Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö ehdotuksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/27332/2023
Vastausaika on päättynyt: 18.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sisäministeriö pyytää jakelussa mainituilta lausuntoa ehdotuksesta hallituksen esitykseksi uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi. Jakelussa mainitut voivat halutessaan välittää lausuntopyynnön edelleen esimerkiksi alaiselle hallinnolleen, jäsenjärjestöilleen ja yhteistyökumppaneilleen.
Ehdotus hallituksen esitykseksi on valmisteltu sisäministeriön 24.10.2023 asettaman lainsäädäntöhankkeen työryhmässä. Työryhmän jäseninä ja varajäseninä toimivat edustajat valtioneuvoston kansliasta, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, maa- ja metsätalousministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä ja valtiovarainministeriöstä. Työryhmän pysyvinä asiantuntijoina toimivat edustajat Poliisihallituksesta, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Työryhmän työtä ohjasi linjauksillaan valtiosihteereistä koostunut poliittinen ohjausryhmä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston edustaja on jättänyt ehdotukseen täydentävän lausuman, joka on lausuntopyynnön liitteenä. Hankkeen yhteydessä järjestettiin marraskuussa 2023 kuulemis- ja keskustelutilaisuus, johon osallistui useita kymmeniä eri sidosryhmien edustajia.
Lausuntopyyntö liitteineen on saatavilla myös sisäministeriön hankesivuilta tunnuksella SM053:00/2023.
Hankkeen yhteydessä on laadittu hallitusohjelmassa tarkoitettu selvitys raha-automaattien siirtämisestä erillisiin valvottuihin tiloihin. Selvitys julkaistaan hankesivulla viimeistään viikolla 28.
Hankkeen asettamispäätöksen mukaisesti tavoitteena on antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025. Lakiehdotus on ennen sen antamista eduskunnalle ilmoitettava Euroopan komissiolle teknisiä määräyksiä ja tietoyhteiskunnan palveluja koskevassa ilmoitusmenettelyssä.
Ehdotus hallituksen esitykseksi on valmisteltu sisäministeriön 24.10.2023 asettaman lainsäädäntöhankkeen työryhmässä. Työryhmän jäseninä ja varajäseninä toimivat edustajat valtioneuvoston kansliasta, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, maa- ja metsätalousministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä ja valtiovarainministeriöstä. Työryhmän pysyvinä asiantuntijoina toimivat edustajat Poliisihallituksesta, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Työryhmän työtä ohjasi linjauksillaan valtiosihteereistä koostunut poliittinen ohjausryhmä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston edustaja on jättänyt ehdotukseen täydentävän lausuman, joka on lausuntopyynnön liitteenä. Hankkeen yhteydessä järjestettiin marraskuussa 2023 kuulemis- ja keskustelutilaisuus, johon osallistui useita kymmeniä eri sidosryhmien edustajia.
Lausuntopyyntö liitteineen on saatavilla myös sisäministeriön hankesivuilta tunnuksella SM053:00/2023.
Hankkeen yhteydessä on laadittu hallitusohjelmassa tarkoitettu selvitys raha-automaattien siirtämisestä erillisiin valvottuihin tiloihin. Selvitys julkaistaan hankesivulla viimeistään viikolla 28.
Hankkeen asettamispäätöksen mukaisesti tavoitteena on antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025. Lakiehdotus on ennen sen antamista eduskunnalle ilmoitettava Euroopan komissiolle teknisiä määräyksiä ja tietoyhteiskunnan palveluja koskevassa ilmoitusmenettelyssä.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan Suomen rahapelijärjestelmää uudistetaan avaten sitä lisenssimallilla kilpailulle viimeistään 1.1.2026. Hallitusohjelman mukaan uudistuksen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta.
Hallitusohjelman mukaan lisenssijärjestelmän piiriin kuuluisivat lähtökohtaisesti online-kasinopelit ja online-vedonlyönti. Hallitusohjelman mukaan Veikkaukselle jäävä yksinoikeustoiminta ja kilpailluilla markkinoilla oleva toiminta eriytetään eri yhtiöihin saman konsernin sisällä.
Hallitusohjelman mukaan lisenssijärjestelmään siirryttäessä tehostetaan rahapelitoimialan valvontaa, turvataan valvonnan riittävät resurssit ja estetään tehokkaasti muun muassa rahanpesu ja tulosmanipulaatio. Varmistetaan rahapelihaittojen ehkäisemisen riittävät resurssit julkisella sektorilla ja järjestösektorilla.
Hallitusohjelman mukaan selvitetään pelikoneiden siirtämistä erillisiin valvottuihin tiloihin. Mahdollistetaan kuluttajalle pelaamisen eston hankkiminen yhdeltä alustalta kaikkiin lisensoituihin palveluihin ja varmistetaan muut tarvittavat pelihaittojen hallintakeinot.
Hallitusohjelman mukaan uudistuksessa turvataan mahdollisuus ohjata kulutusta luvalliseen tarjontaan muun muassa markkinoinnin avulla. Kanavointi toteutetaan siten, ettei markkinoinnilla edistetä haittoja aiheuttavaa pelaamista, eikä alaikäisille kohdisteta suoraan rahapelien markkinointia. Markkinoinnin on oltava sisällöltään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista ja vastuullista. Pelien henkilökohtainen markkinointi ilman henkilön nimenomaista suostumusta kielletään.
Hallitusohjelman mukaan varmistetaan lisenssimallin vaikutukset Ahvenanmaahan sekä Ahvenanmaan itsehallinnon rahoitukseen yhteistyössä Ahvenanmaan maakuntahallinnon kanssa.
Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan, että lisenssimallin käyttöönoton tulee perustua huolelliseen selvitystyöhön uudistuksen yhteiskunnallisista vaikutuksista ja erityisesti sen vaikutuksista rahapelihaittojen esiintyvyyteen.
Hallitusohjelman mukaan lisenssijärjestelmän piiriin kuuluisivat lähtökohtaisesti online-kasinopelit ja online-vedonlyönti. Hallitusohjelman mukaan Veikkaukselle jäävä yksinoikeustoiminta ja kilpailluilla markkinoilla oleva toiminta eriytetään eri yhtiöihin saman konsernin sisällä.
Hallitusohjelman mukaan lisenssijärjestelmään siirryttäessä tehostetaan rahapelitoimialan valvontaa, turvataan valvonnan riittävät resurssit ja estetään tehokkaasti muun muassa rahanpesu ja tulosmanipulaatio. Varmistetaan rahapelihaittojen ehkäisemisen riittävät resurssit julkisella sektorilla ja järjestösektorilla.
Hallitusohjelman mukaan selvitetään pelikoneiden siirtämistä erillisiin valvottuihin tiloihin. Mahdollistetaan kuluttajalle pelaamisen eston hankkiminen yhdeltä alustalta kaikkiin lisensoituihin palveluihin ja varmistetaan muut tarvittavat pelihaittojen hallintakeinot.
Hallitusohjelman mukaan uudistuksessa turvataan mahdollisuus ohjata kulutusta luvalliseen tarjontaan muun muassa markkinoinnin avulla. Kanavointi toteutetaan siten, ettei markkinoinnilla edistetä haittoja aiheuttavaa pelaamista, eikä alaikäisille kohdisteta suoraan rahapelien markkinointia. Markkinoinnin on oltava sisällöltään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista ja vastuullista. Pelien henkilökohtainen markkinointi ilman henkilön nimenomaista suostumusta kielletään.
Hallitusohjelman mukaan varmistetaan lisenssimallin vaikutukset Ahvenanmaahan sekä Ahvenanmaan itsehallinnon rahoitukseen yhteistyössä Ahvenanmaan maakuntahallinnon kanssa.
Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan, että lisenssimallin käyttöönoton tulee perustua huolelliseen selvitystyöhön uudistuksen yhteiskunnallisista vaikutuksista ja erityisesti sen vaikutuksista rahapelihaittojen esiintyvyyteen.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on selvittää rahapelijärjestelmän uudistamista hallitusohjelman mukaisesti ja valmistella ehdotus lisenssijärjestelmään siirtymistä koskevaksi säädösperustaksi. Uuden järjestelmän tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta.
Hankkeen tehtävänä on ollut laatia hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti mietintö, joka sisältää tarvittavat säännösehdotukset seuraavien asiakokonaisuuksien osalta:
1) lisenssijärjestelmän piiriin sisällytettävät rahapeliryhmät
2) lisenssimenettely ja -maksut
3) verotus
4) Veikkaus Oy:n erityistehtävä sekä kilpailu- ja yhtiöoikeudelliset kysymykset
5) rahapelien toimeenpano
6) rahapelihaittojen seuranta, tutkimus, arviointi sekä ehkäisyn ja hoidon kehittäminen
7) rahapelitoiminnan valvonta, viranomaisen toimivaltuudet ja rahoitus
8) väärinkäytösten ja rikosten estäminen sekä kuluttajansuoja
9) rahapelien markkinointi ja sponsorointi
10) keskitetty pelinestojärjestelmä ja muut tarvittavat rahapelaamisen hallinnan välineet
11) keinot järjestelmän ulkopuolisen rahapelitarjonnan ja -markkinoinnin torjumiseksi
Työryhmän tehtävänä oli laatia mietintö hallituksen esityksen muotoon niiltä osin kuin oli kyse lainsäädännön muutoksia koskevista ehdotuksista.
Hankkeen tehtävänä on ollut laatia hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti mietintö, joka sisältää tarvittavat säännösehdotukset seuraavien asiakokonaisuuksien osalta:
1) lisenssijärjestelmän piiriin sisällytettävät rahapeliryhmät
2) lisenssimenettely ja -maksut
3) verotus
4) Veikkaus Oy:n erityistehtävä sekä kilpailu- ja yhtiöoikeudelliset kysymykset
5) rahapelien toimeenpano
6) rahapelihaittojen seuranta, tutkimus, arviointi sekä ehkäisyn ja hoidon kehittäminen
7) rahapelitoiminnan valvonta, viranomaisen toimivaltuudet ja rahoitus
8) väärinkäytösten ja rikosten estäminen sekä kuluttajansuoja
9) rahapelien markkinointi ja sponsorointi
10) keskitetty pelinestojärjestelmä ja muut tarvittavat rahapelaamisen hallinnan välineet
11) keinot järjestelmän ulkopuolisen rahapelitarjonnan ja -markkinoinnin torjumiseksi
Työryhmän tehtävänä oli laatia mietintö hallituksen esityksen muotoon niiltä osin kuin oli kyse lainsäädännön muutoksia koskevista ehdotuksista.
Linkit
https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM053:00/2023 - Linkki SM:n hankesivulle
https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM053:00/2023 - Länk till inrikesministeriets projektsidor
https://intermin.fi/hankkeet/rahapelijarjestelman-uudistaminen - Rahapelijärjestelmän uudistaminen
https://intermin.fi/sv/projekt/reform-av-penningspelssystemet - Reform av penningspelssystemet
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 18.8.2024.
Lausuntoaika on noin kuusi viikkoa johtuen hallituksen tavoitteesta antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025 ja edellä mainitusta EU:n ilmoitusmenettelystä.
Lausuntoaika on noin kuusi viikkoa johtuen hallituksen tavoitteesta antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025 ja edellä mainitusta EU:n ilmoitusmenettelystä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/27332/2023.
VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan lausuntonsa myös VAHVA-asialle VN/27332/2023.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi sisäministeriö pyytää, että annettava lausunto jaoteltaisiin lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä ja sisäministeriön hankesivulla.
VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan lausuntonsa myös VAHVA-asialle VN/27332/2023.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi sisäministeriö pyytää, että annettava lausunto jaoteltaisiin lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä ja sisäministeriön hankesivulla.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat tarvittaessa
- neuvotteleva virkamies Elina Rydman (p. 0295 488 586, elina.rydman(at)gov.fi) 3.7.-12.7.2024
- johtava asiantuntija Sini Lahdenperä (p. 0295 488 328 sini.lahdenpera(at)gov.fi) 3.7.-12.7.2024
- neuvotteleva virkamies Jukka Tukia (p. 0295 488 573, jukka.tukia(at)gov.fi) 29.7.-16.8.2024
- johtava asiantuntija Mikko Cantell (p. 0295 488 380, mikko.cantell(at)gov.fi) 31.7.-16.8.2024
- neuvotteleva virkamies Elina Rydman (p. 0295 488 586, elina.rydman(at)gov.fi) 3.7.-12.7.2024
- johtava asiantuntija Sini Lahdenperä (p. 0295 488 328 sini.lahdenpera(at)gov.fi) 3.7.-12.7.2024
- neuvotteleva virkamies Jukka Tukia (p. 0295 488 573, jukka.tukia(at)gov.fi) 29.7.-16.8.2024
- johtava asiantuntija Mikko Cantell (p. 0295 488 380, mikko.cantell(at)gov.fi) 31.7.-16.8.2024
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aikakausmedia ry | ||
A-Kiltojen Liitto ry | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Alkoholitutkimussäätiö | ||
Asianajotoimisto Legal Gaming | ||
Association of Charity Lotteries in Europe | ||
Automaattivuokraajat ry | ||
Bauer Media Oy | ||
Betting and Gaming Council | ||
Blic Public Affairs | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry | ||
Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
European Gaming and Betting Association | ||
Eventio Group Oy | ||
FiCom ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
FinFami | ||
Finnplay Technologies Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto CEACG | ||
Hiihtoliitto | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jatkoaika ry | ||
Jääkiekon SM-liiga Oy | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kreab Oy Helsinki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Markkinaoikeus | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Medialiitto ry | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Miltton | ||
MTV Oy | ||
Nordic Law Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Olympiakomitea | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Optomed Software Oy | ||
PAF | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Paytrail Oyj | ||
Peluuri | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
RadioMedia ry | ||
Rahapeliala ry | ||
RETS – Rikoksettoman elämän tukisäätiö | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Sanoma Media Finland | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sininauhaliitto/ Tiltti | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö / Rahapelien toimeenpanosta aiheutuvien haittariskien ja haittojen arviointiryhmä | ||
Sosped-säätiö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sovatek-säätiö | ||
STEA (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) | ||
Summarum Media Oy | ||
Suomalainen rahapeliyhdistys ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen jääkiekkoliitto | ||
Suomen koripalloliitto | ||
Suomen Palloliitto | ||
Suomen Pokerinpelaajat ry | ||
Suomen ulkomainosliitto | ||
Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry | ||
Suomen Urheiluvedonlyöjät ry | ||
Svenska Postkodlotteriet AB | ||
Takuusäätiö | ||
Tampereen yliopisto/Rahapelit digiajassa –tutkimushanke | ||
Tapahtumateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
The Finnish Gambling Consultants Oy | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trustly | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uutismedian liitto ry | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Vastuullinen Lahjoittaminen Vala ry | ||
Veikkaus Oy | ||
Veikkausliiga | ||
Vermon Ravirata Oy | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |