Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitysluonnos esitutkinnan salassapitoperusteiden selkeyttämisestä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/21702/2022
Vastausaika on päättynyt: 13.10.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle julkisuuslain 24 §:n muuttamisesta.
Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan julkisuuslain ajantasaistamista. Työryhmän toimikausi kestää 30.6.2023 saakka.
Julkisuuslain ajantasaistamista valmistelevan työryhmän tehtävänä on selvittää ja arvioida julkisuusperiaatteen asianmukaisen toteutumisen ja toteuttamisen ongelmakohtia ja niihin vaikuttavia toimia. Selvitysten ja arvioiden perusteella työryhmän tulee valmistella sille asetetun tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat lainsäädännön muutosehdotukset. Tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja toimivampi lainsäädäntö, joka edistää yhteiskunnan avoimuutta ja vastaa nyky-yhteiskunnan vaatimuksia.
Perustuslain 12.2 §:n mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Viranomaisten toimintaan liittyvän julkisuuden tarkoituksena on antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.
Ehdotetut muutokset ovat osa julkisuuslain ajantasaistamista. Työryhmän työ jatkuu muiden ajantasaistamiseen liittyvien kysymysten osalta 30.6.2023 saakka.
Luonnoksen suomenkieliseen versioon on aiempaan 10.8.2022 päivättyyn versioon nähden lisätty sivuille 32 ja 35 seuraava virke: Voimassa olevan lain ruotsinkielisen sanamuodon mukaan tiedon antamisen tulee jo nykyisin olla välttämätöntä. Edellä mainitut muutokset on merkitty oheiseen tiedostoon punaisella.
Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan julkisuuslain ajantasaistamista. Työryhmän toimikausi kestää 30.6.2023 saakka.
Julkisuuslain ajantasaistamista valmistelevan työryhmän tehtävänä on selvittää ja arvioida julkisuusperiaatteen asianmukaisen toteutumisen ja toteuttamisen ongelmakohtia ja niihin vaikuttavia toimia. Selvitysten ja arvioiden perusteella työryhmän tulee valmistella sille asetetun tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat lainsäädännön muutosehdotukset. Tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja toimivampi lainsäädäntö, joka edistää yhteiskunnan avoimuutta ja vastaa nyky-yhteiskunnan vaatimuksia.
Perustuslain 12.2 §:n mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Viranomaisten toimintaan liittyvän julkisuuden tarkoituksena on antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.
Ehdotetut muutokset ovat osa julkisuuslain ajantasaistamista. Työryhmän työ jatkuu muiden ajantasaistamiseen liittyvien kysymysten osalta 30.6.2023 saakka.
Luonnoksen suomenkieliseen versioon on aiempaan 10.8.2022 päivättyyn versioon nähden lisätty sivuille 32 ja 35 seuraava virke: Voimassa olevan lain ruotsinkielisen sanamuodon mukaan tiedon antamisen tulee jo nykyisin olla välttämätöntä. Edellä mainitut muutokset on merkitty oheiseen tiedostoon punaisella.
Tausta
Eduskunnan oikeusasiamies on antanut ratkaisun EOAK/579/2020, joka koskee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) esitutkintaan sovellettavia salassapitoperusteita ja esitutkinta-asiakirjojen yleisöjulkisuutta.
Oikeusasiamiehen päätöksessä todetaan, että julkisuuslaki ei ole rikosasioihin sovellettavien salassapitoperusteiden osalta selkeä. Keskeinen epäselvyys liittyy siihen, sovelletaanko julkisuuslain 24 §:n 1 momentin yksityisyydensuojaa koskevia kohtia 23-32 rinnakkain vai ovatko ne osin tai kokonaan toisensa poissulkevia, kun kysymys on esitutkintapöytäkirjasta. Oikeusasiamies katsoi, että erityisesti 32 kohdan soveltaminen on sen tulkinnallisen avoimuuden ja salassapidon ehdottomuuden vuoksi ongelmallista ja voi johtaa esitutkinta-aineiston erittäin laajaan salassapitoon. Oikeusasiamiehen mukaan lainsäätäjä ei ole loppuun saakka harkinnut salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita, ja kysymys on jäänyt osin avoimeksi.
Oikeusasiamies on esittänyt päätöksessään oikeusministeriön harkittavaksi, tulisiko esitutkinta-asiakirjojen salassapitoperusteiden uudistaminen ottaa erikseen valmisteltavaksi, jotta sen ratkaisu ei viipyisi julkisuuslain kokonaisuudistusta odoteltaessa.
Oikeusasiamiehen päätöksessä todetaan, että julkisuuslaki ei ole rikosasioihin sovellettavien salassapitoperusteiden osalta selkeä. Keskeinen epäselvyys liittyy siihen, sovelletaanko julkisuuslain 24 §:n 1 momentin yksityisyydensuojaa koskevia kohtia 23-32 rinnakkain vai ovatko ne osin tai kokonaan toisensa poissulkevia, kun kysymys on esitutkintapöytäkirjasta. Oikeusasiamies katsoi, että erityisesti 32 kohdan soveltaminen on sen tulkinnallisen avoimuuden ja salassapidon ehdottomuuden vuoksi ongelmallista ja voi johtaa esitutkinta-aineiston erittäin laajaan salassapitoon. Oikeusasiamiehen mukaan lainsäätäjä ei ole loppuun saakka harkinnut salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita, ja kysymys on jäänyt osin avoimeksi.
Oikeusasiamies on esittänyt päätöksessään oikeusministeriön harkittavaksi, tulisiko esitutkinta-asiakirjojen salassapitoperusteiden uudistaminen ottaa erikseen valmisteltavaksi, jotta sen ratkaisu ei viipyisi julkisuuslain kokonaisuudistusta odoteltaessa.
Tavoitteet
Tavoitteena on selkeyttää yksityiselämän suojaa koskevien salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita rikosasioissa ja lisätä kansalaisten ja tiedotusvälineiden mahdollisuuksia saada tietoa rikosasioista ja niissä tehdyistä viranomaispäätöksistä.
Liitteet:
Aikataulu
Suomenkielisestä aineistosta voi antaa lausuntoja 23.9.2022 saakka.
Ruotsinkielisen aineiston lausuntoaikaa jatketaan siten, että se vastaa suomenkielistä lausuntoaikaa, eli 13.10.2022 saakka.
Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1.6.2023.
Ruotsinkielisen aineiston lausuntoaikaa jatketaan siten, että se vastaa suomenkielistä lausuntoaikaa, eli 13.10.2022 saakka.
Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1.6.2023.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön 23.09.2022 mennessä suomen tai ruotsin kielellä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Vaihtoehtoisesti lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse oikeusministeriön kirjaamoon, osoitteeseen kirjaamo.om(at)gov.fi. Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/21702/2022.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan antaa lausuntonsa. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan antaa lausuntonsa. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Suomen syyttäjäalue | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Huoma - Henkirikoksen uhrien läheiset ry | ||
Hämeen poliisilaitos | ||
Itä-Suomen poliisilaitos | ||
Itä-Suomen syyttäjäalue | ||
Itä-Uudenmaan poliisilaitos | ||
Julkisen sanan neuvosto JNS | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Kaakkois-Suomen poliisilaitos | ||
Keskisuomalainen Oyj | ||
Keskusrikospoliisi | ||
KRIS-Suomen keskusliitto ry | ||
KSF Media | ||
Lapin poliisilaitos | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Lounais-Suomen poliisilaitos | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi-Suomen syyttäjäalue | ||
Länsi-Uudenmaan poliisilaitos | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
MTV Oy | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oikeustoimittajat ry | ||
Oulun poliisilaitos | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan poliisilaitos | ||
Pohjois-Suomen syyttäjäalue | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien pääesikunta | ||
Raiskauskriisikeskus Tukinainen ry | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Sanoma Oyj | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen poliisilaitos | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Journalistiliitto ry | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Poliisijärjestöjen liitto ry | ||
Suomen sovittelufoorumi ry | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tietotoimisto STT | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Transparency International Suomi ry | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Tutkivan journalismin yhdistys ry | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Yleisradio Oy |
Asiasanat
julkisuuslaki
esitutkinta
offentlighetslag
förundersökning