on pystynyt hyödyntämään maantieteellistä sijaintiaan ja nousemaan keskeiseksi solmupisteeksi myös kansainvälisessä tavarankuljetuksessa. Samalla Suomi on pystynyt toimimaan edelläkävijänä tavaralogistiikan MaaS-palveluille suotuisan liiketoiminta- ja sääntely-ympäristön luomisessa. Suomessa kehitettyjä liiketoimintakonsepteja on saatu laajemmin käyttöön kansainvälisesti. Samalla logistiikan digitalisaatiokehityksellä vaikutetaan olennaisesti Suomen ympäristötavoitteiden saavuttamiseen. Lopullisena tavoitteena on poistaa kokonaan alan aiheuttamat haitalliset ympäristövaikutukset. Lisäksi suomalaiset yritykset voivat 2025 mennessä entistä paremmin tuottavuuden noston seurauksena, ja asiakkaiden palvelut paranevat ja kuljetuksiin liittyvät kustannukset pienevät. Logistiikkasektorin kehitys on luonut Suomelle erinomaiset edellytykset kotimaisen verkkokaupan kasvuun ja kansainväliseen liiketoimintaan.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 28.2.2018.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lisätietoja asiasta antaa Kirsi Miettinen (0295 34 2570).
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lisätietoja asiasta antaa Kirsi Miettinen (0295 34 2570).
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
Aalto-yliopiston kauppakorekakoulu | ||
ABB Oy Finland | ||
AirPro Oy | ||
Arctia | ||
Autoalan Keskusliitto AKL ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autosofta Oy | ||
CAB Group Ab | ||
Cabforce Oy | ||
Cargotec Oyj | ||
CGI Suomi Oy | ||
CHS Group | ||
DB Schenker | ||
DHL Freight (Finland) Oy | ||
Dimecc Oy | ||
DNA Oyj | ||
Eckerö Linea Oy Ab | ||
EcoPorts Finland Oy (Olkiluodon satama) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Ficom ry | ||
Finavia Oyj | ||
FINLogistics | ||
Finnair Oyj | ||
Finnlines | ||
Finnpilot | ||
FREJA Transport & Logistics Oy | ||
Gaia Consulting Oy | ||
GS1 Finland Oy | ||
HaminaKotka Satama Oy | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki | ||
Hangon satama - Hangö Hamn Oy Ab | ||
Helsingin Kaupunki | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Helsingin seudun kauppakamari | ||
Helsingin Taksipalvelu Oy | ||
HKScan Finland Oy | ||
Ilmatieteen laitos | ||
ILP Group Logistics Oy | ||
Incessant Oy | ||
Inex Partners Oy (S-ryhmän logistiikkakeskukset) | ||
Inkoo Shipping Oy Ab (Inkoon satama) | ||
ITS Finland | ||
J. Vainion Liikenne Oy | ||
Kalajoen Satama Oy | ||
Kaupan liitto | ||
Kauppahalli24 | ||
Kemin kaupunki | ||
Kemin Satama Oy | ||
Kesko Oyj | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kokkolan Satama Oy | ||
Kone Oyj | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kuntaliitto | ||
Kuortti Logistics Oy | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Lentotulli | ||
Lidl Suomi Ky | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Liikennevirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto | ||
Logistiikkayritysten liitto | ||
Loviisan Satama Oy | ||
Luotsiliitto - Lotsförbundet ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
MaaS Global Oy (Whim) | ||
Merimies-Unioni | ||
Metsä Group | ||
Metsäteho | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Meyer Turku Oy | ||
Naantalin kaupunki | ||
Naantalin Satama Oy | ||
Neele-Vat Finland Oy | ||
Neste Oyj | ||
Nurminen Logistics | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oriola | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun Satama Oy | ||
Outokumpu Oyj | ||
Oy Blomberg Stevedoring Ab | ||
Oy Kaskisten satama - Kaskö Hamn Ab | ||
Oy Matkahuolto Ab | ||
Oy Pohjolan Liikenne Ab | ||
Perille Mobility Services Oy | ||
Pietarsaaren Satama Oy | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Porin Satama Oy | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posti Oy | ||
PostNord | ||
Postpal OÜ | ||
Puolustusministeriö | ||
Raahen kaupunki | ||
Raahen Satama Oy | ||
Rahjan Huolinta Oy | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rauman kaupunki | ||
Rauman Satama Oy | ||
Rocla Solutions Oy | ||
Rolls Royce Finland | ||
Sisäministeriö | ||
SKAL | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Stora Enso Oyj | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kaukokiito Oy | ||
Suomen kuntalogistiikka | ||
Suomen Liikkumisoperaattori Oy | ||
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry | ||
Suomen Palvelutaksit ry | ||
Suomen Taksidata Oy | ||
Synocus Oy | ||
Taksiliiton Yrityspalvelu Oy | ||
Tampere University of Technology | ||
Tampereen yliopisto | ||
TEKES | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia Finland Oyj | ||
Tieke | ||
Tieto Finland Oy | ||
Tietorahti Oy | ||
Tornion kaupunki | ||
Tornion satama | ||
Trafix Oy | ||
Tulli | ||
Turun kaupunki | ||
Turun Satama Oy | ||
Turun yliopiston Brahea-keskus, Merenkulun tutkimuslaitos | ||
Tuup Oy | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
UPM Kymmene Oyj | ||
Uudenkaupungin Satama Oy | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uusikaupunki | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan Oy | ||
Vaasan satama | ||
Valio Oy | ||
Valmet Automotive Oy (Uudenkaupungin autotehdas) | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vedia Oy | ||
Veolia Transdev Oy | ||
Viestintävirasto | ||
VR Group | ||
VR Transpoint | ||
Wärtsilä Finland Oy | ||
Yleinen Teollisuusliitto ry | ||
Ympäristöministeriö |