Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö yliopistojen koulutusvastuuesityksistä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/15723/2024
Vastausaika on päättynyt: 30.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Yliopistolain (558/2009) 7 §:n 3 momentin mukaan yliopistoissa suoritettavista tutkinnoista, tutkintojen tavoitteista, opintojen rakenteesta ja muista opintojen perusteista sekä siitä, mitä tutkintoja kussakin yliopistossa voidaan suorittaa (koulutusvastuu), säädetään valtioneuvoston asetuksella. Koulutusvastuun tarkemmasta jakautumisesta yliopistojen kesken säädetään opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella, joka valmistellaan yhteistyössä yliopistojen kanssa. Yliopistojen voimassa olevista koulutusvastuista on säädetty yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista annetun valtioneuvoston asetuksen liitteessä (794/2004, muut.11/2022 https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2022/20220011) sekä yliopistojen koulutusvastuun täsmentämisestä annetussa opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksessa (1451/2014, muut.12/2022 https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2022/20220012).
Tausta
Korkeakouluilla on sopimuskauden 2025-2028 valmisteluun liittyen ollut mahdollisuus esittää olemassa oleviin koulutusvastuisiinsa muutoksia, jotka tukevat korkeakoulun profiloitumista ja työnjakoa muiden korkeakoulujen kanssa. Mahdollisuutta harkitessaan korkeakoulujen on tullut huomioida yleinen taloustilanne ja julkisen talouden niukkenevat näkymät. Opetus- ja kulttuuriministeriö ei lähtökohtaisesti osoita rahoitusta mahdollisiin uusiin koulutusvastuisiin. Koulutusvastuiden tarkastelussa on myös tärkeää ottaa huomioon yhteys korkeakoulun tutkimustoimintaan.
Korkeakoulut ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat yhdessä valmistelleet koulutusvastuujärjestelmän uudistamista koulutusvastuusääntelyn joustavoittamiseksi. Yhteisissä linjauksissa on mm. todettu, että korkeakoulujen yhteistyö on ensisijainen tapa vastata osaajatarpeisiin. Pääsääntönä on edelleen, että koulutusvastuu kattaa kaikki syklit. Yliopistojen profiloituminen ei näin kytkeytyisi eri tutkintotasoihin siten, että osa yliopistoista keskittyisi kandidaatti- ja osa maisteri- ja tohtorikouluttajiksi.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat toimittaneet yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (794/2004) ja yliopistojen koulutusvastuiden täsmentämisestä annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen (1451/2014) sekä ammattikorkeakoulujen toimilupien mukaisten koulutusvastuiden muuttamista koskevat esityksensä opetus- ja kulttuuriministeriölle 3.5.2024 mennessä. Uusia koulutusvastuita tai koulutusvastuun lakkauttamista koskevat esitykset tuli toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Esityksiin tuli liittää koulutusvastuun muuttamista koskeva korkeakoulun hallituksen päätös. Esitykset tuli perustella erityisesti korkeakoulun profiilin ja valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta. Uusia koulutusvastuita koskevista esityksestä tuli käydä ilmi, miksi koulutustarpeisiin ei voida vastata korkeakoulujen nykyisten koulutusvastuiden puitteissa esimerkiksi sisäänottoa lisäämällä tai korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä. Koulutusvastuun lakkauttamista koskevissa esityksissä tuli lisäksi tuoda esille mahdollisesti sovitut yhteistyö- ja siirtymäjärjestelyt muiden korkeakoulujen kanssa. Esitysten tuli sisältää myös ehdotukset koulutusvastuun lakkauttamiseen liittyviksi siirtymäsäännöksiksi. Siirtymäsäännöksissä tuli huomioida korkeakoulun nykyisten opiskelijoiden oikeus suorittaa tutkinto loppuun heille myönnetyn opiskeluoikeuden mukaisesti. Opiskeluoikeuden pituus määräytyy yliopistojen alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon osalta yliopistolain 41 §:n mukaisesti. Koulutusvastuita koskevista muutoksista päätetään syksyn 2024 aikana.
Korkeakoulut ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat yhdessä valmistelleet koulutusvastuujärjestelmän uudistamista koulutusvastuusääntelyn joustavoittamiseksi. Yhteisissä linjauksissa on mm. todettu, että korkeakoulujen yhteistyö on ensisijainen tapa vastata osaajatarpeisiin. Pääsääntönä on edelleen, että koulutusvastuu kattaa kaikki syklit. Yliopistojen profiloituminen ei näin kytkeytyisi eri tutkintotasoihin siten, että osa yliopistoista keskittyisi kandidaatti- ja osa maisteri- ja tohtorikouluttajiksi.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat toimittaneet yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (794/2004) ja yliopistojen koulutusvastuiden täsmentämisestä annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen (1451/2014) sekä ammattikorkeakoulujen toimilupien mukaisten koulutusvastuiden muuttamista koskevat esityksensä opetus- ja kulttuuriministeriölle 3.5.2024 mennessä. Uusia koulutusvastuita tai koulutusvastuun lakkauttamista koskevat esitykset tuli toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Esityksiin tuli liittää koulutusvastuun muuttamista koskeva korkeakoulun hallituksen päätös. Esitykset tuli perustella erityisesti korkeakoulun profiilin ja valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta. Uusia koulutusvastuita koskevista esityksestä tuli käydä ilmi, miksi koulutustarpeisiin ei voida vastata korkeakoulujen nykyisten koulutusvastuiden puitteissa esimerkiksi sisäänottoa lisäämällä tai korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä. Koulutusvastuun lakkauttamista koskevissa esityksissä tuli lisäksi tuoda esille mahdollisesti sovitut yhteistyö- ja siirtymäjärjestelyt muiden korkeakoulujen kanssa. Esitysten tuli sisältää myös ehdotukset koulutusvastuun lakkauttamiseen liittyviksi siirtymäsäännöksiksi. Siirtymäsäännöksissä tuli huomioida korkeakoulun nykyisten opiskelijoiden oikeus suorittaa tutkinto loppuun heille myönnetyn opiskeluoikeuden mukaisesti. Opiskeluoikeuden pituus määräytyy yliopistojen alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon osalta yliopistolain 41 §:n mukaisesti. Koulutusvastuita koskevista muutoksista päätetään syksyn 2024 aikana.
Linkit
https://okm.fi/koulutusvastuut - Korkeakoulujen koulutusvastuut ja niiden muutokset
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 30.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Siinä tapauksessa, että lausuntopalvelu.fi:tä ei ole mahdollista käyttää, lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon sähköpostitse ([email protected]) tai postitse PL 29, 00023 Valtioneuvosto. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/15723/2024. VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivulla sekä hankkeen internet-sivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Laura Hansen, [email protected]
Sanna Hirsivaara, [email protected]
Maija Innola, [email protected]
Henna Närhi, [email protected]
Maarit Palonen, [email protected]
Sanna Hirsivaara, [email protected]
Maija Innola, [email protected]
Henna Närhi, [email protected]
Maarit Palonen, [email protected]
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Helsingin yliopisto | ||
Insinööriliitto IL ry | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Oulun yliopisto | ||
Professoriliitto | ||
Sivistysala ry - Sivista | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Taideyliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tehy ry | ||
Tekniikan Akateemiset TEK | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Turun yliopisto | ||
Vaasan yliopisto | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry | ||
Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL ry | ||
Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry | ||
Åbo Akademi |
Asiasanat
yliopisto
korkeakoulu
koulutusvastuu
korkeakoulututkinto