Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain ja kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamisesta (tilapäinen suojelu)
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/18750/2022-SM-11
Vastausaika on päättynyt: 8.8.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Sisäministeriö pyytää lausuntoa vastaanottolakia koskevilta osin luonnoksesta hallituksen esitykseksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain ja kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamisesta. Esityksen kotoutumisen edistämisestä annettua lakia koskevista osioista on lähetetty työ- ja elinkeinoministeriön toimesta erillinen lausuntopyyntö.
Esityksellä selkeytettäisiin tulkintaa siitä, milloin oikeus vastaanottopalveluihin päättyy tilanteessa, jossa tilapäistä suojelua saava saa kotikuntalaissa tarkoitetun kotikunnan. Esityksen mukaan tilapäistä suojelua saavalle, jolle on myönnetty kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta, voitaisiin antaa vastaanottopalveluja kohtuullinen aika. Muotoilu vastaa vastaanottopalveluiden lakkaamista tilanteessa, jossa kansainvälistä suojelua saava saa jatkuvan oleskeluluvan.
Valitettavasti lausuntokierrokselle ei voida myöntää lisäaikaa, sillä vastaanottolakia koskeva muutos sisältyy esitykseen, jolla muutetaan kotoutumisen edistämisestä annettua lakia. Tällä muutoksella on budjettivaikutuksia, minkä vuoksi esitys on annettava eduskunnalle 2022.
Esityksellä selkeytettäisiin tulkintaa siitä, milloin oikeus vastaanottopalveluihin päättyy tilanteessa, jossa tilapäistä suojelua saava saa kotikuntalaissa tarkoitetun kotikunnan. Esityksen mukaan tilapäistä suojelua saavalle, jolle on myönnetty kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta, voitaisiin antaa vastaanottopalveluja kohtuullinen aika. Muotoilu vastaa vastaanottopalveluiden lakkaamista tilanteessa, jossa kansainvälistä suojelua saava saa jatkuvan oleskeluluvan.
Valitettavasti lausuntokierrokselle ei voida myöntää lisäaikaa, sillä vastaanottolakia koskeva muutos sisältyy esitykseen, jolla muutetaan kotoutumisen edistämisestä annettua lakia. Tällä muutoksella on budjettivaikutuksia, minkä vuoksi esitys on annettava eduskunnalle 2022.
Tausta
Tilapäistä suojelua saavien toimeentulo ja huolenpito turvataan lähtökohtaisesti vastaanottolain nojalla vastaanottojärjestelmän toimesta, koska tilapäisellä oleskeluluvalla oleskelevina he eivät pääsääntöisesti saa kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa. Tilapäistä suojelua saava täyttää kotikuntalain edellytykset kotikunnan myöntämiselle viimeistään siinä vaiheessa, kun hänen tilapäisten oleskelulupiensa kesto ylittää yhden vuoden ja hänen voidaan katsoa asuvan Suomessa vakinaisesti vuoden asumisajan täytyttyä.
Jos tilapäistä suojelua saavalle myönnetään kotikunta ja hänet katsotaan Suomessa vakinaisesti asuvaksi, hän saa oikeuden tiettyihin huolenpidon ja toimeentulon turvaamiseen liittyviin palveluihin, jotka ovat päällekkäisiä vastaanottopalveluiden kanssa. Vastaanottolain tarkoitus ei ole turvata sellaisen henkilön perustuslain mukaista toimeentuloa ja huolenpitoa, joka saa sen muusta järjestelmästä, esimerkiksi kotikunnan ja vakinaisen asumisen perusteella. Vastaanottolaissa ei kuitenkaan säädetä vastaanottopalveluiden päättymisestä tilanteessa, jossa tilapäistä suojelua saava saa kotikunnan ja oikeuden vakinaiseen asumiseen perustuviin sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliturvaan. Vastaanottolakia esitetään täsmennettäväksi näiltä osin.
Jos tilapäistä suojelua saavalle myönnetään kotikunta ja hänet katsotaan Suomessa vakinaisesti asuvaksi, hän saa oikeuden tiettyihin huolenpidon ja toimeentulon turvaamiseen liittyviin palveluihin, jotka ovat päällekkäisiä vastaanottopalveluiden kanssa. Vastaanottolain tarkoitus ei ole turvata sellaisen henkilön perustuslain mukaista toimeentuloa ja huolenpitoa, joka saa sen muusta järjestelmästä, esimerkiksi kotikunnan ja vakinaisen asumisen perusteella. Vastaanottolaissa ei kuitenkaan säädetä vastaanottopalveluiden päättymisestä tilanteessa, jossa tilapäistä suojelua saava saa kotikunnan ja oikeuden vakinaiseen asumiseen perustuviin sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliturvaan. Vastaanottolakia esitetään täsmennettäväksi näiltä osin.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on selkeyttää sääntelyä koskien tilapäistä suojelua saavan vastaanottopalveluiden lakkaamista tilanteessa, jossa hänelle on myönnetty kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta ja hän on siten saanut oikeuden vakinaiseen asumiseen perustuviin, vastaanottopalveluiden kanssa päällekkäisiin palveluihin.
Linkit
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=0324cfef-8908-4bdd-9c6f-de187a5f39d9 - TEM:n lausuntopyyntö
Liitteet:
HE luonnos tilapäinen suojelu vastaanottolaki 140722.pdf - HE luonnos vastaanottolakia koskevin osin
propositionens huvudsakliga innehål och lagförslag.pdf - Propositionens huvudsakliga innehål och lagförslag
Aikataulu
Lausuntokierros 14.7.-5.8.2022
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntoa pyydetään ainoastaan esityksen vastaanottolakia koskevista osista. Kotoutumislakia koskevin osin lausunto pyydetään työ- ja elinkeinoministeriön lausuntopyyntöön.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
VAHVA-asiakirjahallintajärjestelmän käyttäjien tulee viedä lausunto VAHVA:ssa asiaan VN/18750/2022.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
VAHVA-asiakirjahallintajärjestelmän käyttäjien tulee viedä lausunto VAHVA:ssa asiaan VN/18750/2022.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Marja Avonius, marja.avonius(at)govsec.fi, puh. 029 548 8668
Maahanmuuttojohtaja Sanna Sutter, sanna.sutter(at)govsec.fi, puh. 029 548 8200
Maahanmuuttojohtaja Sanna Sutter, sanna.sutter(at)govsec.fi, puh. 029 548 8200
Jakelu:
Aalto-korkeakoulusäätiö sr | ||
AEL-Amiedu Oy | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Aikuislukioliitto ry | ||
Ajatuspaja Round Table Initiative – konfliktinratkaisu ja sovittelu ry | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiosaamisen kehittämisen yhdistys AMKE ry | ||
Arbis | ||
Arffman | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Bildningsalliansen rf | ||
Business Finland | ||
Careeria Oy | ||
Cultura-säätiö | ||
Daisy Ladies ry | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Diakonissalaitoksen säätiö | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EHJÄ ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos ETLA | ||
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opettajien liitto EKKOL ry | ||
Espoo | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
ETMU ry | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
Familia ry | ||
Forssan kaupunki | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seurakunta | ||
Helsingin vastaanottokeskus, Metsälän | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki, Punavuori | ||
Henkilöstöpalveluyritysten Liitto HPL ry | ||
HUS keskuskirjaamo | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Hämeenlinnan vastaanottokeskus | ||
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iisalmen kaupunki | ||
International Organization for Migration IOM | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
IWWOF - International Working Women of Finland ry | ||
Joensuun kaupunki | ||
Joensuun seudun Monikulttuurisuusyhdistys Jomoni ry | ||
Joutsenon vastaanottokeskus | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän vastaanottokeskus | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto/Soveltavan kielentutkimuksen keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kajaanin vastaanottokeskus | ||
Kansalaisopistojen liitto KoL | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kela | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä | ||
Keskuskauppakamari | ||
KIDE-säätiö | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kivenlahden perheryhmäkoti | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan vastaanottokeskus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupungin vastaanottokeskus | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuopion kaupunki | ||
KUUMA-seutu liikelaitos, yhteistyöjohtaja A. Kuusela | ||
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Lahden kaupunki | ||
Lahden vastaanottokeskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappia-koulutus Oy | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Lohjan kaupunki | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mariehamns stad | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Miessakit ry | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Mikkelin vastaanottokeskus | ||
Monaliiku-Monikansallisten naisten hyvinvointi ja liikunta ry | ||
Moniheli ry Pääkaupunkiseudun monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto | ||
Monik ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
MTK | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Opintokeskukset ry | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun vastaanottokeskus | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulunkaari | ||
Oulunkaari | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pakolaisnuorten tuki ry | ||
Palkansaajiien tutkimuslaitos | ||
Paraisten kaupunki | ||
Paremmin Yhdessä ry | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pellervon taloustutkimus PTT ry | ||
Perheryhmäkoti Satakieli | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry /monikulttuurisuustyö | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä | ||
R3 maahanmuuttajanuorten tuki ry | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Rakennusliitto ry | ||
Robert Huberin tien vastaanottokeskus | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
SAK | ||
Sataedu Oy | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Sivistystyönantajat ry, Sivista, johtava elinkeinopol. as.tuntija | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Spring House Oy | ||
Springhouse/Kivisik | ||
Suomen afganistanilaisten yhdistysten liitto ry | ||
Suomen evlut kirkko/Kirkkohallitus | ||
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | ||
Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen kurdiyhdistysten liitto Kurdiliitto ry | ||
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry FIMU ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto Ry | ||
Suomen somalialaisten liitto ry | ||
Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö (SVK) | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten liitto FARO | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska.fi | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tuglas-seura ry | ||
Tukikeskus Hilma | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry | ||
Turun aikuiskoulutuskeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun vastaanottokeskus | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry | ||
UNHCR Tukholman toimisto (Jessica Möttö) | ||
USKOT-foorumi ry | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valmennus- ja sosiaalipalveluyhteisöjen yhdistys Oktetti ry | ||
Valtakunnallinen työpajayhdistys ry | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaan aikuisopisto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto ry | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Väestöliitto ry | ||
Vöyrin kunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yhteiset Lapsemme ry | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry, toiminnan joht. | ||
Yrkeshögskolan Arcada Ab |
Asiasanat
maahanmuutto
vastaanotto
tilapäinen suojelu