Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö määräysluonnoksesta: "Suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaiseminen Tutkihallintoa.fi-palvelussa"
Lausuntopyynnön diaarinumero: VK/114329/00.00.01.06.00/2021
Vastausaika on päättynyt: 10.12.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Valtiokonttori on valmistellut oheisen luonnoksen määräykseksi "Suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaiseminen Tutkihallintoa.fi-palvelussa". Määräyksellä on tarkoitus kumota Valtiokonttorin 20.12.2010 antama määräys suunnittelun ja seurannan asiakirjojen sekä tuloksellisuustietojen julkaisemisesta Valtionhallinnon internetraportoinnissa (Netra) (VK 540/03/2010).
Valtion talousarviosta annetun asetuksen (1243/1992) mukaan kirjanpitoyksiköiden toiminta- ja taloussuunnitelmat sekä tulostavoitteet (14 § (254/2004)), tilinpäätökset (63 § (1786/2009)) ja ministeriön tilinpäätöskannanotot (66 i § (254/2004)) sijoitetaan Valtiokonttorin ylläpitämään yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan tietopalveluun, jollei viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetusta laista (621/1999) muuta johdu.
Valtiokonttori on määräyksessään edellyttänyt talousarvioasetuksen mukaisten suunnittelun ja seurannan asiakirjojen yhdenmukaista julkaisemista kunkin kirjanpitoyksikön omilla kotisivuilla, mitkä on linkitetty Valtiokonttorin ylläpitämään yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan tietopalveluun. Vuodesta 2006 alkaen tietopalveluna on toiminut Valtion raportointipalvelu Netra, minkä on vuodesta 2020 alkaen korvannut Valtiokonttorin ylläpitämä Tutkihallintoa.fi -palvelu.
Tämän ohella Valtiokonttori on määräyksessään edellyttänyt julkaisemaan ministeriön ja viraston välisen tulossopimuksen mukaiset tulostavoitteet sekä niitä vastaavat toteutumatiedot Valtion tulostietojärjestelmässä.
Valtion talousarviosta annetun asetuksen (1243/1992) mukaan kirjanpitoyksiköiden toiminta- ja taloussuunnitelmat sekä tulostavoitteet (14 § (254/2004)), tilinpäätökset (63 § (1786/2009)) ja ministeriön tilinpäätöskannanotot (66 i § (254/2004)) sijoitetaan Valtiokonttorin ylläpitämään yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan tietopalveluun, jollei viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetusta laista (621/1999) muuta johdu.
Valtiokonttori on määräyksessään edellyttänyt talousarvioasetuksen mukaisten suunnittelun ja seurannan asiakirjojen yhdenmukaista julkaisemista kunkin kirjanpitoyksikön omilla kotisivuilla, mitkä on linkitetty Valtiokonttorin ylläpitämään yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan tietopalveluun. Vuodesta 2006 alkaen tietopalveluna on toiminut Valtion raportointipalvelu Netra, minkä on vuodesta 2020 alkaen korvannut Valtiokonttorin ylläpitämä Tutkihallintoa.fi -palvelu.
Tämän ohella Valtiokonttori on määräyksessään edellyttänyt julkaisemaan ministeriön ja viraston välisen tulossopimuksen mukaiset tulostavoitteet sekä niitä vastaavat toteutumatiedot Valtion tulostietojärjestelmässä.
Tausta
Tuloksellisuustietojen kerääminen yhteen tietojärjestelmään on ollut osa valtion tulosohjauksen kehittämistä ja sen avulla tavoiteltiin yhteistä tietopohjaa valtion tulosohjaukselle. Alkuperäisenä tavoitteena oli saada virastot ja laitokset suunnittelemaan toimintaansa Valtion tulostietojärjestelmän avulla, minkä tietoihin perustuen laadittaisiin tulostavoiteasiakirja (tulossopimus).
Valtion tulostietojärjestelmä ei kuitenkaan pystynyt kaikilta osin vastaamaan tulossopimuksen laadinnan tarpeisiin, joten tuloksellisuustietojen kirjaamisesta on muodostunut käytännössä ylimääräinen toimenpide, mikä tehdään mekaanisesti tulossopimuksen laadinnan jälkeen – jos silloinkaan. Viime vuosina järjestelmään on tulostavoitteensa raportoinut vain noin puolet virastoista ja laitoksista.
Valtion tuloksellisuustiedon käytettävyys on myös osoittautunut haasteelliseksi. Yhtenäisistä luokitteluista, kuten tulosprisman tuloksellisuuden osa-alueet, huolimatta Valtion tulostietojärjestelmään kerääntyvä data on varsin heterogeenistä. Tavoitteiden ja niitä vastaavien toteutumien keskinäisen vertailun automatisointi on käytännössä mahdotonta valtion yhteisen arviointiasteikon puuttuessa.
Valtion tulostietojärjestelmä ja tietojen velvoittava raportointi on ollut toiminnassa vuodesta 2007 lukien. Tänä aikana tietojärjestelmää on sen alkuvuosina kehitetty useampaankin otteeseen palvelun parantamiseksi, mutta käytössä on edelleen sama järjestelmä, joten se on käytännössä myös elinkaarensa lopussa.
Valtion tulostietojärjestelmä ei kuitenkaan pystynyt kaikilta osin vastaamaan tulossopimuksen laadinnan tarpeisiin, joten tuloksellisuustietojen kirjaamisesta on muodostunut käytännössä ylimääräinen toimenpide, mikä tehdään mekaanisesti tulossopimuksen laadinnan jälkeen – jos silloinkaan. Viime vuosina järjestelmään on tulostavoitteensa raportoinut vain noin puolet virastoista ja laitoksista.
Valtion tuloksellisuustiedon käytettävyys on myös osoittautunut haasteelliseksi. Yhtenäisistä luokitteluista, kuten tulosprisman tuloksellisuuden osa-alueet, huolimatta Valtion tulostietojärjestelmään kerääntyvä data on varsin heterogeenistä. Tavoitteiden ja niitä vastaavien toteutumien keskinäisen vertailun automatisointi on käytännössä mahdotonta valtion yhteisen arviointiasteikon puuttuessa.
Valtion tulostietojärjestelmä ja tietojen velvoittava raportointi on ollut toiminnassa vuodesta 2007 lukien. Tänä aikana tietojärjestelmää on sen alkuvuosina kehitetty useampaankin otteeseen palvelun parantamiseksi, mutta käytössä on edelleen sama järjestelmä, joten se on käytännössä myös elinkaarensa lopussa.
Tavoitteet
Uuden määräyksen "Suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaiseminen Tutkihallintoa.fi-palvelussa" myötä luovutaan kirjanpitoyksiköille osoitetusta velvoitteesta julkaista ministeriön ja viraston välisen tulossopimuksen mukaiset tulostavoitteet sekä niitä vastaavat toteutumatiedot Valtion tulostietojärjestelmässä. Samalla Valtiokonttorin on tarkoitus luopua Valtion tulostietojärjestelmän ylläpidosta 1.1.2022 lähtien.
Valtiokonttori edellyttää jatkossakin suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaisemista kunkin kirjanpitoyksikön kotisivuilla, siten että asiakirjasivut on linkitetty Valtiokonttorin ylläpitämään yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan tietopalveluun (Tutkihallintoa.fi).
Valtionhallinnon tuloksellisuuden raportoinnin kehittäminen jatkuu vuoden 2022 aikana yhteistyössä ministeriöiden ja Valtiokonttorin kanssa, valtiovarainministeriön johdolla. Tavoitteena on yhdenmukaistaa tulostavoitteiden toteutumatietojen raportointia ja tulosten arviointia tilinpäätöksiin sisältyvissä toimintakertomuksissa siten, että raportoituja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää nykyistä vertailukelpoisemmin valtionhallinnon, hallinnonalojen sekä kirjanpitoyksiköiden tuloksellisuuden arvioinnissa. Tämän ohella on tarkoitus jatkaa liikenne- ja viestintäministeriön sähköisen tulossopimuksen valmistelujärjestelmän (DigiTS) kehittämistä ja käytön laajentamista myös muille hallinnonaloille.
Valtiokonttori edellyttää jatkossakin suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaisemista kunkin kirjanpitoyksikön kotisivuilla, siten että asiakirjasivut on linkitetty Valtiokonttorin ylläpitämään yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan tietopalveluun (Tutkihallintoa.fi).
Valtionhallinnon tuloksellisuuden raportoinnin kehittäminen jatkuu vuoden 2022 aikana yhteistyössä ministeriöiden ja Valtiokonttorin kanssa, valtiovarainministeriön johdolla. Tavoitteena on yhdenmukaistaa tulostavoitteiden toteutumatietojen raportointia ja tulosten arviointia tilinpäätöksiin sisältyvissä toimintakertomuksissa siten, että raportoituja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää nykyistä vertailukelpoisemmin valtionhallinnon, hallinnonalojen sekä kirjanpitoyksiköiden tuloksellisuuden arvioinnissa. Tämän ohella on tarkoitus jatkaa liikenne- ja viestintäministeriön sähköisen tulossopimuksen valmistelujärjestelmän (DigiTS) kehittämistä ja käytön laajentamista myös muille hallinnonaloille.
Linkit
https://www.valtiokonttori.fi/maaraykset-ja-ohjeet/suunnittelun-ja-seurannan-asiakirjojen-seka-tuloksellisuustietojen-julkaiseminen-valtion-raportointipalvelussa-netra/ - Suunnittelun ja seurannan asiakirjojen sekä tuloksellisuustietojen julkaiseminen Valtion raportointipalvelussa (Netra) 20.12.2010 VK 540/03/2010 (voimassa oleva määräys)
https://www.valtiokonttori.fi/maaraykset-ja-ohjeet/suunnittelun-ja-seurannan-asiakirjasivujen-laadinta/ - Suunnittelun ja seurannan asiakirjasivujen laadinta 14.02.2012 VK 40/03/2012 (voimassa oleva ohje)
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921243 - Asetus valtion talousarviosta 11.12.1992/1243
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot määräysluonnoksesta pyydetään anatamaan viimeistään 10.12.2021 mennessä.
Määräys "Suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaiseminen Tutkihallintoa.fi-palvelussa" on tarkoitus antaa siten, että se tulisi voimaan 1.1.2022.
Määräys "Suunnittelun ja seurannan asiakirjojen julkaiseminen Tutkihallintoa.fi-palvelussa" on tarkoitus antaa siten, että se tulisi voimaan 1.1.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Olli Ahonen, apulaisjohtaja
Valtiokonttori
[email protected]
Kimmo Järvinen, projektipäällikkö
Valtiokonttori
[email protected]
Valtiokonttori
[email protected]
Kimmo Järvinen, projektipäällikkö
Valtiokonttori
[email protected]
Jakelu:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunta | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Kansallisarkisto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEA | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikkö | ||
Ruokavirasto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta SAMU | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Syyttäjälaitos | ||
Säteilyturvakeskus STUK | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
ulosottolaitos | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
tulosohjaus, tulostietojärjestelmä, suunnittelun ja seurannan asiakirjat, tutkihallintoa.fi