Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Luonnos hallituksen esitykseksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain 3 luvun muuttamisesta sekä valtioneuvoston asetukseksi tuloverokertomuksen sisällöstä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/5716/2022
Vastausaika on päättynyt: 22.4.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriössä on valmisteltu lakiluonnos siitä, että suuryritysten tulisi julkaista kertomus maakohtaisesti eritellyistä tuloverotiedoistaan. Lisäksi suurten ja keskikokoisten yrityksien sekä säätiöiden tulisi toimittaa tilinpäätöksensä digitaalisessa muodossa rekisteröitäviksi.
Tuloverojen maakohtaista julkista raportointia edellytettäisiin 750 miljoonan euron liikevaihtoon yltäviltä suurkonserneilta ja -yrityksiltä. Muutos astuisi voimaan tilikaudella, joka alkaa 1.7.2024 tai sen jälkeen. Sama raportointivelvoite koskisi myös suomalaisia tytäryrityksiä ja sivuliikkeitä, jotka kuuluvat kyseisen liikevaihtorajan ylittävään ulkomaiseen konserniin.
Yrityksille tulevat kustannukset maakohtaisesta julkisesta tuloveroraportista arvioidaan vähäisiksi, sillä vaadittavat tiedot sisältyvät yrityskirjanpitoon ja vastaavanlaiset tiedot ilmoitetaan jo nykyisin verottajalle tuloveroraportoinnissa. Huomattavia lisäkustannuksia ei tulisi myöskään tilintarkastuksessa, sillä tilintarkastajan tehtävänä olisi ainoastaan todentaa, että kertomus on laadittu. Käytännössä suurten ja keskisuurten yritysten kirjanpito hoidetaan sähköisesti, joten tilinpäätöksen digitaalisesta rekisteröinnistä ei odoteta merkittävää lisätyötä yrityksille.
Tuloverojen maakohtaista julkista raportointia edellytettäisiin 750 miljoonan euron liikevaihtoon yltäviltä suurkonserneilta ja -yrityksiltä. Muutos astuisi voimaan tilikaudella, joka alkaa 1.7.2024 tai sen jälkeen. Sama raportointivelvoite koskisi myös suomalaisia tytäryrityksiä ja sivuliikkeitä, jotka kuuluvat kyseisen liikevaihtorajan ylittävään ulkomaiseen konserniin.
Yrityksille tulevat kustannukset maakohtaisesta julkisesta tuloveroraportista arvioidaan vähäisiksi, sillä vaadittavat tiedot sisältyvät yrityskirjanpitoon ja vastaavanlaiset tiedot ilmoitetaan jo nykyisin verottajalle tuloveroraportoinnissa. Huomattavia lisäkustannuksia ei tulisi myöskään tilintarkastuksessa, sillä tilintarkastajan tehtävänä olisi ainoastaan todentaa, että kertomus on laadittu. Käytännössä suurten ja keskisuurten yritysten kirjanpito hoidetaan sähköisesti, joten tilinpäätöksen digitaalisesta rekisteröinnistä ei odoteta merkittävää lisätyötä yrityksille.
Tausta
Uudella lailla saatettaisiin voimaan EU:n maakohtaisten tuloverojen julkistamisdirektiivi 2021/2101.
Digitaalista tilinpäätöstä koskeva esitys kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön asettamaan Yrityksen digitalous -hankkeeseen, jota toteuttaa Patentti- ja rekisterihallitus. Hankkeella edistetään hallitusohjelman tavoitteita hallinnon ja yhteiskunnan digitalisaation edistämisestä.
Digitaalista tilinpäätöstä koskeva esitys kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön asettamaan Yrityksen digitalous -hankkeeseen, jota toteuttaa Patentti- ja rekisterihallitus. Hankkeella edistetään hallitusohjelman tavoitteita hallinnon ja yhteiskunnan digitalisaation edistämisestä.
Tavoitteet
Maakohtaisten tuloverotietojen julkistamisen lähtökohtana on, että yritysten on maksettava verot siihen maahan, josta voitot ovat peräisin. Maakohtainen tuloveroraportointi vähentää aggressiivisen verosuunnittelun mahdollisuuksia ja edistää sisämarkkinoiden oikeudenmukaista toimintaa.
Digitilinpäätös edistäisi tilinpäätöstietojen nykyistä parempaa hyödyntämistä yhteiskunnassa. Suurten ja keskikokoisten yritysten sekä säätiöiden tilinpäätöstiedot olisivat esimerkiksi kansalaisjärjestöjen ja viranomaisten käytettävissä nykyistä helpommin.
Digitilinpäätös edistäisi tilinpäätöstietojen nykyistä parempaa hyödyntämistä yhteiskunnassa. Suurten ja keskikokoisten yritysten sekä säätiöiden tilinpäätöstiedot olisivat esimerkiksi kansalaisjärjestöjen ja viranomaisten käytettävissä nykyistä helpommin.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM026:00/2022 - Linkki hankesivulle.
https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM026:00/2022 - Länk till projektportalen.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan työ- ja elinkeinoministeriölle viimeistään 22.4.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Yksityiskohtaiset muutosehdotukset pyydetään kirjaamaan selkeästi omaan osioon lausunnossa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Jatkovalmistelun edesauttamiseksi pyydämme toimittamaan lausuntonne myös Word-tiedostona johtava asiantuntija Timo Kaisanlahdelle ([email protected]).
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Jatkovalmistelun edesauttamiseksi pyydämme toimittamaan lausuntonne myös Word-tiedostona johtava asiantuntija Timo Kaisanlahdelle ([email protected]).
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa johtava asiantuntija Timo Kaisanlahti, puh. +358 40 570 5032.
Sähköpostiosoite on muotoa [email protected].
Sähköpostiosoite on muotoa [email protected].
Jakelu:
Ammattitilintarkastajat ry | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Directors´ Insitute Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
NASDAQ Helsinki Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Osakesäästäjien keskusliitto ry | ||
Osuustoimintakeskus Pellervo ry | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt – Fingo | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Taloushallintoliitto | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilintarkastuslautakunta | ||
Tulli | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto |