Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta

Begäran om utlåtande om utkast till statsrådets förordning om ändring av förordning om klientavgifter inom social- och hälsovården

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14348/2024

Vastausaika on päättynyt: 9.8.2024

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om de föreslagna ändringarna i den s.k. klientavgiftsförordningen. Det föreslås att de klientavgifter inom primärvården och den specialiserade sjukvården som nämns i förordningen höjs på grund av Petteri Orpos regeringsprogram och besluten vid ramförhandlingarna.

Det har ansetts ändamålsenligt att de föreslagna höjningarna riktas till alla klientavgifter inom hälso- och sjukvården vars maximibelopp det föreskrivs om i klientavgiftsförordningen, för att höjningarna i sin helhet skulle vara skäligare såväl inom primärvården som inom den specialiserade sjukvården. Höjningarna skulle gälla utöver den specialiserade sjukvården alla avgifter inom primärvården, inklusive mun- och tandvårdsavgifter, dock med betoning på den specialiserade sjukvården enligt vad som har överenskommits i regeringsprogrammet och vid ramförhandlingarna. Avgifterna för primärvården skulle höjas i regel med 22,5 procent och avgifterna för specialiserad sjukvård i regel med 45 procent. Höjningarna föreslås träda i kraft vid ingången av 2025.

Förslaget eller bedömningen av dess konsekvenser innehåller ännu inga höjningar av de avgifter för läkarintyg som avses i 23 § i klientavgiftsförordningen. I enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering främjas som en del av social- och hälsovårdsministeriets program för ett bra arbete yrkesutbildade personers möjligheter att rikta arbetstiden till klientarbetet och minskas det skriftliga arbete som krävs av yrkesutbildade personer, såsom författningsbaserade utlåtanden och olika intyg. I enlighet med vad som beslutades vid ramförhandlingarna bereds också en regeringsproposition om att lämna utlåtanden om körkort utanför de offentliga hälso- och sjukvårdstjänster. De avgifter som tas ut för intyg och utlåtanden granskas separat som en del av denna helhet. För den fortsatta beredningen av de klientavgifter som tas ut för intyg och utlåtanden ombeds välfärdsområdena i samband med denna begäran om utlåtande till stöd för beredningen producera information om antalet och inkomsterna av klientavgifterna för de avgiftsbelagda intyg och utlåtanden som har tagits ut inom välfärdsområdet. Information behövs för att förhöjningarna ska kunna riktas på ett ändamålsenligt sätt och för att konsekvenserna av förhöjningarna ska kunna bedömas på ett sätt som tryggar välfärdsområdenas finansiering. Den information som behövs om utlåtandena och intygen har öppnats närmare i frågan som gäller dem. 

Höjningarna skulle inte gälla avgiftstaket enligt klientavgiftslagen, avgifter för tjänster som inte använts och avbeställts, avgiftsfria tjänster eller sådana klientavgifter som bestäms enligt betalningsförmågan och familjeförhållandena.
 
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering genomförs med betoning på specialiserad sjukvård en moderat höjning av klientavgifterna så rättvist som möjligt utan att ojämlikheten ökar och så att avgifterna inte utgör ett hinder för tillgången till tjänster. Dessutom förenhetligas klientavgifterna inom hälso- och sjukvården nationellt. Enligt regeringsprogrammet eftersträvas genom ändringarna en anpassning på sammanlagt 50 miljoner euro till de offentliga finanserna från och med 2025. Vid ramförhandlingarna 15–16 april 2024 beslutades det dessutom om en ytterligare besparing på 100 miljoner euro från och med 2025 genom ändringar i klientavgifterna.

 
Målsättningar
Syftet med förslaget är att anpassa de offentliga finanserna med sammanlagt 150 miljoner euro från ingången av 2025 genom en ändring av klientavgiftsförordningen genom att höja klientavgifternas maximibelopp. Det har ansetts ändamålsenligt att de nu föreslagna höjningarna riktas till alla klientavgifter inom hälso- och sjukvården vars maximibelopp det föreskrivs om i klientavgiftsförordningen, för att höjningarna i sin helhet skulle vara skäligare såväl inom primärvården som inom den specialiserade sjukvården.

De föreslagna höjningarna av klientavgifternas maximibelopp skulle ge välfärdsområdena möjlighet att årligen ta ut uppskattningsvis 150 miljoner euro mera klientavgifter. Avgiftstaket har beaktats kalkylmässigt i höjningarnas uppskattade konsekvenser. Välfärdsområdena beslutar dock själva om avgifternas storlek inom de gränser som lagstiftningen om klientavgifter ställer. I lagen om välfärdsområdenas finansiering har föreslagits en ändring som skulle göra det möjligt att på förhand dra av avgiftsinkomsten från välfärdsområdenas statliga finansiering. Den ovannämnda ändringen av finansieringslagen skulle träda i kraft den 1 januari 2025.
 
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska ha inkommit senast den 9 august 2024.

 
Svarsanvisningar för mottagare
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna utlåtande om det bifogade utkastet till förordning och dess promemoria. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.

Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet per e-post på adressen [email protected]. Om utlåtandet lämnas in i webbtjänsten behöver det inte sändas separat per e-post eller post. 

Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats (
Statsrådets förordning om ändring av förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården - Social- och hälsovårdsministeriet (stm.fi))

Vi ber de ministerier som använder VAHVA att även föra in utlåtandet under ärende VN/14348/2024 i VAHVA.

Skriftliga utlåtanden kan också skickas till adressen [email protected]. Ange ärendenummer VN/14348/2024 i meddelandet.

eller per post till adressen
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET

 
Beredare
Ytterligare information:

Maija Iles (fram till 28.6), direktör Jaska Siikavirta (1–19.7) och specialsakkunnig Marjo Kekki (fr.o.m. 1.8). (e-postadresserna har formen [email protected]).

 
Sändlista:
Aivovammaliitto    
A-Kiltojen Liitto ry    
A-klinikka    
Autismiliitto    
BF Barnavårdsföreningen i Finland rf    
CP-Liitto    
Diabetesliitto    
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia    
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry    
Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry    
Epilepsialiitto    
Etelä-Karjalan hyvinvointialue    
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Etelä-Savon hyvinvointialue    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
FDUV    
Helsinki    
Hengitysliitto    
Hengitysliitto    
Hengitysliitto    
Hengitysliitto    
Hengitystuki ry    
Hengitystuki ry    
Hengitystuki ry    
HUS    
Hyvinvointiala Hali ry    
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy    
Ihmisoikeuskeskus    
Invalidiliitto    
Itä-Suomen aluehallintovirasto    
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue    
Kainuun hyvinvointialue    
Kansaneläkelaitos    
Kanta-Hämeen hyvinvointialue    
Kehitysvammaliitto    
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Keski-Suomen hyvinvointialue    
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue    
Korkean hallinto-oikeus    
Kuuloliitto ry    
Kuurojen Liitto ry    
Kymenlaakson hyvinvointialue    
Kynnys ry    
Lapin aluehallintovirasto    
Lapin hyvinvointialue    
Lapsiasiavaltuutettu    
Lastensuojelun keskusliitto    
Lihastautiliitto ry    
Lounais-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue    
Mannerheimin lastensuojeluliitto    
Mielenterveyden keskusliitto ry    
Muistiliitto ry    
Neuroliitto ry    
Näkövammaisten liitto ry    
Oikeusministeriö    
Pirkanmaan hyvinvointialue    
Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjois-Karjala hyvinvointialue    
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjois-Savon hyvinvointialue    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Psoriasisliitto    
Päijät-Hämeen hyvinvointialue    
SAMS – Samarbetsförbundet kring funtionshinder rf    
Satakunnan hyvinvointialue    
Selkäydinvammaiset Akson ry    
Sininauhaliitto ry    
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira    
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry    
Suomen Hammaslääkäriliitto    
Suomen Luustoliitto ry    
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry    
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry    
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry    
Suomen Lääkäriliitto    
Suomen Reumaliitto ry    
Suomen Syöpäpotilaat ry    
Takuusäätiö    
Tapaturva- ja sairausinvalidien liitto ry    
Tasa-arvovaltuutettu    
Tatu ry    
Tehy ry    
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos    
Tukiliitto    
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE    
Valtioneuvoston oikeuskansleri    
Valtiovarainministeriö    
Vammaisfoorumi ry    
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE    
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry    
Vanhusasiavaltuutettu    
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry    
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen hyvinvointialue    
Yhdenvertaisuusvaltuutettu    
Ämnesord

terveydenhuolto

hälsovård

asiakasmaksut

julkinen talous

offentliga finanserna

klientavgifter