Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitys ulkomaalaislain 5 luvun muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/5283/2020
Vastausaika on päättynyt: 7.3.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriössä on valmisteltu hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Hallituksen esitys on valmisteltu osana työ- ja elinkeinoministeriön, ulkoministeriön, sisäministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistä ulkomaalaislainsäädännön ja lupamenettelyjen kehittämishanketta sen alatyöryhmissä 2 ja 5, eli oleskelulupahakemusten käsittelyyn liittyvän lainsäädännön sujuvoittamisen sekä oleskelulupahakemusten käsittelyyn liittyvien viranomaismenettelyjen nopeuttamisen alatyöryhmässä. Lain on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa 2022.
Tausta
Hallitus pyrkii ulkomaalaislain 5 lukua uudistamalla nopeuttamaan oleskelulupaprosesseja niin, että työperusteisten oleskelulupien käsittelyaika lyhenee hallituskauden loppuun mennessä keskimäärin 30 vuorokauteen. Uudistus lisäisi myös automaation käyttöä ja mahdollistaisi työnantajien sertifioinnin, mikä helpottaisi hakuprosessia.
Hallituksen tavoitteena on lisätä työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa. Hallitusohjelmassa työperäisen maahanmuuton painopisteeksi on asetettu työvoimapulasta kärsivät alat sekä TKI-toiminnan kärki- ja kasvualojen kannalta olennaiset erityisosaajat, opiskelijat ja tutkijat. Tämän vuoksi ulkomaalaislain 5 lukuun ja eräisiin muihin säännöksiin ja lakeihin esitetään muutoksia, joita koskeva luonnos hallituksen esityksestä lähtee nyt lausuntokierrokselle.
Hallituksen tavoitteena on lisätä työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa. Hallitusohjelmassa työperäisen maahanmuuton painopisteeksi on asetettu työvoimapulasta kärsivät alat sekä TKI-toiminnan kärki- ja kasvualojen kannalta olennaiset erityisosaajat, opiskelijat ja tutkijat. Tämän vuoksi ulkomaalaislain 5 lukuun ja eräisiin muihin säännöksiin ja lakeihin esitetään muutoksia, joita koskeva luonnos hallituksen esityksestä lähtee nyt lausuntokierrokselle.
Tavoitteet
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että laissa säädettäisiin kaikkien työperusteisten oleskelulupien myöntämistä koskevista yleisistä edellytyksistä. Samalla säädettäisiin työnantajan ja työntekijän velvollisuuksista oleskelulupaprosessissa. Selvitysten mukaan yli 80 prosenttia työ- ja koulutusperusteisista oleskeluluvista ratkaistaan myönteisesti. Uudet säännökset mahdollistaisivatkin osa-automaation hyödyntämisen entistä laajemmin. Lupaviranomaiset myös hyödyntäisivät muista viranomaisrekistereistä saatavia tietoja, jolloin niitä ei tarvitsisi enää kysyä hakijalta tai työnantajalta.
Laissa ohjattaisiin hakijaa tekemään hakemuksensa ensisijaisesti sähköisesti, jolloin myös työnantajan tulisi asioida sähköisesti. Paperihakemuksen tekeminen olisi silti edelleen mahdollista. Lakiin ehdotetaan myös työnantajan sertifiointia koskevia säännöksiä, joilla säädettäisiin sertifioinnin edellytyksistä, myöntämisestä, vaikutuksista ja peruuttamisesta. Työnantajien sertifiointi nopeuttaisi myös osaltaan lupaprosessia.
Yrittäjän ja kasvuyrittäjän oleskelulupia koskevaa sääntelyä täsmennettäisiin, ja Suomessa tutkinnon tai tutkimuksen suorittaneille tulisi oma lupansa. Myös erityisasiantuntijan oleskelulupa lisättäisiin lakiin omana lupanaan, samalla kun palkan määräytymisestä säädettäisiin nykyistä tarkemmin.
Uudistus mahdollistaisi myös lupaprosessiin kuuluvat suulliset kuulemiset niin, että edustustossa kuulemisen voisi tehdä myös etäyhteyden välityksellä. Tarvittaessa kuuleminen voitaisiin tehdä ulkoisen palveluntarjoajan tiloissa, jos tila, järjestelyt, yhteydet ja turvallisuus on varmistettu.
Nykyisen lainsäädännön mukaan matkustusasiakirjan on oltava voimassa koko sen ajan, jolle oleskelulupa myönnetään. Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että jatkossa riittäisi, että matkustusasiakirja olisi voimassa, kun ensimmäinen oleskelulupa myönnetään.
Samalla kun työvoiman maahanmuuttoa edistetään, Suomi pyrkii torjumaan ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä. Tämän vuoksi esitetään täsmennyksiä myös ulkomaisen työvoiman käytön valvontaa koskevaan sääntelyyn. Mahdollisuus tehdä pidättäytymispäätös, jonka mukaan päätöksen kohteena olevan työnantajan palvelukseen ei määräaikana myönnetä työnteon perusteella oleskelulupia, laajennettaisiin koskemaan työntekijän oleskeluluvan lisäksi kaikkia muitakin työperusteisia oleskelulupia. Pidättäytymispäätöksen voisi tehdä TE-toimiston lisäksi jatkossa myös Maahanmuuttovirasto.
Laissa ohjattaisiin hakijaa tekemään hakemuksensa ensisijaisesti sähköisesti, jolloin myös työnantajan tulisi asioida sähköisesti. Paperihakemuksen tekeminen olisi silti edelleen mahdollista. Lakiin ehdotetaan myös työnantajan sertifiointia koskevia säännöksiä, joilla säädettäisiin sertifioinnin edellytyksistä, myöntämisestä, vaikutuksista ja peruuttamisesta. Työnantajien sertifiointi nopeuttaisi myös osaltaan lupaprosessia.
Yrittäjän ja kasvuyrittäjän oleskelulupia koskevaa sääntelyä täsmennettäisiin, ja Suomessa tutkinnon tai tutkimuksen suorittaneille tulisi oma lupansa. Myös erityisasiantuntijan oleskelulupa lisättäisiin lakiin omana lupanaan, samalla kun palkan määräytymisestä säädettäisiin nykyistä tarkemmin.
Uudistus mahdollistaisi myös lupaprosessiin kuuluvat suulliset kuulemiset niin, että edustustossa kuulemisen voisi tehdä myös etäyhteyden välityksellä. Tarvittaessa kuuleminen voitaisiin tehdä ulkoisen palveluntarjoajan tiloissa, jos tila, järjestelyt, yhteydet ja turvallisuus on varmistettu.
Nykyisen lainsäädännön mukaan matkustusasiakirjan on oltava voimassa koko sen ajan, jolle oleskelulupa myönnetään. Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että jatkossa riittäisi, että matkustusasiakirja olisi voimassa, kun ensimmäinen oleskelulupa myönnetään.
Samalla kun työvoiman maahanmuuttoa edistetään, Suomi pyrkii torjumaan ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä. Tämän vuoksi esitetään täsmennyksiä myös ulkomaisen työvoiman käytön valvontaa koskevaan sääntelyyn. Mahdollisuus tehdä pidättäytymispäätös, jonka mukaan päätöksen kohteena olevan työnantajan palvelukseen ei määräaikana myönnetä työnteon perusteella oleskelulupia, laajennettaisiin koskemaan työntekijän oleskeluluvan lisäksi kaikkia muitakin työperusteisia oleskelulupia. Pidättäytymispäätöksen voisi tehdä TE-toimiston lisäksi jatkossa myös Maahanmuuttovirasto.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM007:00/2020 - TEM:in hankesivut
Liitteet:
HE-luonnos_UlkL_5_luku_ym.pdf - HE-luonnos
RP UtlänL HSI + §§ sv MH 2022 02 07.docx - Regeringens proposition, utkast
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan työ- ja elinkeinoministeriöön viimeistään 7.3.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään ensisijaisesti antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Vaihtoehtoisesti lausunnon voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai kirjallisesti osoitteeseen Työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamo, PL 32, 00023 VALTIONEUVOSTO. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/5283/2020.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat hallitussihteeri Jarmo Tiukkanen, puh. 0295 047 355, ja projektipäällikkö Kristel Stenman-Huuskonen, puh. 0295 047 350.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi.
Jakelu:
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
AMS Åland | ||
Arene | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EK | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue | ||
Helsingin HAO | ||
Helsingin kauppakamari | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan HAO | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen HAO | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
KEHA | ||
Kela | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Migri | ||
OAJ | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
OKM | ||
OM | ||
OPH | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen HAO | ||
Poliisihallitus | ||
Rakennusteollisuus | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Sivistystyönantajat | ||
SM | ||
STM | ||
STTK | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen yrittäjät | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Turun HAO | ||
Turun yliopisto | ||
UM | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan HAO | ||
Vaasan yliopisto | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
VM | ||
VNK | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto |
Asiasanat
ulkomaalaislaki
maahanmuutto
oleskeluluvat