Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Ensisijaisesti sähköisesti tarjottavien palvelujen tiekartta -työryhmän lainmuutostarpeita koskeva työryhmäraportti
Lausuntopyynnön diaarinumero: VM135:00/2016 VM/2245/00.01.00.01/2016
Vastausaika on päättynyt: 26.9.2017
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Tausta
Hallitus linjasi strategiaistunnossaan 26.9.2016 sähköisen asioinnin ja viestinvälityksen käyttövelvoitteesta. Kansalaisten viranomaisasioinnissa tulisi siirtyä käyttämään ensisijaisesti sähköistä postilaatikkoa eli sähköistä viestinvälityspalvelua. Samassa yhteydessä hallitus linjasi, että lain tasolla turvataan asiointipalvelut muilla keinoilla heille, jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluja. Tavoitteena linjauksen mukaan on, että postilaatikon käyttövelvoite tulee voimaan vuonna 2018. Sähköiseen postilaatikkoon siirtyminen on osa hallituksen Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihanketta.
Linjauksen mukaan valmistelun toisessa vaiheessa käyttövelvollisuutta laajennettaisiin kansalaisten sähköisen asiointiin. Sähköisen postilaatikon käyttöön velvoittamisen valmistelun rinnalla laaditaan tiekartta viranomaisten palveluille, jotka olisivat jatkossa ensisijaisesti käytettävissä vain sähköisesti. Ensimmäiset niistä ovat jo valmiiksi käytössä olevia palveluja.
Linjauksen mukaan valmistelun toisessa vaiheessa käyttövelvollisuutta laajennettaisiin kansalaisten sähköisen asiointiin. Sähköisen postilaatikon käyttöön velvoittamisen valmistelun rinnalla laaditaan tiekartta viranomaisten palveluille, jotka olisivat jatkossa ensisijaisesti käytettävissä vain sähköisesti. Ensimmäiset niistä ovat jo valmiiksi käytössä olevia palveluja.
Tavoitteet
Edellä kuvattuja linjausten toimeenpanoa varten valtiovarainministeriö asetti Ensisijaisesti sähköisesti tarjottavien palvelujen tiekartta –työryhmä ajalle 21.12.2016 – 30.6.2017. Työryhmän tehtävänä oli:
- määritellä tiekartalle otettavien palvelujen valintakriteerit
- tehdä kriteerien pohjalta ehdotus tiekartalle valittavista ensimmäisistä 100 palvelusta
- laatia tiekartan ensimmäinen, vuodet 2017-2021 kattava, keväällä 2017 hyväksyttävä versio
- määritellä miten sähköinen asiointi (viestinvälityspalvelun sähköisen postilaatikon avulla ja/tai asiointipalvelussa itsepalveluna) muutetaan ensisijaiseksi tavaksi viranomaisasioinnissa sekä arvioida muutoksen toteuttamisvaihtoehtoja
- arvioida miten sähköisen postilaatikon ja sähköisen asioinnin käytöstä voi saada vapautuksen
- tehdä lainmuutostarpeiden arviointi
- järjestää yhteistyössä rinnakkaishankkeiden kanssa tiekartan valmistelun aikana avoimia keskustelutilaisuuksia siirtymisestä sähköiseen asiointiin
- suunnitella tiekartan hallintamalli ja vastuutaho projektin päätyttyä
- tehdä esityksiä tarvittavista jatkotoimista
Tiekarttatyön tulokset julkistettiin 20.6.2017. Julkistustilaisuuden kaikki aineistot löytyvät valtiovarainministeriön verkkosivuilta
http://vm.fi/ajankohtaista-tiekartasta
Liitteet:
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta Ensisijaisesti sähköisesti tarjottavien palvelujen tiekartta työryhmän – lainmuutostarpeiden arviointia koskevasta työryhmäraportista ja siinä esitetyistä havainnoista koskien sähköiseen asiointiin liittyvää lainsäädäntöä ja sen muutostarpeita.
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä tai toimittamaan sähköisessä muodossa viimeistään 26.9.2017 osoitteeseen [email protected]. Ministeriöitä pyydetään tarvittaessa kokoamaan lausuntonsa omalta hallinnonalaltaan.
Lausuntopyyntö on lausuntopalvelu.fi:n lisäksi saatavilla valtiovarainministeriön verkkosivuilla www.vm.fi. Valtiovarainministeriö käsittelee myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mukana olleilta tahoilta määräaikaan mennessä saadut lausunnot.
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä tai toimittamaan sähköisessä muodossa viimeistään 26.9.2017 osoitteeseen [email protected]. Ministeriöitä pyydetään tarvittaessa kokoamaan lausuntonsa omalta hallinnonalaltaan.
Lausuntopyyntö on lausuntopalvelu.fi:n lisäksi saatavilla valtiovarainministeriön verkkosivuilla www.vm.fi. Valtiovarainministeriö käsittelee myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mukana olleilta tahoilta määräaikaan mennessä saadut lausunnot.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat lainsäädäntöneuvos Eeva Lantto ([email protected], puh. 0295 530 515) ja neuvotteleva virkamies Marjukka Saarijärvi ([email protected], puh. 0295 530 010).
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Eduskunta | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Korkein oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Puolustusministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
digitalisaatio, sähköinen asiointi