Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Vammaisalan ammattitutkinnon perusteiden luonnos
Lausuntopyynnön diaarinumero: OPH-5044-2020
Vastausaika on päättynyt: 15.1.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Opetushallitus pyytää lausuntoanne vammaisalan ammattitutkinnon perusteiden luonnoksista.
Tausta
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella tutkintorakenteeseen lisätty vammaisalan ammattitutkinto astuu voimaan 1.8.2021. Samassa yhteydessä tutkintorakenteesta poistuu kehitysvamma-alan ammattitutkinto ja henkilökohtaisen avun osaamisala siirtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnosta vammaisalan ammattitutkintoon.
Vammaisalan ammattitutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu kahdessa eri vaiheessa. Luonnos henkilökohtaisen avun osaamisalan pakollisista tutkinnon osista ja osaamisalan muodostumisesta on laadittu tutkintorakenteen muutosesityksen valmistelun yhteydessä työryhmässä, johon on kuulunut ammatillisen koulutuksen järjestäjiä, työmarkkinajärjestöjä ja vammaisjärjestöjä. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkintoon sisältyvän henkilökohtaisena avustajana toimiminen –tutkinnon osan osaaminen on jaettu kahteen tutkinnon osaan kokonaislaajuuden kasvaessa samalla 45 osaamispisteestä yhteensä 75 osaamispisteeseen. Ammattitaitovaatimukset, hyväksytyn suorituksen kriteerit ja ammattitaidon osoittamistavat on uudistettu vastaamaan paremmin vammaispalvelulain (380/1987) säännöksiä.
Kehitysvamma-alan osaamisala on valmistelu voimassa olevan kehitysvamma-alan ammattitutkinnon pohjalta eri tahoja osallistaen. Kehitysvamma-alan osaamisalan muutostarpeita koottiin avoimella webropol-kyselyllä. Lisäksi järjestettiin avoin työpaja, jossa oli koolla työelämän, vammaisjärjestöjen ja koulutuksen järjestäjien edustajia. Työn aikana on myös kuultu eri tahojen asiantuntijoita mm. kohdennetuin, yksilöidyin kysymyksin. Ammattitaitovaatimukset, hyväksytyn suorituksen arviointi sekä ammattitaidon osaamistavat on uudistettu vastaamaan kehitysvamma-alan ja osin laajemminkin vammaisalan osaamistarpeita. Kehitysvamma-alan osaamisalan kirjoittamistyöstä on vastannut Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria.
Perustetyön eri vaiheissa on kuultu kuntoutumisen ja osallisuuden tukemisen sekä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työelämäkuntaa. Perusteluonnoksen viimeistely on tehty Opetushallituksen toimesta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella tutkintorakenteeseen lisätty vammaisalan ammattitutkinto astuu voimaan 1.8.2021. Samassa yhteydessä tutkintorakenteesta poistuu kehitysvamma-alan ammattitutkinto ja henkilökohtaisen avun osaamisala siirtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnosta vammaisalan ammattitutkintoon.
Vammaisalan ammattitutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu kahdessa eri vaiheessa. Luonnos henkilökohtaisen avun osaamisalan pakollisista tutkinnon osista ja osaamisalan muodostumisesta on laadittu tutkintorakenteen muutosesityksen valmistelun yhteydessä työryhmässä, johon on kuulunut ammatillisen koulutuksen järjestäjiä, työmarkkinajärjestöjä ja vammaisjärjestöjä. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkintoon sisältyvän henkilökohtaisena avustajana toimiminen –tutkinnon osan osaaminen on jaettu kahteen tutkinnon osaan kokonaislaajuuden kasvaessa samalla 45 osaamispisteestä yhteensä 75 osaamispisteeseen. Ammattitaitovaatimukset, hyväksytyn suorituksen kriteerit ja ammattitaidon osoittamistavat on uudistettu vastaamaan paremmin vammaispalvelulain (380/1987) säännöksiä.
Kehitysvamma-alan osaamisala on valmistelu voimassa olevan kehitysvamma-alan ammattitutkinnon pohjalta eri tahoja osallistaen. Kehitysvamma-alan osaamisalan muutostarpeita koottiin avoimella webropol-kyselyllä. Lisäksi järjestettiin avoin työpaja, jossa oli koolla työelämän, vammaisjärjestöjen ja koulutuksen järjestäjien edustajia. Työn aikana on myös kuultu eri tahojen asiantuntijoita mm. kohdennetuin, yksilöidyin kysymyksin. Ammattitaitovaatimukset, hyväksytyn suorituksen arviointi sekä ammattitaidon osaamistavat on uudistettu vastaamaan kehitysvamma-alan ja osin laajemminkin vammaisalan osaamistarpeita. Kehitysvamma-alan osaamisalan kirjoittamistyöstä on vastannut Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria.
Perustetyön eri vaiheissa on kuultu kuntoutumisen ja osallisuuden tukemisen sekä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työelämäkuntaa. Perusteluonnoksen viimeistely on tehty Opetushallituksen toimesta.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 15.1.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntoa pyydämme seuraavista asioista:
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat)
Valmistelijat
Vammaisalan ammattitutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössä vammaisalan toimijoiden, asiantuntijoiden, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa edellä kuvatulla tavalla.
Lisätietoja antavat Soila Nordström ([email protected]) kehitysvamma-alan osaamisalasta ja Markku Kokkonen ([email protected]) henkilökohtaisen avun osaamisalasta.
Lisätietoja antavat Soila Nordström ([email protected]) kehitysvamma-alan osaamisalasta ja Markku Kokkonen ([email protected]) henkilökohtaisen avun osaamisalasta.
Jakelu:
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
EdupoliPointCollege Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Hengitysliitto ry | ||
Heta - Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry | ||
Invalidisäätiö sr | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jyväskylän kristillisen opiston säätiö sr | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Kirkkopalvelut ry | ||
Kiteen Evankelisen Kansanopiston kannatusyhdistys ry | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Kouvolan kaupunki | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntoutuksen ja osallisuuden työelämätoimikunta | ||
Kuuloliitto ry | ||
Kuurojen liitto ry | ||
Kynnys ry | ||
Lihastautiliitto ry | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä | ||
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työelämätoimikunta | ||
Raudaskylän Kristillinen Opisto r.y. | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
SAMS - Samsarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen CP-liitto ry | ||
Suomen Diakoniaopisto - SDO Oy | ||
Suomen kotityöpalveluyhdistys ry | ||
Suomen kuurosokeat ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun kaupunki | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |