Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Regeringens propositionsutkast till riksdagen om ändring av lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VM035:00/2016
Vastausaika on päättynyt: 17.5.2016
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
I propositionen föreslås ändringar i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen. Propositionen är baserad på ett liknande avtalsbaserat myndighetssamarbete som för närvarande.
Stratens lokalförvaltning har genomgått betydande strukturella förändringar under 2000-talet, i synnerhet i slutet av dess första decennium. De lokala myndigheternas verksamhetsområden har blivit större och verksamhetsområdena för flera sådana myndigheter som av tradition har uppfattats höra till statens lokalförvaltning har numera i stort sett samma gränser som landskapen eller också består de av flera landskap. De traditionella fysiska kundservicekanalernas betydelse och antal minskar medan de övriga servicekanalerna vinner terräng. I synnerhet utvecklingen av elektronisk kommunikation förutspås minska antalet personliga besök hos myndigheterna. Minskad efterfrågan på myndigheternas verksamhetsställen leder till att de dras in och öppettiderna förkortas, vilket innebär försämrade möjligheter att uträtta ärenden personligen, om inte samarbetet mellan de aktörer som erbjuder service samtidigt utvecklas.
Propositionen är ett svar på behovet att säkerställa en adekvat tillgång på myndighetstjänster som ges under personliga besök och möjligheterna att använda elektroniska tjänster och få råd och stöd om användningen samt en effektiv och ekonomisk produktion av tjänster. Detta i en situation där efterfrågan på personliga tjänster och behovet att för statliga myndigheter upprätthålla egna separata serviceställen blir allt mindre.
Stratens lokalförvaltning har genomgått betydande strukturella förändringar under 2000-talet, i synnerhet i slutet av dess första decennium. De lokala myndigheternas verksamhetsområden har blivit större och verksamhetsområdena för flera sådana myndigheter som av tradition har uppfattats höra till statens lokalförvaltning har numera i stort sett samma gränser som landskapen eller också består de av flera landskap. De traditionella fysiska kundservicekanalernas betydelse och antal minskar medan de övriga servicekanalerna vinner terräng. I synnerhet utvecklingen av elektronisk kommunikation förutspås minska antalet personliga besök hos myndigheterna. Minskad efterfrågan på myndigheternas verksamhetsställen leder till att de dras in och öppettiderna förkortas, vilket innebär försämrade möjligheter att uträtta ärenden personligen, om inte samarbetet mellan de aktörer som erbjuder service samtidigt utvecklas.
Propositionen är ett svar på behovet att säkerställa en adekvat tillgång på myndighetstjänster som ges under personliga besök och möjligheterna att använda elektroniska tjänster och få råd och stöd om användningen samt en effektiv och ekonomisk produktion av tjänster. Detta i en situation där efterfrågan på personliga tjänster och behovet att för statliga myndigheter upprätthålla egna separata serviceställen blir allt mindre.
Bakgrund
Denna proposition har beretts som tjänstearbete vid finansministeriet. Under beredningen har beaktats riktlinjerna för digitalisering och strukturpolitiska reformer som ingår i statsminister Sipiläs regeringsprogram samt utredningarna och förslagen i det projekt för utveckling av kundservicen inom den offentliga förvaltningen som tillsattes av finansministeriet 2012 och i det projekt för fortsatt beredning av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen som tillsattes av ministeriet 2013.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att på lika villkor i hela landet främja tillgången på kundservice som tillhandahålls av de offentliga förvaltningsmyndigheterna och att förbättra effektiviteten i myndigheternas verksamhet. Avsikten är vidare att stödja den digitala utvecklingen och att kostnadseffektivt upprätthålla ett adekvat nätverk av servicepunkter, genom att skapa förutsättningar för att de statliga och kommunala kundservicefunktionerna ska kunna skötas som samservice. Framförallt de ändringar som föreslås i samservicesystemet gör det för sin del möjligt att trygga sådana personers behov att uträtta ärenden, som antingen inte kan eller som inte har tekniska möjligheter eller vilja att sköta sina ärenden enbart med hjälp av elektroniska tjänster.
Bilagor:
Tidtabell
Yttrandet ska ges senast tisdagen 17.5.2016.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber att få utlåtandena via denna utlåtandetjänst. Ministerierna ombes vid behov inhämta synpunkter på förslaget till proposition från myndigheterna inom sitt eget förvaltningsområde och beakta myndigheternas synpunkter i sina egna utlåtanden.
För att man ska kunna avge ett utlåtande krävs registrering. Vem som helst som är intresserad kan avge ett utlåtande.
Utlåtandet avges under respektive mellanrubrik. Öppna svarsfälten genom att klicka på triangeln vid varje rubrik. Det går att bläddra bland övriga avgivna utlåtanden under fliken ”Utlåtanden från remissinstanser”.
För att man ska kunna avge ett utlåtande krävs registrering. Vem som helst som är intresserad kan avge ett utlåtande.
Utlåtandet avges under respektive mellanrubrik. Öppna svarsfälten genom att klicka på triangeln vid varje rubrik. Det går att bläddra bland övriga avgivna utlåtanden under fliken ”Utlåtanden från remissinstanser”.
Beredare
Närmare uppgifter om regeringens proposition ger regeringsråd Ilkka Turunen, ilkka.turunen@vm.fi och utvecklingsdirektör Marko Puttonen, marko.puttonen@vm.fi
Sändlista:
Akaa | ||
Alajärvi | ||
Alavieska | ||
Alavus | ||
Asikkala | ||
Askola | ||
Aura | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Enonkoski | ||
Enontekiö | ||
Espoo | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
Eura | ||
Eurajoki | ||
Evijärvi | ||
Forssa | ||
Haapajärvi | ||
Haapavesi | ||
Hailuoto | ||
Halsua | ||
Hamina | ||
Hankasalmi | ||
Hanko | ||
Harjavalta | ||
Hartola | ||
Hattula | ||
Hausjärvi | ||
Heinola | ||
Heinävesi | ||
Helsinki | ||
Hirvensalmi | ||
Hollola | ||
Honkajoki | ||
Huittinen | ||
Humppila | ||
Hyrynsalmi | ||
Hyvinkää | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenlinna | ||
Ii | ||
Iisalmi | ||
Iitti | ||
Ikaalinen | ||
Ilmajoki | ||
Ilomantsi | ||
Imatra | ||
Inari | ||
Inkoo | ||
ISAVI:n maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö | ||
Isojoki | ||
Isokyrö | ||
Janakkala | ||
JHL ry | ||
Joensuu | ||
Jokioinen | ||
Joroinen | ||
Joutsa | ||
Juankoski | ||
JUKO ry | ||
Juuka | ||
Juupajoki | ||
Juva | ||
Jyväskylä | ||
Jämijärvi | ||
Jämsä | ||
Järvenpää | ||
Kaarina | ||
Kaavi | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaani | ||
Kalajoki | ||
Kangasala | ||
Kangasniemi | ||
Kankaanpää | ||
Kannonkoski | ||
Kannus | ||
Kansallinen senioriliitto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Karijoki | ||
Karkkila | ||
Karstula | ||
Karvia | ||
Kaskinen | ||
Kauhajoki | ||
Kauhava | ||
Kauniainen | ||
Kaustinen | ||
Keitele | ||
Kemi | ||
Kemijärvi | ||
Keminmaa | ||
Kemiönsaari | ||
Kempele | ||
Kerava | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keuruu | ||
Kihniö | ||
Kinnula | ||
Kirkkonummi | ||
Kitee | ||
Kittilä | ||
Kiuruvesi | ||
Kivijärvi | ||
Kokemäki | ||
Kokkola | ||
Kolari | ||
Konnevesi | ||
Kontiolahti | ||
Korsnäs | ||
Koski Tl | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kristiinankaupunki | ||
Kruunupyy | ||
Kuhmo | ||
Kuhmoinen | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajatutkimuskeskus | ||
Kunnallinen työmarkkinalaitos | ||
Kuopio | ||
Kuortane | ||
Kurikka | ||
Kustavi | ||
Kuusamo | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Kyyjärvi | ||
Kärkölä | ||
Kärsämäki | ||
Köyliö | ||
Lahti | ||
Laihia | ||
Laitila | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin liitto | ||
Lapinjärvi | ||
Lapinlahti | ||
Lappajärvi | ||
Lappeenranta | ||
Lapua | ||
Laukaa | ||
Lemi | ||
Lempäälä | ||
Leppävirta | ||
Lestijärvi | ||
Lieksa | ||
Lieto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liminka | ||
Liperi | ||
Lohja | ||
Loimaa | ||
Loppi | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisa | ||
Luhanka | ||
Lumijoki | ||
Luoto | ||
Luumäki | ||
Luvia | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maalahti | ||
Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä | ||
Maaseutuvirasto | ||
Marttila | ||
Masku | ||
Merijärvi | ||
Merikarvia | ||
Miehikkälä | ||
Mikkeli | ||
Muhos | ||
Multia | ||
Muonio | ||
Mustasaari | ||
Muurame | ||
Mynämäki | ||
Myrskylä | ||
Mäntsälä | ||
Mänttä-Vilppula | ||
Mäntyharju | ||
Naantali | ||
Nakkila | ||
Nastola | ||
Nivala | ||
Nokia | ||
Nousiainen | ||
Nurmes | ||
Nurmijärvi | ||
Närpiö | ||
Oikeusministeriö | ||
Orimattila | ||
Oripää | ||
Orivesi | ||
Oulainen | ||
Oulu | ||
Outokumpu | ||
Padasjoki | ||
Paimio | ||
Paltamo | ||
Parainen | ||
Pardia ry | ||
Parikkala | ||
Parkano | ||
Pedersöre | ||
Pelkosenniemi | ||
Pello | ||
Perho | ||
Pertunmaa | ||
Petäjävesi | ||
Pieksämäki | ||
Pielavesi | ||
Pietarsaari | ||
Pihtipudas | ||
Pirkkala | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Polvijärvi | ||
Pomarkku | ||
Pori | ||
Pornainen | ||
Porvoo | ||
Posio | ||
Posti Group Oyj | ||
Pudasjärvi | ||
Pukkila | ||
Punkalaidun | ||
Puolanka | ||
Puumala | ||
Pyhtää | ||
Pyhäjoki | ||
Pyhäjärvi | ||
Pyhäntä | ||
Pyhäranta | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäne | ||
Pöytyä | ||
Raahe | ||
Raasepori | ||
Raisio | ||
Rantasalmi | ||
Ranua | ||
Rauma | ||
Rautalampi | ||
Rautavaara | ||
Rautjärvi | ||
Reisjärvi | ||
Riihimäki | ||
Ristijärvi | ||
Rovaniemi | ||
Ruokolahti | ||
Ruovesi | ||
Rusko | ||
Rääkkylä | ||
Saarijärvi | ||
Salla | ||
Salo | ||
Sastamala | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvo | ||
Savitaipale | ||
Savonlinna | ||
Savukoski | ||
Seinäjoki | ||
Sievi | ||
Siikainen | ||
Siikajoki | ||
Siikalatva | ||
Siilinjärvi | ||
Simo | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntio | ||
Sodankylä | ||
Soini | ||
Somero | ||
Sonkajärvi | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry | ||
Sotkamo | ||
STM/Valtakunnallinen vammaisneuvosto | ||
Sulkava | ||
Suomussalmi | ||
Suonenjoki | ||
Sysmä | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaari | ||
Taivalkoski | ||
Taivassalo | ||
Tammela | ||
Tampere | ||
Tervo | ||
Tervola | ||
Teuva | ||
Tohmajärvi | ||
Toholampi | ||
Toivakka | ||
Tornio | ||
Turku | ||
Tuusniemi | ||
Tuusula | ||
Tyrnävä | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö | ||
Ulvila | ||
Urjala | ||
Utajärvi | ||
Utsjoki | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uurainen | ||
Uusikaarlepyy | ||
Uusikaupunki | ||
Vaala | ||
Vaasa | ||
Valkeakoski | ||
Valtimo | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtiovarainministeriö, JulkICT-osasto | ||
Valtiovarainministeriö, Vero-osasto | ||
Valtiovarainministeriö,budjettiosasto | ||
Vanhus- ja lähimmäispalveluliitto, Valli ry | ||
Vantaa | ||
Varkaus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Vehmaa | ||
Verohallinto | ||
Vesanto | ||
Vesilahti | ||
Veteli | ||
Vieremä | ||
Vihti | ||
Viitasaari | ||
Vimpeli | ||
Virolahti | ||
Virrat | ||
Vöyri | ||
Ylitornio | ||
Ylivieska | ||
Ylöjärvi | ||
Ypäjä | ||
Ähtäri | ||
Äänekoski |
Ämnesord
yhteispalvelu
asiointipiste
yhteinen asiakaspalvelu