Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Statsrådets redogörelse om de mänskliga rättigheterna
Lausuntopyynnön diaarinumero: PF0Y3QGC-9
Vastausaika on päättynyt: 30.6.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Enligt regeringsprogrammets handlingsplan ska man utarbeta statsrådets redogörelse om de mänskliga rättigheterna. Avsikten med redogörelsen är att skapa en enhetlig grund för statsrådets verksamhet. Redogörelsen är en riktlinje för statsrådets strategiska verksamhet som granskar förändringarna i omvärlden för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna på EU-nivå och på internationell och nationell nivå samt fastställer på vilka sätt regeringen påverkar utvecklingen av de mänskliga rättigheterna på 2020-talet.
För beredningen av redogörelsen svarar utrikesministeriet. Justitieministeriet medverkar i beredningen i frågor som gäller de grundläggande och mänskliga rättigheterna på nationell nivå och på EU-nivå.
För beredningen av redogörelsen svarar utrikesministeriet. Justitieministeriet medverkar i beredningen i frågor som gäller de grundläggande och mänskliga rättigheterna på nationell nivå och på EU-nivå.
Bakgrund
Statsrådet har tidigare, det vill säga åren 2004, 2009 och 2014, överlämnat en redogörelse om de mänskliga rättigheterna till riksdagen. Dessförinnan har utrikesministeriet åren 1998 och 2000 lämnat utredningar om den internationella politiken för de mänskliga rättigheterna till riksdagen.
Redogörelsen 2014 omfattade förutom den internationella politiken för de mänskliga rättigheterna också tillgodoseendet av de mänskliga rättigheterna i Finland. De frågor som gällde utrikespolitik, EU-verksamhet och tillgodoseendet i Finland behandlades då separat.
I den redogörelse som man nu bereder har man valt att tillämpa en fenomenbaserad approach utan att dela in de grundläggande och mänskliga rättigheterna enligt internationell eller nationell nivå eller enligt EU-nivå. Avsikten är att de förändringar som skett i omvärlden samt Finlands riktlinjer för de grundläggande och mänskliga rättigheterna ska behandlas enligt följande fyra temaområden:
1) regelbaserat internationellt samarbete och rättsstatsutveckling,
2) hållbar utveckling och mänskliga rättigheter,
3) digitalisering, information och mänskliga rättigheter och
4) främjande av likabehandling.
Genom dessa teman är det möjligt att beskriva de viktigaste förändringarna och utvecklingsbehoven i verksamheten med de grundläggande och mänskliga rättigheterna. Med stöd av detta ställer redogörelsen upp mål för Finlands internationella politik för de mänskliga rättigheterna och för regeringens verksamhet i fråga om de grundläggande och mänskliga rättigheterna på nationell nivå.
Avsikten är att alla dessa temaområden ska granskas som en helhet med beaktande av både den nationella och den utrikespolitiska verksamheten samt den verksamhet som sker i Europeiska unionen. Vid sidan av den offentliga sektorn beaktas den privata sektorns och det civila samhällets roll samt sakkunnigarbete inom området för mänskliga rättigheter. Temaområdenas innehåll beskrivs närmare i frågeavsnittet.
Redogörelsen 2014 omfattade förutom den internationella politiken för de mänskliga rättigheterna också tillgodoseendet av de mänskliga rättigheterna i Finland. De frågor som gällde utrikespolitik, EU-verksamhet och tillgodoseendet i Finland behandlades då separat.
I den redogörelse som man nu bereder har man valt att tillämpa en fenomenbaserad approach utan att dela in de grundläggande och mänskliga rättigheterna enligt internationell eller nationell nivå eller enligt EU-nivå. Avsikten är att de förändringar som skett i omvärlden samt Finlands riktlinjer för de grundläggande och mänskliga rättigheterna ska behandlas enligt följande fyra temaområden:
1) regelbaserat internationellt samarbete och rättsstatsutveckling,
2) hållbar utveckling och mänskliga rättigheter,
3) digitalisering, information och mänskliga rättigheter och
4) främjande av likabehandling.
Genom dessa teman är det möjligt att beskriva de viktigaste förändringarna och utvecklingsbehoven i verksamheten med de grundläggande och mänskliga rättigheterna. Med stöd av detta ställer redogörelsen upp mål för Finlands internationella politik för de mänskliga rättigheterna och för regeringens verksamhet i fråga om de grundläggande och mänskliga rättigheterna på nationell nivå.
Avsikten är att alla dessa temaområden ska granskas som en helhet med beaktande av både den nationella och den utrikespolitiska verksamheten samt den verksamhet som sker i Europeiska unionen. Vid sidan av den offentliga sektorn beaktas den privata sektorns och det civila samhällets roll samt sakkunnigarbete inom området för mänskliga rättigheter. Temaområdenas innehåll beskrivs närmare i frågeavsnittet.
Målsättningar
Utrikesministeriet begär instanserna på sändlistan komma med synpunkter på de frågor som ska beaktas vid beredningen av statsrådets redogörelse om de mänskliga rättigheterna. Ytterligare ber ministeriet att instanserna tar ställning till redogörelsens preliminära temaområden och lägger fram konkreta utvecklingsförslag med motiveringar kring dessa teman.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Ministeriet uppmuntrar också medborgare att ta ställning till beredningen av redogörelsen.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Ministeriet uppmuntrar också medborgare att ta ställning till beredningen av redogörelsen.
Tidtabell
Vänligen lämna utlåtandena senast den 30 juni 2020 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna svaren via webbplatsen utlåtande.fi. Svaren behöver inte skickas separat per e-post eller post. Alla svar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Begäran om utlåtande består av tre delar. I den första delen begärs synpunkter på redogörelsens huvudsakliga innehåll. I den andra delen kan ges kommentarer separat för varje temaområde. I den sista delen kan lämnas ytterligare synpunkter på beredningen av redogörelsen.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen www.utlatande.fi under fliken Anvisningar--> Bruksanvisningar. Stöd för hur man använder tjänsten ges på lausuntopalvelu.om@om.fi.
Begäran om utlåtande består av tre delar. I den första delen begärs synpunkter på redogörelsens huvudsakliga innehåll. I den andra delen kan ges kommentarer separat för varje temaområde. I den sista delen kan lämnas ytterligare synpunkter på beredningen av redogörelsen.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen www.utlatande.fi under fliken Anvisningar--> Bruksanvisningar. Stöd för hur man använder tjänsten ges på lausuntopalvelu.om@om.fi.
Beredare
Ytterligare information ges av
Rauno Merisaari
ambassadör för mänskliga rättigheter och demokrati
utrikesministeriet, enheten för politiska frågor om mänskliga rättigheter
rauno.merisaari@formin.fi
tfn +358 295 350 974
Janette Sorsimo
projektassistent
utrikesministeriet, enheten för politiska frågor om mänskliga rättigheter
janette.sorsimo@formin.fi
tfn +358 295 350 586
Valpuri Tarkka
planerare
justitieministeriet, avdelningen för demokrati och offentlig rätt
valpuri.tarkka@om.fi
tfn +358 295 15 0120
Rauno Merisaari
ambassadör för mänskliga rättigheter och demokrati
utrikesministeriet, enheten för politiska frågor om mänskliga rättigheter
rauno.merisaari@formin.fi
tfn +358 295 350 974
Janette Sorsimo
projektassistent
utrikesministeriet, enheten för politiska frågor om mänskliga rättigheter
janette.sorsimo@formin.fi
tfn +358 295 350 586
Valpuri Tarkka
planerare
justitieministeriet, avdelningen för demokrati och offentlig rätt
valpuri.tarkka@om.fi
tfn +358 295 15 0120
Sändlista:
Abilis-säätiö | ||
Aivoliitto | ||
Akava | ||
Allianssi | ||
Amnesty international Suomen osasto | ||
Aseistakieltäytyjäliitto | ||
Asianajajaliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eettisen kaupan puolesta | ||
Electronic Frontier Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläinoikeuspuolue r.p. | ||
Eläkkeensaajien keskusliitto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
Feministinen puolue r.p | ||
Fingo | ||
Finnwatch | ||
Folktinget - Suomenruotsalaiset kansankäräjät | ||
Greenpeace | ||
Helsingin yliopisto, Erik Castrén -instituutti | ||
Hengitysliitto | ||
HEUNI | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Ihmisoikeusvaltuuskunta | ||
Invalidiliitto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kansainvälisten ihmisoikeusasiainneuvottelukunta | ||
Kansalaispuolue r.p. | ||
Kansallinen Kokoomus r.p. | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kieliasiain neuvottelukunta | ||
KIOS | ||
Kirkon Ulkomaanapu | ||
Kuntaliitto | ||
Kurdiliitto | ||
Kuuloliitto | ||
Kuurojen Liitto | ||
Kynnys ry | ||
Laajan turvallisuuden verkosto WISE | ||
Lakimiesliitto | ||
Lapin yliopisto, Arktinen keskus | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Lasten perusoikeudet - Children´s Fundamental Rights ry | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Liberaalipuolue - Vapaus valita r.p. | ||
Liike Nyt r.p. | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Luonto-liitto | ||
Maa- ja metsätalouministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maan ystävät | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto | ||
ME itse ry - Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Miessakit ry | ||
Minority Rights Group Finland | ||
Monika-Naiset Liitto | ||
Monikulttuurijärjestöjen valtakunnallinen verkosto MONIHELI | ||
Muistiliitto | ||
MyData Finland | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä - Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS | ||
Nuorisotutkimusseura | ||
Nuorten Agenda 2030 -ryhmä | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Pelastakaa Lapset | ||
Perussuomalaiset r.p. | ||
Piraattipuolue r.p. | ||
Plan International Suomi | ||
Pohjola-Norden | ||
Pro-tukipiste | ||
Puolustusministeriö | ||
Rauhanpuolustajat | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Rusetti - Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saamelaisneuvosto | ||
SAK | ||
SamiSoster | ||
Sateenkaariperheet | ||
Seitsemän tähden liike r.p. | ||
Seta | ||
Sininen tulevaisuus r.p. | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomen afganistanilaisten järjestö KANUN ry | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry | ||
Suomen Ateistiyhdistys | ||
Suomen Humanistiliitto | ||
Suomen Inkeri-liitto | ||
Suomen Kansa Ensin r.p. | ||
Suomen Keskusta r.p. | ||
Suomen Kiinalaisten Allianssi SKA ry | ||
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) - Kristdemokraterna i Finland (KD) r.p. | ||
Suomen Kuurosokeat ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen mielenterveys MIELI ry | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto | ||
Suomen Pakolaisapu | ||
Suomen PEN | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Rauhanliitto | ||
Suomen Romanifoorumi | ||
Suomen Romaniyhdistys | ||
Suomen Saamelaisnuoret | ||
Suomen somalialaisten liitto | ||
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue - Finlands Socialdemokratiska Parti r.p. | ||
Suomen UN Women | ||
Suomen Unicef | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto | ||
Suomen Viro-yhdistysten liitto | ||
Suomen YK-liitto | ||
Suomen YK-nuoret | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska folkpartiet i Finland r.p., Suomen ruotsalainen kansanpuolue rp. | ||
Sydänliitto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasapainon puolesta - IPU - För jämvikt r.p. | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Trasek ry | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uskonnottomat Suomessa | ||
USKOT-foorumi | ||
Vailla vakinaista asuntoa ry | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vapaa-ajattelijain Liitto | ||
Vasemmistoliitto r.p. | ||
Vihreä liitto r.p. | ||
WWF Suomi | ||
Väestöliitto | ||
Yhden Vanhemman Perheiden Liitto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertausvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yritysvastuuverkosto FIBs | ||
Åbo Akademi, Ihmisokeusinstituutti |
Ämnesord
perusoikeudet
ihmisoikeudet
mänskliga rättigheter
ihmisoikeusselonteko
grundläggande fri- och rättigheter
redogörelse om de mänskliga rättigheterna