Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Ohje evakuointien suunnittelusta ja toimeenpanosta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/18775/2022
Vastausaika on päättynyt: 21.7.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sisäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta evakuointien suunnittelua ja toimeenpanoa käsitteleväksi ohjeeksi.
Tausta
Sisäministeriö on antanut ohjeen väestön evakuointien suunnittelusta ja toimeenpanosta 14.11.2003. Ohjeen antamisen jälkeen on sekä valmiuslaki (1552/2011) että pelastuslaki uudistettu (379/2011). Ohjeen antamisen jälkeen viranomaisten tehtävissä ja virastorakenteessa on tapahtunut muutoksia valtionhallinnossa ja kunnallisten toimijoiden osalta. Myös turvallisuuspoliittisessa toimintaympäristössä on tapahtunut muutoksia. Sisäministeriön johdolla on laadittu vuonna 2023 kansallinen riskiarvio. Sen mukaan Suomen joutumista sotilaallisen voimankäytön tilanteisiin ei voida sulkea pois.
Valmiuslain 13 §:n mukaan varautumista johtaa ja valvoo valtioneuvosto sekä kukin ministeriö toimialallaan. Kukin ministeriö yhteensovittaa varautumista omalla toimialallaan. Varautumisen yhteensovittamisesta valtioneuvostossa säädetään erikseen.
Väestön siirtämistä poikkeusoloissa koskevan valmiuslain 121 §:n mukaan lain 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa tietyn alueen väestön tai osan väestöstä on siirryttävä muualle, jos se väestön turvallisuuden kannalta on välttämätöntä. Valtioneuvosto päättää, mitä alueita ja mitä osaa alueen väestöstä siirtyminen koskee. Sisäministeriö huolehtii siirtymisen yleisjohdosta.
Valmiuslaissa on säädetty myös kiireellisistä evakuointikuljetuksista (84 §) sekä siirretyn väestön huollon järjestämisestä (122 §).
Pelastuslain 64 §:n mukaan pelastustoimen viranomaisten on varauduttava toimialaansa kuuluvien väestönsuojelutehtävien hoitamiseen riittävin suunnitelmin ja etukäteen tapahtuvin valmisteluin. Tämä sisältää muun muassa varautumisen valmiuslain 121 §:ssä tarkoitettuun väestön siirtämiseen.
Pelastuslain 65 §:n 3 momentin mukaan pelastustoimen viranomaiset huolehtivat niiden vastuulla olevien väestönsuojelutehtävien edellyttämän toiminnan ja suunnitelmien yhteensovittamisesta.
Pelastuslain 65 §:n 4 momentin mukaan viranomaiset, laitokset ja liikelaitokset, jotka ovat velvollisia varautumaan väestönsuojeluun, ovat velvollisia laatimaan pelastuslaitoksen johdolla ja yhteistoiminnassa keskenään tarpeelliset suunnitelmat tehtäviensä hoitamisesta väestönsuojelussa.
Pelastuslaitokselle on annettava selvitykset väestönsuojeluun käytettävissä olevista voimavaroista.
Pelastuslain 65 §:n 5 momentin mukaan 4 momentissa säädetyssä tarkoituksessa:
Valmiuslain 13 §:n mukaan varautumista johtaa ja valvoo valtioneuvosto sekä kukin ministeriö toimialallaan. Kukin ministeriö yhteensovittaa varautumista omalla toimialallaan. Varautumisen yhteensovittamisesta valtioneuvostossa säädetään erikseen.
Väestön siirtämistä poikkeusoloissa koskevan valmiuslain 121 §:n mukaan lain 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa tietyn alueen väestön tai osan väestöstä on siirryttävä muualle, jos se väestön turvallisuuden kannalta on välttämätöntä. Valtioneuvosto päättää, mitä alueita ja mitä osaa alueen väestöstä siirtyminen koskee. Sisäministeriö huolehtii siirtymisen yleisjohdosta.
Valmiuslaissa on säädetty myös kiireellisistä evakuointikuljetuksista (84 §) sekä siirretyn väestön huollon järjestämisestä (122 §).
Pelastuslain 64 §:n mukaan pelastustoimen viranomaisten on varauduttava toimialaansa kuuluvien väestönsuojelutehtävien hoitamiseen riittävin suunnitelmin ja etukäteen tapahtuvin valmisteluin. Tämä sisältää muun muassa varautumisen valmiuslain 121 §:ssä tarkoitettuun väestön siirtämiseen.
Pelastuslain 65 §:n 3 momentin mukaan pelastustoimen viranomaiset huolehtivat niiden vastuulla olevien väestönsuojelutehtävien edellyttämän toiminnan ja suunnitelmien yhteensovittamisesta.
Pelastuslain 65 §:n 4 momentin mukaan viranomaiset, laitokset ja liikelaitokset, jotka ovat velvollisia varautumaan väestönsuojeluun, ovat velvollisia laatimaan pelastuslaitoksen johdolla ja yhteistoiminnassa keskenään tarpeelliset suunnitelmat tehtäviensä hoitamisesta väestönsuojelussa.
Pelastuslaitokselle on annettava selvitykset väestönsuojeluun käytettävissä olevista voimavaroista.
Pelastuslain 65 §:n 5 momentin mukaan 4 momentissa säädetyssä tarkoituksessa:
1) Puolustusvoimat antaa pelastusviranomaisille sodan ajan uhkien ja niiden vaikutusten arviointia varten tarvittavat tiedot;
2) sosiaali- ja terveysviranomaiset ja hallinnonalan laitokset vastaavat niitä koskevissa säädöksissä määrätyn työnjaon mukaisesti ensihoitopalvelun järjestämisestä sekä psykososiaalisen tuen palveluista sekä valmiuslain 121 §:n nojalla siirretyn väestön majoituksesta, muonituksesta ja muusta huollosta ja siirretyn väestön tilapäisestä majoittamisesta;
3) liikenne- ja viestintäasioista vastaavat viranomaiset ja hallinnonalan laitokset huolehtivat liikenneväylien käytön yhteistoimintakysymyksistä ja kuljetusten järjestämisestä valmiuslain 121 §:ssä tarkoitetussa väestön siirtämisessä.
2) sosiaali- ja terveysviranomaiset ja hallinnonalan laitokset vastaavat niitä koskevissa säädöksissä määrätyn työnjaon mukaisesti ensihoitopalvelun järjestämisestä sekä psykososiaalisen tuen palveluista sekä valmiuslain 121 §:n nojalla siirretyn väestön majoituksesta, muonituksesta ja muusta huollosta ja siirretyn väestön tilapäisestä majoittamisesta;
3) liikenne- ja viestintäasioista vastaavat viranomaiset ja hallinnonalan laitokset huolehtivat liikenneväylien käytön yhteistoimintakysymyksistä ja kuljetusten järjestämisestä valmiuslain 121 §:ssä tarkoitetussa väestön siirtämisessä.
Tavoitteet
Sisäministeriö asetti 12.9.2022 tekemällään päätöksellä evakuointien suunnittelu- ja toimeenpano -ohjeen uudistamista koskevan hankkeen.
Hankkeen tavoitteena on selvittää perusteet evakuointisuunnittelun tarkistuksille sekä laatia evakuointien suunnittelua ja toimeenpanoa koskeva hallinnonalojen yhteinen ohje huomioiden hallinnon rakenteiden ja lainsäädännön muutokset sekä toimintaympäristön vaatimukset väestön suojaamiselle.
Hankkeen sihteeristö on valmistellut ehdotuksen uudistetuksi sisäministeriön ohjeeksi väestön evakuointien suunnittelusta ja toimeenpanosta. Ohje käsittelee evakuointeja, jotka suunnitellaan ja toimeenpannaan valmiuslain (1552/2011) 3 §:n 1 tai 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa eli tilanteissa, joissa Suomeen kohdistuu aseellinen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettava hyökkäys ja sen välitön jälkitila taikka tällaisen hyökkäyksen uhka. Lisäksi ohjeessa käsitellään pelastuslain (379/2011) toimivaltuuksilla toteutettavia suojaväistöjä liittyen sotilaallisen voimankäytön uhkaan sekä puolustustilalain (1083/1991) nojalla toteutettavia väestön siirtoja. Ohjeen pääpaino on suunnittelun ja toimeenpanon vastuiden auki kirjoittamisessa sekä järjestelyjen kuvaamisessa pääpiirteittäin
Hankkeen tavoitteena on selvittää perusteet evakuointisuunnittelun tarkistuksille sekä laatia evakuointien suunnittelua ja toimeenpanoa koskeva hallinnonalojen yhteinen ohje huomioiden hallinnon rakenteiden ja lainsäädännön muutokset sekä toimintaympäristön vaatimukset väestön suojaamiselle.
Hankkeen sihteeristö on valmistellut ehdotuksen uudistetuksi sisäministeriön ohjeeksi väestön evakuointien suunnittelusta ja toimeenpanosta. Ohje käsittelee evakuointeja, jotka suunnitellaan ja toimeenpannaan valmiuslain (1552/2011) 3 §:n 1 tai 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa eli tilanteissa, joissa Suomeen kohdistuu aseellinen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettava hyökkäys ja sen välitön jälkitila taikka tällaisen hyökkäyksen uhka. Lisäksi ohjeessa käsitellään pelastuslain (379/2011) toimivaltuuksilla toteutettavia suojaväistöjä liittyen sotilaallisen voimankäytön uhkaan sekä puolustustilalain (1083/1991) nojalla toteutettavia väestön siirtoja. Ohjeen pääpaino on suunnittelun ja toimeenpanon vastuiden auki kirjoittamisessa sekä järjestelyjen kuvaamisessa pääpiirteittäin
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään perjantaina 21.7.2023.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi ovat lausuntopalvelu.fi:n sivulla kohdassa Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse sisäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Käytäthän lausunnon saatteessa asianumeroa VN/18775/2022.
Jos et halua käyttää lausuntopalvelu.fi-palvelua tai lähettää lausuntoa sähköpostitse, voit lähettää kirjallisen lausunnon postitse osoitteeseen:
Sisäministeriö
PL 26
00023 Valtioneuvosto
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot. Huomioithan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse sisäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Käytäthän lausunnon saatteessa asianumeroa VN/18775/2022.
Jos et halua käyttää lausuntopalvelu.fi-palvelua tai lähettää lausuntoa sähköpostitse, voit lähettää kirjallisen lausunnon postitse osoitteeseen:
Sisäministeriö
PL 26
00023 Valtioneuvosto
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot. Huomioithan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat tarvittaessa:
erityisasiantuntija Mikko Hiltunen, p. 0295 488 341 (poissa 10.7. - 6.8.2023)
erityisasiantuntija Ville Koitto, p. 0295 488 233
varautumisjohtaja Jussi Korhonen, p. 0295 488 289 (poissa 6. - 13.6. ja 10.7. - 13.8.2023)
Sähköpostit: [email protected]
erityisasiantuntija Mikko Hiltunen, p. 0295 488 341 (poissa 10.7. - 6.8.2023)
erityisasiantuntija Ville Koitto, p. 0295 488 233
varautumisjohtaja Jussi Korhonen, p. 0295 488 289 (poissa 6. - 13.6. ja 10.7. - 13.8.2023)
Sähköpostit: [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunta | ||
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin pelastuslaitos | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun pelastuslaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maakuljetuspooli | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat, maavoimien esikunta | ||
Puolustusvoimat, pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitos | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto ry | ||
Suomen palopäällystöliitto SPPL ry | ||
Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK ry | ||
Suomen punainen risti | ||
Tampereen kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen Pelastuslaitos | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
evakuointi, väestönsiirto, väestönsuojelu, väestön suojaaminen