Anna lausunto
Hallituksen esitysluonnos hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta (yliopistosairaalalisä ja siirtymätasauksen muutokset)
Vastausaika on päättynyt: 12.10.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
HUOM: Lausuntopyyntöä on täydennetty 13.9.2022 Sote-ministerityöryhmän 8.9.2022 linjaamilla muutoksilla, joiden mukaan hyvinvointialueiden rahoituksen siirtymätasaussääntelyä muutetaan. Asukasta kohden -50 euroa ylittävä laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotus tasataan toistaiseksi pysyvällä siirtymätasauslisällä. Samalla siirtymätasauslisän porrastusta vuosina 2025-–2029 muutetaan tältä osin. (Ks. tiedote 13.9. ja liite HE luonnos 13.9.2022 täydennykset lausunnoille.) Myös näiden ehtotusten osalta lausuntoja pyydetään viimeistään 12.10.2022.
Yliopistosairaalalisän taso
Yliopistosairaalalisän tasoksi ehdotetaan 1,1–1,8 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksesta, mikä on vuoden 2022 tasossa 230 miljoonasta eurosta 370 miljoonaan euroon koko maan tasolla. Esitysluonnoksen vaikutusarviot on laadittu 300 miljoonan euron tasolla (noin 1,45 %). Rahoitus ehdotetaan vähennettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon asukasperusteisen rahoituksen osuudesta. Nettovaikutus yliopistollisia sairaaloita ylläpitäville alueille olisi tällöin 88–144 miljoonaa euroa koko maan tasolla.
Yliopistollisista sairaaloista aiheutuvat korkeammat kustannukset sisältyvät kunnilta siirtyvään koko maan tason rahoitukseen. Ilman erillistä määräytymistekijää rahoitus ei kohdentuisi jatkossa nykytilaa vastaavasti yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille.
Yliopistosairaalalisän tason olisi vastattava mahdollisimman hyvin nykyistä kuntien kustannuksiin sisältyvää rahoitusosuutta, koska muutoin joko yliopistollista sairaalaa ylläpitävät alueet tai muut hyvinvointialueet joutuvat kattamaan uudessa rahoitusmallissa korkeammat kustannukset palvelujen rahoituksesta.
Kustannuksia otetaan huomioon yleiskatteellisessa rahoituksessa ainoastaan siltä osin, kun niitä ei saada katetuksi muutoin (palvelulaskutus, koulutuksen ja tutkimuksen erillisrahoitus, yhteistyöalueiden sopimukset).
Kolme eri vaihtoehtoa rahoituksen kohdentamismalliksi
Yliopistosairaalalisä otetaan ehdotuksessa huomioon niiden hyvinvointialueiden laskennallisissa kustannuksissa, joissa on yliopistollinen sairaala. Lisäksi lisä koskee yliopistosairaalaa ylläpitävään HUS-yhtymään kuuluvia hyvinvointialueita ja Helsingin kaupunkia.
Esitysluonnoksessa on lausuntokierroksella arvioitavana kolme mallia yliopistosairaalalisän kohdentamiseksi:
- Yliopistollista sairaalaa ylläpitävän hyvinvointialueen asukkaiden määrä
- Koko yhteistyöalueen asukasmäärä TAI
- 50 prosenttia yliopistosairaalahyvinvointialueen ja 50 prosenttia yhteistyöalueen asukasmäärän perusteella
Vaihtoehdossa 2 ja 3 Uudenmaan osalta tarvittaisiin erityissääntelyä. HUS-yhteistyöalueella rahoituksen määrä laskettaisiin koko yhteistyöalueen asukasmäärän perusteella (sis. Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Etelä-Karjala). Rahoitus kohdennettaisiin HUS-yhtymään kuuluville hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille niiden asukasmäärien mukaisessa suhteessa.
Vuonna 2023 rahoitus kohdentuu siirtymätasauksen vuoksi vielä käytännössä alueen kuntien toteutuneiden kustannusten perusteella. Laskennallisen rahoituksen määräytymistekijät alkavat siten käytännössä vaikuttaa aluekohtaiseen rahoitukseen porrastetusti vuodesta 2024 lukien. Yliopistosairaalalisän perusteella kohdennettava rahoitus otettaisiin huomioon siirtymätasauksissa vuodesta 2024 alkaen.
Esitysluonnos lausunnoilla virkamiesesityksenä
Sote-ministerityöryhmä päätti 23. elokuuta 2022 esitysluonnoksen lähettämisestä lausunnoille. Rahoituslakiluonnos lähetetään lausunnoille virkamiesesityksenä, ja saadun lausuntopalautteen perusteella linjataan hallituksen esityksen lopullinen sisältö.
Esitysluonnoksen lausuntoaika on 31.8.-12.10.2022 (6 viikkoa). Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle marraskuussa 2022.
Tausta
Esitysluonnos on valmisteltu rahoituslakien muuttamista koskevan esityksen (HE 68/2022 vp) yhteydessä keväällä 2022 lausunnoilla olleen ehdotuksen pohjalta. Jatkovalmistelussa on arvioitu erityisesti toukokuussa 2022 julkaistun THL:n tutkimuksen perusteella yliopistollisista sairaaloista hyvinvointialueille aiheutuvien kustannusten määrää ja toisaalta kustannusten oikeudenmukaista huomioon ottamista vahvistetun lainsäädännön mukaisessa rahoitusmallissa.
Tavoitteet
Linkit
https://vm.fi/-/hyvinvointialueiden-rahoituksen-uudeksi-maaraytymistekijaksi-on-tulossa-yliopistosairaalalisa - VM tiedote 25.8.2022: Hyvinvointialueiden rahoituksen uudeksi määräytymistekijäksi on tulossa yliopistosairaalalisä
https://vm.fi/-/hyvinvointialueiden-rahoituksessa-siirtymatasauksella-pysyvasti-rajattavan-muutoksen-enimmaismaaraa-muutetaan?languageId=fi_FI - VM tiedote 13.9.2022: Hyvinvointialueiden rahoituksessa siirtymätasauksella pysyvästi rajattavan muutoksen enimmäismäärää muutetaan
Liitteet:
HE rahoituslaki yo-sairaalalisä keskustelutilaisuus 25.8.pdf - Esittelydiasarja 25.8. keskustelutilaisuudessa
HE-luonnos_31.8.2022 lausunnoille.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
Huvudsakligt innehåll och paragrafer_31.8_sv.pdf - Huvudsakligt innehåll och paragrafer
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löydät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Hallitusneuvos Eeva Mäenpää, puh. 02955 30266, eeva.maenpaa(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies Jenni Jaakkola, puh. 02955 30570, jenni.jaakkola(at)gov.fi
Jakelu:
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky | ||
Helsingin- ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, HUS | ||
Helsingin kaupunki | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon ky | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalveluky | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen ky | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Länsi-Pohjan sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sairaanhoitopiirin ky | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen ky | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri |