Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
HE eduskunnalle SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen, MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan ja painolastivesiyleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laeiksi merilain ja väylämaksulain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25295/2024
Vastausaika päättyy: 31.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Hallituksen esityksen tavoitteena on hyväksyttää ja saattaa voimaan kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomiteassa ja meriympäristökomiteassa hyväksytyt sopimusmuutokset, joista osa kuuluu lainsäädännön alaan ja vaatii eduskunnan hyväksyntää.
Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan EMSW-asetuksesta johtuvia muutoksia väylämaksulakiin merenkulun tiedonhallintajärjestelmän käyttöönottamiseksi väylämaksulain mukaisissa toiminnoissa.
Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan EMSW-asetuksesta johtuvia muutoksia väylämaksulakiin merenkulun tiedonhallintajärjestelmän käyttöönottamiseksi väylämaksulain mukaisissa toiminnoissa.
Tausta
Meriturvallisuuskomitea on hyväksynyt 23.5.2024 muutokset ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SOLAS-yleissopimus) liitteen lukuihin II-2 ja V. SOLAS-yleissopimuksen II-2 lukuun tehtävillä muutoksilla parannetaan yleisesti matkustaja-alusten paloturvallisuutta ja polttoöljyn käytön turvallisuutta. SOLAS-yleissopimuksen V lukuun tehtävillä muutoksilla yksinkertaistetaan konttien katoamista koskevien ilmoitusten käsittelyä sekä määrätään lippuvaltion ilmoitusvelvollisuudesta IMO:lle. IMOn merellisen ympäristön suojelukomitea (MEPC) on hyväksynyt päätöslauselmalla MEPC.384(81) alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn nk. MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan muutokset, joilla tehdään SOLAS-yleissopimuksen liitteen mukainen merelle kadonneita kontteja koskeva ilmoitusmenettely pakolliseksi myös MARPOL-yleissopimuksen nojalla, kun kadonneissa konteissa on pakattuna haitallisia aineita.
Samalla eduskunnan hyväksyttäväksi esitetään painolastivesiyleissopimukseen MEPC-komitean päätöslauselmalla MEPC.383(81) tehdyt muutokset, joilla tarkennetaan sähköisen painolastivesipäiväkirjan käyttöä koskevia sääntöjä.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1239 eurooppalaisen merenkulkualan yhdennetyn palveluympäristön perustamisesta ja direktiivin 2010/65/EU kumoamisesta (EMSW-asetus) annettiin kesäkuussa 2019 ja sitä sovelletaan 15.8.2025 alkaen. Asetuksella luodaan merenkulun tiedonhallintajärjestelmä, joka on asetuksen harmonisoitujen rajapintojen mukainen. Sen tärkein tavoite on vahvistaa yhdenmukaistetut säännöt satamakäyntejä varten vaadittujen tietojen tarjoamiselle, erityisesti varmistamalla, että samat tietojoukot voidaan ilmoittaa kuhunkin merenkulkualan kansalliseen keskitettyyn palvelupisteeseen samalla tavoin eli niin sanottua yhden ilmoittamisen periaatetta noudattaen.
Samalla eduskunnan hyväksyttäväksi esitetään painolastivesiyleissopimukseen MEPC-komitean päätöslauselmalla MEPC.383(81) tehdyt muutokset, joilla tarkennetaan sähköisen painolastivesipäiväkirjan käyttöä koskevia sääntöjä.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1239 eurooppalaisen merenkulkualan yhdennetyn palveluympäristön perustamisesta ja direktiivin 2010/65/EU kumoamisesta (EMSW-asetus) annettiin kesäkuussa 2019 ja sitä sovelletaan 15.8.2025 alkaen. Asetuksella luodaan merenkulun tiedonhallintajärjestelmä, joka on asetuksen harmonisoitujen rajapintojen mukainen. Sen tärkein tavoite on vahvistaa yhdenmukaistetut säännöt satamakäyntejä varten vaadittujen tietojen tarjoamiselle, erityisesti varmistamalla, että samat tietojoukot voidaan ilmoittaa kuhunkin merenkulkualan kansalliseen keskitettyyn palvelupisteeseen samalla tavoin eli niin sanottua yhden ilmoittamisen periaatetta noudattaen.
Tavoitteet
SOLAS-yleissopimuksen ja MARPOL-yleissopimuksen muutoksilla esitetään lisättäväksi päällikön raportointivelvoitteisiin velvoite ilmoittaa alukselta mereen pudonneista konteista sekä samalla velvoite ilmoittaa muista alukselta havaituista meressä ajelehtivista konteista. Mereen katoava kontti voi sijainnista riippuen aiheuttaa vaaraa muulle merenkululle, jolloin oikea-aikaisen tiedon välittäminen pudonneesta kontista edistää merenkulun turvallisuutta. Vaaraa aiheutuu erityisesti tilanteissa, joissa kontti jää kellumaan, eikä uppoa pohjaan. Lisäksi jokaisella mereen putoavalla kontilla on negatiivisia vaikutuksia meriympäristölle. Sopimusmuutosten tavoitteena on myös pyrkiä saamaan paremmin tietoa ilmiöstä, johon voitaisiin kehittää tiedon pohjalta ratkaisuja.
Painolastivesipäiväkirjaa koskevilla muutoksilla tarkennetaan sähköistä painolastivesipäiväkirjaa koskevia säännöksiä. Muutoksillatarkennetaan ja yhtenäistetään sähköistä painolastivesipäiväkirjaa koskevia vaatimuksia, mikä sujuvoittaa sähköisten painolastivesipäiväkirjojen käyttöä ja tarkastamista.
Väylämaksulakiin tehtävillä muutoksilla pantaisiin täytäntöön EMSW-asetuksen vaatimat loput kansalliset säädösmuutokset koskien ilmoittajien rekisteröintiä, lisäksi varmistettaisiin väylämaksuilmoitusten tekeminen uudessa EMSW-asetuksen vaatimusten mukaisessa järjestelmässä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulakia kansallisen merenkulun tiedonhallintajärjestelmän sujuvan käyttöönoton varmistamiseksi myös väylämaksuilmoitusten osalta. Väylämaksulakia koskeva ehdotus sisältää myös esityksen alakohtaisesta sääntelystä koskien automaattista päätöksentekoa Tullin käsitellessä väylämaksuilmoituksia.
Painolastivesipäiväkirjaa koskevilla muutoksilla tarkennetaan sähköistä painolastivesipäiväkirjaa koskevia säännöksiä. Muutoksillatarkennetaan ja yhtenäistetään sähköistä painolastivesipäiväkirjaa koskevia vaatimuksia, mikä sujuvoittaa sähköisten painolastivesipäiväkirjojen käyttöä ja tarkastamista.
Väylämaksulakiin tehtävillä muutoksilla pantaisiin täytäntöön EMSW-asetuksen vaatimat loput kansalliset säädösmuutokset koskien ilmoittajien rekisteröintiä, lisäksi varmistettaisiin väylämaksuilmoitusten tekeminen uudessa EMSW-asetuksen vaatimusten mukaisessa järjestelmässä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulakia kansallisen merenkulun tiedonhallintajärjestelmän sujuvan käyttöönoton varmistamiseksi myös väylämaksuilmoitusten osalta. Väylämaksulakia koskeva ehdotus sisältää myös esityksen alakohtaisesta sääntelystä koskien automaattista päätöksentekoa Tullin käsitellessä väylämaksuilmoituksia.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM037:00/2024 - Hankeikkuna
Liitteet:
20241212 Taitettu 11.12 Konttiraportointi HE lausuntoversio.docx - Luonnos hallituksen esitykseksi
Aikataulu
Lausuntoaika on 13.12.2024 – 31.1.2025. Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 31.1.2025.
Ruotsinkielinen materiaali lisätään lausuntopalveluun 23.12.2024.
Ruotsinkielinen materiaali lisätään lausuntopalveluun 23.12.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse täten lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausunto on kuitenkin mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa: VN/25295/2024.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Lausunto on kuitenkin mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa: VN/25295/2024.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoa asiassa antavat:
Hallitusneuvos Katja Viertävä, [email protected]
Neuvotteleva virkamies Laura Sarlin, [email protected]
Erityisasiantuntija Tomi Paavola, [email protected]
Hallitusneuvos Katja Viertävä, [email protected]
Neuvotteleva virkamies Laura Sarlin, [email protected]
Erityisasiantuntija Tomi Paavola, [email protected]
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
ABB | ||
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aker Arctic Technology Inc | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Business Finland | ||
Business Turku | ||
Cargotec | ||
Centrum Balticum | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elomatic | ||
ESL Shipping | ||
FinFerries | ||
Finnish Maritime Cluster | ||
Finnlines | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic VTS | ||
Gasum | ||
HaminaKotkan satama | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Langh Shipping | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriaura | ||
Meriliitto | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
NAPA | ||
Neste | ||
Norsepower | ||
Onnettomuustutkimuskeskus | ||
Opetushallitus | ||
Outokumpu | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Laivameklarit ry | ||
Suomen Laivapäällystöliitto ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WEGA | ||
Wetech | ||
Wista Finland ry | ||
VTT | ||
WWF Suomi | ||
Wärtsilä | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
merenkulku
IMO
väylämaksut