Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnoksesta Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25202/2024
Vastausaika on päättynyt: 15.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteista perittävät maksut määräytyvät valtion maksuperustelain (150/1992, jäljempänä maksuperustelaki) mukaan.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Tausta
Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019, jäljempänä toisiolaki) tuli voimaan 1.5.2019.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut yhteensä viisi maksuasetusta (1500/2019, 1168/2020, 1294/2021, 1091/2022 ja 1147/2023) Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta. Nykyinen maksuasetus (1147/2023) on annettu ajalle 1.1.2024-31.12.2024.
Nyt tavoitteena on säätää sarjassaan kuudes maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2025-31.12.2025.
Korvaukset, jotka koskevat tietolupaan ja tietopyyntöä koskevaan päätökseen perustuvien tietojen poimintaa ja toimittamista muista kuin Tietolupaviranomaisen omista tietovarannoista, määräytyvät kutakin tiedot toimittanutta rekisterinpitäjää koskevien säännösten mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut yhteensä viisi maksuasetusta (1500/2019, 1168/2020, 1294/2021, 1091/2022 ja 1147/2023) Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta. Nykyinen maksuasetus (1147/2023) on annettu ajalle 1.1.2024-31.12.2024.
Nyt tavoitteena on säätää sarjassaan kuudes maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2025-31.12.2025.
Korvaukset, jotka koskevat tietolupaan ja tietopyyntöä koskevaan päätökseen perustuvien tietojen poimintaa ja toimittamista muista kuin Tietolupaviranomaisen omista tietovarannoista, määräytyvät kutakin tiedot toimittanutta rekisterinpitäjää koskevien säännösten mukaisesti.
Tavoitteet
Toisiolain tavoitteena on mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa sekä sosiaali- ja terveysalan ohjaus-, valvonta-, tutkimus- ja tilastotarkoituksessa tallennettujen henkilötietojen tehokas ja tietoturvallinen käsittely sekä niiden yhdistäminen Kansaneläkelaitoksen, Digi- ja väestötietoviraston, Tilastokeskuksen ja Eläketurvakeskuksen henkilötietoihin.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta, toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista. Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet vuodelle 2025.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta, toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista. Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet vuodelle 2025.
Linkit
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM116:00/2024 - Hankesivu - Projektsida
Liitteet:
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnos Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta.pdf - Asetusluonnos - Utkast till förordning (på finska)
Utkast till förordning.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
Perustelumuistioluonnos.pdf - Perustelumuistioluonnos - Utkast till motiveringspromemoria
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään 15.11.2024 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/25202/2024 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM116:00/2024. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
Valmistelijat
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaa | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
CSC Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uusimaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudemaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosnet | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen biopankki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi |
Asiasanat
maksuasetus
Findata
Findata maksut