Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi positiivisesta luottotietorekisteristä annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/21673/2023
Vastausaika on päättynyt: 10.11.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Positiivinen luottotietorekisteri on Verohallinnon Tulorekisteriyksikön ylläpitämä rekisteri, josta säädetään laissa positiivisesta luottotietorekisteristä (739/2022). Positiiviseen luottotietorekisteriin kerätään tietoja luonnollisten henkilöiden luotoista ja tuloista ja luodaan siten ajantasainen kuva henkilön luottokelpoisuudesta. Rekisterillä pyritään torjumaan ylivelkaantumista luomalla parempi tietopohja sekä yksittäisiin luotonantotilanteisiin että rahoitusvakauden ja luottomarkkinoiden seurantaan ja valvontaan. Positiivisen luottotietorekisterin tekninen toteutus on käynnissä ja rekisteri otetaan käyttöön vuosien 2024–2026 aikana.
Positiivista luottotierekisteriä koskevan lain valmistelun aikana pidettiin tarkoituksenmukaisena mahdollistaa tietojen luovuttaminen Tilastokeskukselle käytettäviksi tieteellisessä tutkimuksessa, mutta aikataulusyistä kyseistä käyttötarkoitusta ei voitu sisällyttää lakiin.
Positiivista luottotietorekisteriä koskevan teknisen kehitystyön yhteydessä on lisäksi havaittu tarve täsmentää lakia tietyiltä osin.
Positiivista luottotierekisteriä koskevan lain valmistelun aikana pidettiin tarkoituksenmukaisena mahdollistaa tietojen luovuttaminen Tilastokeskukselle käytettäviksi tieteellisessä tutkimuksessa, mutta aikataulusyistä kyseistä käyttötarkoitusta ei voitu sisällyttää lakiin.
Positiivista luottotietorekisteriä koskevan teknisen kehitystyön yhteydessä on lisäksi havaittu tarve täsmentää lakia tietyiltä osin.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on mahdollistaa positiivisen luottotietorekisterin tietojen hyödyntäminen tieteellisessä tutkimuksessa sekä yhteiskuntaoloja koskevien tilastollisten selvitysten laatimisessa. Lisäksi esityksen teknisluonteisten muutosehdotusten tavoitteena on varmistaa edellytykset positiivisen luottotietorekisterin sujuvalle käyttöönotolle ja toiminnalle rekisterin käyttöönottoaikataulun mukaisesti.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM057:00/2023 - Hankesivu
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2022/20220739 - Laki positiivisesta luottotietorekisteristä (739/2022)
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM057:00/2023 - Statsrådets projektportal
https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2022/20220739 - Lag om ett positivt kreditupplysningsregister (739/2022)
Liitteet:
HE-luonnos_PLTR-muutokset_11-10-2023.pdf - HE-luonnos (Sisältää lakiehdotuksen ja tiivistelmän ruotsiksi.) Utkast till RP (Innehåller lagförslag och sammanfattning på svenska.)
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 10.11.2023. Hankeen aikataulusta johtuen lausuntoaika on poikkeuksellisesti neljä viikkoa. Lyhyempi lausuntoaika johtuu siitä, että esitettävät tekniset lain muutokset ovat tarpeen positiivisen luottotietorekisterin käyttöön ottamiseksi ja ne on oltava hyväksyttyinä ennen rekisterin käyttöönottoa. Rekisteri otetaan käyttöön 1.4.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne hallituksen esityksen luonnoksesta. Viranomaisia, joita ehdotetut lainmuutokset koskevat, pyydetään ottamaan kantaa erityisesti ehdotusten vaikutuksiin. Myös muut kuin alla jakelukohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat:
Lainsäädäntöneuvos Virpi Koivu p. 02951 50071 ([email protected])
Erityisasiantuntija Silja Kantonen p. 029 5150 081 ([email protected])
Lainsäädäntöneuvos Virpi Koivu p. 02951 50071 ([email protected])
Erityisasiantuntija Silja Kantonen p. 029 5150 081 ([email protected])
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto | ||
Takuusäätiö | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto |