Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
EU:n datasäädöksen kansallinen täytäntöönpano - Arviomuistio
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25158/2023
Vastausaika on päättynyt: 31.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta arviomuistioksi EU:n datasäädöksen kansallisesta täytäntöönpanosta Suomessa.
Arviomuistioon valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön asettamassa poikkihallinnollisessa työryhmässä. Arviomuistiossa esitetään hallituksen esityksen valmistelun pohjaksi analyysi datasäädöksen sisällöstä ja suhteesta kansalliseen sääntelyyn ja viranomaisten nykyisiin tehtäviin. Arviomuistio sisältää linjausehdotukset viranomaistehtävien tai näihin liittyvän kansallisen vastuujaon osalta jatkovalmistelun pohjaksi siltä osin kuin niistä on työryhmässä saavutettu yhteinen näkemys. Viranomaistehtävien sisältöä ja kansallista sääntelyä sekä viranomaisvastuita on käyty muistiossa läpi luvuittain. Siltä osin kuin viranomaistehtävät ovat kansallisesti uusia, on muistiossa arvioitu eri viranomaisten soveltuvuutta nykysääntelyn pohjalta. Suurin osa tehtävistä ei suoraan sisälly minkään viranomaisen tämänhetkisten tehtävien tai valtuuksien piiriin.
Arviomuistiossa esitetään, että EU:n datasäädöksen viranomaistehtävät annettaisiin pääosin Liikenne- ja viestintävirastolle. Lisäksi arviomuistiossa esitetään, että datasäädöksen henkilötietojen käsittelyä koskevien velvoitteiden noudattamista valvoisi Suomessa tietosuojavaltuutettu.
Arviomuistioon valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön asettamassa poikkihallinnollisessa työryhmässä. Arviomuistiossa esitetään hallituksen esityksen valmistelun pohjaksi analyysi datasäädöksen sisällöstä ja suhteesta kansalliseen sääntelyyn ja viranomaisten nykyisiin tehtäviin. Arviomuistio sisältää linjausehdotukset viranomaistehtävien tai näihin liittyvän kansallisen vastuujaon osalta jatkovalmistelun pohjaksi siltä osin kuin niistä on työryhmässä saavutettu yhteinen näkemys. Viranomaistehtävien sisältöä ja kansallista sääntelyä sekä viranomaisvastuita on käyty muistiossa läpi luvuittain. Siltä osin kuin viranomaistehtävät ovat kansallisesti uusia, on muistiossa arvioitu eri viranomaisten soveltuvuutta nykysääntelyn pohjalta. Suurin osa tehtävistä ei suoraan sisälly minkään viranomaisen tämänhetkisten tehtävien tai valtuuksien piiriin.
Arviomuistiossa esitetään, että EU:n datasäädöksen viranomaistehtävät annettaisiin pääosin Liikenne- ja viestintävirastolle. Lisäksi arviomuistiossa esitetään, että datasäädöksen henkilötietojen käsittelyä koskevien velvoitteiden noudattamista valvoisi Suomessa tietosuojavaltuutettu.
Tausta
EU:n datasäädös on asetuksena suoraan sovellettavaa sääntelyä, eikä tämän osalta ole tarvetta – eikä sallittuakaan – luoda päällekkäistä kansallista sääntelyä.
Datasäädöksen nojalla kunkin jäsenvaltion on kuitenkin nimettävä yksi tai useampi toimivaltainen viranomainen, joka on vastuussa asetuksen soveltamisesta ja sen täytäntöönpanon valvonnasta. Jäsenvaltiot voivat perustaa yhden tai useamman uuden viranomaisen tai käyttää olemassa olevia viranomaisia. Mikäli jäsenvaltio nimeää useamman kuin yhden toimivaltaisen viranomaisen, sen on nimettävä niiden joukosta datakoordinaattori helpottamaan toimivaltaisten viranomaisten yhteistyötä ja avustamaan asetuksen soveltamisalaan kuuluvia yhteisöjä kaikissa sen soveltamiseen ja täytäntöönpanon valvontaan liittyvissä asioissa. Asetuksen viranomaistehtävät on lueteltu asetuksen 37 artiklan 5 kohdassa ja näitä käsitellään muistiossa. Säädöksen luvut ovat osin keskenään ja velvoitteiltaan myös hieman eri luonteisia ja muistio eteen luvuittain. Lisäksi kansallisesti tulee säätää seuraamukset asetuksen velvoitteiden rikkomisesta.
Datasäädöksen nojalla kunkin jäsenvaltion on kuitenkin nimettävä yksi tai useampi toimivaltainen viranomainen, joka on vastuussa asetuksen soveltamisesta ja sen täytäntöönpanon valvonnasta. Jäsenvaltiot voivat perustaa yhden tai useamman uuden viranomaisen tai käyttää olemassa olevia viranomaisia. Mikäli jäsenvaltio nimeää useamman kuin yhden toimivaltaisen viranomaisen, sen on nimettävä niiden joukosta datakoordinaattori helpottamaan toimivaltaisten viranomaisten yhteistyötä ja avustamaan asetuksen soveltamisalaan kuuluvia yhteisöjä kaikissa sen soveltamiseen ja täytäntöönpanon valvontaan liittyvissä asioissa. Asetuksen viranomaistehtävät on lueteltu asetuksen 37 artiklan 5 kohdassa ja näitä käsitellään muistiossa. Säädöksen luvut ovat osin keskenään ja velvoitteiltaan myös hieman eri luonteisia ja muistio eteen luvuittain. Lisäksi kansallisesti tulee säätää seuraamukset asetuksen velvoitteiden rikkomisesta.
Tavoitteet
Työryhmätyön tavoitteena on tukea ministeriöiden tehtävää varmistaa hallinnonalansa EU-oikeuden mukaisuus. Tavoitteena on muodostaa jaettu näkemys asetuksen sisällöstä ja vaatimuksista. Kokonaisnäkemys asetuksen vaikutuksista ja säädösmuutosten tarpeesta palvelisi ministeriöiden omaa valmistelutyötä, toimenpiteiden yhteensovittamista ja vaikutusten hahmottamista.
Työryhmän tavoitteena on myös etenkin selvittää säädökseen liittyvää viranomaistehtävien nykytilaa ja tämän pohjalta tehdä ehdotus datasäädöksen viranomaistehtävien tarkoituksenmukaisesta hoitamisesta mukaan lukien seuraamusten asettaminen. Työryhmän työ edistää viranomaistehtävien järjestämistä ja sujuvoittamista sekä tarvetta minimoida hallinnollista taakkaa sekä tukea käytänteiden ja tulkintojen yhtenäisyyttä. Tätä kautta työryhmä myös osaltaan tukee digi- ja datasäädösten koordinaatiotyötä valtioneuvostossa.
Työryhmän tehtävänä on:
1. Koota eri hallinnonaloilla voimassa oleva nykytila (lainsäädäntö ja käytäntö) datasäädöksen kannalta relevantista kansallisesta oikeustilasta sekä tuottaa aineistoa hallituksen esityksen valmistelun ja erityisesti vaikutustenarvioinnin pohjaksi.
2. Tuottaa ehdotus tavoiteltavaksi toimintaympäristöksi ja erityisesti selvittää tarkoituksenmukainen tapa järjestää datasäädöksen mukaiset viranomaistehtävät mukaan lukien seuraamussääntely.
Työryhmän tavoitteena on myös etenkin selvittää säädökseen liittyvää viranomaistehtävien nykytilaa ja tämän pohjalta tehdä ehdotus datasäädöksen viranomaistehtävien tarkoituksenmukaisesta hoitamisesta mukaan lukien seuraamusten asettaminen. Työryhmän työ edistää viranomaistehtävien järjestämistä ja sujuvoittamista sekä tarvetta minimoida hallinnollista taakkaa sekä tukea käytänteiden ja tulkintojen yhtenäisyyttä. Tätä kautta työryhmä myös osaltaan tukee digi- ja datasäädösten koordinaatiotyötä valtioneuvostossa.
Työryhmän tehtävänä on:
1. Koota eri hallinnonaloilla voimassa oleva nykytila (lainsäädäntö ja käytäntö) datasäädöksen kannalta relevantista kansallisesta oikeustilasta sekä tuottaa aineistoa hallituksen esityksen valmistelun ja erityisesti vaikutustenarvioinnin pohjaksi.
2. Tuottaa ehdotus tavoiteltavaksi toimintaympäristöksi ja erityisesti selvittää tarkoituksenmukainen tapa järjestää datasäädöksen mukaiset viranomaistehtävät mukaan lukien seuraamussääntely.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM042:00/2023 - EU:n datasäädöksen täytäntöönpanoa tukeva työryhmä
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=LVM042:00/2023 - Arbetsgrupp till stöd för genomförandet av EU:s dataakt
Liitteet:
Datasäädöksen arviomuistio.pdf - Työryhmän selvitysluonnos / Arbetsgruppens utkast till utredning (FI)
Liite 1 datasäädöksen artikloiden ja resitaalien vastaavuustaulukko.pdf -
Liite 2 ETLA-Raportit-Reports-148.pdf -
Dataakten_utdrag ur arbetsarbetsgruppens utredning SV_.pdf - Utdrag ur Arbetsgruppens utredning
Aikataulu
Työryhmän toimikausi jatkuu kalenterivuoden 2024 loppuun asti.
Datasäädöksen soveltaminen alkaa pääosin 12.9.2025.
Tavoitteena on viedä asiaa koskeva hallituksen esitys budjettilakina eduskuntaan syysistuntokaudella 2024.
Datasäädöksen soveltaminen alkaa pääosin 12.9.2025.
Tavoitteena on viedä asiaa koskeva hallituksen esitys budjettilakina eduskuntaan syysistuntokaudella 2024.
Valmistelijat
Datasäädöksen poikkihallinnollinen työryhmä
Pj. Anna A. Wennäkoski /LVM
Pj. Anna A. Wennäkoski /LVM
Jakelu:
100 Solutions Oy | ||
1001 Lakes Oy | ||
1001 Lakes Oy | ||
1001 Lakes Oy | ||
Aalto Yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakunnanhallitus | ||
Arcventure | ||
Arkkeo | ||
Asiakastieto | ||
Asiakastieto | ||
Asiakkuusmarkkinointiliitto | ||
ASML | ||
Avaamo | ||
Avaus | ||
Beyond Circulation | ||
Business Finland | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu | ||
BusinessOulu / Oulun Kaupunki | ||
Castren&Snellman | ||
Celia | ||
Celia | ||
CGI | ||
CGI | ||
CGI | ||
Cinia | ||
Cinia | ||
Cinia | ||
COSS | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
CSC | ||
DAIN Studios Oy | ||
DainStudios | ||
DainStudios | ||
Digital Living International Oy (EU), Co-Founder SisuID | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Dittmar | ||
DNA | ||
DNA | ||
DNA Oy | ||
DXC | ||
Effi ry | ||
EK | ||
EK | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elisa | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA | ||
ETLA | ||
ETLA | ||
ETLA | ||
EUE | ||
Euroclear | ||
Euroclear | ||
Euroclear | ||
Euroclear | ||
FiCom ry | ||
FIMECC | ||
Finanssiala | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnvera Oyj | ||
Fintraffic | ||
Fondia | ||
Fondia Oyj | ||
Formin | ||
Fortum | ||
Forum Virium Helsinki | ||
Forum Virium Helsinki | ||
Forum Virium Helsinki | ||
Forumvirium | ||
F-secure | ||
F-Secure | ||
F-Secure | ||
Fujitsu | ||
Futurice Oy | ||
Gartner | ||
Gofore | ||
Gofore | ||
Gramex | ||
GS1 Finland | ||
Gurulogic | ||
Haltian | ||
Hansel Oy | ||
[email protected] | ||
Helen | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki EU Office | ||
Helsinki Ventures Oy | ||
Heltti Oy | ||
Hpplaw | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
IBM Finland | ||
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
IPR University Center | ||
IRO Research Oy | ||
ITS Finland ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaunialan Sairaala Oy | ||
Kaupan liitto | ||
Kaupan liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kesko Oyj | ||
Kesko Oyj | ||
Kesko Oyj | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailuvirasto | ||
KKV | ||
KKV | ||
Knowhill Oy | ||
KPMG Oy Ab | ||
KPMG Oy Ab | ||
KPMG Oy Ab | ||
Kuluttajaliitto-Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajavirasto | ||
Kuluttajtutkimuskeskus | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Lexia | ||
Lexia | ||
Lexia | ||
Lifetime | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Linnan Kehitys Oy | ||
Linnan Kehitys Oy | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luciad | ||
LähiTapiola | ||
LähiTapiola | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
M Brain | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maas | ||
Maas Global | ||
Maas Global | ||
MARA | ||
MaRa ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
MDI Public Oy | ||
MDI Public Oy | ||
Medialiitto | ||
Metsäteho Oy | ||
Metsäteho Oy | ||
Metsäteho Oy | ||
Microsoft | ||
MTK | ||
MTK | ||
MTK | ||
MTK | ||
MyData Global | ||
MyData Global | ||
MyData Global | ||
Netum Oy | ||
Network Services, Innovation Platforms | ||
Niis | ||
Nixu | ||
Nixu | ||
Nordea Oyj | ||
Nortal Oy | ||
Ohjelmistoyrittäjät ry | ||
Ohjelmistoyrittäjät ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Osuuspankki | ||
Osuuspankki | ||
Osuuspankki | ||
Osuuspankki | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulun yliopisto | ||
Oy IBM Finland Ab | ||
Oy Waremann Acrux Ab | ||
Paikkatietokeskus | ||
Palvelualojen työnantajat Palta | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Patria | ||
Pellervo | ||
Petteri Järvinen Oy | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Pondenome | ||
Posti | ||
Posti | ||
Privance | ||
Privaon | ||
Profinder | ||
Proxion | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusministeriö | ||
Rakennustieto | ||
Ramboll | ||
Reaktor | ||
Reaktor Innovations Oy | ||
Reaktor Innovations Oy | ||
Ruokavirasto | ||
Sallila Energiapalvelut Oy | ||
Sanoma Oyj | ||
Sanoma Oyj | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Schibsted | ||
Secure Link Oy | ||
Sensible 4 | ||
Sensible 4 | ||
Siili Solutions Oyj | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sivistystyönantajat | ||
SOK | ||
Solita Oy | ||
Solita Oy | ||
Someturva | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sovelto Oy | ||
S-ryhmä | ||
S-ryhmä | ||
SSH Communications Security | ||
SSH Communications Security | ||
StratCommunications Oy | ||
Strateal Oy | ||
SunEnergia Oy | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Internet-yhdistys SIY ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taival | ||
Taival | ||
Taloushallintoliitto | ||
Tampereen teknillinen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tamperen yliopisto | ||
TATA Consultancy Services | ||
TATA Consultancy Services | ||
TEK | ||
TEK | ||
Tekniikan akateemiset | ||
Tekniikan akateemiset TEK | ||
Tekniikan akateemiset TEK | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT OY | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia | ||
Telia | ||
Telia | ||
Telia Finland Oyj | ||
TeliaSonera Finland Oyj | ||
TeliaSonera Finland Oyj | ||
TeliaSonera Finland Oyj | ||
Tieke ry | ||
Tieke ry | ||
Tieke ry | ||
Tieto Oyj | ||
Tieto Oyj | ||
Tieto Oyj | ||
Tietoevry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT | ||
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT | ||
Tilaajavastuu | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
TIVIA ry | ||
Tornator Oyj | ||
Tredea Oy | ||
Tulli | ||
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Työterveyslaitos | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Unikie Oy | ||
Unikie Oy | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valmet | ||
Valmet Automation Oy | ||
Valmet Oyj | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtori | ||
Valuemotive Oy | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vastuu group | ||
Vastuu Group | ||
Wellpro Impact Solution Oy | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto | ||
VTT | ||
Wärtsilä | ||
Wärtsilä Voyage | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
data; datatalous