Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Valtioneuvoston asetus valtiontakauksesta ja valtiontakuusta perittävistä maksuista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/9180/2024
Vastausaika päättyy: 17.3.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa valtiontakauksesta ja valtiontakuusta perittäviä maksuja koskevaan asetukseen.
Valtiontakauksesta perittävistä maksuista annettu valtioneuvoston asetus (20/2003) ja valtioneuvoston asetus valtiontakauksesta perittävistä maksuista annetun asetuksen 3 §:n muuttamisesta (82/2017) ehdotetaan korvattavaksi uudella valtioneuvoston asetuksella valtiontakauksesta ja valtiontakuusta perittävistä maksuista.
Valtiontakauksesta perittävistä maksuista annettu valtioneuvoston asetus (20/2003) ja valtioneuvoston asetus valtiontakauksesta perittävistä maksuista annetun asetuksen 3 §:n muuttamisesta (82/2017) ehdotetaan korvattavaksi uudella valtioneuvoston asetuksella valtiontakauksesta ja valtiontakuusta perittävistä maksuista.
Tausta
Valtiontakauksista perittävistä maksuista säädetään valtion lainanannosta ja valtiontakauksesta sekä valtiontakuusta annetun lain (449/1988) 15 §:ssä. Lain 15 §:ssä säädetään myös, että takausmaksun tarkemmasta määräytymisestä voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella.
Luoton vakuudeksi annettuja valtiontakauksia koskevien takausmaksujen määräytymisestä on säädetty tarkemmin valtioneuvoston asetuksella valtiontakauksesta perittävistä maksuista 20/2003 ja valtioneuvoston asetuksella valtiontakauksesta perittävistä maksuista annetun asetuksen 3 §:n muuttamisesta (82/2017).
Asetuksen soveltamisalaa tarkennetaan koskemaan valtiontakauksista perittävien maksujen lisäksi myös valtiontakuusta perittäviä maksuja. Ehdotetulla soveltamisalan tarkennuksella takausmaksuasetus vastaisi nykyistä paremmin valtion lainanannosta sekä valtiontakauksesta ja valtiontakuusta annetun lain 15 §:n 4 momentissa säädettyä periaatetta siitä, että valtiontakuusta perittäviin maksuihin sovelletaan sitä, mitä valtiontakauksesta on vastaavasti säädetty.
Säännöksiä ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että kertamaksu perittäisiin valtiontakaus- tai takuupäätöksen yhteydessä riippumatta takauksen kohteena olevan lainan nostamisesta tai takuuseen liittyvän sitoumusvastuun voimaantulosta. Maksujen perimisessä yhtenäistettäisiin takausmaksuja koskevia säännöksiä siten, että asetuksen nykyinen jako lyhytaikaisten ja pitkäaikaisten luottojen takauksiin poistettaisiin. Takaus- ja takuumaksujen maksuaikaa pidennettäisiin 2 viikosta 30 päivään. Takauksen tai takuun myöntävälle viranomaiselle tai hallinnoivalle taholle toimitettavien tietojen sisältöä koskevaa säännöstä muutettaisiin siten, että asetuksessa viitattaisiin lain antamiin tiedonsaantioikeuksiin. Edellä mainittujen lisäksi asetukseen tehtäisiin myös muita teknisluonteisia selvennyksiä, joiden myötä asetuksen sanamuodot vastaisivat paremmin asetuksen soveltamista käytännössä.
Asetuksen päivityksessä on otettu huomioon pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmakirjaus, jonka mukaan hallitus suhtautuu vakavasti myös takaus- ja takuuvastuisiin liittyviin julkisen talouden riskeihin. Kirjauksen mukaan valtion takausten ja takuiden arviointi- ja myöntöprosessia kehitetään riskit kattavammin huomioivaksi ja takauksista lähtökohtaisesti peritään aina asianmukainen takausmaksu.
Luoton vakuudeksi annettuja valtiontakauksia koskevien takausmaksujen määräytymisestä on säädetty tarkemmin valtioneuvoston asetuksella valtiontakauksesta perittävistä maksuista 20/2003 ja valtioneuvoston asetuksella valtiontakauksesta perittävistä maksuista annetun asetuksen 3 §:n muuttamisesta (82/2017).
Asetuksen soveltamisalaa tarkennetaan koskemaan valtiontakauksista perittävien maksujen lisäksi myös valtiontakuusta perittäviä maksuja. Ehdotetulla soveltamisalan tarkennuksella takausmaksuasetus vastaisi nykyistä paremmin valtion lainanannosta sekä valtiontakauksesta ja valtiontakuusta annetun lain 15 §:n 4 momentissa säädettyä periaatetta siitä, että valtiontakuusta perittäviin maksuihin sovelletaan sitä, mitä valtiontakauksesta on vastaavasti säädetty.
Säännöksiä ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että kertamaksu perittäisiin valtiontakaus- tai takuupäätöksen yhteydessä riippumatta takauksen kohteena olevan lainan nostamisesta tai takuuseen liittyvän sitoumusvastuun voimaantulosta. Maksujen perimisessä yhtenäistettäisiin takausmaksuja koskevia säännöksiä siten, että asetuksen nykyinen jako lyhytaikaisten ja pitkäaikaisten luottojen takauksiin poistettaisiin. Takaus- ja takuumaksujen maksuaikaa pidennettäisiin 2 viikosta 30 päivään. Takauksen tai takuun myöntävälle viranomaiselle tai hallinnoivalle taholle toimitettavien tietojen sisältöä koskevaa säännöstä muutettaisiin siten, että asetuksessa viitattaisiin lain antamiin tiedonsaantioikeuksiin. Edellä mainittujen lisäksi asetukseen tehtäisiin myös muita teknisluonteisia selvennyksiä, joiden myötä asetuksen sanamuodot vastaisivat paremmin asetuksen soveltamista käytännössä.
Asetuksen päivityksessä on otettu huomioon pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmakirjaus, jonka mukaan hallitus suhtautuu vakavasti myös takaus- ja takuuvastuisiin liittyviin julkisen talouden riskeihin. Kirjauksen mukaan valtion takausten ja takuiden arviointi- ja myöntöprosessia kehitetään riskit kattavammin huomioivaksi ja takauksista lähtökohtaisesti peritään aina asianmukainen takausmaksu.
Tavoitteet
Asetuksen päivityksen yhteydessä on esitetty takausmaksujen kattavuutta lisääviä muutoksia, jotka huomioivat paremmin takausten ja takuiden myöntöprosessien vaatimat resurssit ja valtion riskiaseman muutokset takauksen tai takuun voimassaoloaikana. Lisäksi nykyjaottelun mukainen takausmaksujen periminen pitkä- ja lyhytaikaisista takauksista yhtenäistettäisiin selkeyden vuoksi. Asetukseen tehtäisiin muutoksia, jotka tarkentavat jo nykyisen asetuksen soveltamista käytännössä. Lisäksi asetukseen tehtäisiin joitain teknisluonteisia muutoksia esimerkiksi asetuksen rakenteeseen ja sanamuotoihin.
Asetusmuutokset tukevat hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaisesti takausten ja takuiden arviointi- ja myöntöprosessia kehitetään riskit kattavammin huomioivaksi ja takauksista lähtökohtaisesti peritään aina asianmukainen takausmaksu.
Asetusmuutokset tukevat hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaisesti takausten ja takuiden arviointi- ja myöntöprosessia kehitetään riskit kattavammin huomioivaksi ja takauksista lähtökohtaisesti peritään aina asianmukainen takausmaksu.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM137:00/2024 - Hankesivut
Liitteet:
Asetusluonnos.docx - Asetusluonnos
Utkast till förordning.docx - Utkast till förordning
Muistio.docx - Muistio
Aikataulu
Lausuntoaika päättyy 17.3.2025 klo 23.59.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected]. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Yksityishenkilön antama lausunto julkaistaan hankesivuilla ainoastaan, jos kyseinen henkilö tätä pyytää.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto valtiovarainministeriön kirjaamoon (kirjaamo.vm(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/9180/2024.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto valtiovarainministeriön kirjaamoon (kirjaamo.vm(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/9180/2024.
Lausunnon voi toimittaa myös kirjaamon postiosoitteeseen. Kirjekuoressa ja lausunnossa tulee mainita diaarinumero VN/9180/2024.
Valtiovarainministeriön kirjaamo
PL 28
00023 Valtioneuvosto
Valmistelijat
Valtiovarainministeriö, rahoitusmarkkinaosasto:
Erityisasiantuntija Helka Liu, puh. +358 295 530 417
Sähköpostiosoitteet muotoa [email protected]
Erityisasiantuntija Helka Liu, puh. +358 295 530 417
Sähköpostiosoitteet muotoa [email protected]
Jakelu:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Kansaneläkelaitos (KELA) | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntarahoitus Oyj | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
oikeusministeriö | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
puolustusministeriö | ||
sisäministeriö | ||
sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Pankki | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
ulkoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
valtioneuvoston kanslia | ||
ympäristöministeriö |
Asiasanat
Valtioneuvoston asetus
valtiontakaus
takausmaksu
valtiontakuu