Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta, laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta sekä lääkelain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/36545/2023
Vastausaika on päättynyt: 12.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sairausvakuutuslain, sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain sekä lääkelain muuttamisesta.
Tausta
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa tavoitteena on julkisen talouden vahvistaminen eri tavoin. Hallituksen esitys perustuu syksyn 2023 budjettiriihessä ja kevään 2024 kehysriihessä tehtyihin päätöksiin.
Hallituksen kehysriihessä 16.4.2024 hallitus teki päätökset (Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2025–2028), joilla parannetaan julkisen talouden kestävyyttä ja luodaan edellytykset velkaantumisen kasvun taittamiseen. Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan toteutettaviksi kehysriihessä vuonna 2025 vaaditut yhteensä 90 miljoonan euron vuotuiset lääkekustannussäästöt julkiseen talouteen.
Hallituksen kehysriihessä 16.4.2024 hallitus teki päätökset (Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2025–2028), joilla parannetaan julkisen talouden kestävyyttä ja luodaan edellytykset velkaantumisen kasvun taittamiseen. Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan toteutettaviksi kehysriihessä vuonna 2025 vaaditut yhteensä 90 miljoonan euron vuotuiset lääkekustannussäästöt julkiseen talouteen.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on valtion talouden tasapainottaminen 90 miljoonalla eurolla erilaisin lääkekustannuksiin kohdistuvin säästöin.
Sairausvakuutuslaissa lääkekorvausten alkuomavastuu ehdotetaan korotettavaksi 70 euroon ja sidottavaksi kansaneläkeindeksiin. Sairausvakuutuslain ehdollista korvattavuutta koskeva sääntely ehdotetaan vakinaistettavaksi. Lääkkeiden hinnoitteluun ehdotetaan uusia säännöksiä, joiden avulla pyritään varmistamaan hintakilpailun toimivuus ja säästöjen toteutuminen. Lääkevalmisteiden kohtuullisia tukkuhintoja ehdotetaan alennettavaksi 1,5 prosenttia maaliskuun alusta 2025.
Apteekeille asetettaisiin lääkelaissa velvoite tarjota ostajalle hinnaltaan halvinta lääkemääräyksellä toimitettavaa lääkevalmistetta ja hintaneuvontavelvoitetta täsmennettäisiin. Apteekkien olisi lisäksi pidettävä varastossa edullisimpia lääkkeitä. Apteekeille annettaisiin lääkelaissa oikeus poiketa lääkemääräyksestä yksittäisessä poikkeustilanteessa.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan tehtäväksi sairausvakuutuslakiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EU) 2021/2282 terveysteknologian arvioinnista ja direktiivin 2011/24/EU muuttamisesta (HTA-asetus) liittyvät täydentävät muutokset koskien lääkkeiden hintalautakunnan tehtäviä, korvattavuushakemukseen liitettäviä tietoja, korvattavuuden ja kohtuullisen tukkuhinnan lakkauttamista, hakemusten käsittelyaikaa sekä tietojen luovuttamista HTA-asetuksen mukaiselle koordinaatioryhmälle.
Sairausvakuutuslaissa lääkekorvausten alkuomavastuu ehdotetaan korotettavaksi 70 euroon ja sidottavaksi kansaneläkeindeksiin. Sairausvakuutuslain ehdollista korvattavuutta koskeva sääntely ehdotetaan vakinaistettavaksi. Lääkkeiden hinnoitteluun ehdotetaan uusia säännöksiä, joiden avulla pyritään varmistamaan hintakilpailun toimivuus ja säästöjen toteutuminen. Lääkevalmisteiden kohtuullisia tukkuhintoja ehdotetaan alennettavaksi 1,5 prosenttia maaliskuun alusta 2025.
Apteekeille asetettaisiin lääkelaissa velvoite tarjota ostajalle hinnaltaan halvinta lääkemääräyksellä toimitettavaa lääkevalmistetta ja hintaneuvontavelvoitetta täsmennettäisiin. Apteekkien olisi lisäksi pidettävä varastossa edullisimpia lääkkeitä. Apteekeille annettaisiin lääkelaissa oikeus poiketa lääkemääräyksestä yksittäisessä poikkeustilanteessa.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan tehtäväksi sairausvakuutuslakiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EU) 2021/2282 terveysteknologian arvioinnista ja direktiivin 2011/24/EU muuttamisesta (HTA-asetus) liittyvät täydentävät muutokset koskien lääkkeiden hintalautakunnan tehtäviä, korvattavuushakemukseen liitettäviä tietoja, korvattavuuden ja kohtuullisen tukkuhinnan lakkauttamista, hakemusten käsittelyaikaa sekä tietojen luovuttamista HTA-asetuksen mukaiselle koordinaatioryhmälle.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 12.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Lausunnon antamiseksi vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käytöstä löytyvät lausuntopalvelu.fi-sivustolta
Ohjeet > Käyttöohjeet. Jos tarvitsette apua palvelun käytössä, voitte ottaa yhteyttä sähköpostiosoitteeseen [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-verkkopalvelussa.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/36545/2023 ja hankenumero STM120:00/2023.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Lausunnon antamiseksi vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käytöstä löytyvät lausuntopalvelu.fi-sivustolta
Ohjeet > Käyttöohjeet. Jos tarvitsette apua palvelun käytössä, voitte ottaa yhteyttä sähköpostiosoitteeseen [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-verkkopalvelussa.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/36545/2023 ja hankenumero STM120:00/2023.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat
Sosiaaliturvaministerin erityisavustaja Eemil Nuuttila, p. 0295 163 534, [email protected]
Johtava asiantuntija Lauri Pelkonen, p. 0295 163 218, [email protected]
Neuvotteleva virkamies Kirsi Päivänsalo, p. 0295 163 195, [email protected]
Sosiaaliturvaministerin erityisavustaja Eemil Nuuttila, p. 0295 163 534, [email protected]
Johtava asiantuntija Lauri Pelkonen, p. 0295 163 218, [email protected]
Neuvotteleva virkamies Kirsi Päivänsalo, p. 0295 163 195, [email protected]
Jakelu:
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin hyvinvointialue | ||
Helsingin yliopisto | ||
HUS | ||
Hyvil Oy | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopiston apteekki | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääke- ja terveyshuolto ry | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Pharmadata | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Receptum | ||
Rinnakkaislääketeollisuus ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Apteekkariliitto | ||
Suomen Farmasialiitto ry | ||
Suomen Lääkerinnakkaistuojat ry | ||
Suomen Lääkäriliitto - Finlands Läkarförbund | ||
Suomen Proviisoriyhdistys ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtionvarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yliopiston Apteekki | ||
YTA-apteekki | ||
YTA-apteekki | ||
YTA-apteekki | ||
YTA-apteekki | ||
YTA-apteekksi | ||
Ålands landskapsregering |