Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14348/2024
Vastausaika on päättynyt: 9.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne ns. asiakasmaksuasetukseen ehdotetuista muutoksista. Asetuksessa mainittuja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon asiakasmaksuja ehdotetaan Petteri Orpon hallitusohjelmaan sekä kehysriihen päätöksiin perustuen korotettavaksi.
Ehdotettavat korotukset on katsottu tarkoituksenmukaiseksi kohdistaa kaikkiin niihin terveydenhuollon asiakasmaksuihin, joiden enimmäismääristä säädetään asiakasmaksuasetuksessa, jotta korotukset pysyisivät kokonaisuudessaan kohtuullisempina niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakin. Korotukset kohdistuisivat erikoissairaanhoidon lisäksi kaikkiin perusterveydenhuollon maksuihin, mukaan lukien suun terveydenhuollon maksut, kuitenkin hallitusohjelmassa ja kehysriihessä sovitusti erikoissairaanhoitoa painottaen. Perusterveydenhuollon maksuja korotettaisiin pääsääntöisesti 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon maksuja pääsääntöisesti 45 prosentilla. Korotukset tulisivat voimaan vuoden 2025 alusta.
Ehdotus tai sen vaikutusten arviointi ei vielä sisällä korotuksia asiakasmaksuasetuksen 23 §:ssä tarkoitettuihin maksuihin lääkärintodistuksista. Pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisesti osana sosiaali- ja terveysministeriön asettamaa Hyvän työn ohjelmaa edistetään ammattihenkilöstön mahdollisuuksia kohdentaa työaikaa asiakastyöhön ja vähennetään ammattihenkilöstöltä vaadittavan kirjallisen työn, kuten säädösperäisten lausuntojen ja erilaisten todistusten, määrää. Niin ikään kehysriihessä päätetyn mukaisesti valmistellaan hallituksen esitystä ajokorttilausuntojen rajaamiseksi pois julkisesti tarjottavista terveyspalveluista. Todistuksista ja lausunnoista perittäviä maksuja tarkastellaan erikseen osana tätä kokonaisuutta. Todistuksista ja lausunnoista perittäviä asiakasmaksuja koskevaa jatkovalmistelua varten hyvinvointialueita pyydetään tämän lausuntopyynnön yhteydessä tuottamaan valmistelun tueksi tietoa hyvinvointialueella perittyjen maksullisten todistusten ja lausuntojen määristä ja asiakasmaksutuloista. Tietoa tarvitaan korotusten tarkoituksenmukaiseksi kohdentamiseksi sekä korotusten vaikutusten arvioimiseksi hyvinvointialueiden rahoituksen turvaavalla tavalla. Lausunnoista ja todistuksista tarvittavaa tietoa on tarkemmin avattu sitä koskevassa kysymyksessä.
Korotukset eivät koskisi asiakasmaksulaissa säädettyä maksukattoa, maksua käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta, maksuttomiksi säädettyjä palveluja tai sellaisia asiakasmaksuja, jotka määräytyvät maksukyvyn ja perhesuhteiden mukaan.
Ehdotettavat korotukset on katsottu tarkoituksenmukaiseksi kohdistaa kaikkiin niihin terveydenhuollon asiakasmaksuihin, joiden enimmäismääristä säädetään asiakasmaksuasetuksessa, jotta korotukset pysyisivät kokonaisuudessaan kohtuullisempina niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakin. Korotukset kohdistuisivat erikoissairaanhoidon lisäksi kaikkiin perusterveydenhuollon maksuihin, mukaan lukien suun terveydenhuollon maksut, kuitenkin hallitusohjelmassa ja kehysriihessä sovitusti erikoissairaanhoitoa painottaen. Perusterveydenhuollon maksuja korotettaisiin pääsääntöisesti 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon maksuja pääsääntöisesti 45 prosentilla. Korotukset tulisivat voimaan vuoden 2025 alusta.
Ehdotus tai sen vaikutusten arviointi ei vielä sisällä korotuksia asiakasmaksuasetuksen 23 §:ssä tarkoitettuihin maksuihin lääkärintodistuksista. Pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisesti osana sosiaali- ja terveysministeriön asettamaa Hyvän työn ohjelmaa edistetään ammattihenkilöstön mahdollisuuksia kohdentaa työaikaa asiakastyöhön ja vähennetään ammattihenkilöstöltä vaadittavan kirjallisen työn, kuten säädösperäisten lausuntojen ja erilaisten todistusten, määrää. Niin ikään kehysriihessä päätetyn mukaisesti valmistellaan hallituksen esitystä ajokorttilausuntojen rajaamiseksi pois julkisesti tarjottavista terveyspalveluista. Todistuksista ja lausunnoista perittäviä maksuja tarkastellaan erikseen osana tätä kokonaisuutta. Todistuksista ja lausunnoista perittäviä asiakasmaksuja koskevaa jatkovalmistelua varten hyvinvointialueita pyydetään tämän lausuntopyynnön yhteydessä tuottamaan valmistelun tueksi tietoa hyvinvointialueella perittyjen maksullisten todistusten ja lausuntojen määristä ja asiakasmaksutuloista. Tietoa tarvitaan korotusten tarkoituksenmukaiseksi kohdentamiseksi sekä korotusten vaikutusten arvioimiseksi hyvinvointialueiden rahoituksen turvaavalla tavalla. Lausunnoista ja todistuksista tarvittavaa tietoa on tarkemmin avattu sitä koskevassa kysymyksessä.
Korotukset eivät koskisi asiakasmaksulaissa säädettyä maksukattoa, maksua käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta, maksuttomiksi säädettyjä palveluja tai sellaisia asiakasmaksuja, jotka määräytyvät maksukyvyn ja perhesuhteiden mukaan.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan toteutetaan erikoissairaanhoitoa painottaen asiakasmaksujen maltillinen korottaminen mahdollisimman oikeudenmukaisesti lisäämättä eriarvoisuutta sekä siten, etteivät maksut muodostu esteeksi palveluiden saamiselle. Lisäksi yhtenäistetään terveydenhuollon asiakasmaksut kansallisesti. Hallitusohjelman mukaan muutoksilla tavoitellaan yhteensä 50 miljoonan euron sopeutusta julkiseen talouteen vuodesta 2025 alkaen. Kehysriihessä 15.-16.4.2024 päätettiin lisäksi asiakasmaksuihin kohdistuvilla muutoksilla toteutettavasta 100 miljoonan euron lisäsäästöstä vuodesta 2025 alkaen.
Tavoitteet
Ehdotuksen tavoitteena on sopeuttaa julkista taloutta yhteensä 150 miljoonalla eurolla vuoden 2025 alusta alkaen asiakasmaksuasetuksen muutoksella korottamalla asiakasmaksujen enimmäismääriä. Nyt ehdotettavat korotukset on katsottu tarkoituksenmukaiseksi kohdistaa kaikkiin niihin terveydenhuollon asiakasmaksuihin, joiden maksujen enimmäismääristä säädetään asiakasmaksuasetuksessa, jotta korotukset pysyisivät kokonaisuudessaan kohtuullisempina niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakin.
Asiakasmaksujen enimmäismääriin ehdotetut korotukset antaisivat hyvinvointialueille mahdollisuuden periä vuodessa arviolta 150 miljoonaa euroa enemmän asiakasmaksuja. Maksukatto on otettu korotusten arvioiduissa vaikutuksissa huomioon laskennallisesti. Hyvinvointialueet päättävät kuitenkin itse maksujen suuruudesta niissä rajoissa, jotka asiakasmaksulainsäädäntö asettaa. Hyvinvointialueiden rahoituksesta annettuun lakiin on ehdotettu muutosta, joka mahdollistaisi asiakasmaksukorotuksilla saatavan maksutulon vähentämisen etukäteen hyvinvointialueiden valtion rahoituksesta. Rahoituslain edellä mainittu muutos tulisi voimaan 1.1.2025.
Asiakasmaksujen enimmäismääriin ehdotetut korotukset antaisivat hyvinvointialueille mahdollisuuden periä vuodessa arviolta 150 miljoonaa euroa enemmän asiakasmaksuja. Maksukatto on otettu korotusten arvioiduissa vaikutuksissa huomioon laskennallisesti. Hyvinvointialueet päättävät kuitenkin itse maksujen suuruudesta niissä rajoissa, jotka asiakasmaksulainsäädäntö asettaa. Hyvinvointialueiden rahoituksesta annettuun lakiin on ehdotettu muutosta, joka mahdollistaisi asiakasmaksukorotuksilla saatavan maksutulon vähentämisen etukäteen hyvinvointialueiden valtion rahoituksesta. Rahoituslain edellä mainittu muutos tulisi voimaan 1.1.2025.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 9.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot liitteenä olevasta luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ja sen perustelumuistioksi. Myös kaikki muut halukkaat tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne ovat luettavissa lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuilla (Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)).
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/14348/2024.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/14348/2024.
Kirjepostitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne ovat luettavissa lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuilla (Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)).
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/14348/2024.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/14348/2024.
Kirjepostitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Valmistelijat
Lisätietoja:
Maija Iles (28.6. saakka), johtaja Jaska Siikavirta (1.-19.7.) ja erityisasiantuntija Marjo Kekki (1.8. alkaen). (sähköpostit muotoa[email protected]).
Maija Iles (28.6. saakka), johtaja Jaska Siikavirta (1.-19.7.) ja erityisasiantuntija Marjo Kekki (1.8. alkaen). (sähköpostit muotoa[email protected]).
Jakelu:
Aivovammaliitto | ||
A-Kiltojen Liitto ry | ||
A-klinikka | ||
Autismiliitto | ||
BF Barnavårdsföreningen i Finland rf | ||
CP-Liitto | ||
Diabetesliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry | ||
Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry | ||
Epilepsialiitto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FDUV | ||
Helsinki | ||
Hengitysliitto | ||
Hengitysliitto | ||
Hengitysliitto | ||
Hengitysliitto | ||
Hengitystuki ry | ||
Hengitystuki ry | ||
Hengitystuki ry | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Invalidiliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Korkean hallinto-oikeus | ||
Kuuloliitto ry | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Lihastautiliitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Neuroliitto ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjala hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Psoriasisliitto | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funtionshinder rf | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Selkäydinvammaiset Akson ry | ||
Sininauhaliitto ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Luustoliitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Reumaliitto ry | ||
Suomen Syöpäpotilaat ry | ||
Takuusäätiö | ||
Tapaturva- ja sairausinvalidien liitto ry | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tatu ry | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tukiliitto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Asiasanat
terveydenhuolto
hälsovård
asiakasmaksut
julkinen talous
offentliga finanserna
klientavgifter