Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Taideteollisuusalan perustutkinnon perusteiden luonnos
Lausuntopyynnön diaarinumero: OPH-4496-2021
Vastausaika on päättynyt: 30.11.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Opetushallitus pyytää lausuntoanne taideteollisuusalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Tausta
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteessa oleville ammatillisille tutkinnoille. Tutkinnon perusteiden uudistaminen tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Uusien taideteollisuusalan perustutkinnon perusteiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2023.
Kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa otetaan käyttöön yhtenäiset arviointikriteerit. Samassa yhteydessä yhteisten tutkinnon osien osaamistavoitteiden ja ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa uudistetaan. Syksyllä 2018 alkanut tutkinnon perusteiden uudistus etenee vaiheittain ja jatkuu vuoteen 2024 asti.
Kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaisten tutkinnon osien (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) on tarkoitus uudistua 1.8.2022 alkaen. Edellä mainitut tutkinnon osat ovat olleet lausuntokierroksella syksyllä 2020, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Yhteisten tutkinnon osien on tarkoitus uudistua myös 1.8.2022 alkaen. Edellä mainitut tutkinnon osat ovat olleet erillisellä lausuntokierroksella keväällä 2021, joten tämä lausuntopyyntö ei koske myöskään yhteisiä tutkinnon osia.
Sekä kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat että yhteiset tutkinnon osat tullaan liittämään mukaan valmiiseen perusteeseen.
Kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa otetaan käyttöön yhtenäiset arviointikriteerit. Samassa yhteydessä yhteisten tutkinnon osien osaamistavoitteiden ja ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa uudistetaan. Syksyllä 2018 alkanut tutkinnon perusteiden uudistus etenee vaiheittain ja jatkuu vuoteen 2024 asti.
Kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaisten tutkinnon osien (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) on tarkoitus uudistua 1.8.2022 alkaen. Edellä mainitut tutkinnon osat ovat olleet lausuntokierroksella syksyllä 2020, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Yhteisten tutkinnon osien on tarkoitus uudistua myös 1.8.2022 alkaen. Edellä mainitut tutkinnon osat ovat olleet erillisellä lausuntokierroksella keväällä 2021, joten tämä lausuntopyyntö ei koske myöskään yhteisiä tutkinnon osia.
Sekä kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat että yhteiset tutkinnon osat tullaan liittämään mukaan valmiiseen perusteeseen.
Tavoitteet
Uudistamistyössä arviointikriteeristö on korvattu kaikille tutkinnoille yhteisellä arviointikriteeristöllä. Tutkintoon lisättiin aseen valmistuksen osaamisala ja sille pakollinen tutkinnon osa aseen valmistaminen. Aloite osaamisalan tarpeesta tuli työelämältä. Muilta osin tutkinnon osien nimet ja osaamisalat pysyvät ennallaan.
Uudistuksessa selkeytetään ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa ja vahvistetaan ammattitaitovaatimusten osaamisperusteisuutta. Lisäksi tunnistetaan kaikille tutkinnon osille yhteistä osaamista ja yhdenmukaistetaan tutkinnon osien osaamisen kuvaamista. Samassa yhteydessä vahvistetaan ja yhdenmukaistetaan tutkinnon osien välillä kestävän kehityksen ja kiertotalouden osaamista.
Uudistamistyö tehtiin yhteistyössä tekstiili- ja muotialan perustutkinnon perusteiden uudistamisen kanssa. Uudistuksessa kaksi lähes saman sisältöistä tutkinnon osaa osaamisen tuotteistaminen ja markkinointi sekä verkkokauppaympäristössä toimiminen rakennettiin täysin samaksi molempiin tutkintoihin.
Uudistuksessa selkeytetään ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa ja vahvistetaan ammattitaitovaatimusten osaamisperusteisuutta. Lisäksi tunnistetaan kaikille tutkinnon osille yhteistä osaamista ja yhdenmukaistetaan tutkinnon osien osaamisen kuvaamista. Samassa yhteydessä vahvistetaan ja yhdenmukaistetaan tutkinnon osien välillä kestävän kehityksen ja kiertotalouden osaamista.
Uudistamistyö tehtiin yhteistyössä tekstiili- ja muotialan perustutkinnon perusteiden uudistamisen kanssa. Uudistuksessa kaksi lähes saman sisältöistä tutkinnon osaa osaamisen tuotteistaminen ja markkinointi sekä verkkokauppaympäristössä toimiminen rakennettiin täysin samaksi molempiin tutkintoihin.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 30.11.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Pyydämme lausuntoa seuraavista asioista:
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnossa vaadittavasta ammattitaidosta ja ammattitaidon osoittamisesta
- aseen valmistamisen osaamisalasta sekä sen pakollisesta tutkinnon osasta ja muodostumisesta
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta.
Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnossa vaadittavasta ammattitaidosta ja ammattitaidon osoittamisesta
- aseen valmistamisen osaamisalasta sekä sen pakollisesta tutkinnon osasta ja muodostumisesta
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta.
Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Valmistelijat
Taideteollisuusalan perustutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijatahojen edustajien kanssa. Uudistustyö on tehty yhteistyössä tekstiilija muotialan perustutkinnon perusteiden uudistamistyön kanssa. Uudistamistyötä on tehty kahdessa avoimessa tekstiili- ja muotialan toimijoiden kanssa yhteisessä työpajassa sekä yhdessä taideteollisuusalan toimijoille järjestetyssä avoimessa työpajassa.
Tutkinnon perusteiden luonnos on ollut avoimena ePerusteet-palvelussa koko prosessin ajan kommentointia varten. Halukkaita pyydettiin lisäksi kommentoimaan eri osaamisalojen pakollisia tutkinnon osia. Tutkinnon perusteiden luonnosta on käsitelty myös taideteollisuusalan työelämätoimikunnan kokouksissa. Kaikille pakollisesta tutkinnon osasta järjestettiin yhteinen keskustelutilaisuus työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoa antaa erityisasiantuntija Inka Ruokolainen ([email protected]).
Tutkinnon perusteiden luonnos on ollut avoimena ePerusteet-palvelussa koko prosessin ajan kommentointia varten. Halukkaita pyydettiin lisäksi kommentoimaan eri osaamisalojen pakollisia tutkinnon osia. Tutkinnon perusteiden luonnosta on käsitelty myös taideteollisuusalan työelämätoimikunnan kokouksissa. Kaikille pakollisesta tutkinnon osasta järjestettiin yhteinen keskustelutilaisuus työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoa antaa erityisasiantuntija Inka Ruokolainen ([email protected]).
Jakelu:
Aitoon Emäntäkoulu Oy | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin Käsityö- ja Teollisuusyhdistys ry. | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansalaisopistojen liitto KoL ry | ||
Kellosepäntaidon Edistämissäätiö sr | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Brahe | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Kouvolan kaupunki | ||
KSAK Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maalariammattikoulun kannatusyhdistys r.y. | ||
Mestarikiltaneuvosto ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Optima samkommun | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Pohjois-Satakunnan Kansanopiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Rakennusliitto ry | ||
Rakennusperinteen Ystävät ry | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Restaurointikilta ry | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Saamelaisalueen Koulutuskeskus | ||
Saamelaiskäräjät - Sámediggi | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Sami Duodji ry | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sisustussuunnittelijat SI | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Hopeasepät ry | ||
Suomen Kelloseppäliitto ry | ||
Suomen Kultaseppien Liitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Soitinrakentajien kilta ry | ||
Suomen Verhoilijamestarien Liitto ry | ||
Suomen Yrittäjäopisto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Taideteollisuusalan työelämätoimikunta | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tekstiilin ja muodin työelämätoimikunta | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Teollisuustaiteen Liitto Ornamo | ||
Tohtori Matthias Ingmanin säätiö sr | ||
Turun Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Turun Ammattiopistosäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työtehoseura ry, ruotsiksi Arbetseffektivitetsföreningen rf | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Vantaan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
Ammatillinen koulutus
Tutkinnon perusteet
artesaani
kelloseppä
mikromekaanikko