Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Korkeimpien oikeuksien yhteistyön kehittäminen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7214/2018
Vastausaika on päättynyt: 30.9.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnöstä, joka sisältää selvityksen korkeimpien oikeuksien yhteistyön kehittämistarpeista ja mahdollisista yhteistyömuodoista.
Tausta
Oikeusministeriö asetti tammikuussa 2019 työryhmän kehittämään ylimpien tuomioistuinten välistä yhteistyötä. Työryhmän tehtävänä oli selvittää yhteistyön lainsäädännöllisiä edellytyksiä ja tehdä ehdotus niistä yhteistoimintaa tukevista järjestelyistä, joilla voidaan saavuttaa oikeusturvaa parantavia ja tuomioistuinten toimintaa tehostavia synergiahyötyjä. Työryhmän tehtävänä oli myös selvittää, esiintyykö tilanteita, joissa korkeimpien oikeuksien yhteinen ratkaisukokoonpano voisi olla tarpeen asiantuntemuksen, oikeusvarmuuden ja ratkaisujen yhdenmukaisuuden turvaamiseksi.
Työryhmä selvitti viime vuosilta sellaista ylimpien tuomioistuinten oikeuskäytäntöä, jossa on ollut yhtymäkohtia toiseen tuomioistuinlinjaan. Lisäksi työryhmä tarkasteli yleisten tuomioistuinten ja hallintotuomioistuinten työnjakoon vaikuttavaa lainsäädäntöä. Selvitystyön perusteella ylimpien tuomioistuinten erillisyys ei ole aiheuttanut sellaisia ristiriitaisia laintulkintoja, joiden voitaisiin katsoa yleisesti heikentävän oikeusvarmuutta. Erilaisten liittymäkohtien lukuisuuden ja selvityksessä havaittujen pistemäisten ongelmatilanteiden takia ylimpien tuomioistuinten nykyistä laajempi yhteistyö olisi kuitenkin hyödyllistä oikeusvarmuuden ja oikeuskäytännön yhtenäisyyden kannalta.
Työryhmä selvitti viime vuosilta sellaista ylimpien tuomioistuinten oikeuskäytäntöä, jossa on ollut yhtymäkohtia toiseen tuomioistuinlinjaan. Lisäksi työryhmä tarkasteli yleisten tuomioistuinten ja hallintotuomioistuinten työnjakoon vaikuttavaa lainsäädäntöä. Selvitystyön perusteella ylimpien tuomioistuinten erillisyys ei ole aiheuttanut sellaisia ristiriitaisia laintulkintoja, joiden voitaisiin katsoa yleisesti heikentävän oikeusvarmuutta. Erilaisten liittymäkohtien lukuisuuden ja selvityksessä havaittujen pistemäisten ongelmatilanteiden takia ylimpien tuomioistuinten nykyistä laajempi yhteistyö olisi kuitenkin hyödyllistä oikeusvarmuuden ja oikeuskäytännön yhtenäisyyden kannalta.
Tavoitteet
Kevyin tapa edistää yhteistyötä on kehittää koulutusta ja muita yhteistyömuotoja, jotka eivät edellytä lainsäädännön muuttamista. Välillisesti yhteistyöhön voitaisiin vaikuttaa kokoonpanosääntelyyn tehtävillä muutoksilla esimerkiksi siten, että yhdeksi perusteeksi vahvennetun kokoonpanon käyttämiselle lisättäisiin se, että asiassa ollaan poikkeamassa toisen ylimmän tuomioistuimen aikaisemmasta tulkinnasta. Toimivaltasääntelyä kehittämällä voitaisiin laajemminkin selkeyttää oikeusriitojen käsittelyä ja näin vähentää myös yhteistyön tarvetta ylimmissä tuomioistuimissa. Varteenotettavana vaihtoehtona työryhmä pitää ylimpien tuomioistuinten yhteistä ratkaisukokoonpanoa. Malli tarjoaisi mahdollisuuden saada aikaan yhdenmukainen laintulkinta sellaisista oikeuskysymyksistä, jotka ovat merkittäviä kummankin tuomioistuinlinjan työssä. Yhteiskokoonpano edellyttäisi perustuslakiin otettavaa säännöstä ja yksityiskohtaista lain tasoista sääntelyä. Työryhmä ei tehnyt yksityiskohtaisia lainsäädäntöehdotuksia. Tarkastellut yhteistyökeinot edellyttävät laajaa kuulemista ja jatkovalmistelua.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-850-9 - Korkeimpien oikeuksien yhteistyön kehittäminen - työryhmän mietintö
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 30.9.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi -sivuston kautta (www.lausuntopalvelu.fi).
Valmistelijat
Lisätietoja antaa erityisasiantuntija Piritta Koivukoski-Kouhia, puh. 02951 50026, sähköposti: [email protected]
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Etelä-Savon käräjäoikeus | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Korkein hallinto-oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Korkein oikeus | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Markkinaoikeus | ||
Oikeuskansleri | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Syyttäjälaitos | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työtuomioistuin | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Vakuutusoikeus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Ålands förvaltningsdomstol | ||
Ålands tingsrätt/Ahvenanmaan käräjäoikeus |