Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö vaativan sijaishuollon uudistamistyöryhmän ehdotuksesta hallituksen esitysluonnokseksi lastensuojelun vaativaa sijaishuoltoa koskevaksi lainsäädännöksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10164/2019
Vastausaika on päättynyt: 12.2.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää erityisesti jakelussa mainittuja tahoja antamaan lausuntonsa liitteenä olevasta vaativan sijaishuollon uudistamistyöryhmän ehdotuksesta hallituksen esitykseksi lastensuojelun vaativaa sijaishuoltoa koskevaksi lainsäädännöksi. Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Luonnos sisältää seuraavat säädösehdotukset:
Luonnos sisältää seuraavat säädösehdotukset:
- laki lastensuojelulain muuttamisesta
- laki valtion lastensuojelulaitoksista
- laki terveydenhuoltolain muuttamisesta
- laki sosiaalihuoltolain muuttamisesta
- sosiaali- ja terveysministeriön asetus valtion lastensuojelulaitoksista
- Säädetään lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmitoituksesta 35 lasta/sosiaalityöntekijä vuodesta 2022 alkaen
- Tarkennetaan avohuollon palveluja ja säädetään uusi tehostettu avohuollon tukitoimi, jotta lasten sijoituksen tarpeen syntymistä voidaan vähentää
- Sijaishuoltopaikan valintaa koskevaa sääntelyä täsmennetään ja sijaishuollon kuntouttavaa sisältöä vahvistetaan
- Vahvistetaan sijaishuoltoon sijoitetun lapsen oikeutta sosiaali- ja terveydenhuollon perus- ja erityispalveluihin
- Määritellään vaativa sijaishuolto sote-palvelujen toiminnallisesti integroituna laitospalveluna
- Selkeytetään erityisen huolenpidon jakson hoidollista ja kuntouttavaa sisältöä
- Erityisen huolenpidon jakso kerralla 90 vuorokaudeksi ja sitä voitaisiin jatkaa erityisistä syistä 90 vuorokautta
- Erityisen huolenpidon jakson järjestäminen keskitettäisiin valtion lastensuojeluyksiköihin, yksityisiin koulukoteihin sekä kunnan ja maakunnan omistamiin lastensuojelulaitoksiin
- Lastensuojelulaitoksen henkilökunnan ammatillisia osaamisvaatimuksia tarkennetaan ja määritellään henkilöstöresurssit erityisen huolenpidon asumisyksiköihin
- Rajoitustoimenpiteissä huomioidaan perustuslain 124 §:n mukainen julkisen vallan ja merkittävän julkisen vallan käyttö ja vahvistetaan lapsen oikeusturvaa
- Säädetään rajoitustoimenpiteistä, joilla suojellaan päihteitä käyttävän lapsen henkeä, terveyttä ja kehitystä
- Täsmennetään lastensuojelun jälkihuollon sisältöä
- Säädetään uusi laki valtion lastensuojelulaitoksista, ja täsmennetään valtion lastensuojeluyksiköiden tehtäviä vaativan sijaishuollon ja perusopetuksen integroituna palveluna.
Tausta
Ehdotukset perustuvat lastensuojelun vaativan sijaishuollon uudistamistyöryhmän 4.9.2020 julkaistuun raporttiin (STM raportteja ja muistioita 2020:28).
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti työryhmän ajalle 14.3.2019 - 30.6.2020 uudistamaan lastensuojelulainsäädäntöä siten, että lastensuojelun sijaishuollon sisältö ja rakenteet vastaisivat paremmin vaativaa erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin.
Työryhmän tehtävänä oli selvittää 1) tarvittava monialainen sijaishuollon kokonaisuus ja rakenne erityisen vaativaa tukea tarvitsevien lasten hoidossa, huolenpidossa ja itsenäistymisen tukemisessa sekä sijaishuollon liittyminen palvelurakenteen muutokseen ja uudistamiseen; 2) miten varmistetaan sijaishuoltoon sijoitettujen lasten mielenterveys- ja päihdepalvelut ja tarvittava muu sosiaali- ja terveydenhuollon tuki; 3) rajoitustoimenpiteiden tarkoitus, tavoitteet ja muutostarpeet lastensuojelulaissa; 4) sijaishuollon rooli ja tuki lapsen peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen suorittamisessa ja työelämään kiinnittymisessä. Lisäksi työryhmän tehtäväksi asetettiin laatia edellä mainittuun selvitykseen perustuva esitys hallituksen esityksen muotoon.
Työryhmä on ehdotuksissaan huomioinut eduskunnan ponnen (EV 317/2018 vp – HE 237/2018 vp) ja arvioinut sijaishuollossa olevien lasten oikeutta tasapainoiseen kehitykseen ja hyvinvointiin sekä lastensuojelulakiin sisältyvien rajoitusten käyttöä.
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti työryhmän ajalle 14.3.2019 - 30.6.2020 uudistamaan lastensuojelulainsäädäntöä siten, että lastensuojelun sijaishuollon sisältö ja rakenteet vastaisivat paremmin vaativaa erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin.
Työryhmän tehtävänä oli selvittää 1) tarvittava monialainen sijaishuollon kokonaisuus ja rakenne erityisen vaativaa tukea tarvitsevien lasten hoidossa, huolenpidossa ja itsenäistymisen tukemisessa sekä sijaishuollon liittyminen palvelurakenteen muutokseen ja uudistamiseen; 2) miten varmistetaan sijaishuoltoon sijoitettujen lasten mielenterveys- ja päihdepalvelut ja tarvittava muu sosiaali- ja terveydenhuollon tuki; 3) rajoitustoimenpiteiden tarkoitus, tavoitteet ja muutostarpeet lastensuojelulaissa; 4) sijaishuollon rooli ja tuki lapsen peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen suorittamisessa ja työelämään kiinnittymisessä. Lisäksi työryhmän tehtäväksi asetettiin laatia edellä mainittuun selvitykseen perustuva esitys hallituksen esityksen muotoon.
Työryhmä on ehdotuksissaan huomioinut eduskunnan ponnen (EV 317/2018 vp – HE 237/2018 vp) ja arvioinut sijaishuollossa olevien lasten oikeutta tasapainoiseen kehitykseen ja hyvinvointiin sekä lastensuojelulakiin sisältyvien rajoitusten käyttöä.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on helpottaa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työn kuormittavuutta sekä tehostaa lastensuojelun avohuollon ja sijaishuollon laadukkaita palveluja ja siten ehkäistä lapsen sijoituksen tarpeen syntymistä, lyhentää sijoituksen pituutta, vähentää lapsen sijaishuoltopaikkojen siirtoja, pienentää kilpailutuksesta aiheutuvia alueellisia eroja sekä edistää perheen jälleenyhdistämisen mahdollisuuksia.
Esityksellä vahvistetaan sijaishuoltoon sijoitettujen lasten oikeutta tarvitsemiinsa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja samalla vähentää erityisen huolenpidon jaksojen tarvetta puuttumalla ongelmiin mahdollisimman varhain. Esityksen tavoitteena on turvata erityisen huolenpidon jakson riittävän pitkä aika, jotta lasten itseään vahingoittava käyttäytyminen ja vakava päihdeongelma saataisiin katkaistua ja aloitettua suunnitelmallinen kuntoutus.
Esityksellä vahvistetaan sijaishuoltoon sijoitettujen lasten oikeutta tarvitsemiinsa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja samalla vähentää erityisen huolenpidon jaksojen tarvetta puuttumalla ongelmiin mahdollisimman varhain. Esityksen tavoitteena on turvata erityisen huolenpidon jakson riittävän pitkä aika, jotta lasten itseään vahingoittava käyttäytyminen ja vakava päihdeongelma saataisiin katkaistua ja aloitettua suunnitelmallinen kuntoutus.
Linkit
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162414/STM_2020_28_rap.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Lastensuojelun vaativan sijaishuollon uudistamistyöryhmän loppuraportti / Slutrapport av arbetsgruppen för reformen av krävande vård utom hemmet (på finska)
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään ystävällisesti antamaan 12.2.2021 mennessä. Vain määräaikaan mennessä saapuneet lausunnot otetaan huomioon.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun kyselyyn, jossa on sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä työryhmän luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Kyselyyn voi vastata suomeksi tai ruotsiksi. Kyselyssä on lisäksi sen lopussa mahdollisuus vapaamuotoiseen kommentointiin. VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan vastauksensa VAHVA-asialle VN/10164/2019.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat
Neuvotteleva virkamies Susanna Hoikkala, 02951 63482, [email protected]
Hallitussihteeri Tiina Muinonen, 02951 63185, [email protected]
Neuvotteleva virkamies Susanna Hoikkala, 02951 63482, [email protected]
Hallitussihteeri Tiina Muinonen, 02951 63185, [email protected]
Jakelu:
Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området | ||
ADHD-liitto | ||
Akaan kaupunki | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Ammatillisten perhekotien liitto APKL ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Arjessa Oy | ||
Attendo | ||
Barnavårdsföreningen i Finland r.f. | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Enontekiön kunta | ||
Ensi- ja turvakotien liitto | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Familar Oy | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Helsingin Diakonissalaitos | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Inarin kunta | ||
ITLA | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Itä-Suomen yliopisto, hyvinvointioikeuden instituutti | ||
Janakkalan kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Socom | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kainuun sairaanhoitopiiri | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kalliola-konserni | ||
Kangasalan kaupunki | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kaskisten kaupunki | ||
Kasper - Kasvatus- ja perheneuvonta ry | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemiönsaaren kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kittilän kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Korsnäsin kunta | ||
Kristiinankaupungin kaupunki | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Kynnys ry | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lagmansgården | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lapsioikeusjuristit | ||
Lapsuudentutkimuksen seura | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Laukaan kunta | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Limingan koulutuskeskus | ||
Limingan kunta | ||
Lohjan kaupunki | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki | ||
Luhangan kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Niuvanniemen sairaala | ||
Nokian kaupunki | ||
Nuorisotutkimusverkosto | ||
Nuorten Ystävät | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Oriveden kaupunki | ||
Osallisuuden aika ry | ||
Oulun kaupunki | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Pedersören kunta | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhehoitoliitto ry | ||
Perhekuntoutuskeskus Lauste | ||
Perusturvaliikelaitos Saarikka | ||
Pesäpuu ry | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Puolangan kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Socca | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Sairilan koulukoti | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan lastensuojelun kehittämisyksikkö | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sauvon kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta | ||
Sippolan koulukoti | ||
Sisäministeriö | ||
Sodankylän kunta | ||
SOS Lapsikylät | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö: OHO, SVO, TUTO, APO, TTO, YTO/TOK, YTO/YPA | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Verso -liikelaitos | ||
Sosiaaliasiamiehet ry | ||
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunta | ||
Sosiaalityön tutkimuksen seura | ||
Sosiaalityöntekijöiden seura | ||
Sosnet | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Mielenterveysseura | ||
Suomen Psykiatriyhdistys | ||
Suomen Psykologiliitto | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen sosiaalioikeudellinen seura | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svenska Finlands Folktinget | ||
Säkylän kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Talentia ry | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto, sosiaalityö | ||
Tays / EVA-yksikkö | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunta | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät – TESO ry | ||
Tervolan kunta | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tornion kaupunki | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto, sosiaalityön oppiaine | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Vehmaan kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Vuorelan koulukoti | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yksityisten perhekotien ja lastensuojelulaitosten yhdistys ry | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yrkeshögskolan Arcada | ||
Yrkeshögskolan Novia | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |