Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Arviomuistio – Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön aiheuttamat muutostarpeet sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämisvelvollisuudelle ja viranomaiskäytölle
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7266/2021
Vastausaika on päättynyt: 11.5.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sähköisestä viestinnästä – kuten kännykkäpuheluista, tekstiviesteistä ja internetin käyttämisestä – syntyy välitystietoja. Välitystietoja on esimerkiksi kännykkäpuheluiden osalta puhelinnumero, liittymän tilaajan nimi sekä viestinnän aika ja paikka. Vaikka välitystiedot eivät paljasta viestinnän sisältöä, ne paljastavat silti asioita henkilöstä, joka viestii. Siksi viestinnän luottamuksellisuuden suoja, henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja ulottuu myös välitystietoihin.
Sähköisen viestinnän välitystietojen avulla voidaan kuitenkin tehokkaasti estää ja selvittää rikoksia. Jotta välitystiedot olisivat viranomaisten saatavilla rikostutkintaa varten, säilyttämisvelvollisuudesta annettiin vuonna 2006 EU:n direktiivi. Direktiivi kuitenkin kohtasi vastustusta, koska se velvoitti melko laajaan ja pitkään säilyttämiseen. Lopulta unionin tuomioistuin totesi vuonna 2014, että direktiivillä puututtiin suhteettoman paljon henkilötietojen suojaan ja yksityiselämän suojaan. Unionin tuomioistuin totesi direktiivin pätemättömäksi.
Suurin osa EU:n jäsenvaltioista (Suomi mukaan lukien) on direktiivin kumoamisen jälkeen säätänyt kansallisesti säilyttämisvelvollisuudesta. Tämä on johtanut siihen, että nämä kansalliset lait ovat olleet usein unionin tuomioistuimen arvioitavana – onko niissä tasapainotettu oikein turvallisuus sekä henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti edellisen kerran Suomen sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämis- ja luovuttamisvelvollisuuden sääntelyn EU-oikeuden mukaisuutta keväällä 2017, kun unionin tuomioistuin oli antanut Tele2 ja Watson -ratkaisun. Tämän jälkeen unionin tuomioistuin on antanut neljä uutta ratkaisua. Arviomuistiossa eritellään näiden ratkaisujen sisältöä ja arvioidaan niiden merkitystä Suomen sääntelylle.
Sähköisen viestinnän välitystietojen avulla voidaan kuitenkin tehokkaasti estää ja selvittää rikoksia. Jotta välitystiedot olisivat viranomaisten saatavilla rikostutkintaa varten, säilyttämisvelvollisuudesta annettiin vuonna 2006 EU:n direktiivi. Direktiivi kuitenkin kohtasi vastustusta, koska se velvoitti melko laajaan ja pitkään säilyttämiseen. Lopulta unionin tuomioistuin totesi vuonna 2014, että direktiivillä puututtiin suhteettoman paljon henkilötietojen suojaan ja yksityiselämän suojaan. Unionin tuomioistuin totesi direktiivin pätemättömäksi.
Suurin osa EU:n jäsenvaltioista (Suomi mukaan lukien) on direktiivin kumoamisen jälkeen säätänyt kansallisesti säilyttämisvelvollisuudesta. Tämä on johtanut siihen, että nämä kansalliset lait ovat olleet usein unionin tuomioistuimen arvioitavana – onko niissä tasapainotettu oikein turvallisuus sekä henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti edellisen kerran Suomen sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämis- ja luovuttamisvelvollisuuden sääntelyn EU-oikeuden mukaisuutta keväällä 2017, kun unionin tuomioistuin oli antanut Tele2 ja Watson -ratkaisun. Tämän jälkeen unionin tuomioistuin on antanut neljä uutta ratkaisua. Arviomuistiossa eritellään näiden ratkaisujen sisältöä ja arvioidaan niiden merkitystä Suomen sääntelylle.
Tavoitteet
Arviomuistion tavoitteena on selvittää, tarvitaanko Suomen sääntelyyn muutoksia unionin tuomioistuimen uuden ratkaisukäytännön perusteella. Lausuntokierroksella halutaan kuulla sidosryhmien kannat aiheeseen.
EU-tasolla on lisäksi virinnyt uudestaan keskustelu siitä, tulisiko EU:n yrittää antaa uudestaa sääntelyä säilyttämisvelvollisuudesta. Lausuntokierroksen tavoitteena on toiseksi selvittää sidosryhmien kantaa tähän kysymykseen.
EU-tasolla on lisäksi virinnyt uudestaan keskustelu siitä, tulisiko EU:n yrittää antaa uudestaa sääntelyä säilyttämisvelvollisuudesta. Lausuntokierroksen tavoitteena on toiseksi selvittää sidosryhmien kantaa tähän kysymykseen.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetäään toimittamaan viimeistään 11.5.2021 aikana.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon voi jättää vastaamalla lausuntopalvelu.fi- sivuston kyselyosiossa esitettyihin teemakohtaisiin kysymyksiin tai osaan niistä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi toimittaa myös lähettämällä se liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lausunnon voivat jättää kaikki kiinnostuneet tahot.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausunnon voi toimittaa myös lähettämällä se liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lausunnon voivat jättää kaikki kiinnostuneet tahot.
Valmistelijat
Tuomas Kaivola, neuvotteleva virkamies, liikenne- ja viestintäministeriö ([email protected]).
Ajalla 29.3. – 31.3.2021 Piia Nyström, lainsäädäntöneuvos, liikenne- ja viestintäministeriö ([email protected]) ja ajalla 1.-6.4.2021 Maria Rautavirta, yksikön johtaja, liikenne- ja viestintäministeriö ([email protected]).
Ajalla 29.3. – 31.3.2021 Piia Nyström, lainsäädäntöneuvos, liikenne- ja viestintäministeriö ([email protected]) ja ajalla 1.-6.4.2021 Maria Rautavirta, yksikön johtaja, liikenne- ja viestintäministeriö ([email protected]).
Jakelu:
Cinia Oy | ||
CSC Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Digita Oy | ||
DNA Oyj | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Electronic frontier | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Elisa Oyj | ||
Ficom ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnish Information Security Cluster - Kyberala ry | ||
F-Secure Oyj | ||
Helsingin yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Nixu Oyj | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Pääesikunta Suojelupoliisi | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Internet-yhdistys ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Telia Finland Oyj | ||
Telia Finland Oyj | ||
Telia Finland Oyj | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry | ||
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ålands Telekommunikation Ab |
Asiasanat
Tietosuoja
sähköinen viestintä