Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle aerosolilaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/6625/2019
Vastausaika on päättynyt: 6.8.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi aerosolilaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi aerosolilaki, jolla voimassa oleva aerosolien tuoteturvallisuussääntely siirrettäisiin vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetusta laista (kemikaaliturvallisuuslaki) omaan aerosolilakiin. Kemikaaliturvallisuuslakiin jäisivät aerosolien osalta niiden teollisen käsittelyn, varastoinnin ja säilytyksen turvallisuutta koskevat säännökset. Kemikaaliturvallisuuslain nojalla voimassa oleva aerosoliasetus kumottaisiin ja annettaisiin uudistetussa muodossa aerosolilain nojalla. Esitys on säädöstekninen eikä sillä muutettaisi voimassaolevia aerosolien tuoteturvallisuusvaatimuksia eikä asetettaisi uusia vaatimuksia.
EU:n markkinavalvonta- ja vaatimustenmukaisuusasetuksen (EU) 2019/1020 kansallisen täytäntöönpanon kannalta olisi tavoitteellista yhdenmukaistaa sääntelyrakenteet etenkin niiden markkinavalvonta-asetuksen soveltamisalaan kuuluvien tuotesektorien osalta, joissa ei nykyisin nimenomaisesti tukeuduta markkinavalvontalakiin. Aerosolit ovat yksi tällainen tuotesektori, jonka osalta esitykseen sisältyvä sääntelyrakenteiden yhdenmukaistaminen selkeyttäisi myös valvontaviranomaisen toimivaltaa. Työ- ja elinkeinoministeriön tuotesääntelymalliin mukauttaminen edesauttaisi myös markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanoa. Esityksessä ehdotetaan tämän vuoksi, että aerosoleja koskeva sääntely lisätään markkinavalvontalain soveltamisalaan.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi aerosolilaki, jolla voimassa oleva aerosolien tuoteturvallisuussääntely siirrettäisiin vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetusta laista (kemikaaliturvallisuuslaki) omaan aerosolilakiin. Kemikaaliturvallisuuslakiin jäisivät aerosolien osalta niiden teollisen käsittelyn, varastoinnin ja säilytyksen turvallisuutta koskevat säännökset. Kemikaaliturvallisuuslain nojalla voimassa oleva aerosoliasetus kumottaisiin ja annettaisiin uudistetussa muodossa aerosolilain nojalla. Esitys on säädöstekninen eikä sillä muutettaisi voimassaolevia aerosolien tuoteturvallisuusvaatimuksia eikä asetettaisi uusia vaatimuksia.
EU:n markkinavalvonta- ja vaatimustenmukaisuusasetuksen (EU) 2019/1020 kansallisen täytäntöönpanon kannalta olisi tavoitteellista yhdenmukaistaa sääntelyrakenteet etenkin niiden markkinavalvonta-asetuksen soveltamisalaan kuuluvien tuotesektorien osalta, joissa ei nykyisin nimenomaisesti tukeuduta markkinavalvontalakiin. Aerosolit ovat yksi tällainen tuotesektori, jonka osalta esitykseen sisältyvä sääntelyrakenteiden yhdenmukaistaminen selkeyttäisi myös valvontaviranomaisen toimivaltaa. Työ- ja elinkeinoministeriön tuotesääntelymalliin mukauttaminen edesauttaisi myös markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanoa. Esityksessä ehdotetaan tämän vuoksi, että aerosoleja koskeva sääntely lisätään markkinavalvontalain soveltamisalaan.
Tausta
Aerosoleja koskevat säännökset sisältyvät kemikaaliturvallisuuslakiin (390/2005) ja sen nojalla voimaan jätettyyn aerosoliasetukseen (1433/93). Asetuksella on saatettu voimaan Euroopan yhteisöjen neuvoston direktiivi 75/324/ETY (jäljempänä aerosolidirektiivi) ja sen aerosolien merkintöjä, sisällön määrää, testausta ja teknisiä vaatimuksia koskevat muutokset 94/1/EY, 2008/47/EY ja 2013/10/EU.
Alun perin aerosoliasetus annettiin jo kumottujen räjähdysvaarallisista aineista annetun lain (263/53) ja paineastialain (98/73) nojalla. Ensin mainittu laki kumottiin kemikaaliturvallisuuslailla mutta aerosoliasetus jätettiin kemikaaliturvallisuuslain nimenomaisen säännöksen nojalla voimaan. Kemikaaliturvallisuuslaki sisältää aerosolien tuotevaatimuksia koskevat perussäännökset.
Kun paineastialaki korvattiin painelaitelailla (869/1999), aerosoliasetus jätettiin sen nojalla edelleen voimaan. Sen sijaan uudesta vuoden 2017 alusta voimaan tulleesta painelaitelaista (1144/2016) viittaus aerosoliasetuksen voimassaoloon jäi pois. Aerosoliasetus on näin ollen voimassa kemikaaliturvallisuuslain nojalla muttei sen sijaan enää painelaitelain nojalla. Aerosoli voi kuitenkin tuoteominaisuuksiensa puolesta olla myös sellainen painelaite, joka ei sisällä kemikaaliturvallisuuslaissa tarkoitettua vaarallista kemikaalia. Ponneaineena voi olla paineilma ja vaikuttavana aineena myrkytön ja palamaton kemikaali.
Aerosoleja koskevat tuotevaatimussäännökset perustuvat vanhaan vuodelta 1975 peräisin olevaan aerosolidirektiiviin, jota ei ole mukautettu NLF –asetukseen ja -päätökseen. Aerosoleja ei mainita markkinavalvontalain soveltamisalassa. Painelaitelaki kuitenkin kuuluu markkinavalvontalain soveltamisalaan ja painelaitteena myös aerosolien voidaan katsoa kuuluvan lain soveltamisalaan. Markkinavalvontalain soveltumista aerosolien markkinavalvontaan ja ulkorajavalvontaan ei voida kuitenkaan pitää valvovan viranomaisen toimivallan kannalta riittävän selkeänä.
Alun perin aerosoliasetus annettiin jo kumottujen räjähdysvaarallisista aineista annetun lain (263/53) ja paineastialain (98/73) nojalla. Ensin mainittu laki kumottiin kemikaaliturvallisuuslailla mutta aerosoliasetus jätettiin kemikaaliturvallisuuslain nimenomaisen säännöksen nojalla voimaan. Kemikaaliturvallisuuslaki sisältää aerosolien tuotevaatimuksia koskevat perussäännökset.
Kun paineastialaki korvattiin painelaitelailla (869/1999), aerosoliasetus jätettiin sen nojalla edelleen voimaan. Sen sijaan uudesta vuoden 2017 alusta voimaan tulleesta painelaitelaista (1144/2016) viittaus aerosoliasetuksen voimassaoloon jäi pois. Aerosoliasetus on näin ollen voimassa kemikaaliturvallisuuslain nojalla muttei sen sijaan enää painelaitelain nojalla. Aerosoli voi kuitenkin tuoteominaisuuksiensa puolesta olla myös sellainen painelaite, joka ei sisällä kemikaaliturvallisuuslaissa tarkoitettua vaarallista kemikaalia. Ponneaineena voi olla paineilma ja vaikuttavana aineena myrkytön ja palamaton kemikaali.
Aerosoleja koskevat tuotevaatimussäännökset perustuvat vanhaan vuodelta 1975 peräisin olevaan aerosolidirektiiviin, jota ei ole mukautettu NLF –asetukseen ja -päätökseen. Aerosoleja ei mainita markkinavalvontalain soveltamisalassa. Painelaitelaki kuitenkin kuuluu markkinavalvontalain soveltamisalaan ja painelaitteena myös aerosolien voidaan katsoa kuuluvan lain soveltamisalaan. Markkinavalvontalain soveltumista aerosolien markkinavalvontaan ja ulkorajavalvontaan ei voida kuitenkaan pitää valvovan viranomaisen toimivallan kannalta riittävän selkeänä.
Tavoitteet
Aerosoleja koskevien tuotevaatimusten säätäminen aerosolilaissa ja sen nojalla annettavassa asetuksessa selkiyttäisi valvontaviranomaisena toimivan Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimivaltaa.
Kemikaaliturvallisuuslakiin sisältyvien aerosoleja koskevien tuoteturvallisuussäännösten kumoaminen edistäisi tavoitetta säätää kemikaaliturvallisuuslaissa ainoastaan vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden olosuhdevalvonnasta, joka muodostuisi tuotteen käytönaikaisesta turvallisuudesta ja sen valvonnasta. Kemikaaliturvallisuuslakiin jäisivät aerosolien osalta näin ollen edelleen niiden teollisen käsittelyn, varastoinnin ja säilytyksen turvallisuutta koskevat säännökset.
Ehdotetussa aerosoliasetuksessa säädettäisiin tarkemmat tekniset tuoteturvallisuusvaatimukset. Teknisten yksityiskohtien osalta asetuksessa viitattaisiin aerosolidirektiivin liitteessä säädettyihin rakenne-, testaus, merkintä- ja täyttövaatimuksiin. Aerosolisäädökset mukautettaisiin tältä osin työ- ja elinkeinoministeriön tuotesääntelymalliin. Viittausmenettely koetaan liitteitä toimivammaksi tavaksi saattaa yksityiskohtaiset, puhtaasti tekniset säännökset osaksi kansallista lainsäädäntöä. Työ- ja elinkeinoministeriön tuotesääntelymalliin mukauttaminen edesauttaisi myös markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanoa.
Aerosolien markkinoille saattamisesta vastuussa olevaan tahoon kohdistuvat velvoittavat säännökset ehdotetaan nostettavaksi aerosoliasetuksen liitetasolta lakitasolle. Myös aerosolien lopputarkastusmenetelmien hyväksyntöihin liittyvä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimivaltasäännös ehdotetaan siirrettäväksi asetuksen liitteestä lakiin. Säädöstason nostamisella toteutettaisiin näiltä osin perustuslain edellyttämä säädöstaso.
Kemikaaliturvallisuuslakiin sisältyvien aerosoleja koskevien tuoteturvallisuussäännösten kumoaminen edistäisi tavoitetta säätää kemikaaliturvallisuuslaissa ainoastaan vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden olosuhdevalvonnasta, joka muodostuisi tuotteen käytönaikaisesta turvallisuudesta ja sen valvonnasta. Kemikaaliturvallisuuslakiin jäisivät aerosolien osalta näin ollen edelleen niiden teollisen käsittelyn, varastoinnin ja säilytyksen turvallisuutta koskevat säännökset.
Ehdotetussa aerosoliasetuksessa säädettäisiin tarkemmat tekniset tuoteturvallisuusvaatimukset. Teknisten yksityiskohtien osalta asetuksessa viitattaisiin aerosolidirektiivin liitteessä säädettyihin rakenne-, testaus, merkintä- ja täyttövaatimuksiin. Aerosolisäädökset mukautettaisiin tältä osin työ- ja elinkeinoministeriön tuotesääntelymalliin. Viittausmenettely koetaan liitteitä toimivammaksi tavaksi saattaa yksityiskohtaiset, puhtaasti tekniset säännökset osaksi kansallista lainsäädäntöä. Työ- ja elinkeinoministeriön tuotesääntelymalliin mukauttaminen edesauttaisi myös markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanoa.
Aerosolien markkinoille saattamisesta vastuussa olevaan tahoon kohdistuvat velvoittavat säännökset ehdotetaan nostettavaksi aerosoliasetuksen liitetasolta lakitasolle. Myös aerosolien lopputarkastusmenetelmien hyväksyntöihin liittyvä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimivaltasäännös ehdotetaan siirrettäväksi asetuksen liitteestä lakiin. Säädöstason nostamisella toteutettaisiin näiltä osin perustuslain edellyttämä säädöstaso.
Liitteet:
Lausuntopyyntö.pdf - Lausuntopyyntö
HE-luonnos.FI.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
HE-luonnos.SV.pdf - Huvudsakligt innehåll och paragrafer
HE-luonnos.SV.pdf - Utkast till regeringens proposition
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 6.8.2020.
Ruotsinkielinen lausuntopyyntö toimitetaan mahdollisimman pian.
Ruotsinkielinen lausuntopyyntö toimitetaan mahdollisimman pian.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Hallitussihteeri Sirpa Sillstén, puh. 029 504 7094, [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus - Ålands landskapsregering | ||
AKAVA ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Kaupan Liitto ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Oikeusministeriö | ||
Palvelualojen Työnantajat PALTA ry | ||
Pelastusalan kumppanuusverkosto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päivittäistavarakauppayhdistys | ||
SAK ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Aerosoliyhdistys ry | ||
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry | ||
Suomen Palopäällystöliitto | ||
Suomen Sairaalatekniikan Yhdistys ry | ||
Suomen Standardisoimisliitto SFS ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknisen Kaupan liitto | ||
Teknokemian Yhdistys ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tulli | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ympäristöministeriö |