Anna lausunto
Hallituksen esitys eduskunnalle kotoutumisen edistämisestä annetuksi laiksi ja siihen liittyviksi laeiksi
Vastausaika on päättynyt: 10.6.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kotoutumisen edistämistä ja samalla kumottaisiin voimassa oleva saman niminen laki. Kotoutumista edistäviä palveluita järjestettäisiin osana uutta kunnan kotoutumisohjelmaa sekä muina kotoutumista edistävinä yleisen palvelujärjestelmän mukaisina palveluina. Kunnan kotoutumisohjelma olisi maahanmuuttajien alkuvaiheen kotoutumispalveluiden kokonaisuus, jonka vähimmäissisällöstä säädettäisiin lailla. Kotoutumisohjelmaan sisältyisi vähintään osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi, kotoutumissuunnitelma, uusi monikielinen yhteiskuntaorientaatio, koulutusta, muita palvelutarpeeseen perustuvia kotoutumista ja työllistymistä edistäviä palveluita, ohjausta ja neuvontaa sekä jatko-ohjaus ohjelman päättyessä.
Lakiehdotuksella lyhennettäisiin kotoutumissuunnitelman voimassaolon enimmäisaikaa ja tehostettaisiin jatko-ohjausta työelämään tai yleisiin työllisyys- tai koulutuspalveluihin. Esityksellä lisättäisiin kotoutumissuunnitelmien tavoitteellisuutta ja vahvistettaisiin kotoutumisen edistämisen työelämälähtöisyyttä. Kotoutumisohjelmaan sisältyvään kieli- tai kotoutumiskoulutukseen lisättäisiin kielitaidon päättötestaus ja omaehtoisten opintojen tukemisen edellytyksiä muutettaisiin siten, että maahanmuuttajan olisi mahdollista suorittaa loppuun kotoutumissuunnitelman voimassaoloaikana aloitettu, työttömyysetuudella tuettava omaehtoinen opintokokonaisuus. Maahanmuuttajien koulutus- ja työllistymispolkuja tehostettaisiin vahvistamalla osaamisen tunnistamista ja kotoutumiskoulutuksen yhteensovittamista muiden työllisyys- ja koulutuspalveluiden kanssa. Kotoutumista edistettäisiin myös muilla kuin kotoutumisohjelman palveluilla, osana kunnallisia perus- tai työllisyyspalveluita, kansallista koulutusjärjestelmää, hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluita taikka järjestöjen, yhdistysten tai yhteisöjen toimintaa.
Lakiehdotuksessa ehdotetaan säädettäväksi viranomaisten tehtävistä ja yhteistyöstä kotoutumisen edistämisessä sekä kotoutumisen edistämisen yhteensovittamisesta ja seurannasta hallinnon eri tasoilla. Kotoutumisen edistämisen valtavirtaistamista ja yhteensovittamista vahvistettaisiin sovittamalla kotoutumisen edistämisen suunnittelu ja kehittäminen yhteen muun valtakunnallisen, alueellisen ja paikallisen suunnittelun kanssa. Erityisesti yhteensovittamista tehtäisiin työllisyyden, osaamisen kehittämisen, hyvinvoinnin ja terveyden sekä osallisuuden edistämisen suunnittelun kanssa. Kotoutumisen edistämisen kehittämisen kannalta keskeiset ministeriöt määrittelisivät kukin omaa hallinnonalaansa varten kotoutumisen edistämisen kehittämisen tavoitteet ja toimenpiteet osana hallinnonalansa toiminnan ja talouden suunnittelua.
Kunnan vastuuta kotoutumisen edistämisestä lisättäisiin ja kunnalle säädettäisiin tehtäväksi laatia osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi sekä kotoutumissuunnitelmat sekä työttömiksi työnhakijoiksi ilmoittautuneille että työvoiman ulkopuolella oleville maahanmuuttajille. Kotoutumislakia koskevalla lakiehdotuksella lisättäisiin erityisesti työvoiman ulkopuolella olevien maahanmuuttajien, kuten kotona lapsia hoitavien vanhempien, tavoittamista kotoutumista edistäviin palveluihin ja vahvistettaisiin kotoutumisen edistämisen monialaisuutta. Haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden, kuten kiintiöpakolaisten ja alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tulleiden, osalta yhteistyö kunnan ja hyvinvointialueen välillä olisi keskeistä ja heille laadittaisiin edellä mainittu arviointi ja kotoutumissuunnitelma monialaisesti.
Kotoutumislakia koskevalla lakiehdotuksella selkeytettäisiin kansainvälistä suojelua saavien kuntaan ohjaamista ja eri viranomaisten vastuita kiintiöpakolaisten vastaanoton alkuvaiheessa. Ilman huoltajaa maahan tulleiden lasten ja nuorten asumisen ja tuen järjestämisestä tulisi osa hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevaa sosiaalihuoltoa. Esityksellä esitetään muutettavan sosiaalihuoltolakia, vapaasta sivistystyöstä annettua lakia, henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa annettua lakia sekä muita kotoutumislakia koskevaan lakiehdotukseen liittyviä lakeja.
Kotoutumislakia koskevan lakiehdotuksen mukaan osa valtion kunnille korvaamista erityiskustannuksista säilytettäisiin nykyisellään ja osa korvattaisiin jatkossa hyvinvointialueille. Esityksen mukaan valtio maksaisi kunnille ja hyvinvointialueille laskennallista korvausta kansainvälistä suojelua saavien vastaanotosta ja kotoutumista edistävien palvelujen järjestämisestä. Korvausjärjestelmän yksinkertaistamiseksi osa nykyisin erikseen korvattavista kustannuksista, kuten tulkitsemisesta aiheutuneet kustannukset, sisällytettäisiin osaksi laskennallista korvausta. Lisäksi osa kustannuksista, esimerkiksi uuden monikielisen yhteiskuntaorientaation sekä matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelujen järjestäminen, esitetään korvattavan kunnille osana peruspalvelujen valtionosuutta.
Valitettavasti valtioneuvoston kääntäjät ovat ylityöllistettyjä, minkä vuoksi lausuntokierrokselle ei ole saatu käännettyä koko esitystä ruotsiksi.
Tausta
Tavoitteet
Lain tarkoituksena olisi edistää kotoutumista ja hyviä väestösuhteita ja siten vahvistaa maahanmuuttajien yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista. Tavoitteena olisi myös edistää maahanmuuttajien työllisyyttä, osallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä.
Linkit
Liitteet:
Hallituksen esitys eduskunnalle kotoutumisen edistämisestä annetuksi laiksi ja siihen liittyviksi laeiksi.pdf - Luonnos hallituksen esityksestä
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om främjande av integration och till lagar som har samband med den.pdf - Utkast till Regeringens proposition
Nuläge och bedömning av nuläget och Lagstiftning och andra handlingsmodeller i utlandet.pdf - Kap 2 Nuläge och bedömning av nuläget Kap 5.2 Lagstiftning och andra handlingsmodeller i utlandet
Kap 2 och 8.pdf - Remissvar: 2 och 8 kap
Kap 4.2 Huvudsakliga konsekvenser.pdf - 4.2 Huvudsakliga konsekvenser
Kap 10 verkställighet och uppföljning.pdf - 10 Verkställighet och uppföljning
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Johtava asiantuntija Mira Karppanen, mira.karppanen(at)gov.fi, puh. 029 594 7293
Neuvotteleva virkamies Sari Haavisto, sari.haavisto(at)gov.fi, puh. 029 504 7154
Neuvotteleva virkamies Paula Karjalainen, paula.karjalainen(at)gov.fi, puh. 029 504 7117
Jakelu:
Aalto-korkeakoulusäätiö sr | ||
AEL-Amiedu Oy | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Aikuislukioliitto ry | ||
Ajatuspaja Round Table Initiative – konfliktinratkaisu ja sovittelu ry | ||
Akaan kaupunki | ||
Akava ry | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiosaamisen kehittämisen yhdistys AMKE ry | ||
Arbis | ||
Arffman | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Bildningsalliansen rf | ||
Brändö kommun | ||
Business Finland | ||
Careeria Oy | ||
Daisy Ladies ry | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Diakonissalaitoksen säätiö | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eckerö kommun | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EHJÄ ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos ETLA | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opettajien liitto EKKOL ry | ||
Espoo | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETMU ry | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
ETU ry | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Familia ry | ||
Finströms kommun | ||
Forssan kaupunki | ||
Föglö kommun | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Geta kommun | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hammarlands kommun | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin hallinnto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seurakunta | ||
Helsingin vastaanottokeskus, Metsälän | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki | ||
Helsinki, Punavuori | ||
Henkilöstöpalveluyritysten Liitto HPL ry | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
HUS keskuskirjaamo | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinna | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
International Organization for Migration IOM | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uusimaa | ||
IWWOF - International Working Women of Finland ry | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Joensuun seudun Monikulttuurisuusyhdistys Jomoni ry | ||
Jokioisten kunta | ||
Jomala kommun | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Joutsenon vastaanottokeskus | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto/Soveltavan kielentutkimuksen keskus | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuu | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kajaani | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansalaisopistojen liitto KoL | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi | ||
Kanta-Häme | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Keiteleen kunta | ||
Kela | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
KIDE-säätiö | ||
Kihniön kunta | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivenlahden perheryhmäkoti | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotka | ||
Kotka | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan vastaanottokeskus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kumlinge kommun | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
KUUMA-seutu liikelaitos, yhteistyöjohtaja A. Kuusela | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakso | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Kökar kommun | ||
Lahden kaupunki | ||
Lahti | ||
Laihian kunta | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
lainsäädäntöjohtaja | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenranta | ||
Lappi | ||
Lappia-koulutus Oy | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lemlands kommun | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohja | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Lumparlands kommun | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mariehamns stad | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Miehikkälän kunta | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Miessakit ry | ||
Mikkeli | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monaliiku-Monikansallisten naisten hyvinvointi ja liikunta ry | ||
Moniheli ry Pääkaupunkiseudun monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto | ||
Monik ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
MTK | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Opintokeskukset ry | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulu | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun vastaanottokeskus | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulunkaari | ||
Oulunkaari | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pakolaisnuorten tuki ry | ||
Palkansaajiien tutkimuslaitos | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Paremmin Yhdessä ry | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellervon taloustutkimus PTT ry | ||
Pellon kunta | ||
Perheryhmäkoti Satakieli | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry /monikulttuurisuustyö | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pudasjärvi | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Häme | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
R3 maahanmuuttajanuorten tuki ry | ||
Raahen kaupunki | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rakennusliitto ry | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Robert Huberin tien vastaanottokeskus | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Saltviks kommun | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Sataedu Oy | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakunta | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sivistystyönantajat ry, Sivista, johtava elinkeinopol. as.tuntija | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Sottunga kommun | ||
Spring House Oy | ||
Springhouse/Kivisik | ||
Sulkavan kunta | ||
Sunds kommun | ||
Suomen afganistanilaisten yhdistysten liitto ry | ||
Suomen evlut kirkko/Kirkkohallitus | ||
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | ||
Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen kurdiyhdistysten liitto Kurdiliitto ry | ||
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry FIMU ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto Ry | ||
Suomen somalialaisten liitto ry | ||
Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö (SVK) | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten liitto FARO | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svenska.fi | ||
Sysmän kunta | ||
säke | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tuglas-seura ry | ||
Tukikeskus Hilma | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry | ||
Turku | ||
Turku | ||
Turun aikuiskoulutuskeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun vastaanottokeskus | ||
Turun yliopisto | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
USKOT-foorumi ry | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valmennus- ja sosiaalipalveluyhteisöjen yhdistys Oktetti ry | ||
Valtakunnallinen työpajayhdistys ry | ||
Valtimon kunta | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaa | ||
Vantaa-Kerava | ||
Vantaan aikuisopisto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto ry | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Varsinais-Suomi | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vårdö kommun | ||
Väestöliitto ry | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Vöyri | ||
Vöyri | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yhteiset Lapsemme ry | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry, toiminnan joht. | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Yrkeshögskolan Arcada Ab | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Asiasanat
kotouttaminen
kotoutuminen
kotoutumispalvelut
maahanmuuttajat
hyvinvointialueet
välfärdsområden