Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Saimaan lauttapaikkojen palvelutaso
Lausuntopyynnön diaarinumero: VARELY/1949/2019/1
Vastausaika on päättynyt: 15.8.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelle on keskitetty valtakunnallinen vastuu maantielauttaliikenteen hoidosta käsittäen liikenteen palvelutason määrittelyn, palveluiden hankinnan sekä lauttojen etuajo-oikeuslupien hallinnollisen käsittelyn. Maantielauttaliikenne perustuu lakiin liikennejärjestelmästä ja maantiestä (23.6.2005/503).
Maantielauttaliikennettä hoidetaan 41 lauttapaikalla. Lauttapaikoista 17 sijaitsee saaristomerellä ja 14 Järvi-Suomessa, muiden lauttapaikkojen sijaitessa maantieteellisesti erillään pitkin rannikkoa ja sisävesiä Suomenlahdelta Kemijärvelle ulottuvalla alueella. Maantielauttapaikoista lossipaikkoja on 34 ja lautta-aluspaikkoja 7. Lossit liikennöivät pääsääntöisesti ohjailuvaijeriin kiinnittyneinä kun taas lautta-alukset operoivat vapaasti kulkevina aluksina.
Maantielauttaliikennettä hoidetaan 41 lauttapaikalla. Lauttapaikoista 17 sijaitsee saaristomerellä ja 14 Järvi-Suomessa, muiden lauttapaikkojen sijaitessa maantieteellisesti erillään pitkin rannikkoa ja sisävesiä Suomenlahdelta Kemijärvelle ulottuvalla alueella. Maantielauttapaikoista lossipaikkoja on 34 ja lautta-aluspaikkoja 7. Lossit liikennöivät pääsääntöisesti ohjailuvaijeriin kiinnittyneinä kun taas lautta-alukset operoivat vapaasti kulkevina aluksina.
Tausta
Nykyinen maantielauttaliikenteen palvelutasomääritelmä on Tiehallinnon laatima ja peräisin vuodelta 2004. Lähes kaikki Järvi-Suomen lauttaliikennepalveluiden sopimukset ovat katkolla 1.1.2020 alkaen ja liikennepalvelut kilpailutetaan kevään 2019 aikana. Tulevissa kilpailutuksessa keskeisenä lisäyksenä hankintakriteereihin on käyttövarmuuden ja halutun palvelutason ohella ympäristövaikutusten huomiointi. Aikataululliseen lauttaliikenteeseen siirtyminen on tehokas keino parantaa lauttojen käyttöastetta ja vähentää liikenteen ympäristökuormaa.
Tavoitteet
Aikataululliseen liikenteeseen siirtymisellä tienpitäjä haluaa pienentää lauttaliikenteen päästövaikutuksia ja tehostaa hankintun lauttakapasiteetin käyttöastetta.
Aikataulu
Lausunnot on jätettävä 15.8.2019 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Kirjoita lausuntosi lauttapaikkakohtaisesti esittetyyn palvelutasoon asianomaisen lauttapaikan kohdalle.
Valmistelijat
Jakelu:
Enonkoski | ||
Juuka | ||
Kuopio | ||
Liperi | ||
Mikkeli | ||
Puumala | ||
Ruokolahti | ||
Rääkkylä | ||
Savonlinna | ||
Sulkava |
Asiasanat
Lossi
Maantielauttaliikenne
Lauttapaikka
Lautta