Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitys yksityisen osakeyhtiön vähimmäispääomavaatimuksen poistamiseksi/Regeringens proposition om slopande av minimikapitalkravet för privata aktiebolag
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/4155/2018
Vastausaika on päättynyt: 24.9.2018
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Oikeusministeriössä on virkatyönä laadittu luonnos hallituksen esitykseksi yksityisen osakeyhtiön osakepääomavaatimuksen poistamiseksi ja osakepääoman rekisteröintiä koskevien vaatimusten vähentämiseksi.
Vid justitieministeriet har som tjänsteuppdrag utarbetats ett utkast till regeringens proposition om att slopa kravet på aktiekapital i privata aktiebolag och om att sänka kraven när det gäller registrering av aktiekapital.
Vid justitieministeriet har som tjänsteuppdrag utarbetats ett utkast till regeringens proposition om att slopa kravet på aktiekapital i privata aktiebolag och om att sänka kraven när det gäller registrering av aktiekapital.
Tausta
Vuonna 1978 OYL:iin ensikertaa otettua vähimmäispääomavaatimusta perusteltiin velkojiensuojalla ja muiden maiden osakepääomavaatimuksilla. Nykyään velkojiensuojan kannalta merkittäviä ovat tilinpäätöstietojen saatavuus ja muut avoimuusvaatimukset eikä osakepääomavaatimuksella ole käytännössä merkitystä velkojiensuojan kannalta. Valtaosassa EU-valtioista yksityisen osakeyhtiön osakepääomavaatimus on poistettu.
Minimikapitalkravet, som för första gången togs in i aktiebolagslagen 1978, motiverades med borgenärsskydd och de krav på aktiekapital som tillämpas i andra länder. Numera är tillgången till bokslutsuppgifter och andra transparenskrav väsentliga med tanke på borgenärsskyddet, medan kravet på aktiekapital i praktiken inte har någon betydelse. I de flesta EU-stater har kravet på aktiekapital i privata aktiebolag slopats.
Minimikapitalkravet, som för första gången togs in i aktiebolagslagen 1978, motiverades med borgenärsskydd och de krav på aktiekapital som tillämpas i andra länder. Numera är tillgången till bokslutsuppgifter och andra transparenskrav väsentliga med tanke på borgenärsskyddet, medan kravet på aktiekapital i praktiken inte har någon betydelse. I de flesta EU-stater har kravet på aktiekapital i privata aktiebolag slopats.
Tavoitteet
Ehdotuksen tavoitteena on helpottaa ammatin harjoittamista ilman henkilökohtaista vastuuta. Ehdotus vahvistaa yritystoiminnan edellytyksiä ja toteuttaa norminpurkutavoitetta. Lisäksi sillä pyritään helpottamaan yhtiön digitaalista ilmoittamista ja rekisteröinnin automatisointia.
Syftet med förslaget är att underlätta yrkesutövning utan personligt ansvar. Förslaget stärker förutsättningarna för företagsverksamhet och bidrar till att uppfylla regeringens avregleringsmål. Syftet är också att underlätta bolagens digitala rapportering och automatiseringen av registreringen.
Syftet med förslaget är att underlätta yrkesutövning utan personligt ansvar. Förslaget stärker förutsättningarna för företagsverksamhet och bidrar till att uppfylla regeringens avregleringsmål. Syftet är också att underlätta bolagens digitala rapportering och automatiseringen av registreringen.
Liitteet:
HE-luonnos pääomavaatimuksen poisto.pdf - Hallituksen esitysluonnos
Aikataulu
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne hallituksen esitysluonnoksesta. Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 23.09.2018.
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition. Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 23 september 2018.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla alla oleviin kysymyksiin lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan on rekisteröidyttävä ja kirjauduttava lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kysymysten 5-11 osalta vastausvaihtoehtoina ovat kannatan/vastustan/en ota kantaa/muu ehdotus ja perustelukenttä, jossa kantaansa voi perustella (esim. ehdotusta kannattava voi lisätä huomioitaan perusteluiden selventämiseksi).
Ni kan lämna ert utlåtande genom att svara på frågorna nedan i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller per post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
I frågorna 5–11 är svarsalternativen understöder förslaget/motsätter mig förslaget/tar inte ställning/annat förslag. Det finns också ett fält där den som svarar kan motivera och förtydliga sin ståndpunkt.
Lausunnon antaakseen vastaajan on rekisteröidyttävä ja kirjauduttava lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kysymysten 5-11 osalta vastausvaihtoehtoina ovat kannatan/vastustan/en ota kantaa/muu ehdotus ja perustelukenttä, jossa kantaansa voi perustella (esim. ehdotusta kannattava voi lisätä huomioitaan perusteluiden selventämiseksi).
Ni kan lämna ert utlåtande genom att svara på frågorna nedan i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller per post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
I frågorna 5–11 är svarsalternativen understöder förslaget/motsätter mig förslaget/tar inte ställning/annat förslag. Det finns också ett fält där den som svarar kan motivera och förtydliga sin ståndpunkt.
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos/lagstiftningsråd Jyrki Jauhiainen, [email protected].
Jakelu:
Akava ry | ||
Alma Talent Oy | ||
Arvopaperimarkkinayhdistys ry | ||
Bisnode Finland Oy | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Eläkesäätiöyhdistys - ESY ry | ||
Euroclear Finland Oy | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnish Business Angels Network (FiBAN) | ||
Hallitusammattilaiset ry | ||
Helsingin kauppakorkeakoulu | ||
Helsingin Ulosottovirasto | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kirjanpitolautakunta | ||
Konkurssiasiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Leadventure Oy | ||
Listayhtiöiden neuvottelukunta | ||
Luottomiehet ry | ||
Netbox Finland Oy | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
OP-ryhmä | ||
Osakesäästäjien Keskusliitto ry | ||
Osuustoimintakeskus Pellervo | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pörssisäätiö | ||
Rakli | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asiakastieto Oy | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry | ||
Suomen Itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Kaupan Liitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Perheyritysten liitto | ||
Suomen Pääomasijoitusyhdistys | ||
Suomen Sijoitusanalyytikot ry | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat | ||
Suomen uusyrityskeskus ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yhtiöoikeusyhdistys ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta | ||
Taloustutka Oy | ||
Tampereen yliopisto, johtamiskorkeakoulu | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Turun kauppakorkeakoulu | ||
Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA | ||
Vaasan yliopisto, kauppatieteiden tiedekunta | ||
Vainu. io Software Oy | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta, Arvopaperilautakunta | ||
Valtioneuvoston kanslia/Omistusohjausosasto | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto/Harmaan talouden selvitysyksikkö |
Asiasanat
asunto-osakeyhtiölaki
yhtiöoikeus
osakeyhtiö
osakeyhtiölaki
vähimmäispääoma
yksityinen osakeyhtiö
osuuskuntalaki