Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö OM:n hallinnonalan erityisviranomaisten tuki- ja hallintotehtävien uudelleen järjestämisestä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/27397/2020
Vastausaika on päättynyt: 29.1.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Oikeusministeriön hallinnonalan itsenäisten viranomaistoimijoiden hallinnollisten tukipalvelujen uudelleen järjestämistä koskeva Henrika Räsäsen selvitys valmistui kesällä 2020. Selvitys on jatkoa vuonna 2019 valmistuneelle Juhani Jokisen selvitykselle Oikeushallintovirastosta. Uudemmassa selvityksessä tarkennetaan konkreettisesti, kuinka hallinnolliset palvelut voidaan järjestää turvaten samalla toimijoiden itsenäisyys ja riippumattomuus. Selvitys koskee oikeusministeriön hallinnonalan erityisviranomaisia, joita ovat lapsiasia-, tasa-arvo-, tiedusteluvalvonta-, tietosuoja- ja yhdenvertaisuusvaltuutetut, konkurssiasiamies, kuluttajariitalautakunta, Onnettomuustutkintakeskus sekä YK:n yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti Heuni.
Selvityksessä tuotiin esiin kaksi mallia: 1. Oikeushallinnon erityisviranomaiset ja 2. Oikeushallinnon erityisviranomaisten palvelukeskus. Selvityshenkilö ehdottaa toteutettavaksi mallin 1 mukaisen Oikeushallinnon erityisviranomaiset –nimisen kirjanpitoyksikön ja viraston, johon kuuluisivat edellä mainitut toimijat. Lisäksi kirjanpitoyksikköön voidaan jatkossa sijoittaa oikeusministeriö hallinnonalalle mahdollisesti tulevat uudet toimijat (esim. vanhusasiavaltuutettu).
Esitetyllä muutoksella (Oikeushallinnon erityisviranomaiset) tavoitellaan kunkin viranomaisen riippumattomuuden lisäämistä kasvattamalla etäisyyttä poliittisesti ohjattuun ministeriöön. Kunkin viranomaisen itsenäinen ja riippumaton asema turvataan ja viranomaisen tehtäviä ja asemaa koskeva substanssilainsäädäntö säilyy entisellään. Ministeriössä nykyisin viranomaisten puolesta hoidetut tehtävät ehdotetaan siirrettävän uudelle kirjanpitoyksikölle. Kirjanpitoyksikkötehtäviä hoitamaan perustetaan hallintopalveluyksikkö, johon kootaan kirjanpitoyksikkötehtävien lisäksi muita hallinnon tukipalveluja viranomaisten hyödynnettäväksi. Palvelujen tuottamisessa tukeuduttaisiin entistä vahvemmin valtion yhteisten palveluntuottajien palveluihin.
Ehdotuksen mukaan hallintopalveluyksikölle tehtäisiin yhteistyössä viranomaisten kanssa palvelusuunnitelma, jonka ministeriö hyväksyy tulosohjauksen yhteydessä. Palvelusuunnitelmassa kuvataan viranomaisille tuotettavat ja järjestettävät palvelut, sovitaan palvelujen kehittämisestä ja velvoitetaan yhteistyöhön. Viranomaisten tarpeilla ja toiminnan tavoitteilla olisi ratkaiseva merkitys tukipalvelujen tuottamisessa.
Hallintopalveluyksikön henkilöstökoko olisi arviolta noin 9 henkilöä. Erityisviranomaisille tuotettavia hallintopalveluiden tehtäväalueita olisivat talous- ja henkilöstöhallinto, henkilöstöjohtamisen ja henkilöstön kehittämisen tuki, ict-palveluiden ja data-analytiikan tuki sekä hankintoihin ja toimitiloihin liittyvä tuki. Hallintopalveluyksiköllä olisi johtaja sekä toiminnan palvelumuotoiluun keskittynyt asiantuntija.
Kirjanpitoyksiköksi perustettavasta virastosta sekä hallintopalveluyksiköstä ja sen tehtävistä säädettäisiin lailla. Laissa säädettäisiin myös hallintopalveluyksikön johtamisesta ja henkilöstön nimittämistoimivallasta. Asetuksella säädettäisiin tarkemmin mm. ohjausryhmästä, tilinpäätösten laatimisesta sekä esittely- ja ratkaisutoimivallasta. Erityisviranomaisten asemaa ja tehtäviä koskeva lainsäädäntö säilyy entisellään. Viraston perustamiseen liittyy määrärahatarpeita, jolloin laki esiteltäisiin budjettilakiehdotuksena.
Selvityksessä tuotiin esiin kaksi mallia: 1. Oikeushallinnon erityisviranomaiset ja 2. Oikeushallinnon erityisviranomaisten palvelukeskus. Selvityshenkilö ehdottaa toteutettavaksi mallin 1 mukaisen Oikeushallinnon erityisviranomaiset –nimisen kirjanpitoyksikön ja viraston, johon kuuluisivat edellä mainitut toimijat. Lisäksi kirjanpitoyksikköön voidaan jatkossa sijoittaa oikeusministeriö hallinnonalalle mahdollisesti tulevat uudet toimijat (esim. vanhusasiavaltuutettu).
Esitetyllä muutoksella (Oikeushallinnon erityisviranomaiset) tavoitellaan kunkin viranomaisen riippumattomuuden lisäämistä kasvattamalla etäisyyttä poliittisesti ohjattuun ministeriöön. Kunkin viranomaisen itsenäinen ja riippumaton asema turvataan ja viranomaisen tehtäviä ja asemaa koskeva substanssilainsäädäntö säilyy entisellään. Ministeriössä nykyisin viranomaisten puolesta hoidetut tehtävät ehdotetaan siirrettävän uudelle kirjanpitoyksikölle. Kirjanpitoyksikkötehtäviä hoitamaan perustetaan hallintopalveluyksikkö, johon kootaan kirjanpitoyksikkötehtävien lisäksi muita hallinnon tukipalveluja viranomaisten hyödynnettäväksi. Palvelujen tuottamisessa tukeuduttaisiin entistä vahvemmin valtion yhteisten palveluntuottajien palveluihin.
Ehdotuksen mukaan hallintopalveluyksikölle tehtäisiin yhteistyössä viranomaisten kanssa palvelusuunnitelma, jonka ministeriö hyväksyy tulosohjauksen yhteydessä. Palvelusuunnitelmassa kuvataan viranomaisille tuotettavat ja järjestettävät palvelut, sovitaan palvelujen kehittämisestä ja velvoitetaan yhteistyöhön. Viranomaisten tarpeilla ja toiminnan tavoitteilla olisi ratkaiseva merkitys tukipalvelujen tuottamisessa.
Hallintopalveluyksikön henkilöstökoko olisi arviolta noin 9 henkilöä. Erityisviranomaisille tuotettavia hallintopalveluiden tehtäväalueita olisivat talous- ja henkilöstöhallinto, henkilöstöjohtamisen ja henkilöstön kehittämisen tuki, ict-palveluiden ja data-analytiikan tuki sekä hankintoihin ja toimitiloihin liittyvä tuki. Hallintopalveluyksiköllä olisi johtaja sekä toiminnan palvelumuotoiluun keskittynyt asiantuntija.
Kirjanpitoyksiköksi perustettavasta virastosta sekä hallintopalveluyksiköstä ja sen tehtävistä säädettäisiin lailla. Laissa säädettäisiin myös hallintopalveluyksikön johtamisesta ja henkilöstön nimittämistoimivallasta. Asetuksella säädettäisiin tarkemmin mm. ohjausryhmästä, tilinpäätösten laatimisesta sekä esittely- ja ratkaisutoimivallasta. Erityisviranomaisten asemaa ja tehtäviä koskeva lainsäädäntö säilyy entisellään. Viraston perustamiseen liittyy määrärahatarpeita, jolloin laki esiteltäisiin budjettilakiehdotuksena.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään perjantaina 29.1.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne selvityksestä oikeusministeriön hallinnonalalla toimivien erityisviranomaisten tuki- ja hallintotehtävien uudelleen järjestämisestä. Selvitys on lausuntopyynnön liitteenä sekä linkkinä julkaisuun.
Lausunnonnoilta haetaan kannanottoja ehdotuksen toteuttamisesta ja erityisesti havaintoja hankkeessa mahdollisesti vielä tunnistamatta olevista riskeistä ja haasteista jatkovalmistelussa huomioon otettavaksi.
Pyydämme, että lausunto annetaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse eikä sitä tarvitse allekirjoittaa. Jos lausunnonantaja on valmistellut lausunnon erilliselle asiakirjalle (esimerkiksi sisäistä hyväksymistä varten), ei asiakirjaa tarvitse liittää lausuntoon, vaan vastaukset lausuntopyynnön lomakkeelle ovat tällöinkin riittäviä.
Lausunnon antaminen lausuntopalvelu.fi:ssä edellyttää, että lausunnonantaja rekisteröityy ja kirjautuu palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnonnoilta haetaan kannanottoja ehdotuksen toteuttamisesta ja erityisesti havaintoja hankkeessa mahdollisesti vielä tunnistamatta olevista riskeistä ja haasteista jatkovalmistelussa huomioon otettavaksi.
Pyydämme, että lausunto annetaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse eikä sitä tarvitse allekirjoittaa. Jos lausunnonantaja on valmistellut lausunnon erilliselle asiakirjalle (esimerkiksi sisäistä hyväksymistä varten), ei asiakirjaa tarvitse liittää lausuntoon, vaan vastaukset lausuntopyynnön lomakkeelle ovat tällöinkin riittäviä.
Lausunnon antaminen lausuntopalvelu.fi:ssä edellyttää, että lausunnonantaja rekisteröityy ja kirjautuu palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Johtava asiantuntija Juha Saunamäki p. 02951 50192
Sähköpostiosoite [email protected]
Sähköpostiosoite [email protected]
Jakelu:
Akava ry | ||
Ammattiliitto PRO | ||
Eduskunnan ihmisoikeuskeskus | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
European network of Equalitybodies - Equinet | ||
Folktinget | ||
HEUNI - YK:n yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti - Ollus Natalia | ||
Invalidiliitto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Konkurssiasiamies | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kynnys ry | ||
Lapsiasiavaltuutettu - Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö - Kirjaamo | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö - Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto MJKL ry - Timperi Tomi | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto - Heinilä Terhi | ||
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö - Kirjaamo | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö - Kirjaamo | ||
Pääesikunta | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö - Kirjaamo | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta TANE | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trasek ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö - Kirjaamo | ||
Ulkoasiainministeriö - Kirjaamo | ||
USKOT foorumi ry | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
YK:n rikos- ja huumausainejärjestö UNOCD | ||
Ympäristöministeriö - Kirjaamo |
Asiasanat
hallinnon kehittäminen, itsenäisyys, päätöksenteko, organisaatio