Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö ammattikorkeakoulujen koulutusvastuuesityksistä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/16734/2024
Vastausaika on päättynyt: 30.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 8 §:n mukaan ammattikorkeakoulun toimiluvassa määrätään siitä, mitä ammattikorkeakoulututkintoja ja niihin liitettäviä tutkintonimikeitä ammattikorkeakoulun tulee antaa (koulutusvastuu). Toimiluvassa voidaan tarvittaessa myös täsmentää tutkintokohtaista koulutusvastuuta. Lisäksi toimiluvassa määrätään siitä, mitä ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja ja niihin liitettäviä tutkintonimikkeitä ammattikorkeakoulu voi antaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää lausuntoanne oheisista ammattikorkeakoulujen tekemistä koulutusvastuiden muuttamista koskevista esityksistä.
Tausta
Korkeakouluilla on sopimuskauden 2025-2028 valmisteluun liittyen ollut mahdollisuus esittää olemassa oleviin koulutusvastuisiinsa muutoksia, jotka tukevat korkeakoulun profiloitumista ja työnjakoa muiden korkeakoulujen kanssa. Mahdollisuutta harkitessaan korkeakoulujen on tullut huomioida yleinen taloustilanne ja julkisen talouden niukkenevat näkymät. Opetus- ja kulttuuriministeriö ei lähtökohtaisesti osoita rahoitusta mahdollisiin uusiin koulutusvastuisiin. Koulutusvastuiden tarkastelussa on myös tärkeää ottaa huomioon yhteys korkeakoulun tutkimustoimintaan.
Korkeakoulut ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat yhdessä valmistelleet koulutusvastuujärjestelmän uudistamista koulutusvastuusääntelyn joustavoittamiseksi. Yhteisissä linjauksissa on mm. todettu, että korkeakoulujen yhteistyö on ensisijainen tapa vastata osaajatarpeisiin. Pääsääntönä on edelleen, että koulutusvastuu kattaa kaikki syklit. Yliopistojen profiloituminen ei näin kytkeytyisi eri tutkintotasoihin siten, että osa yliopistoista keskittyisi kandidaatti- ja osa maisteri- ja tohtorikouluttajiksi.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat toimittaneet yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (794/2004) ja yliopistojen koulutusvastuiden täsmentämisestä annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen (1451/2014) sekä ammattikorkeakoulujen toimilupien mukaisten koulutusvastuiden muuttamista koskevat esityksensä opetus- ja kulttuuriministeriölle 3.5.2024 mennessä. Uusia koulutusvastuita tai koulutusvastuun lakkauttamista koskevat esitykset tuli toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Esityksiin tuli liittää koulutusvastuun muuttamista koskeva korkeakoulun hallituksen päätös. Esitykset tuli perustella erityisesti korkeakoulun profiilin ja valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta. Uusia koulutusvastuita koskevista esityksestä tuli käydä ilmi, miksi koulutustarpeisiin ei voida vastata korkeakoulujen nykyisten koulutusvastuiden puitteissa esimerkiksi sisäänottoa lisäämällä tai korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä. Koulutusvastuun lakkauttamista koskevissa esityksissä tuli lisäksi tuoda esille mahdollisesti sovitut yhteistyö- ja siirtymäjärjestelyt muiden korkeakoulujen kanssa. Esitysten tuli sisältää myös ehdotukset koulutusvastuun lakkauttamiseen liittyviksi siirtymäsäännöksiksi. Siirtymäsäännöksissä tuli huomioida korkeakoulun nykyisten opiskelijoiden oikeus suorittaa tutkinto loppuun heille myönnetyn opiskeluoikeuden mukaisesti. Opiskeluoikeuden pituus määräytyy yliopistojen alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon osalta yliopistolain 41 §:n mukaisesti.
Koulutusvastuita koskevista muutoksista päätetään syksyn 2024 aikana.
Korkeakoulut ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat yhdessä valmistelleet koulutusvastuujärjestelmän uudistamista koulutusvastuusääntelyn joustavoittamiseksi. Yhteisissä linjauksissa on mm. todettu, että korkeakoulujen yhteistyö on ensisijainen tapa vastata osaajatarpeisiin. Pääsääntönä on edelleen, että koulutusvastuu kattaa kaikki syklit. Yliopistojen profiloituminen ei näin kytkeytyisi eri tutkintotasoihin siten, että osa yliopistoista keskittyisi kandidaatti- ja osa maisteri- ja tohtorikouluttajiksi.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat toimittaneet yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (794/2004) ja yliopistojen koulutusvastuiden täsmentämisestä annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen (1451/2014) sekä ammattikorkeakoulujen toimilupien mukaisten koulutusvastuiden muuttamista koskevat esityksensä opetus- ja kulttuuriministeriölle 3.5.2024 mennessä. Uusia koulutusvastuita tai koulutusvastuun lakkauttamista koskevat esitykset tuli toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Esityksiin tuli liittää koulutusvastuun muuttamista koskeva korkeakoulun hallituksen päätös. Esitykset tuli perustella erityisesti korkeakoulun profiilin ja valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta. Uusia koulutusvastuita koskevista esityksestä tuli käydä ilmi, miksi koulutustarpeisiin ei voida vastata korkeakoulujen nykyisten koulutusvastuiden puitteissa esimerkiksi sisäänottoa lisäämällä tai korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä. Koulutusvastuun lakkauttamista koskevissa esityksissä tuli lisäksi tuoda esille mahdollisesti sovitut yhteistyö- ja siirtymäjärjestelyt muiden korkeakoulujen kanssa. Esitysten tuli sisältää myös ehdotukset koulutusvastuun lakkauttamiseen liittyviksi siirtymäsäännöksiksi. Siirtymäsäännöksissä tuli huomioida korkeakoulun nykyisten opiskelijoiden oikeus suorittaa tutkinto loppuun heille myönnetyn opiskeluoikeuden mukaisesti. Opiskeluoikeuden pituus määräytyy yliopistojen alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon osalta yliopistolain 41 §:n mukaisesti.
Koulutusvastuita koskevista muutoksista päätetään syksyn 2024 aikana.
Linkit
https://okm.fi/koulutusvastuut - Högskolornas utbildningsansvar
https://okm.fi/toimiluvat - Yrkeshögskolornas tillstånd
Aikataulu
Opetus- ja kulttuuriministeriö lähettää lausuntopyynnön teknisistä syistä uudestaan. Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään30.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Siinä tapauksessa, että lausuntopalvelu.fi:tä ei ole mahdollista käyttää, lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon sähköpostitse ([email protected]) tai postitse PL 29, 00023 Valtioneuvosto. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/15723/2024. VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivulla sekä hankkeen internet-sivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Laura Hansen, [email protected]
Sanna Hirsivaara, [email protected]
Maija Innola, [email protected]
Henna Närhi, [email protected]
Maarit Palonen, [email protected]
Sanna Hirsivaara, [email protected]
Maija Innola, [email protected]
Henna Närhi, [email protected]
Maarit Palonen, [email protected]
Jakelu:
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Centria-ammattikorkeakoulu | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Insinööriliitto IL ry | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Lab-ammattikorkeakoulu | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu | ||
Sivistysala ry - Sivista | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tehy ry | ||
Tekniikan Akateemiset TEK | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry | ||
Yrkeshögskolan Arcada | ||
Yrkeshögskolan Novia |
Asiasanat
yrkeshögskoleexamen
yrkeshögskoleutbildning
högskola
yrkeshögskola
utbildningsansvar