Anna lausunto
Lausuntopyyntö uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta
Vastausaika päättyy: 15.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Tausta
Oikeusministeriön asettama poikkihallinnollinen työryhmä valmisteli luonnoksen uudeksi säädösvalmistelun kuulemisoppaaksi 29.2.2024 päättyneellä toimikaudellaan. Oikeusministeriö asetti työryhmän uudelleen 13.5.2024 ja täydensi sen tehtäviä. Työryhmä arvioi, millä edellytyksillä teknologinen kehitys ja tehostuneet viestintämahdollisuudet, muut toimintaympäristön muutokset ja lainvalmisteluprosessin kehittäminen mahdollistaisivat nykyisen kuulemisoppaan mukaisen säädösehdotuksista järjestettävän lausuntomenettelyn lausuntoajan lyhentämisen ottaen huomioon myös lainvalmisteluhankkeiden luonteiden ja erityispiirteiden (kuten vaalivuoden) erot. Lisäksi oikeusministeriö asetti työryhmän uudelleen toimikaudelle 4.–31.10.2024 tehtävänään konkretisoida käytännön tilanteet ja edellytykset, joiden vallitessa lausuntoajoista poikkeaminen on mahdollista esimerkiksi opasluonnoksen suosituksia hyödyntämällä.
Opasluonnoksen johdannossa esitellään muun muassa kuulemisen suunnittelun ja toteutuksen yleisiä lähtökohtia. Tämän jälkeen oppaassa käsitellään lainvalmisteluprosessin etenemisjärjestyksessä kuulemista ja sitä tukevaa hankeviestintää kussakin lainvalmisteluprosessin vaiheessa. Lisäksi oppaassa on erillistä ohjeistusta kuulemisesta EU-ennakkovaikuttamisessa sekä EU-säädösten ja valtiosopimusten valmistelussa. Oppaan liitteissä käsitellään kuulemisen sähköisiä työkaluja, kieliä, asiakirjajulkisuutta, tiedonhallintaa ja tietosuojaa sekä lakisääteisiä kuulemisvelvoitteita.
Opasluonnoksessa on kahdentasoista ohjeistusta: periaatteita, joita noudatetaan lähtökohtaisesti sellaisenaan, sekä suosituksia, joilla voi parantaa säädösvalmistelun laatua tehokkaasti ja tuloksellisesti. Periaatteista poikkeaminen on sallittua vain perustellusta syystä. Lausuntomenettelyä koskevista periaatteista poikkeaminen on lisäksi perusteltava lausuntopyynnössä sekä hallituksen esityksessä taikka asetuksen tai määräyksen perustelumuistiossa. Periaatteiden ja suositusten lisäksi oppaassa on esimerkkejä hyvistä käytännöistä ja kuulemisten konkreettisista toteutustavoista erilaisissa lainvalmisteluhankkeissa.
Arviomuistiossa puolestaan käsitellään säädösehdotuksista järjestettävien lausuntomenettelyjen ohjeistettua lausuntoaikaa ja muita mahdollisia keinoja nopeuttaa lainvalmisteluhankkeen jatkovalmistelua.
Tavoitteet
Toisaalta säädösvalmisteluhankkeiden luonteen ja sidosryhmien erojen vuoksi kuulemisen tarve ja hyödyt vaihtelevat ministeriöittäin ja hankkeittain. Tämän vuoksi täysin yhdenmukainen ohjeistus ei sellaisenaan sovellu kaikkiin hankkeisiin. Oppaassa on tuotu esiin erilaisiin hankkeisiin ja hankkeiden eri vaiheisiin sopivia suosituksia hyvistä käytännöistä sekä avattu aiempaa tarkemmin esimerkiksi, millaisissa hankkeissa kuuleminen esi- ja perusvalmistelun aikana on yleensä tarpeellista tai tarpeetonta sekä milloin säädösehdotuksesta järjestettävässä lausuntomenettelyssä voi riittää pääsääntöä lyhyempi lausuntoaika.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM030:00/2023 - Säädösvalmistelun kuulemisoppaan uudistamisen Hankeikkuna-sivu
http://kuulemisopas.finlex.fi/ - Vuoden 2016 säädösvalmistelun kuulemisopas
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM030:00/2023 - Revidering av hörande vid författningsberedning Sida i projektportalen
http://kuulemisopas.finlex.fi/sv/ - Hörande vid författningsberedning 2016
Liitteet:
Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024.pdf - Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024
Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland.pdf - Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland
Arviomuistio HE-luonnosten lausuntoajan ohjeistuksesta.pdf - Arviomuistio säädösehdotuksista järjestettävien lausuntomenettelyjen lausuntoaikaa koskevasta ohjeisuksesta
Sammandrag av bedömningspromemorian på svenska.pdf - Sammandrag av bedömningspromemoria om anvisningarna om remisstiden för de remissförfaranden som ordnas om lagförslag
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antamista varten vastaajan on rekisteröidyttävä ja kirjauduttava lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi ovat lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Vastaajatietojen antaminen on pakollista. Kaikkiin opasta ja arviomuistiota koskeviin kysymyksiin vastaaminen on vapaaehtoista.
Kysymyksiä on paljon, koska tavoitteena on kerätä yksityiskohtaista palautetta kaikista oppaan periaatteista ja suosituksista. Vastaajat voivat vastata niihin kysymyksiin, joita pitävät itse merkityksellisinä.
Opasta koskevat kysymykset on jaoteltu lausuntopyynnössä siten, että palautetta pyydetään ensin kunkin oppaan pääluvun periaatteista ja sisällöstä yleisesti. Sitten pyydetään palautetta kunkin pääluvun suosituksista sekä oppaan liitteistä.
Tarkempaa tietoa periaatteisiin ja suosituksiin liittyvistä kysymyksistä löytää kyseistä lainvalmisteluprosessin vaihetta koskevasta opasluonnoksen jaksosta. Avovastauksina annettava palaute pyydetään väliotsikoimaan opasluonnoksen mukaisesti, jos mahdollista.
Arviomuistiota koskevat kysymykset on jaoteltu lausuntopyynnössä siten, että palautetta pyydetään erityisesti työryhmän arvioimista ratkaisuvaihtoehdoista.
Lausunnolla olevat opasluonnos ja arviomuistio löytyvät lausuntopyynnön liitteistä ja etappeina hankkeen Hankeikkuna-sivulta.
Asiasta järjestetään lausuntomenettelyn aikana myös keskustelutilaisuus Teamsissä tiistaina 17.12.2024 klo 9.00–10.30. Lisätietoja ja liittymistiedot löytyvät hankkeen Hankeikkuna-sivulta.
Valmistelijat
työryhmän sihteeri, erityisasiantuntija Tuomas Lihr, etunimi.sukunimi(at)gov.fi, puh. +358 29 515 0137
työryhmän puheenjohtaja, lainsäädäntöneuvos Jyrki Jauhiainen, etunimi.sukunimi(at)gov.fi, puh. +358 29 515 0074
Jakelu:
4front Oy | ||
Aalto Economic Institute (AEI) | ||
Aalto-yliopisto | ||
Aalto-yliopisto / professori Otto Toivanen | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Allianssi | ||
Amnesty ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) | ||
Demos Helsinki | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Eduskunnan perustuslakivaliokunta | ||
Eduskunnan suuri valiokunta | ||
Eduskunnan tarkastusvaliokunta | ||
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarvikemarkkinavaltuutettu | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Eläinsuojeluasiamies | ||
Eläinten hyvinvointikeskus EHK | ||
Eläkesäätiöyhdistys | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA − Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) | ||
Filosofian tohtori Harriet Lonka | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
Folktinget | ||
Frisky & Anjoy | ||
Gaia Consulting Oy | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Greenpeace Suomi | ||
Hanken | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto / akatemiatutkija Juho Vesa | ||
Helsingin yliopisto / Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskus | ||
Helsingin yliopisto / Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti / tutkimusjohtaja Kati Rantala | ||
Helsingin yliopisto / professori Anu Kantola | ||
Helsingin yliopisto / professori Heikki Hiilamo | ||
Helsingin yliopisto / professori Juha Raitio | ||
Helsingin yliopisto / professori Jyrki Tala | ||
Helsingin yliopisto / professori Pertti Ahonen | ||
Helsingin yliopisto / professori Sakari Melander | ||
Helsingin yliopisto / professori Tapio Lappi-Seppälä | ||
Helsingin yliopisto / professori Tuomas Ojanen | ||
Helsingin yliopisto / professori Tuula Linna | ||
Helsingin yliopisto / Ruralia-instituutti | ||
Helsingin yliopisto / yliopiston lehtori Virve-Maria Toivonen | ||
Helsingin yliopisto / yliopistotutkija Taina Maria Meriluoto | ||
Helsingin yliopisto /professori Kaarlo Tuori | ||
HELSUS | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
Invalidiliitto | ||
Isännöintiliitto | ||
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Anssi Keinänen | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Eeva Nykänen | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Emilia Korkea-aho | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Kaijus Ervasti | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Kati Kulovesi | ||
Julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta | ||
Juristiliitto ry | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto / professori Tapio Litmanen | ||
Kajaanin Ammattikorkeakoulu | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta (KANE) | ||
Kansallisen lapsistrategian sihteeristö | ||
Kaupan Liitto | ||
Kehityspoliittinen toimikunta | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kestävän kehityksen toimikunta | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO) | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Kynnys ry | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapin yliopisto / professori Timo Harrikari | ||
Lapin yliopisto / tutkimusprofessori Timo Koivurova | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr | ||
Luonnonvarakeskus (LUKE) | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maaseutupolitiikan neuvosto (MANE) | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Motiva | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nuorten Agenda2030-ryhmä | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Olympiakomitea | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun yliopisto | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Palta ry | ||
Pellervon taloustutkimus (PTT) | ||
Pohjoismaiden neuvosto ja Pohjoismaiden ministerineuvosto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Pörssisäätiö | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rakennusteollisuus ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta (RONK) | ||
Romanifoorumi | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saaristoasiain neuvottelukunta (SANK) | ||
SámiSoster ry | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
SOS Lapsikylä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Soste ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneeli | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen ympäristökeskus (SYKE) | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto / dekaani Juho Saari | ||
Tampereen yliopisto / professori Heikki Liimatainen | ||
Tampereen yliopisto / professori Jukka Viljanen | ||
Tampereen yliopisto / tutkijatohtori Vesa Koskimaa | ||
Tapaturmavakuutuskeskus | ||
Tasa-arvoasian neuvottelukunta TANE | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Teknologian Tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Turun yliopisto / professori Anne Alvesalo-Kuusi | ||
Turun yliopisto / professori Janne Salminen | ||
Turun yliopisto / professori Jouko Vilmunen | ||
Turun yliopisto / professori Maija Setälä | ||
Turun yliopisto / professori Mika Kortelainen | ||
Turun yliopisto / professori Veli-Pekka Viljanen | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat Tela ry | ||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | ||
Työterveyslaitos | ||
UKK-instituutti | ||
Ulkoministeriö | ||
Unicef Finland ry | ||
Uudenmaan elinkeino-, liikenne –ja ympäristökeskus (ELY) | ||
Vaasan yliopisto | ||
Vaasan yliopisto / tutkimusjohtaja Petri Uusikylä | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE | ||
Vakuutuskassat ry | ||
Vakuutuskeskus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion liikuntaneuvosto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta (VANE) | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Vieraileva vanhempi tutkija Leena Heinämäki | ||
VR | ||
Vuokralaiset ry | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristötiedon foorumi | ||
Yritysvastuuverkosto FIBS ry | ||
Åbo Akademi | ||
Åbo Akademi / professori Elina Pirjatanniemi | ||
Åbo Akademi / tutkimusjohtaja Lauri Rapeli |