Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/5035/2018
Vastausaika on päättynyt: 23.12.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriössä on valmistunut luonnos hallituksen esitykseksi laiksi valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta.
Ehdotettu laki sisältäisi voimassa olevaa valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta annettua lakia (1224/1990, jäljempänä tehtävienjakolaki) kattavammat säännökset ylimpien laillisuusvalvojien tehtävien jaon perusteista.
Lakiehdotuksessa on otettu huomioon ylimpien laillisuusvalvojien perustuslaissa ja muussa lainsäädännössä säädetyt erityistehtävät sekä kansainvälisistä sopimuksista johtuvat ja tosiasialliset erikoistumisalat. Ehdotettu laki antaisi myös nykyistä paremmat edellytykset oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen välisen työnjaon tarkoituksenmukaiseen kehittämiseen siten, että se vastaisi myös laillisuusvalvonnan tulevia tarpeita.
Esityksellä ei olisi vaikutusta ylimpien laillisuusvalvojien toimivaltaan, vaan tehtävien jakaminen olisi vastaisuudessakin ainoastaan ensisijainen toimintatapa.
Ehdotettu laki sisältäisi voimassa olevaa valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta annettua lakia (1224/1990, jäljempänä tehtävienjakolaki) kattavammat säännökset ylimpien laillisuusvalvojien tehtävien jaon perusteista.
Lakiehdotuksessa on otettu huomioon ylimpien laillisuusvalvojien perustuslaissa ja muussa lainsäädännössä säädetyt erityistehtävät sekä kansainvälisistä sopimuksista johtuvat ja tosiasialliset erikoistumisalat. Ehdotettu laki antaisi myös nykyistä paremmat edellytykset oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen välisen työnjaon tarkoituksenmukaiseen kehittämiseen siten, että se vastaisi myös laillisuusvalvonnan tulevia tarpeita.
Esityksellä ei olisi vaikutusta ylimpien laillisuusvalvojien toimivaltaan, vaan tehtävien jakaminen olisi vastaisuudessakin ainoastaan ensisijainen toimintatapa.
Tausta
Oikeusministeriö asetti 25.9.2018 työryhmän selvittämään ja arvioimaan eduskunnan oikeusasiamiehen ja valtioneuvoston oikeuskanslerin välisen tehtävien jaon nykytilaa, kehittämistarpeita ja -mahdollisuuksia sekä laatimaan arviointiin perustuvat linjausehdotukset.
Työryhmän puheenjohtajana toimi oikeusneuvos (eläkkeellä) Ilkka Rautio. Työryhmän jäseninä olivat valtioneuvoston oikeuskansleri Tuomas Pöysti, eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen ja valiokuntaneuvos Sami Manninen. Työryhmän pysyvä asiantuntija oli professori Tuomas Ojanen.
Työryhmä päätyi mietinnössään (Ylimpien laillisuusvalvojien tehtävien jako. Työryhmän mietintö. Oikeusministeriön julkaisuja, mietintöjä ja lausuntoja 2019:24. Julkaisun pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-762-5) pitämään voimassa olevaa tehtävienjakolakia perusteiltaan edelleen pääosin tarkoituksenmukaisena ja toimivana, mutta katsoi perustelluksi tarkistaa se paremmin vastaamaan laillisuusvalvojien perustuslaissa ja muussa lainsäädännössä säädettyjä erityistehtäviä sekä kansainvälisistä sopimuksista johtuvia ja tosiasiallisia erikoistumisaloja. Työryhmän mietintöön sisältyi hahmotelma tehtävienjakolain muutosehdotuksesta.
Oikeusministeriö pyysi työryhmän mietinnöstä lausuntoja 20.6-17.9.2019 järjestetyllä lausuntokierroksella.
Esitysluonnos on valmisteltu työryhmän mietinnön ja siitä saatujen lausuntojen pohjalta oikeusministeriössä virkatyönä.
Lausuntopalaute huomioon ottaen jatkovalmistelussa on luovuttu työryhmän mietintöön sisältyneestä ehdotuksesta, joka tähtäsi tuomioistuimia, tuomioistuinvirastoa sekä syyttäjälaitosta ja syyttäjiä koskevien laillisuusvalvonta-asioiden keskittämiseen oikeuskanslerille. Ehdotusta ei eräissä lausunnoissa pidetty ongelmattomana tuomioistuinten erityisaseman ja tuomioistuimiin kohdistuvan laillisuusvalvonnan tarkoituksenmukaisen suuntaamisen kannalta.
Lisäksi ympäristöperusoikeuden valvontaa koskevan säännösehdotuksen (2 §:n 2 kohta) sanamuotoa on tiivistetty.
Esitysluonnokseen sisältyvä lakiehdotus vastaa muilta osin työryhmän mietinnössä ehdotettua. Koska uudistus edellyttäisi muutoksia kaikkiin voimassaolevan tehtävienjakolain pykäliin, jatkovalmistelussa on kuitenkin lakiteknisistä syistä päädytty ehdottamaan kokonaan uuden lain säätämistä. Lakiehdotukseen on otettu myös lain tarkoitusta osoittava informatiivinen säännös.
Työryhmän mietintöön ei sisältynyt arvioita ehdotettujen muutosten taloudellisista vaikutuksista. Esitysluonnos sisältää arvion uudistuksen voimaantulosta välittömästi aiheutuvista määrärahatarpeista.
Työryhmän puheenjohtajana toimi oikeusneuvos (eläkkeellä) Ilkka Rautio. Työryhmän jäseninä olivat valtioneuvoston oikeuskansleri Tuomas Pöysti, eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen ja valiokuntaneuvos Sami Manninen. Työryhmän pysyvä asiantuntija oli professori Tuomas Ojanen.
Työryhmä päätyi mietinnössään (Ylimpien laillisuusvalvojien tehtävien jako. Työryhmän mietintö. Oikeusministeriön julkaisuja, mietintöjä ja lausuntoja 2019:24. Julkaisun pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-762-5) pitämään voimassa olevaa tehtävienjakolakia perusteiltaan edelleen pääosin tarkoituksenmukaisena ja toimivana, mutta katsoi perustelluksi tarkistaa se paremmin vastaamaan laillisuusvalvojien perustuslaissa ja muussa lainsäädännössä säädettyjä erityistehtäviä sekä kansainvälisistä sopimuksista johtuvia ja tosiasiallisia erikoistumisaloja. Työryhmän mietintöön sisältyi hahmotelma tehtävienjakolain muutosehdotuksesta.
Oikeusministeriö pyysi työryhmän mietinnöstä lausuntoja 20.6-17.9.2019 järjestetyllä lausuntokierroksella.
Esitysluonnos on valmisteltu työryhmän mietinnön ja siitä saatujen lausuntojen pohjalta oikeusministeriössä virkatyönä.
Lausuntopalaute huomioon ottaen jatkovalmistelussa on luovuttu työryhmän mietintöön sisältyneestä ehdotuksesta, joka tähtäsi tuomioistuimia, tuomioistuinvirastoa sekä syyttäjälaitosta ja syyttäjiä koskevien laillisuusvalvonta-asioiden keskittämiseen oikeuskanslerille. Ehdotusta ei eräissä lausunnoissa pidetty ongelmattomana tuomioistuinten erityisaseman ja tuomioistuimiin kohdistuvan laillisuusvalvonnan tarkoituksenmukaisen suuntaamisen kannalta.
Lisäksi ympäristöperusoikeuden valvontaa koskevan säännösehdotuksen (2 §:n 2 kohta) sanamuotoa on tiivistetty.
Esitysluonnokseen sisältyvä lakiehdotus vastaa muilta osin työryhmän mietinnössä ehdotettua. Koska uudistus edellyttäisi muutoksia kaikkiin voimassaolevan tehtävienjakolain pykäliin, jatkovalmistelussa on kuitenkin lakiteknisistä syistä päädytty ehdottamaan kokonaan uuden lain säätämistä. Lakiehdotukseen on otettu myös lain tarkoitusta osoittava informatiivinen säännös.
Työryhmän mietintöön ei sisältynyt arvioita ehdotettujen muutosten taloudellisista vaikutuksista. Esitysluonnos sisältää arvion uudistuksen voimaantulosta välittömästi aiheutuvista määrärahatarpeista.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on uudistaa valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävienjakoa koskeva sääntely vastaamaan laillisuusvalvojien perustuslaissa ja muussa lainsäädännössä säädettyjä erityistehtäviä sekä kansainvälisistä sopimuksista johtuvia ja tosiasiallisia erikoistumisaloja.
Liitteet:
Aikataulu
Oikeusministeriö varaa jakelussa mainituille tilaisuuden lausunnon antamiseen.
Mahdollinen lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään keskiviikkona 23.12.2020.
Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokauden 2021 alussa.
Ministeriöt voivat harkintansa mukaan pyytää lausuntoa omalta hallinnonalaltaan.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Mahdollinen lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään keskiviikkona 23.12.2020.
Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokauden 2021 alussa.
Ministeriöt voivat harkintansa mukaan pyytää lausuntoa omalta hallinnonalaltaan.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Kirjallisen lausunnon voi vaihtoehtoisesti toimittaa myös osoitteeseen oikeusministerio(at)om.fi, korvaa (at)-merkintä @-merkillä. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/5035/2018. Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen: Oikeusministeriö, PL 25, 00023 VALTIONEUVOSTO.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Kirjallisen lausunnon voi vaihtoehtoisesti toimittaa myös osoitteeseen oikeusministerio(at)om.fi, korvaa (at)-merkintä @-merkillä. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/5035/2018. Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen: Oikeusministeriö, PL 25, 00023 VALTIONEUVOSTO.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat
lainsäädäntöneuvos Marietta Keravuori-Rusanen, etunimi.sukunimi(at)om.fi, p. 02951 50396,
yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Timo Makkonen, etunimi.sukunimi(at)om.fi, p, 02951 50230.
Lisätietoa lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]
lainsäädäntöneuvos Marietta Keravuori-Rusanen, etunimi.sukunimi(at)om.fi, p. 02951 50396,
yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Timo Makkonen, etunimi.sukunimi(at)om.fi, p, 02951 50230.
Lisätietoa lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]
Jakelu:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Auktorisoidut Lakimiehet ry | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Juridiska Föreningen i Finland rf | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kieliasiain neuvottelukunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanpuolustuskoulutusyhdistys | ||
Markkinaoikeus | ||
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terevysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen Tuomariliitto - Finlands Domareförbund ry | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Syyttäjälaitos | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vakuutuskeskus | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhustyön Keskusliitto ry | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
eduskunnan oikeusasiamies
valtioneuvoston oikeuskansleri
ylimmät laillisuusvalvojat