Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ruoka-aputoimintaan myönnettäviin valtionavustuksiin
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/17939/2024
Vastausaika on päättynyt: 12.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa (”Vahva ja välittävä Suomi”, julkaistu 20.6.2023) on kirjaus (s. 37) ruoka-aputoiminnan vakinaistamisesta: ”Hallitus vakinaistaa ruoka-avun rahoituksen kaikkein vähävaraisempien auttamiseksi ja avun pitkäjänteisen kehittämisen turvaamiseksi kotimaisten seurakuntien ja järjestöjen kautta.”
Julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2025-2028 (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2024:29, julkaistu 25.4.2024) on linjattu (s. 65), että sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kokonaisuuteen kuuluva ruoka-apujärjestöille osoitettu 3 milj. euron vuotuinen tuki jää pysyväksi.
Ruoka-aputoiminnan tuen vakinaistamiseksi sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt asetusvalmistelun. Ruoka-aputoimintaan myönnettäviin avustuksiin sovellettaisiin yleislakina valtionavustuslakia (688/2001).
Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla tarkempia säännöksiä lain soveltamisalaan kuuluvan valtionavustuksen talousarvion mukaisesta myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
Julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2025-2028 (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2024:29, julkaistu 25.4.2024) on linjattu (s. 65), että sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kokonaisuuteen kuuluva ruoka-apujärjestöille osoitettu 3 milj. euron vuotuinen tuki jää pysyväksi.
Ruoka-aputoiminnan tuen vakinaistamiseksi sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt asetusvalmistelun. Ruoka-aputoimintaan myönnettäviin avustuksiin sovellettaisiin yleislakina valtionavustuslakia (688/2001).
Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla tarkempia säännöksiä lain soveltamisalaan kuuluvan valtionavustuksen talousarvion mukaisesta myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
Tausta
Ruoka-aputoiminnan katsotaan alkaneen laajamittaisesti Suomessa 1990-luvun laman yhteydessä, jolloin puhuttiin leipäjonoista, mutta viimeistään 2010-luvulla auttaminen monipuolistui ja vakiintui. Ruoka-apu on luonteeltaan kansainvälinen ilmiö, ja sen muodot vaihtelevat paljon maittain ja alueittain.
Ruoka-aputoiminnan järjestämiseen ei ole velvoittavaa lainsäädäntöä eikä se kuulu osaksi julkista sosiaaliturvaa. Vuodesta 2016 alkaen sosiaali- ja terveysministeriön on myöntänyt lähes vuosittain ruoka-apuun kertaluonteisia avustuksia, joiden tarkoituksena on ollut kattaa määräaikaisten ruoka-aputoimijoiden ruoka-avun välittömien kustannusten rahoittaminen.Rahoitus on pääosin perustunut ns. eduskunnan joululahjarahoihin, eli vuosittain ruoka-apuun osoitettuun, kertaluonteiseen, noin 1-2 milj. euron suuruiseen määrärahaan, mikä on tarkoitettu määräaikaiseen ruoka-aputoimijoiden ruoka-avun välittömien kustannusten rahoittamiseen.
Pääosa ruoka-apuun liittyvästä julkisesta rahoituksesta on myönnetty ruoka-avun järjestämisen kustannuksiin sosiaali- ja terveysministeriön avoimen valtionavustushaun kautta. Yhteensä momentilta 33.03.63 ("Eräät erityishankkeet") myönnettiin valtionavustuksia ruoka-aputoimintaan noin 1,8 milj. euroa. Myönnettyjen vuoden 2023 hankeavustusten piirissä oli 195 ruoka-aputoimijaa.
Vuoden 2024 talousarviossa ruoka-apuun on osoitettu 3 milj. euron määräraha valtion talousarvion momentille 33.03.63 ”Eräät erityishankkeet” (siirtomääräraha 3 v.). Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla annettavaa valtioneuvoston asetusta ruoka-aputoimintaan myönnettävistä valtionavustuksista sovellettaisiin ensimmäistä kertaa loppuvuodesta 2024 käynnistyvässä avustusten haussa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että valtionapuviranomainen olisi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Ruoka-aputoiminnan järjestämiseen ei ole velvoittavaa lainsäädäntöä eikä se kuulu osaksi julkista sosiaaliturvaa. Vuodesta 2016 alkaen sosiaali- ja terveysministeriön on myöntänyt lähes vuosittain ruoka-apuun kertaluonteisia avustuksia, joiden tarkoituksena on ollut kattaa määräaikaisten ruoka-aputoimijoiden ruoka-avun välittömien kustannusten rahoittaminen.Rahoitus on pääosin perustunut ns. eduskunnan joululahjarahoihin, eli vuosittain ruoka-apuun osoitettuun, kertaluonteiseen, noin 1-2 milj. euron suuruiseen määrärahaan, mikä on tarkoitettu määräaikaiseen ruoka-aputoimijoiden ruoka-avun välittömien kustannusten rahoittamiseen.
Pääosa ruoka-apuun liittyvästä julkisesta rahoituksesta on myönnetty ruoka-avun järjestämisen kustannuksiin sosiaali- ja terveysministeriön avoimen valtionavustushaun kautta. Yhteensä momentilta 33.03.63 ("Eräät erityishankkeet") myönnettiin valtionavustuksia ruoka-aputoimintaan noin 1,8 milj. euroa. Myönnettyjen vuoden 2023 hankeavustusten piirissä oli 195 ruoka-aputoimijaa.
Vuoden 2024 talousarviossa ruoka-apuun on osoitettu 3 milj. euron määräraha valtion talousarvion momentille 33.03.63 ”Eräät erityishankkeet” (siirtomääräraha 3 v.). Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla annettavaa valtioneuvoston asetusta ruoka-aputoimintaan myönnettävistä valtionavustuksista sovellettaisiin ensimmäistä kertaa loppuvuodesta 2024 käynnistyvässä avustusten haussa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että valtionapuviranomainen olisi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Tavoitteet
Ruoka-aputoiminnan valtionavustushaun vakinaistaminen luo osaltaan edellytyksiä toiminnan jatkuvuudelle lisäämällä rahoituksen ennakoitavuutta ja siten vaikuttavan positiivisesti vapaaehtoistyötä tekevien järjestöjen ja muiden yleishyödyllisten toimijoiden toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Tavoitteena on tukea ruoka-aputoiminnan järjestämisen mahdollisuuksia laajasti koko maassa sekä vahvistaa kuntien ja alueella toimivien ruoka-aputoimijoiden tavoitteellista yhteistyötä.
Lisäksi asetuksen tavoitteena on vahvistaa ruoka-aputoiminnan yhteyttä ja kiinnittymistä alueella tapahtuvaan, osallisuutta edistävään ja eriarvoisuutta, köyhyyttä, syrjäytymistä ja syrjintää vähentävään hyvinvointityöhön, kuten hyvinvointialueen ja kuntien toteuttamaan etsivään työhön tai hyvinvointialueen yhteisösosiaalityöhön.
Lisäksi asetuksen tavoitteena on vahvistaa ruoka-aputoiminnan yhteyttä ja kiinnittymistä alueella tapahtuvaan, osallisuutta edistävään ja eriarvoisuutta, köyhyyttä, syrjäytymistä ja syrjintää vähentävään hyvinvointityöhön, kuten hyvinvointialueen ja kuntien toteuttamaan etsivään työhön tai hyvinvointialueen yhteisösosiaalityöhön.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään lähettämään viimeistään maanantaina 12.8.2024 klo 16:15 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään lähettämään ensisijaisesti Lausuntopalvelun kautta.
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa myös sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon (sähköpostiyhteys: kirjaamo.stm(at) gov.fi, viite: VN/17939/2024).
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa myös sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon (sähköpostiyhteys: kirjaamo.stm(at) gov.fi, viite: VN/17939/2024).
Valmistelijat
Lisätietoja antaa hallitusneuvos Lassi Kauttonen ja sosiaalineuvos Virva Juurikkala, sähköposti: etunimi.sukunimi(at)gov.fi tai puhelin: 0295 16001 (Valtioneuvoston vaihde).
Jakelu:
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Hankasalmen kunta | ||
Helsingin kaupunki | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kirkkopalvelut ry | ||
Kotimaisen avustustyönliitto Koa ry | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Oikeusministeriö | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pyhtään kunta | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Samaria rf | ||
Sininauhaliitto ry | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Turun kaupunki | ||
Työttömien keskusjärjestö ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
ViaDia ry | ||
Ylivieskan kaupunki |