Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Valtioneuvoston päätös Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mahdollistamien liikenteen todistusten ja lupien uusimisen tai niiden voimassaoloajan pidentämisen sekä määräaikaisten tarkastusten myöhentämisen soveltamatta jättämisestä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12629/2020
Vastausaika on päättynyt: 22.5.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa valtioneuvostolle esitettäväksi valtioneuvoston päätöstä eräiden Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta covid-19:n leviämisen johdosta toteutettavista erityisistä ja väliaikaisista toimenpiteistä, jotka koskevat tiettyjen todistusten, lupakirjojen ja lupien uusimista tai niiden voimassaoloajan pidentämistä sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten ja jatkokoulutusten lykkäämistä tietyillä liikennelainsäädännön aloilla (jäljempänä poikkeusasetus). Kyseessä oleva poikkeusasetus antaa jäsenvaltioille mahdollisuuden olla soveltamatta poikkeussääntelyä, jos ne ilmoittavat siitä komissiolle (ns. opt-out). Muuten poikkeussääntely tulee jäsenvaltiossa sovellettavaksi sellaisenaan.
Ehdotetulla valtioneuvoston päätöksellä Suomi ilmoittaisi ne artiklat, joiden kohdalla Suomi käyttäisi poikkeusasetuksen mahdollistamaa kansallista soveltamatta jättämistä. Lisäksi selvyyden vuoksi Suomi ilmoittaisi ne artiklat, joiden kohdalla se ei käytettäisi opt-out –mahdollisuutta.
Ehdotetulla valtioneuvoston päätöksellä Suomi ilmoittaisi ne artiklat, joiden kohdalla Suomi käyttäisi poikkeusasetuksen mahdollistamaa kansallista soveltamatta jättämistä. Lisäksi selvyyden vuoksi Suomi ilmoittaisi ne artiklat, joiden kohdalla se ei käytettäisi opt-out –mahdollisuutta.
Tausta
Euroopan komissio antoi 29.4.2020 liikennealan säädösehdotuksen, jonka tavoitteena on helpottaa liikenteen toimialan toimintaa covid-19-tartuntatautiepidemian aikana lisäämällä joustavuutta ja poistamalla hallinnollisia esteitä muun muassa tie-, rautatie- ja sisävesiliikenteessä. Ehdotuksen pohjalta säädettiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus covid-19:n leviämisen johdosta toteutettavista erityisistä ja väliaikaisista toimenpiteistä, jotka koskevat tiettyjen todistusten, lupakirjojen ja lupien uusimista tai niiden voimassaoloajan pidentämistä sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten ja jatkokoulutusten lykkäämistä tietyillä liikennelainsäädännön aloilla (jäljempänä poikkeusasetus).
Ehdotuksen ja poikkeusasetuksen taustalla ovat koronaviruksen aiheuttamat ennennäkemättömät haasteet jäsenvaltioille ja viranomaisille. Jäsenvaltioiden asettamien rajoitustoimenpiteiden johdosta kaikkia Euroopan unionin lainsäädännössä asetettuja aikarajoja ei ole voitu kaikissa tapauksissa noudattaa. Tämä koskee erityisesti ajanjaksoa välillä 1.2.-31.8.2020. Jotta voidaan taata sisämarkkinoiden toimivuus, korkea liikenneturvallisuuden taso sekä oikeusvarmuus ja välttää mahdollisia häiriöitä markkinoiden toiminnassa, on tarpeen ottaa käyttöön tilapäisiä toimia, joilla jatketaan tiettyjä Euroopan unionin lainsäädännössä asetettuja aikarajoja.
Poikkeusasetuksessa todetaan kuitenkin myös, että covid-19:n leviäminen on vaikuttanut koko unioniin, mutta eri tavoin. Vaikutukset ovat kohdistuneet jäsenvaltioihin eri asteisina ja eri ajankohtina. Kun otetaan huomioon, että tavanomaisesti sovellettaviin sääntöihin tehtävien poikkeusten olisi rajoituttava siihen, mikä on tarpeen, direktiivin 2006/126/EY, asetuksen (EU) N:o 165/2014, direktiivin 2014/45/EU, asetuksen (EY) N:o 1072/2009, asetuksen (EY) N:o 1073/2009 ja direktiivin 2007/59/EY osalta jäsenvaltioiden olisi voitava jatkaa kyseisten säädösten soveltamista asetuksessa säädettyjä poikkeuksia soveltamatta, jos kyseisten säädösten soveltaminen on edelleen käytännössä mahdollista. Näin olisi oltava myös silloin, kun jäsenvaltio on kohdannut tällaisia vaikeuksia mutta toteuttanut asianmukaisia kansallisia toimenpideitä niiden vähentämiseksi. Jäsenvaltiot, jotka päättävät käyttää kyseistä mahdollisuutta, eivät kuitenkaan saisi estää mitään talouden toimijaa tai yksityishenkilöä laskemasta sellaisten tässä asetuksessa säädettyjen poikkeusten varaan, joita sovelletaan jossakin toisessa jäsenvaltiossa, ja niiden olisi erityisesti hyväksyttävä luvat, toimiluvat ja todistukset, joiden voimassaoloaikaa on pidennetty tällä asetuksella.
Ehdotuksen ja poikkeusasetuksen taustalla ovat koronaviruksen aiheuttamat ennennäkemättömät haasteet jäsenvaltioille ja viranomaisille. Jäsenvaltioiden asettamien rajoitustoimenpiteiden johdosta kaikkia Euroopan unionin lainsäädännössä asetettuja aikarajoja ei ole voitu kaikissa tapauksissa noudattaa. Tämä koskee erityisesti ajanjaksoa välillä 1.2.-31.8.2020. Jotta voidaan taata sisämarkkinoiden toimivuus, korkea liikenneturvallisuuden taso sekä oikeusvarmuus ja välttää mahdollisia häiriöitä markkinoiden toiminnassa, on tarpeen ottaa käyttöön tilapäisiä toimia, joilla jatketaan tiettyjä Euroopan unionin lainsäädännössä asetettuja aikarajoja.
Poikkeusasetuksessa todetaan kuitenkin myös, että covid-19:n leviäminen on vaikuttanut koko unioniin, mutta eri tavoin. Vaikutukset ovat kohdistuneet jäsenvaltioihin eri asteisina ja eri ajankohtina. Kun otetaan huomioon, että tavanomaisesti sovellettaviin sääntöihin tehtävien poikkeusten olisi rajoituttava siihen, mikä on tarpeen, direktiivin 2006/126/EY, asetuksen (EU) N:o 165/2014, direktiivin 2014/45/EU, asetuksen (EY) N:o 1072/2009, asetuksen (EY) N:o 1073/2009 ja direktiivin 2007/59/EY osalta jäsenvaltioiden olisi voitava jatkaa kyseisten säädösten soveltamista asetuksessa säädettyjä poikkeuksia soveltamatta, jos kyseisten säädösten soveltaminen on edelleen käytännössä mahdollista. Näin olisi oltava myös silloin, kun jäsenvaltio on kohdannut tällaisia vaikeuksia mutta toteuttanut asianmukaisia kansallisia toimenpideitä niiden vähentämiseksi. Jäsenvaltiot, jotka päättävät käyttää kyseistä mahdollisuutta, eivät kuitenkaan saisi estää mitään talouden toimijaa tai yksityishenkilöä laskemasta sellaisten tässä asetuksessa säädettyjen poikkeusten varaan, joita sovelletaan jossakin toisessa jäsenvaltiossa, ja niiden olisi erityisesti hyväksyttävä luvat, toimiluvat ja todistukset, joiden voimassaoloaikaa on pidennetty tällä asetuksella.
Tavoitteet
Poikkeusasetuksessa säädetään muun ohella ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten määräaikojen pidentämisestä seitsemällä kuukaudella kaikkien niiden ajoneuvojen osalta, joiden viimeinen katsastuspäivä ajoittuu aikavälille 1.2.-31.8.2020. Lisäksi poikkeusasetuksessa säädetään ajopiirturitarkastusten määräaikojen pidentämisestä kuudella kuukaudella kaikkien niiden ajoneuvojen osalta, joiden ajopiirturin tarkistus ajoittuu aikavälille 1.3.-31.8.2020.
Suomessa epidemiatilanne ei toistaiseksi ole haitannut ajoneuvojen katsastamista eikä ajopiirturitarkastusten suorittamista. Tästä johtuen ei voida pitää perusteltuna, että ajoneuvojen katsastusten tai ajoneuvopiirturitarkastusten määräaikoja pidennettäisiin Suomessa asetuksessa säädetyllä tavalla.
Tästä johtuen Suomi ilmoittaisi komissiolle, että se ei aio soveltaa ajoneuvojen katsastuksia ja ajopiirtureiden tarkastuksia koskevaa poikkeussääntelyä kansallisesti. Katsastukset sekä ajopiirturitarkastukset jatkuisivat siten jatkossakin normaalisti voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Selvyyden vuoksi Suomi ilmoittaisi komissiolle myöskin ne asetuksen artiklat, joiden kohdalla Suomi ei käyttäisi poikkeusasetuksen mahdollistamaa kansallista soveltamatta jättämistä. Suomi ei käyttäisi opt-out mahdollisuutta kuljettajakorttien uusimiseen tai korvaamiseen, tavara- ja linja-autoliikenteen yhteisöluvan voimassaoloon, tavaraliikenteen kuljettajatodistusten voimassaoloajan pidentämiseen ja ajokorttien voimassaolon pidentämiseen vaan noudattaisi näiden osalta asetuksen poikkeussääntelyä.
Suomessa epidemiatilanne ei toistaiseksi ole haitannut ajoneuvojen katsastamista eikä ajopiirturitarkastusten suorittamista. Tästä johtuen ei voida pitää perusteltuna, että ajoneuvojen katsastusten tai ajoneuvopiirturitarkastusten määräaikoja pidennettäisiin Suomessa asetuksessa säädetyllä tavalla.
Tästä johtuen Suomi ilmoittaisi komissiolle, että se ei aio soveltaa ajoneuvojen katsastuksia ja ajopiirtureiden tarkastuksia koskevaa poikkeussääntelyä kansallisesti. Katsastukset sekä ajopiirturitarkastukset jatkuisivat siten jatkossakin normaalisti voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Selvyyden vuoksi Suomi ilmoittaisi komissiolle myöskin ne asetuksen artiklat, joiden kohdalla Suomi ei käyttäisi poikkeusasetuksen mahdollistamaa kansallista soveltamatta jättämistä. Suomi ei käyttäisi opt-out mahdollisuutta kuljettajakorttien uusimiseen tai korvaamiseen, tavara- ja linja-autoliikenteen yhteisöluvan voimassaoloon, tavaraliikenteen kuljettajatodistusten voimassaoloajan pidentämiseen ja ajokorttien voimassaolon pidentämiseen vaan noudattaisi näiden osalta asetuksen poikkeussääntelyä.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään perjantaina 22.5.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, se ei ole este lausunnon antamiselle, vaan lausunnon voi lähettää sähköpostitse liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/12629/2020.
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, se ei ole este lausunnon antamiselle, vaan lausunnon voi lähettää sähköpostitse liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/12629/2020.
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat:
Emma Särkkä
erityisasiantuntija
[email protected]
p. 050 513 8260
Eeva Asikainen
suunnittelija
[email protected]
p. 0295 34 2174
Jorma Hörkkö
hallitusneuvos
[email protected]
p. 0295 34 2503
Veli-Matti Syrjänen
erityisasiantuntija
[email protected]
p. 0295 34 2124
Erik Asplund
johtava asiantuntija
[email protected]
p. 0295 34 2277
Emma Särkkä
erityisasiantuntija
[email protected]
p. 050 513 8260
Eeva Asikainen
suunnittelija
[email protected]
p. 0295 34 2174
Jorma Hörkkö
hallitusneuvos
[email protected]
p. 0295 34 2503
Veli-Matti Syrjänen
erityisasiantuntija
[email protected]
p. 0295 34 2124
Erik Asplund
johtava asiantuntija
[email protected]
p. 0295 34 2277
Jakelu:
Alandia vakuutus | ||
Aurora Rail Oy | ||
Aurora Rail Oy | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry | ||
Autoliitto | ||
EK | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Fenniarail Oy | ||
Fenniarail Oy | ||
HSL | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Katsastusalan yritys | ||
Keskuskauppakamari | ||
KRAO | ||
KRAO | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenneopetus Ry | ||
Liikenneturva | ||
Linja-autoliitto Ry | ||
Linja-autoliitto Ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Luotsiliitto Ry | ||
Meriliitto Ry | ||
Meriteollisuus ry | ||
OM | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisihallitus | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ratarahti Oy | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
SKAL | ||
SKAL | ||
SM | ||
Suomen autokoululiitto | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen kuljetus- ja logistiikka SKAL | ||
Suomen Laivameklariliitto | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimiesunioni SMU ry | ||
Suomen Merimiesunioni SMU ry | ||
Suomen Satamaliitto | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Taksiliitto | ||
Taksiliitto | ||
Tampereen kaupunki | ||
TEM | ||
Traficom | ||
Turun kaupunki | ||
UM | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
VM | ||
VNK | ||
VR-Yhtymä Oy | ||
Väylävirasto | ||
YTL |