Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Valtioneuvoston ihmisoikeusselonteko
Lausuntopyynnön diaarinumero: PF0Y3QGC-9
Vastausaika on päättynyt: 30.6.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Hallitusohjelman toimintasuunnitelmaan on kirjattu laadittavaksi valtioneuvoston ihmisoikeusselonteko, jonka tarkoituksena on luoda yhtenäinen pohja valtioneuvoston toiminnalle. Selonteko on valtioneuvoston strategisen toiminnan linjaus, jossa tarkastellaan perus- ja ihmisoikeuksien toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia kansainvälisellä, EU- ja kansallisella tasolla sekä määritellään tapoja, joilla hallitus vaikuttaa 2020-luvun ihmisoikeuskehitykseen.
Selonteon valmistelusta vastaa ulkoministeriö. Oikeusministeriö osallistuu valmisteluun kansallisten ja EU-tason perus- ja ihmisoikeuskysymyksien osalta.
Selonteon valmistelusta vastaa ulkoministeriö. Oikeusministeriö osallistuu valmisteluun kansallisten ja EU-tason perus- ja ihmisoikeuskysymyksien osalta.
Tausta
Valtioneuvosto on aiemmin antanut eduskunnalle ihmisoikeusselonteon vuosina 2004, 2009 ja 2014. Tätä ennen ulkoministeriö on antanut kansainvälistä ihmisoikeuspolitiikkaa koskevat selvitykset eduskunnalle vuosina 1998 ja 2000.
Vuoden 2014 selonteko kattoi kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan ohella ihmisoikeuksien toimeenpanon Suomessa. Ulkopolitiikkaa, EU-toimintaa ja kotimaista toimeenpanoa koskevat osiot oli tuolloin erotettu toisistaan.
Nyt valmisteltavaan selontekoon on valittu ilmiöpohjainen lähestymistapa ilman jakoa kansainvälisiin, kansallisiin ja EU-tason perus- ja ihmisoikeuskysymyksiin. Toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia ja Suomen perus- ja ihmisoikeuslinjaa on tarkoitus käsitellä seuraavan neljän ilmiökokonaisuuden alla:
1) sääntöpohjainen kansainvälinen yhteistyö ja oikeusvaltiokehitys,
2) kestävä kehitys ja ihmisoikeudet,
3) digitalisaatio, tieto ja ihmisoikeudet ja
4) yhdenvertaisuuden edistäminen.
Näiden teemojen kautta on mahdollista kuvata perus- ja ihmisoikeustoiminnan keskeisimpiä muutoksia ja kehittämistarpeita. Tähän tukeutuen selonteossa asetetaan tavoitteita Suomen kansainväliselle ihmisoikeuspolitiikalle sekä hallituksen perus- ja ihmisoikeustoiminnalle kansallisesti.
Kaikkia mainittuja ilmiöitä on tarkoitus tarkastella kokonaisuutena huomioiden sekä kansallinen, Euroopan unionissa tapahtuva että ulkopoliittinen toiminta. Julkisen sektorin rinnalla huomioidaan yksityisen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan rooli sekä asiantuntijatyö ihmisoikeuksien alueella. Ilmiöiden sisältöä on kuvailtu tarkemmin kyselyosiossa.
Vuoden 2014 selonteko kattoi kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan ohella ihmisoikeuksien toimeenpanon Suomessa. Ulkopolitiikkaa, EU-toimintaa ja kotimaista toimeenpanoa koskevat osiot oli tuolloin erotettu toisistaan.
Nyt valmisteltavaan selontekoon on valittu ilmiöpohjainen lähestymistapa ilman jakoa kansainvälisiin, kansallisiin ja EU-tason perus- ja ihmisoikeuskysymyksiin. Toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia ja Suomen perus- ja ihmisoikeuslinjaa on tarkoitus käsitellä seuraavan neljän ilmiökokonaisuuden alla:
1) sääntöpohjainen kansainvälinen yhteistyö ja oikeusvaltiokehitys,
2) kestävä kehitys ja ihmisoikeudet,
3) digitalisaatio, tieto ja ihmisoikeudet ja
4) yhdenvertaisuuden edistäminen.
Näiden teemojen kautta on mahdollista kuvata perus- ja ihmisoikeustoiminnan keskeisimpiä muutoksia ja kehittämistarpeita. Tähän tukeutuen selonteossa asetetaan tavoitteita Suomen kansainväliselle ihmisoikeuspolitiikalle sekä hallituksen perus- ja ihmisoikeustoiminnalle kansallisesti.
Kaikkia mainittuja ilmiöitä on tarkoitus tarkastella kokonaisuutena huomioiden sekä kansallinen, Euroopan unionissa tapahtuva että ulkopoliittinen toiminta. Julkisen sektorin rinnalla huomioidaan yksityisen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan rooli sekä asiantuntijatyö ihmisoikeuksien alueella. Ilmiöiden sisältöä on kuvailtu tarkemmin kyselyosiossa.
Tavoitteet
Ulkoministeriö pyytää näkemyksiä valtioneuvoston ihmisoikeusselonteon valmistelussa huomioitavista seikoista. Lisäksi pyydetään ottamaan kantaa selonteon alustaviin ilmiökokonaisuuksiin ja antamaan em. ilmiöihin liittyen konkreettisia kehittämisehdotuksia perusteluineen.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Ministeriö kannustaa myös kansalaisia ottamaan kantaa selonteon valmisteluun.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Ministeriö kannustaa myös kansalaisia ottamaan kantaa selonteon valmisteluun.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään viimeistään 30.6.2020 klo. 16.15.
Vastausohjeet vastaanottajille
Vastaukset pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta. Vastauksia ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Kaikki annetut vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopyyntö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa pyydetään näkemyksiä koskien selonteon pääsisältöä. Toisessa osassa on mahdollista tuoda esiin huomioita erikseen kutakin selonteon ilmiökokonaisuutta koskien. Viimeisessä osassa on tilaa mahdollisille muille huomioille selonteon valmisteluun liittyen.
Vastauksen antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät verkkosivulta www.lausuntopalvelu.fi kohdasta Ohjeet --> Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntopyyntö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa pyydetään näkemyksiä koskien selonteon pääsisältöä. Toisessa osassa on mahdollista tuoda esiin huomioita erikseen kutakin selonteon ilmiökokonaisuutta koskien. Viimeisessä osassa on tilaa mahdollisille muille huomioille selonteon valmisteluun liittyen.
Vastauksen antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät verkkosivulta www.lausuntopalvelu.fi kohdasta Ohjeet --> Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoa asiasta antavat:
Rauno Merisaari
ihmisoikeus- ja demokratiasuurlähettiläs
ulkoministeriö, ihmisoikeuspolitiikan yksikkö
[email protected]
Puh: +358 295 350 974
Janette Sorsimo
projektiavustaja
ulkoministeriö, ihmisoikeuspolitiikan yksikkö
[email protected]
Puh: +358 295350586
Valpuri Tarkka
suunnittelija
oikeusministeriö, demokratia- ja julkisoikeusosasto
[email protected]
Puh: +358 295150120
Rauno Merisaari
ihmisoikeus- ja demokratiasuurlähettiläs
ulkoministeriö, ihmisoikeuspolitiikan yksikkö
[email protected]
Puh: +358 295 350 974
Janette Sorsimo
projektiavustaja
ulkoministeriö, ihmisoikeuspolitiikan yksikkö
[email protected]
Puh: +358 295350586
Valpuri Tarkka
suunnittelija
oikeusministeriö, demokratia- ja julkisoikeusosasto
[email protected]
Puh: +358 295150120
Jakelu:
Abilis-säätiö | ||
Aivoliitto | ||
Akava | ||
Allianssi | ||
Amnesty international Suomen osasto | ||
Aseistakieltäytyjäliitto | ||
Asianajajaliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eettisen kaupan puolesta | ||
Electronic Frontier Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläinoikeuspuolue r.p. | ||
Eläkkeensaajien keskusliitto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
Feministinen puolue r.p | ||
Fingo | ||
Finnwatch | ||
Folktinget - Suomenruotsalaiset kansankäräjät | ||
Greenpeace | ||
Helsingin yliopisto, Erik Castrén -instituutti | ||
Hengitysliitto | ||
HEUNI | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Ihmisoikeusvaltuuskunta | ||
Invalidiliitto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kansainvälisten ihmisoikeusasiainneuvottelukunta | ||
Kansalaispuolue r.p. | ||
Kansallinen Kokoomus r.p. | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kieliasiain neuvottelukunta | ||
KIOS | ||
Kirkon Ulkomaanapu | ||
Kuntaliitto | ||
Kurdiliitto | ||
Kuuloliitto | ||
Kuurojen Liitto | ||
Kynnys ry | ||
Laajan turvallisuuden verkosto WISE | ||
Lakimiesliitto | ||
Lapin yliopisto, Arktinen keskus | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Lasten perusoikeudet - Children´s Fundamental Rights ry | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Liberaalipuolue - Vapaus valita r.p. | ||
Liike Nyt r.p. | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Luonto-liitto | ||
Maa- ja metsätalouministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maan ystävät | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto | ||
ME itse ry - Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Miessakit ry | ||
Minority Rights Group Finland | ||
Monika-Naiset Liitto | ||
Monikulttuurijärjestöjen valtakunnallinen verkosto MONIHELI | ||
Muistiliitto | ||
MyData Finland | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä - Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS | ||
Nuorisotutkimusseura | ||
Nuorten Agenda 2030 -ryhmä | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Pelastakaa Lapset | ||
Perussuomalaiset r.p. | ||
Piraattipuolue r.p. | ||
Plan International Suomi | ||
Pohjola-Norden | ||
Pro-tukipiste | ||
Puolustusministeriö | ||
Rauhanpuolustajat | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Rusetti - Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saamelaisneuvosto | ||
SAK | ||
SamiSoster | ||
Sateenkaariperheet | ||
Seitsemän tähden liike r.p. | ||
Seta | ||
Sininen tulevaisuus r.p. | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomen afganistanilaisten järjestö KANUN ry | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry | ||
Suomen Ateistiyhdistys | ||
Suomen Humanistiliitto | ||
Suomen Inkeri-liitto | ||
Suomen Kansa Ensin r.p. | ||
Suomen Keskusta r.p. | ||
Suomen Kiinalaisten Allianssi SKA ry | ||
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) - Kristdemokraterna i Finland (KD) r.p. | ||
Suomen Kuurosokeat ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen mielenterveys MIELI ry | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto | ||
Suomen Pakolaisapu | ||
Suomen PEN | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Rauhanliitto | ||
Suomen Romanifoorumi | ||
Suomen Romaniyhdistys | ||
Suomen Saamelaisnuoret | ||
Suomen somalialaisten liitto | ||
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue - Finlands Socialdemokratiska Parti r.p. | ||
Suomen UN Women | ||
Suomen Unicef | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto | ||
Suomen Viro-yhdistysten liitto | ||
Suomen YK-liitto | ||
Suomen YK-nuoret | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska folkpartiet i Finland r.p., Suomen ruotsalainen kansanpuolue rp. | ||
Sydänliitto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasapainon puolesta - IPU - För jämvikt r.p. | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Trasek ry | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uskonnottomat Suomessa | ||
USKOT-foorumi | ||
Vailla vakinaista asuntoa ry | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vapaa-ajattelijain Liitto | ||
Vasemmistoliitto r.p. | ||
Vihreä liitto r.p. | ||
WWF Suomi | ||
Väestöliitto | ||
Yhden Vanhemman Perheiden Liitto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertausvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yritysvastuuverkosto FIBs | ||
Åbo Akademi, Ihmisokeusinstituutti |
Asiasanat
perusoikeudet
ihmisoikeudet
mänskliga rättigheter
ihmisoikeusselonteko
grundläggande fri- och rättigheter
redogörelse om de mänskliga rättigheterna