Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Kuluttajan- ja asiakkaansuojan parantaminen henkilöön kohdistuvissa palveluissa
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/718/2020
Vastausaika on päättynyt: 31.7.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Oikeusministeriö asetti 15.6.2018 työryhmän valmistelemaan mm. säännöksiä asiakkaan oikeuksista henkilöön kohdistuvien palvelujen virhe- ja viivästystilanteissa. Työryhmä ehdottaa mietinnössään, että kuluttajansuojalakiin (KSL) lisättäisiin uusi 9 a luku eräistä henkilöön kohdistuvista palveluista sekä säädettäisiin kokonaan uusi laki asiakkaansuojasta julkisyhteisön järjestämissä sekä muissa muun kuin elinkeinonharjoittajan tarjoamissa henkilöön kohdistuvissa palveluissa (asiakkaansuojalaki). Lisäksi ehdotetaan muutetavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettua lakia, varhaiskasvatuslakia ja perusopetuslakia sekä tehtäväksi täsmennyksiä eräisiin muihin lakeihin.
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnössä ehdotetuista säännöksistä.
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnössä ehdotetuista säännöksistä.
Tausta
Kuluttajansuojalaki ei sisällä säännöksiä kuluttajan oikeuksista palvelun virhe- ja viivästystilanteissa silloin, kun kyse on henkilöön kohdistuvista palveluista. Oikeuskäytännössä on sovellettu eräitä kuluttajapalvelusopimuksia koskevan 8 luvun periaatteita myös muihin kuin luvun soveltamisalaan nimenomaisesti kuuluviin kuluttajapalveluihin. Koska kyseinen luku koskee esineisiin kohdistuvia palveluja, sen säännökset eivät kaikilta osin sovellu henkilöön kohdistuviin palveluihin.
Jos henkilöön kohdistuvan palvelun järjestäjänä on elinkeinonharjoittajan sijaan julkisyhteisö tai muu sellainen taho, joka ei ole elinkeinonharjoittaja, kuluttajansuojalakia ei sovelleta. Asiakkaan oikeudet palvelun virhe- ja viivästystilanteissa ovat tällöin eräiltä osin heikompia kuin kuluttajan oikeudet KSL:n perusteella.
Jos henkilöön kohdistuvan palvelun järjestäjänä on elinkeinonharjoittajan sijaan julkisyhteisö tai muu sellainen taho, joka ei ole elinkeinonharjoittaja, kuluttajansuojalakia ei sovelleta. Asiakkaan oikeudet palvelun virhe- ja viivästystilanteissa ovat tällöin eräiltä osin heikompia kuin kuluttajan oikeudet KSL:n perusteella.
Tavoitteet
Tavoitteena KSL:n osalta on, että kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet henkilöön kohdistuvien palvelujen virhe- ja viivästystilanteissa on selkeästi säännelty laissa.
Julkisyhteisön järjestämien palvelujen osalta tavoitteena on, että asiakkaansuojan ja kilpailuneutraliteetin varmistamiseksi samankaltaisia säännöksiä sovellettaisiin niin yksityisiin kuin julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tästä lähtökohdasta voitaisiin poiketa vain, jos oikeudellisiin eroihin yksityisten ja julkisten palvelujen välillä olisi perusteltu syy.
Julkisyhteisön järjestämien palvelujen osalta tavoitteena on, että asiakkaansuojan ja kilpailuneutraliteetin varmistamiseksi samankaltaisia säännöksiä sovellettaisiin niin yksityisiin kuin julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tästä lähtökohdasta voitaisiin poiketa vain, jos oikeudellisiin eroihin yksityisten ja julkisten palvelujen välillä olisi perusteltu syy.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-922-3 - Työryhmän mietintö. Betänkandet innehåller sammandrag och lagförslag också på svenska.
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään perjantaina 31.7.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnössä esitetyistä ehdotuksista kuluttajan- ja asiakkaansuojan parantamiseksi henkilöön kohdistuvissa palveluissa. Hankkeen jatkosta päätetään saadun lausuntopalautteen perusteella.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet>Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet>Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa lainsäädäntöneuvos Riitta Haapasaari, puh. 02951 50139, sähköposti [email protected]
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hammaslääkäriliitto | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Invalidiliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kansaneläkelaitos KELA | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajariitalautakunta KRIL | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lääkäriliitto | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palvelutyönantajat Palta | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Potilasvahinkolautakunta | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Sivistystyönantajat ry Sivista | ||
Sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta Etene | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry | ||
Suomen Kosmetologien yhdistys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL ry | ||
Suomen sosiaali ja terveys ry Soste | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisneuvosto Vane | ||
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS |
Asiasanat
Kuluttajansuoja
asiakkaan ja potilaan oikeudet sosiaali- ja terveyshuollossa