
Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi Suomen osallistumisesta Euroopan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön viraston (Eurojust) toimintaan annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/4070/2024
Vastausaika päättyy: 2.4.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakia Suomen osallistumisesta Euroopan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön viraston (Eurojust) toimintaan (jäljempänä Eurojust-laki), joka sisältää Euroopan unionin rikosyhteistyön virastoa koskevaa Euroopan unionin asetusta täydentävät säännökset.
Tausta
Euroopan komissio julkaisi joulukuussa 2021 oikeusalan digitalisaatiota koskevan lainsäädäntöpaketin, johon sisältyi ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (EU) 2023/2131 asetuksen (EU) 2018/1727 ja neuvoston päätöksen 2005/671/YOS muuttamisesta koskien digitaalista tietojenvaihtoa terrorismitapauksissa sekä ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (EU) 2023/2131 neuvoston päätöksen 2005/671/YOS muuttamisesta siltä osin kuin on kyse sen mukauttamisesta unionin sääntöihin, jotka koskevat henkilötietojen suojaa.
Asetuksen (EU) 2023/2131 tavoitteena on ollut korjata oikeudellisesti hajanainen tilanne, missä Eurojustin puitteissa tehdystä terrorismirikoksia koskevasta tietojenvaihdosta säädettiin Eurojust-asetuksen sijaan erillisessä neuvoston päätöksessä. Samalla tavoitteena on ollut integroida terrorismirikoksia koskeva digitaalinen tietojenvaihto Eurojust-asianhallintajärjestelmiin sekä aiempaa tarkemmin säätää tietojenluovutusvelvollisuuden sisällöstä. Direktiivillä 2023/2131 lisäksi muutettiin neuvoston päätöstä 2005/671/YOS siten, että se vastaa EU:n henkilötietojen suojaa koskevaa sääntelyä. Neuvoston päätös koskee jatkossa terrorismirikoksia koskevaa tietojenvaihtoa Europolin puitteissa.
Asetusta ja direktiiviä koskeneissa EU-neuvotteluissa Suomelle tärkeä tavoite oli terrorismirikoksia koskevan tiedonvaihdon ja EU-jäsenvaltioiden välisen yhteistyön tehostaminen. Lisäksi Suomi piti tärkeänä Eurojustin toimintamahdollisuuksien parantamista, jotta se voi entistä paremmin tukea ja tehostaa kansallisten tutkinta- ja syyttäjäviranomaisten välistä koordinointia ja yhteistyötä erityisesti rajat ylittävissä terrorismitapauksissa. Suomi piti neuvotteluissa lisäksi tärkeänä, että ehdotukset täyttivät EU:n tietosuojasääntelyn asettamat rajoitukset arkaluonteisina pidettävien, ennen muuta rikostuomioihin ja rikoksiin liittyvien henkilötietojen sekä biometristen tietojen käsittelyn osalta.
Asetus ja direktiivi hyväksyttiin lopulta EU:n neuvostossa lokakuussa 2023.
Asetuksen (EU) 2023/2131 tavoitteena on ollut korjata oikeudellisesti hajanainen tilanne, missä Eurojustin puitteissa tehdystä terrorismirikoksia koskevasta tietojenvaihdosta säädettiin Eurojust-asetuksen sijaan erillisessä neuvoston päätöksessä. Samalla tavoitteena on ollut integroida terrorismirikoksia koskeva digitaalinen tietojenvaihto Eurojust-asianhallintajärjestelmiin sekä aiempaa tarkemmin säätää tietojenluovutusvelvollisuuden sisällöstä. Direktiivillä 2023/2131 lisäksi muutettiin neuvoston päätöstä 2005/671/YOS siten, että se vastaa EU:n henkilötietojen suojaa koskevaa sääntelyä. Neuvoston päätös koskee jatkossa terrorismirikoksia koskevaa tietojenvaihtoa Europolin puitteissa.
Asetusta ja direktiiviä koskeneissa EU-neuvotteluissa Suomelle tärkeä tavoite oli terrorismirikoksia koskevan tiedonvaihdon ja EU-jäsenvaltioiden välisen yhteistyön tehostaminen. Lisäksi Suomi piti tärkeänä Eurojustin toimintamahdollisuuksien parantamista, jotta se voi entistä paremmin tukea ja tehostaa kansallisten tutkinta- ja syyttäjäviranomaisten välistä koordinointia ja yhteistyötä erityisesti rajat ylittävissä terrorismitapauksissa. Suomi piti neuvotteluissa lisäksi tärkeänä, että ehdotukset täyttivät EU:n tietosuojasääntelyn asettamat rajoitukset arkaluonteisina pidettävien, ennen muuta rikostuomioihin ja rikoksiin liittyvien henkilötietojen sekä biometristen tietojen käsittelyn osalta.
Asetus ja direktiivi hyväksyttiin lopulta EU:n neuvostossa lokakuussa 2023.
Tavoitteet
Hallituksen esityksen tavoitteena on tehdä edellä mainittujen EU-säädösmuutosten edellyttämät täsmennykset Eurojust-lakiin. Esityksellä muutettaisiin lain 6 ja 8 §:iä. Hallituksen esitys on laadittu virkatyönä oikeusministeriössä.
Eurojust-asetukseen tehtyjen muutosten edellyttämien lain muutosten lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Eurojust-lain 5 §:n sisältämiä säännöksiä Eurojustin kansallisen jäsenen avustajan toimikauden pituudesta. Jatkossa avustajan toimikausi olisi enintään viisi vuotta, ja se voitaisiin uusia.
Esityksen mukaisesti direktiivin täytäntöönpano ei edellytä lainsäädäntömuutoksia.
Eurojust-asetukseen tehtyjen muutosten edellyttämien lain muutosten lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Eurojust-lain 5 §:n sisältämiä säännöksiä Eurojustin kansallisen jäsenen avustajan toimikauden pituudesta. Jatkossa avustajan toimikausi olisi enintään viisi vuotta, ja se voitaisiin uusia.
Esityksen mukaisesti direktiivin täytäntöönpano ei edellytä lainsäädäntömuutoksia.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM021:00/2024 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM021:00/2024 - Projektsida
Liitteet:
Hallituksen esitys Eurojustista annetun lain muuttamisesta.pdf - Hallituksen esitys Eurojustista annetun lain muuttamisesta
Regeringens proposition om ändring av lagen om Eurojust.pdf - Regeringens proposition om ändring av lagen om Eurojust
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 2.4.2025.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen lausunnonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. HUOM. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä ja annetuista lausunnoista.
Lausunnon antaakseen lausunnonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. HUOM. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä ja annetuista lausunnoista.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Virpi Laukkanen, [email protected], puh. 0295 150 275
Jakelu:
Keskusrikospoliisi | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Syyttäjälaitos (Valtakunnansyyttäjän toimisto) | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tulli | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö |
Asiasanat
Eurojust
terrorismi
henkilötietojen käsittely
terrorism
behandling av personuppgifter