Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi valtionavustuslain ja valtiokonttorista annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VM158:00/2020 VN/22283/2020
Vastausaika on päättynyt: 5.2.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtionavustustoiminnan kehittäminen ja digitalisointi -hankkeessa eli valtionavustushankkeessa (VM212:00/2018) kehitetään valtionapuviranomaisten yhteisiä tietojärjestelmäpalveluja. Niiden käyttöönottaminen edellyttää lakimuutoksia. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esityksen luonnoksesta laeiksi valtionavustuslain ja valtiokonttorista annetun lain muuttamisesta.
Valtionavustuslaki 688/2001 säätelee valtionavustusten myöntämistä yleislakina. Laki valtiokonttorista 305/1991 säätelee muun muassa Valtiokonttorin tehtäviä. Tavoitteena on antaa hallituksen esitys lakien muuttamisesta eduskunnalle pian kevätistuntokauden 2021 alkupuolella.
Tietojärjestelmäpalvelut on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain saman vuoden syksystä alkaen.
Valtionavustuslaki 688/2001 säätelee valtionavustusten myöntämistä yleislakina. Laki valtiokonttorista 305/1991 säätelee muun muassa Valtiokonttorin tehtäviä. Tavoitteena on antaa hallituksen esitys lakien muuttamisesta eduskunnalle pian kevätistuntokauden 2021 alkupuolella.
Tietojärjestelmäpalvelut on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain saman vuoden syksystä alkaen.
Tausta
Valtiovarainministeriö asetti maaliskuussa 2019 viisivuotisen hankkeen valtionavustustoiminnan kehittämiseksi ja digitalisoimiseksi (VM212:00/2018). Tarkoituksena on luoda ja muotoilla uusi toimintamalli, joka ohjaa valtionavustustoimintaa kokonaisuutena valtionavustusohjelmien valmistelusta valtionavustusten käytön valvontaan ja valtionavustuksella rahoitettavan toiminnan arviointiin. Uusi toimintamalli yhdenmukaistaa käytäntöjä, kuten valtionavustustoiminnan taloushallintoa ja raportointia sekä valtionavustustoiminnassa käytettävää kieltä.
Valtionapuviranomaisille kehitetään yhteisiä tietojärjestelmäpalveluja eli valtionavustustoiminnan tietojärjestelmä, joka parantaa valtionavustustoimintaa koskevan tiedon hallintaa ja hyödyntämistä. Tietoa käytetään esimerkiksi valtionavustustoiminnan vaikuttavuuden osoittamiseksi ja kehittämiseksi sekä valtionavustusten kohdentamiseksi.
Valtionavustustoiminnan tietojärjestelmän muodostavat
Valtionavustushanke perustuu pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelman (2015) kärkihankkeeseen julkisten palveluiden digitalisoinnista. Opetus- ja kulttuuriministeriö valmisteli osana kärkihanketta Valtionavustusten digitalisoinnin esiselvityksen. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi vuonna 2018 valtionavustushanketta koskevia toimenpiteitä. Valtionavustushanke päättyy vuoden 2023 lopussa.
Valtionapuviranomaisille kehitetään yhteisiä tietojärjestelmäpalveluja eli valtionavustustoiminnan tietojärjestelmä, joka parantaa valtionavustustoimintaa koskevan tiedon hallintaa ja hyödyntämistä. Tietoa käytetään esimerkiksi valtionavustustoiminnan vaikuttavuuden osoittamiseksi ja kehittämiseksi sekä valtionavustusten kohdentamiseksi.
Valtionavustustoiminnan tietojärjestelmän muodostavat
- valtionavustushakujen julkaisemisen ja asioinnin (haeavustuksia.fi),
- valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön (tutkiavustuksia.fi) sekä
- valtionavustusten käsittelyn ja hallinnan digitaaliset palvelut.
Valtionavustushanke perustuu pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelman (2015) kärkihankkeeseen julkisten palveluiden digitalisoinnista. Opetus- ja kulttuuriministeriö valmisteli osana kärkihanketta Valtionavustusten digitalisoinnin esiselvityksen. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi vuonna 2018 valtionavustushanketta koskevia toimenpiteitä. Valtionavustushanke päättyy vuoden 2023 lopussa.
Tavoitteet
Valtionavustustoimintaa kehitetään ja digitalisoidaan, jotta valtionavustusten hakeminen ja myöntäminen on entistä sujuvampaa. Valtionavustustoiminnan uusi toimintamalli ja sitä tukevat yhteiset tietojärjestelmäpalvelut lisäävät valtionavustustoiminnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä sekä edistävät yhteistyötä, mitä tarvitaan entistä enemmän yhteiskunnallisten ilmiöiden monimutkaistuessa.
Valtionavustustoiminnan tietojärjestelmää koskeva lakimuutos ei välittömästi edellytä yhteisten tietojärjestelmäpalveluiden käyttöönottoa. Sen sijaan pitkän ajan tavoitteena on, että valtionavustustoiminnan tietojärjestelmä otetaan käyttöön koko valtionhallinnossa edellä kuvattujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Uutta, digitalisoitua toimintamallia kehitetään avoimesti ja asteittain valtionapuviranomaisten ja valtionavustusten hakijoiden kanssa hankekauden ajan. Valtionapuviranomaisten tehtävät ja toimivalta säilyvät valtionavustusasioiden käsittelyssä, kuten valtionavustusten myöntämisessä.
Valtionavustustoiminnan tietojärjestelmää koskeva lakimuutos ei välittömästi edellytä yhteisten tietojärjestelmäpalveluiden käyttöönottoa. Sen sijaan pitkän ajan tavoitteena on, että valtionavustustoiminnan tietojärjestelmä otetaan käyttöön koko valtionhallinnossa edellä kuvattujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Uutta, digitalisoitua toimintamallia kehitetään avoimesti ja asteittain valtionapuviranomaisten ja valtionavustusten hakijoiden kanssa hankekauden ajan. Valtionapuviranomaisten tehtävät ja toimivalta säilyvät valtionavustusasioiden käsittelyssä, kuten valtionavustusten myöntämisessä.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM212:00/2018 - Bekanta dig med projektet Utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten och delta i diskussionen i sociala medier med hashtaggarna statsunderstöd och statsunderstödsprojekt.
Liitteet:
HE-luonnos valtionavustuslaki fi 1401.docx - Suomenkielinen luonnos hallituksen esitykseksi
HE-luonnos valtionavustuslaki sv 1401.docx - Svenskspråkig text om regeringens proposition
Aikataulu
Lausuntopyyntö on julkaistu tiistaina 22.12.2020. Hallituksen esityksen luonnosta koskeva lausunto pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 5. helmikuuta 2021. Lausunnot kootaan ja analysoidaan välittömästi tämän jälkeen, jotta hallituksen esitys voidaan antaa eduskunnalle pian kevätistuntokauden 2021 alkupuolella.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön kysymyksineen. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kohdennettuun kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se haluaa keskittyä lausunnossaan.
Lausuntopyynnön lopussa on mahdollisuus antaa yleistä palautetta sekä hallituksen esityksen luonnoksesta että valtionavustustoiminnasta. Lausunnonantaja voi oman harkintansa mukaan koota myös esimerkiksi hallinnonalansa tai toimialansa muiden valtionapuviranomaisten näkemyksiä ja liittää ne lausuntoonsa.
Lausunnon voi antaa joko organisaatio tai yksittäinen henkilö. Lausuntopalvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista. Lausuntopalvelun käyttöohjeet on julkaistu lausuntopalvelun Ohjeet-välilehdellä.
Lausuntopyyntö toimitetaan jakelussa mainituille organisaatioille, jotka ovat esimerkiksi valtionapuviranomaisia tai toimivat valtionavustushankkeen sidosryhminä esimerkiksi jaostotyössä. Lausuntopyyntöä voi jakaa vapaasti edelleen. Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi Hankeikkunassa.
Lausuntopyynnön lopussa on mahdollisuus antaa yleistä palautetta sekä hallituksen esityksen luonnoksesta että valtionavustustoiminnasta. Lausunnonantaja voi oman harkintansa mukaan koota myös esimerkiksi hallinnonalansa tai toimialansa muiden valtionapuviranomaisten näkemyksiä ja liittää ne lausuntoonsa.
Lausunnon voi antaa joko organisaatio tai yksittäinen henkilö. Lausuntopalvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista. Lausuntopalvelun käyttöohjeet on julkaistu lausuntopalvelun Ohjeet-välilehdellä.
Lausuntopyyntö toimitetaan jakelussa mainituille organisaatioille, jotka ovat esimerkiksi valtionapuviranomaisia tai toimivat valtionavustushankkeen sidosryhminä esimerkiksi jaostotyössä. Lausuntopyyntöä voi jakaa vapaasti edelleen. Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Hallituksen esityksen säädösvalmisteluun liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Jouko Narikka, lainsäädäntöjohtaja
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 017
[email protected]
Valtionavustustoiminnan kehittämiseen ja digitalisointiin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Tuula Lybeck, hankejohtaja
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 595
[email protected]
Tiedonhallintaan liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Merja Irjala, projektipäällikkö
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 622
[email protected]
Yhteisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Joose Niemi, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 472
[email protected]
Jouko Narikka, lainsäädäntöjohtaja
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 017
[email protected]
Valtionavustustoiminnan kehittämiseen ja digitalisointiin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Tuula Lybeck, hankejohtaja
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 595
[email protected]
Tiedonhallintaan liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Merja Irjala, projektipäällikkö
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 622
[email protected]
Yhteisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Joose Niemi, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 472
[email protected]
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin Diakonissalaitos | ||
Huoltovarmuusrahasto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kriminaalihuollon tukisäätiö | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapinlahden kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maaseutuvirasto | ||
Metropolia ammattikorkeakoulu | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo ry | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen Olympiakomitea ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tekniikan Akatemia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tieteellisten seurain valtuuskunta | ||
Turun kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion asuntorahasto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
digitalisaatio
tietojärjestelmäpalvelut
valtionavustus
valtionavustuslaki