Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - HE eduskunnalle SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen, MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan ja painolastivesiyleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laeiksi merilain ja väylämaksulain muuttamisesta

HE eduskunnalle SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen, MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan ja painolastivesiyleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laeiksi merilain ja väylämaksulain muuttamisesta

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25295/2024

Vastausaika päättyy: 31.1.2025

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Hallituksen esityksen tavoitteena on hyväksyttää ja saattaa voimaan kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomiteassa ja meriympäristökomiteassa hyväksytyt sopimusmuutokset, joista osa kuuluu lainsäädännön alaan ja vaatii eduskunnan hyväksyntää.  

Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan EMSW-asetuksesta johtuvia muutoksia väylämaksulakiin merenkulun tiedonhallintajärjestelmän käyttöönottamiseksi väylämaksulain mukaisissa toiminnoissa.  
 
Tausta
Meriturvallisuuskomitea on hyväksynyt 23.5.2024 muutokset ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SOLAS-yleissopimus) liitteen lukuihin II-2 ja V. SOLAS-yleissopimuksen II-2 lukuun tehtävillä muutoksilla parannetaan yleisesti matkustaja-alusten paloturvallisuutta ja polttoöljyn käytön turvallisuutta. SOLAS-yleissopimuksen V lukuun tehtävillä muutoksilla yksinkertaistetaan konttien katoamista koskevien ilmoitusten käsittelyä sekä määrätään lippuvaltion ilmoitusvelvollisuudesta IMO:lle. IMOn merellisen ympäristön suojelukomitea (MEPC) on hyväksynyt päätöslauselmalla MEPC.384(81) alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn nk. MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan muutokset, joilla tehdään SOLAS-yleissopimuksen liitteen mukainen merelle kadonneita kontteja koskeva ilmoitusmenettely pakolliseksi myös MARPOL-yleissopimuksen nojalla, kun kadonneissa konteissa on pakattuna haitallisia aineita.

Samalla eduskunnan hyväksyttäväksi esitetään painolastivesiyleissopimukseen MEPC-komitean päätöslauselmalla MEPC.383(81) tehdyt muutokset, joilla tarkennetaan sähköisen painolastivesipäiväkirjan käyttöä koskevia sääntöjä.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1239 eurooppalaisen merenkulkualan yhdennetyn palveluympäristön perustamisesta ja direktiivin 2010/65/EU kumoamisesta (EMSW-asetus) annettiin kesäkuussa 2019 ja sitä sovelletaan 15.8.2025 alkaen. Asetuksella luodaan merenkulun tiedonhallintajärjestelmä, joka on asetuksen harmonisoitujen rajapintojen mukainen. Sen tärkein tavoite on vahvistaa yhdenmukaistetut säännöt satamakäyntejä varten vaadittujen tietojen tarjoamiselle, erityisesti varmistamalla, että samat tietojoukot voidaan ilmoittaa kuhunkin merenkulkualan kansalliseen keskitettyyn palvelupisteeseen samalla tavoin eli niin sanottua yhden ilmoittamisen periaatetta noudattaen. 
Tavoitteet
SOLAS-yleissopimuksen ja MARPOL-yleissopimuksen muutoksilla esitetään lisättäväksi päällikön raportointivelvoitteisiin velvoite ilmoittaa alukselta mereen pudonneista konteista sekä samalla velvoite ilmoittaa muista alukselta havaituista meressä ajelehtivista konteista. Mereen katoava kontti voi sijainnista riippuen aiheuttaa vaaraa muulle merenkululle, jolloin oikea-aikaisen tiedon välittäminen pudonneesta kontista edistää merenkulun turvallisuutta. Vaaraa aiheutuu erityisesti tilanteissa, joissa kontti jää kellumaan, eikä uppoa pohjaan. Lisäksi jokaisella mereen putoavalla kontilla on negatiivisia vaikutuksia meriympäristölle. Sopimusmuutosten tavoitteena on myös pyrkiä saamaan paremmin tietoa ilmiöstä, johon voitaisiin kehittää tiedon pohjalta ratkaisuja. 

Painolastivesipäiväkirjaa koskevilla muutoksilla tarkennetaan sähköistä painolastivesipäiväkirjaa koskevia säännöksiä. Muutoksillatarkennetaan ja yhtenäistetään sähköistä painolastivesipäiväkirjaa koskevia vaatimuksia, mikä sujuvoittaa sähköisten painolastivesipäiväkirjojen käyttöä ja tarkastamista.

Väylämaksulakiin tehtävillä muutoksilla pantaisiin täytäntöön EMSW-asetuksen vaatimat loput kansalliset säädösmuutokset koskien ilmoittajien rekisteröintiä, lisäksi varmistettaisiin väylämaksuilmoitusten tekeminen uudessa EMSW-asetuksen vaatimusten mukaisessa järjestelmässä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulakia kansallisen merenkulun tiedonhallintajärjestelmän sujuvan käyttöönoton varmistamiseksi myös väylämaksuilmoitusten osalta. Väylämaksulakia koskeva ehdotus sisältää myös esityksen alakohtaisesta sääntelystä koskien automaattista päätöksentekoa Tullin käsitellessä väylämaksuilmoituksia. 
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaika on 13.12.2024 – 31.1.2025. Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 31.1.2025.

Ruotsinkielinen materiaali lisätään lausuntopalveluun 23.12.2024.


 
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse täten lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].

Lausunto on kuitenkin mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa: VN/25295/2024.


Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoa asiassa antavat:
Hallitusneuvos Katja Viertävä, [email protected]
Neuvotteleva virkamies Laura Sarlin, [email protected]

Erityisasiantuntija Tomi Paavola, [email protected]
Jakelu:
Aalto-yliopisto    
ABB    
Ahvenanmaan maakunnan hallitus    
Aker Arctic Technology Inc    
Arctia Oy    
Baltic Sea Action Group    
Business Finland    
Business Turku    
Cargotec    
Centrum Balticum    
Dimecc    
Dimecc    
Elinkeinoelämän keskusliitto    
Elomatic    
ESL Shipping    
FinFerries    
Finnish Maritime Cluster    
Finnlines    
Finnpilot Pilotage Oy    
Fintraffic VTS    
Gasum    
HaminaKotkan satama    
Helsingin Satama Oy    
Huoltovarmuuskeskus    
Ilmatieteen laitos    
John Nurmisen Säätiö    
Keskuskauppakamari    
Langh Shipping    
Lappeenrannan teknillinen yliopisto    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Maa- ja metsätalousministeriö    
Meriaura    
Meriliitto    
Merimieseläkekassa    
Merimiespalvelutoimisto    
Meriteollisuus ry    
Metsäteollisuus ry    
NAPA    
Neste    
Norsepower    
Onnettomuustutkimuskeskus    
Opetushallitus    
Outokumpu    
Puolustusministeriö    
Rajavartiolaitos    
Satamaoperaattorit ry    
Sisäministeriö    
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry    
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry    
Suomen Laivameklarit ry    
Suomen Laivapäällystöliitto ry    
Suomen Luonnonsuojeluliitto    
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry    
Suomen Merimies-Unioni SMU ry    
Suomen Satamat ry    
Suomen Varustamot ry    
Suomen ympäristökeskus SYKE    
Suomen Yrittäjät    
Teknologiateollisuus ry    
Traficom    
Tulli    
Turun yliopisto    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Ulkoministeriö    
Vaasan yliopisto    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtiovarainministeriö    
Varsinais-Suomen ELY-keskus    
WEGA    
Wetech    
Wista Finland ry    
VTT    
WWF Suomi    
Wärtsilä    
Väylävirasto    
Ympäristöministeriö    
Asiasanat

merenkulku

IMO

väylämaksut